Permalänk

Kylpasta i CPU-sockel, hur rengöra?

Hej alla kloka huvuden därute!

Skulle bygga dator för första gången på 15 år och råkade tabba mig rejält när jag satte in processorn i moderkortet så måste kylpastan ha åkt in i moderkortet och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Verkar även som att några piggar har gått av. Är det något att pilla med eller är det bara att erkänna sig besegrad och köpa nytt igen?

https://quickshare.samsungcloud.com/xcFsaXVayoep

Tacksam för all hjälp som finns att få!

§3.1
Permalänk
Medlem

För kylpastan så kan du ta isopropanol på en mjuk tandborste och borsta FÖRSIKTIGT för att få bort det mesta. Vad gäller piggarna så ser jag inte riktigt vart de skulle gått sönder, men du kan ju alltid testa och se om den startar innan du ger upp. Kan vara piggar som inte behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angostura:

Hej alla kloka huvuden därute!

Skulle bygga dator för första gången på 15 år och råkade tabba mig rejält när jag satte in processorn i moderkortet så måste kylpastan ha åkt in i moderkortet och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Verkar även som att några piggar har gått av. Är det något att pilla med eller är det bara att erkänna sig besegrad och köpa nytt igen?

https://quickshare.samsungcloud.com/xcFsaXVayoep

Tacksam för all hjälp som finns att få!

Om du har böjt pinnar på moderkortet är det i princip bara kasta. Kan fungera ett tag beroende på vad pinnarna gör men kan lika gärna kortsluta när du gör något som drar mycket ström, då kommer även din cpu att gå sönder så kan bli ett dyrt misstag

Permalänk
Medlem

Kylpastan kan kanske gå att få bort med isopropanol eller liknande, och böjda pinnar går att böja tillbaka. Är pinnarna helt av så finns det däremot inte så mycket att göra åt det. Har man tur så är pinnarna inte viktiga, många är t.ex. för ström/jord där någon pinne mindre inte spelar någon större roll, men är det någon viktig pinne så är det rätt kört.

Det går tekniskt sett att byta sockeln, men det brukar vanligtvis vara för dyrt för att vara värt det och med stor chans att det misslyckas.

Permalänk
Medlem

brake clean kan du köra med annars för kylpastan, bara spruta på sen hålla moderkortet så det kan rinna bort utan att rinna längs kortet. Ser inte heller riktigt vart de skulle vara av men som de andra säger.

Permalänk
Medlem

det är inte alls nödvändigtvist kört, kan ha tur ifall piggarna inte behövs eller så kanske de kan böjas tillbaka ifall de inte är sönder. Däremot ett pilleri.

Iaf, kan man ändå få några hundralappar att sälja det begagnat i värsta fall

är det am5?

edit: inte bästa bild, men ser man alla pins (på vänster sida) ser den som är sönder (vänster sida, mitten) ut att vara VSS, alltså jordstift, och något som ej bör påverka funktion alls.

Den på nedre sidan är endast böjd och kan böjas tillbaks. Resten ser ok ut, rensa bara bort kylpastan försiktigt
(eller sälj moderkortet som den är ifall du är rädd att göra det värre)