Snabbtest: Bli mer Pro med mindre tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Bli mer Pro med mindre tangentbord

André och Calle kikar på Logitechs nya minsting i G Pro-serien och konstaterar att trots hög prislapp är det ändå ett trevligt tangentbord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett trevligt TB, men utan piltangenter så går det tyvärr bort för mig.

Har provat 60% förut men oavsett hur jag än försöker så har jag inte kunnat vänja mig med att inte ha dedikerade piltangenter. 65% är därför den optimala storleken IMO. Skulle gärna se fler tillverkare lägga mer fokus på det än att krympa brädorna mindre och mindre med 60%-layouter.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå? Hur känns brytarna i jämförelse med ex. Cherry MX Brown?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 120% - 200% för mina trollfingrar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tester i all ära, men vart är gamla goa Fredagspanelen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tester i all ära, men vart är gamla goa Fredagspanelen?

Död, begraven och glömd =(

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av olga32:

Ljudnivå? Hur känns brytarna i jämförelse med ex. Cherry MX Brown?

Ljudnivå är de ungefär på samma nivå, men cherry har nog ett mer tydligt klick.

Permalänk
Medlem

Varför köpa denna framför en wooting 60h är min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Varför köpa denna framför en wooting 60h är min fråga?

Märke, design, volymratt, funktioner, trådlös anslutning, tillgänglighet... ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Siimuliize:

Varför köpa denna framför en wooting 60h är min fråga?

Trådlöst är ju ändå nice!

Permalänk
Medlem

Jag har till primära datorn den gamla corsairmodellen k95 med 18 programmerbara tangenter till vänster om de vanliga och tycker det är litet, det är väl dubbelt så brett som det där. Varför ska tangentborden vara så ynkligt små nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan förstå om man vill spara utrymme på en laptop genom att utesuta numeriskt tangentbord men för ett dedikerat tangentbord som man använder till en stationär dator så har jag svårt att se fördelarna med det.
Kan inte se att någon har så lite utrymme i sin lägenhet att ett normalstort tangentbord inte får plats.
Personligen så avskyr jag alla tangentbord som saknar numeriskt tangentbord och har också stora laptops med fullständigt. tangentbord och därför kan jag inte alls se varför ett separat externt tangetbord ska vara så begränsat och nedkrympt.
Och till och med sakna funktionstangenter? Att inte kunna trycka på F5 för uppdatera eller ALT+F4 för att stänga fönster eller F11 för full screen är ju sanslöst begränsande då dom kombinationerna liksom sitter i ryggraden.
Hur liten jäkla lägenhet man än har så har man väl ändå plats för ett normalstort tangentbord med full uppsättning av tangenter?

Permalänk
Medlem

60% tangentbord är inget för mig, förstår mig inte på de som vill ha dessa 75% nja mycket bättre men inte bra, vill ha TKL minst.
Funderar på att skaffa ett Keychron K8 pro eller Q3
Finns förstås en del tangentbord med electro magnetiska switchar i TKL storlek, men flesta är så "flimsy" lätta, plastiga, ihåliga, typ steelseries och razer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Och till och med sakna funktionstangenter? Att inte kunna trycka på F5 för uppdatera eller ALT+F4 för att stänga fönster eller F11 för full screen är ju sanslöst begränsande då dom kombinationerna liksom sitter i ryggraden.
Hur liten jäkla lägenhet man än har så har man väl ändå plats för ett normalstort tangentbord med full uppsättning av tangenter?

Jag har en villa med dedikerat datorrum och kör 60%. Det har liksom inte med storleken på tangentbordet att göra i sig p.g.a. utrymmesbrist utan det handlar om att man slipper veva runt så mycket med händerna och har musen nära hela tiden eftersom att det liksom inte finns någon direkt nackdel. Eventuellt om man skriver mycket siffror och behöver en numpad så det kan jag ju köpa i så fall, men jag väljer då hellre en separat numpad på höger sida om musen (Alltså tangentbord - Mus - numpad).

F5 nås enkelt genom caps lock+5. Alt F4 nås enkelt genom alt+caps lock+4. Och så vidare.

Att välja 60% är helt enkelt inte en speciellt stor uppoffring eftersom man redan använder layers varje dag även om man kör ett 100% stort tangentbord. Hur skriver du t.ex. K istället för k? Genom att du använder ett lager (shift). Hur kopierar och klistrar du in något? Se där, du tvingas använda lager (Control+C och V).

Det enda som händer när du kör 60% är att du lägger lite fler saker bakom ett lager, och det är ju inte direkt någon större uppoffring när det finns en gratisknapp på exakt alla tangentbord i hela världen som aldrig används till något annat som sitter till och med bättre till än vad Ctrl och Shift gör (Caps lock).

