Ikea släpper nytt skärmstativ för 399 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Varför skriver inte sweclockers om Andersson eller Svive då. Med tanke på hur stort komplett, webhallen och netonnet är i sverige???

"Sen är det ett nytt område som de går in på och det är intressant"

Fundera en gång till på den meningen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

"Sen är det ett nytt område som de går in på och det är intressant"

Fundera en gång till på den meningen.

Men det har väl kanske de jag nämnt också gjort? Igen på vilket sätt är detta en nyhet. Hur många på Sweclockers kommer gå till ikea och köpa sig ett stycke OEM skärmstativ till deras Ikea Linnmon eller Lagkapten som kommer gå sönder efter 5 minuter? Kanske 1 av 100000.

Skrivet av MinscS2:

...men! I denna artikeln förstår jag inte varför det gnälls.
Att ett stort (svenskt) företag börjar med kringutrustning för datorer känns ju tämligen relevant för forumet.
(Nyckelordet är "börjar" - hade IKEA hållit på med detta i X antal år och haft flertalet stativ på marknaden redan hade nog även jag ifrågasatt nyhetsvärdet.)

De kommer ju knappast utöka med en massa annat. Så att de släpper En! produkt som är relevant för en promille av Sweclockers användarbas är väl inte särskilt nyhetsvärdigt. Varför inte skriva om Nvidias strömadapter som fortfarande eldas upp eller där Apple påstår att 8GB ram är helt okej! Att Horizon Forbidden West utvecklaren vill ha FSR 3.1 men AMD segar, att Microsoft lägger till mus & tb i sitt cloud gaming eller att Nvidia vill skapa ett SFF ekosystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men det har väl kanske de jag nämnt också gjort? Igen på vilket sätt är detta en nyhet. Hur många på Sweclockers kommer gå till ikea och köpa sig ett stycke OEM skärmstativ till deras Ikea Linnmon eller Lagkapten som kommer gå sönder efter 5 minuter? Kanske 1 av 100000.

De kommer ju knappast utöka med en massa annat. Så att de släpper En! produkt som är relevant för en promille av Sweclockers användarbas är väl inte särskilt nyhetsvärdigt. Varför inte skriva om Nvidias strömadapter som fortfarande eldas upp eller där Apple påstår att 8GB ram är helt okej! Att Horizon Forbidden West utvecklaren vill ha FSR 3.1 men AMD segar, att Microsoft lägger till mus & tb i sitt cloud gaming eller att Nvidia vill skapa ett SFF ekosystem?

Så du menar på fullt allvar att skärmstativ är en ny produktkategori för komplett-koncernens olika butiker?

Förhoppningsvis är det ingen som sätter stativet i just dom bordsskivorna men att det skulle vara fler än en som köper är högst troligt. Sen är det nog en och annan här som är inköpare i mindre organisationer som skolor etc och när man ändå köper in kontorsstolar som jag vet att det görs därifrån så kan det mycket väl köpas in stativ oxå, de är trots allt prispressande och det syns ju tex på USB-laddare och kablar som oxå köps av sådana organisationer då det är få som kan levera bättre produkter till ett lägre pris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Så du menar på fullt allvar att skärmstativ är en ny produktkategori för komplett-koncernens olika butiker?

Förhoppningsvis är det ingen som sätter stativet i just dom bordsskivorna men att det skulle vara fler än en som köper är högst troligt. Sen är det nog en och annan här som är inköpare i mindre organisationer som skolor etc och när man ändå köper in kontorsstolar som jag vet att det görs därifrån så kan det mycket väl köpas in stativ oxå, de är trots allt prispressande och det syns ju tex på USB-laddare och kablar som oxå köps av sådana organisationer då det är få som kan levera bättre produkter till ett lägre pris.

Vart gav jag exempel på skärmstativ? Ord i mun.

Det är deras bästsäljande skivor så klart folk kommer göra det helt ovetandes.

Permalänk

Tänkte samma, tror jag har detta om inte ett liknande.
Ska gräva fram vilken tillverkare det är, men har ett som är typ identiskt med Ikeas förutom "klämman"

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du gick lite väl överbord där.

Att inte ha med ogilla ger ju ingen statistik överhuvudtaget. Och dessa reaktioner kan vara synliga endast för sweclockers internt.

Nja, vi har ju som sagt haft frågan uppe till diskussion tidigare och kom då fram till (om mitt minne inte sviker) att "ogilla" kan ha väldigt många nyanser och att det då kanske skulle krävas en massa olika "ogilla"-knappar och att det då är bättre att man skriver, som i den här tråden, ett eget inlägg där man förklarar vad man ogillar och varför.

Dessutom, vad är det för statistik du är ute efter? Rimligt vore någon form av acceptans, intresse, ointresse, m.m. hos medlemmar vad avser olika ämnen men det kan man lika gärna få genom kommentarerna i trådarna. Måhända att det blir svårare att samla den statistiken och att den inte resulterar i ett snabbt avgörande med + eller - för artikeln ifråga men är det sådan statistik som behövs? Räcker det inte med att från kommentarerna få en magkänsla för om en tråd genererade intresse eller inte? Saknas reaktioner på en tråd ger redan det en indikation på att intresset var svalt och skulle det finnas reaktioner blir ju frågan var ribban ska ligga, räcker det med tio reaktioner för att statistiken ska fungera eller behövs det ett visst minsta antal? Det blir svåra mätningar. Jag t.ex. går inte in i varje tråd för att avge mitt omdöme. På de flesta trådarna räcker rubriken för att jag ska avgöra om jag överhuvudtaget ska kolla eller inte och sedan brukar det räcka med att skumma igenom tråden utan att kommentera. Ska man ha med sådant också i statistiken? Blir mycket analys av medlemsbeteende genom datainsamling av den typ som just nu avhandlas i t.ex. tråden "Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto"

Senaste diskussionen som jag tog del av kom fram till att "gilla"-knappen var bra men att "ogilla" i alla dess former fick framgå av trådkommentarer. Kanske har frågan varit uppe till diskussion senare men det har gått mig helt förbi i så fall. Någon moderator kan väl komma in och berätta om jag minns rätt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vart gav jag exempel på skärmstativ? Ord i mun.

Det är deras bästsäljande skivor så klart folk kommer göra det helt ovetandes.

Du gav exempel på varumärken som har skärmstativ. Hade du menat nått annat än just den produktkategorin så hade du fått vara mer tydlig eftersom det ändå är det som diskuterats i hela tråden.

Nu har ju skivorna en träram för att få stabilitet så sätter man dom inte mitt på så lär de hålla... men det är uppenbart att du bara vill tramsa och inte kan se något annat perspektiv än ditt eget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Simp som jag är för IKEA samt att jag kände att jag behövde nytt skärmstativ- så åkte jag dit idag och köpte denna.
Installerade min 27" primära samt 24" sekundära på dryga timmen (inklusive städning, m.m.) i eftermiddags, väldigt smidigt.

Är otroligt nöjd hittills. Lätt att justera i tilt, höjd samt sidled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du gav exempel på varumärken som har skärmstativ. Hade du menat nått annat än just den produktkategorin så hade du fått vara mer tydlig eftersom det ändå är det som diskuterats i hela tråden.

Nu har ju skivorna en träram för att få stabilitet så sätter man dom inte mitt på så lär de hålla... men det är uppenbart att du bara vill tramsa och inte kan se något annat perspektiv än ditt eget.

Nej, det jag skrev var