Det handlar alltså inte om att man skulle sakna fysiskt utrymme att ha ett tangentbord utan om smidighet. Vänd på slanten istället, hade du hellre valt ett tangentbord som är 300% stort där du slipper använda lager för att skriva ! och @ utan istället har dem som separata knappar? Eller hade du hellre sluppit att behöva hålla på med lager för att skilja på S och s när det går att ha dem som separata knappar?

Vadå, är du hyresgäst eller?

Permalänk
Medlem

Om man ska sammanfatta allt så är det rätt gay!
Och gay är väl okay?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Trådlöst är ju ändå nice!

Jo sant!

Tänkte nog mer som gamer med lite edge

Jag offrar gärna trådlöst för rapid trigger från wooting som ingen slår än idag. Att kunna ställa in aktiverings punkt och likt finalmouse så behövs ingen mjukvara utan allt görs på webben.

Men ok vill man ha trålöst och struntar i det andra så absolut men då finns andra val. Logitech har ju skjutit sig i foten med denna Om man nu ska lyssna på nätet.

https://www.youtube.com/watch?v=T9kRVssW1fc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ser ut som ett trevligt TB, men utan piltangenter så går det tyvärr bort för mig.

Har provat 60% förut men oavsett hur jag än försöker så har jag inte kunnat vänja mig med att inte ha dedikerade piltangenter. 65% är därför den optimala storleken IMO. Skulle gärna se fler tillverkare lägga mer fokus på det än att krympa brädorna mindre och mindre med 60%-layouter.

Piltangenter på home-row är ju det bästa sedan skivat bröd!
Kommer man in i vanan med "touch typing" så är det makalöst smidigt med alla lättilgängliga extrafunktioner ett typiskt 60% tangentbord har. Samma funktioner hade aå klart varit möjligt att implementera på ett större, men det är inget tillverkarna gör tyvärr.

Nu har jag dock gått över till ett helt programmerbart tvådelat tangentbord. Men det är också enda anledledningen jag kan se att ha ett tangentbord som är fysiskt större än ett 60%

Permalänk

Härligt med en Swec video! Mer sådant! Men hur kan ni klara er utan piltangenterna? Numpadden kan jag förlåta!

Hur är gateron switchar mot mx-cherry switchar? Känns de bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Jag offrar gärna trådlöst för rapid trigger från wooting som ingen slår än idag. Att kunna ställa in aktiverings punkt och likt finalmouse så behövs ingen mjukvara utan allt görs på webben.

https://www.youtube.com/watch?v=T9kRVssW1fc

... Eh...

Ingen installation krävs, absolut, men mjukvara det krävs i allra högsta grad. Det är bara det att du hämtar den med webläsaren och det körs i den. Den skapar inget eget fönster. Massor av program nu för tiden är så kallade "electron apps" vilket i praktiken är webbappar som har en mindre installation för att lägga sig på datorn i lämplig mapp och skapa lite ikoner, men när dom körs gör dom det via att först starta en egen medföljande webbläsare som kör webappen så att det ser ut som vilket program som helst.

Gränserna mellan webb, webapp, programvara och appar håller helt på att suddas ut och börjar bli mer och mer akademisk.

Sen har Keychron en utmanare till Wooting på g som jag har backat på Kickstarter. Kommer troligtvis innan DH då den ska stor testas!

Har också rapidtrigger, är trådlös och massa annat mums och till drygt halva priset om man ställer mot Wooting 80HE som kommer mot sommaren (som jag också villhöver för att kunna jämföra, och jag behöver ju ett tbord till jobbet som inte är hemskt ändå.)

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt mig en 8k mus och märkte faktiskt av skillnaden(spec cpu belastningen ) så började jag kolla på tbord och fastnade för wooting, då det var det snabbaste och hade rappid trigger, men ack så dyrt, såg att flera återförsäljare började rea ut steelseries mini pro och enligt det jag kom fram till i min forskning så var det näst snabbate tordet efter wooting 60he, så för 1500 spänn så blev det ett sådant. Sjukt nice att skriva på oxå, vilket jag blev förvånad över, men det dära med rapidtrigger e lite svårt att vänja sig vid.

väntar på att keychron släpper sitt 75% HE.

Fast för fps spel så hade jag sett ett he tbord, med 8k polling rate och enbart vänstra sidan av tbordet, dvs den med wsd tangenterna, sen borde det ha f-tangenterna dock.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

... Eh...

Ingen installation krävs, absolut, men mjukvara det krävs i allra högsta grad. Det är bara det att du hämtar den med webläsaren och det körs i den. Den skapar inget eget fönster. Massor av program nu för tiden är så kallade "electron apps" vilket i praktiken är webbappar som har en mindre installation för att lägga sig på datorn i lämplig mapp och skapa lite ikoner, men när dom körs gör dom det via att först starta en egen medföljande webbläsare som kör webappen så att det ser ut som vilket program som helst.

Gränserna mellan webb, webapp, programvara och appar håller helt på att suddas ut och börjar bli mer och mer akademisk.

Sen har Keychron en utmanare till Wooting på g som jag har backat på Kickstarter. Kommer troligtvis innan DH då den ska stor testas!

Har också rapidtrigger, är trådlös och massa annat mums och till drygt halva priset om man ställer mot Wooting 80HE som kommer mot sommaren (som jag också villhöver för att kunna jämföra, och jag behöver ju ett tbord till jobbet som inte är hemskt ändå.)

Ja absolut det vet jag. Använder mig utav ingen mjukvara då ingen installation i vanlig befattning behövs och för att det är så alla stora på youtube informerar." No software needed " Sen vill man gå in på djupare befattning så är du korrekt

Om Keychron har något som kan utmana wooting så är jag på första raden vid scenen! Tack för info var ej medveten om detta. De utmanare som finns ute med rapid trigger idag ligger fortfarande efter så detta ska följas

Antar det är denna du tänker på
https://www.kickstarter.com/projects/keytron/keychron-q1-he-q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag har en villa med dedikerat datorrum och kör 60%. Det har liksom inte med storleken på tangentbordet att göra i sig p.g.a. utrymmesbrist utan det handlar om att man slipper veva runt så mycket med händerna och har musen nära hela tiden eftersom att det liksom inte finns någon direkt nackdel. Eventuellt om man skriver mycket siffror och behöver en numpad så det kan jag ju köpa i så fall, men jag väljer då hellre en separat numpad på höger sida om musen (Alltså tangentbord - Mus - numpad).

F5 nås enkelt genom caps lock+5. Alt F4 nås enkelt genom alt+caps lock+4. Och så vidare.

Att välja 60% är helt enkelt inte en speciellt stor uppoffring eftersom man redan använder layers varje dag även om man kör ett 100% stort tangentbord. Hur skriver du t.ex. K istället för k? Genom att du använder ett lager (shift). Hur kopierar och klistrar du in något? Se där, du tvingas använda lager (Control+C och V).

Det enda som händer när du kör 60% är att du lägger lite fler saker bakom ett lager, och det är ju inte direkt någon större uppoffring när det finns en gratisknapp på exakt alla tangentbord i hela världen som aldrig används till något annat som sitter till och med bättre till än vad Ctrl och Shift gör (Caps lock).

Det handlar alltså inte om att man skulle sakna fysiskt utrymme att ha ett tangentbord utan om smidighet. Vänd på slanten istället, hade du hellre valt ett tangentbord som är 300% stort där du slipper använda lager för att skriva ! och @ utan istället har dem som separata knappar? Eller hade du hellre sluppit att behöva hålla på med lager för att skilja på S och s när det går att ha dem som separata knappar?

Vadå, är du hyresgäst eller?

Hade alla gånger valt ett ännu större tangentbord med fler dedikerade knappar.
Ju färre lager desto bättre!
Smaken är olika men faktum är att det är enklare ju färre kombinationer man behöver hålla nere för att uppnå ett "tryck"/kommando.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Hade alla gånger valt ett ännu större tangentbord med fler dedikerade knappar.
Ju färre lager desto bättre!
Smaken är olika men faktum är att det är enklare ju färre kombinationer man behöver hålla nere för att uppnå ett "tryck"/kommando.

Jag tycker att det är mycket enklare att trycka control+c för att kopiera något än att ha en dedikerad knapp för det nånstans som jag måste lyfta handen för att nå. Men det finns ju typ detta om man vill

https://mechboards.co.uk/products/hyper-7-v4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag har en villa med dedikerat datorrum och kör 60%. Det har liksom inte med storleken på tangentbordet att göra i sig p.g.a. utrymmesbrist utan det handlar om att man slipper veva runt så mycket med händerna och har musen nära hela tiden eftersom att det liksom inte finns någon direkt nackdel. Eventuellt om man skriver mycket siffror och behöver en numpad så det kan jag ju köpa i så fall, men jag väljer då hellre en separat numpad på höger sida om musen (Alltså tangentbord - Mus - numpad).

F5 nås enkelt genom caps lock+5. Alt F4 nås enkelt genom alt+caps lock+4. Och så vidare.

Att välja 60% är helt enkelt inte en speciellt stor uppoffring eftersom man redan använder layers varje dag även om man kör ett 100% stort tangentbord. Hur skriver du t.ex. K istället för k? Genom att du använder ett lager (shift). Hur kopierar och klistrar du in något? Se där, du tvingas använda lager (Control+C och V).

Det enda som händer när du kör 60% är att du lägger lite fler saker bakom ett lager, och det är ju inte direkt någon större uppoffring när det finns en gratisknapp på exakt alla tangentbord i hela världen som aldrig används till något annat som sitter till och med bättre till än vad Ctrl och Shift gör (Caps lock).

Det handlar alltså inte om att man skulle sakna fysiskt utrymme att ha ett tangentbord utan om smidighet. Vänd på slanten istället, hade du hellre valt ett tangentbord som är 300% stort där du slipper använda lager för att skriva ! och @ utan istället har dem som separata knappar? Eller hade du hellre sluppit att behöva hålla på med lager för att skilja på S och s när det går att ha dem som separata knappar?

Vadå, är du hyresgäst eller?

Jag vet inte om du är sarkastisk eller ej, men kombinationerna CAPS-5 och ALT-CAPS-4 är ju inte så bara jämfört med F5 och ALT-F4 om kan har normal fingersättning. Du kanske inte känner till det, men de som faktiskt använder datorer till någonting brukar föredra att ha knappar och grejer för det de använder ofta. Det finns en uppsjö controllers för videoeditering, musik o.s.v. Men 60% funkar säkert bra för Discord, YouTube och VLC.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag vet inte om du är sarkastisk eller ej, men kombinationerna CAPS-5 och ALT-CAPS-4 är ju inte så bara jämfört med F5 och ALT-F4 om kan har normal fingersättning. Du kanske inte känner till det, men de som faktiskt använder datorer till någonting brukar föredra att ha knappar och grejer för det de använder ofta. Det finns en uppsjö controllers för videoeditering, musik o.s.v. Men 60% funkar säkert bra för Discord, YouTube och VLC.

Jag vet inte vad du menar med normal fingersättning men jag använder sällan lillfingret för att trycka på siffror, vilket gör att lillfingret hamnar extremt nära caps lock när jag trycker på siffror rent allmänt. Det är inte jobbigare än att använda shift för att göra ett stort F istället för ett litet.

Men det är klart, den mest rimliga anledningen är så klart att du är mycket mer seriös och gör viktigare saker än alla andra på din dator så att du inte kan använda en extra knapp. Och om du är osäker så var det här sista sarkasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag vet inte vad du menar med normal fingersättning men jag använder sällan lillfingret för att trycka på siffror, vilket gör att lillfingret hamnar extremt nära caps lock när jag trycker på siffror rent allmänt. Det är inte jobbigare än att använda shift för att göra ett stort F istället för ett litet.

Men det är klart, den mest rimliga anledningen är så klart att du är mycket mer seriös och gör viktigare saker än alla andra på din dator så att du inte kan använda en extra knapp. Och om du är osäker så var det här sista sarkasm

Nu när du säger det så är det ju så jag skriver %, så jag vet inte varifrån jag fick att det skulle vara så jobbig. Men alternativet till ALT-F4 är ju fortfarande allt annat än ergonomiskt, så inget rage quittande med 60% alltså.

Du får ursäkta mig, men jag har litet svårt att sätta mig in i hur det är att känna sig så underlägsen att man måste briljera litet med att man äger ett hus i en tråd om tangentbord. Det här var också sarkasm.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu när du säger det så är det ju så jag skriver %, så jag vet inte varifrån jag fick att det skulle vara så jobbig. Men alternativet till ALT-F4 är ju fortfarande allt annat än ergonomiskt, så inget rage quittande med 60% alltså.

Du får ursäkta mig, men jag har litet svårt att sätta mig in i hur det är att känna sig så underlägsen att man måste briljera litet med att man äger ett hus i en tråd om tangentbord. Det här var också sarkasm.

Ingen fara, det var en referens till inlägget jag svarade på som insinuerade att valet av 60% berodde på hur liten lägenhet man ägde men det var väl kanske lätt att missa i stridens hetta. Tacksam för att du påpekade sarkasmen också men det är ingenting jag personligen har problem med att kunna greppa (ej heller funktionstangenter).

Sen vet jag inte varifrån du har fått det att jag skulle känna mig underlägsen. Självklart känner jag mig naturligtvis överlägsen eftersom jag har både villa och ett litet tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Ja absolut det vet jag. Använder mig utav ingen mjukvara då ingen installation i vanlig befattning behövs och för att det är så alla stora på youtube informerar." No software needed " Sen vill man gå in på djupare befattning så är du korrekt

Om Keychron har något som kan utmana wooting så är jag på första raden vid scenen! Tack för info var ej medveten om detta. De utmanare som finns ute med rapid trigger idag ligger fortfarande efter så detta ska följas

Antar det är denna du tänker på
https://www.kickstarter.com/projects/keytron/keychron-q1-he-q...

Yes det är den, fått tracking nummer nu så lär vara en månad bort lite drygt. Kan skriva någon rad om det när jag hunnit testa det om du vill

Permalänk
Medlem

Kan ju inte kalla det pro utan numpad. Numpad är överlägset för datainmatning.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör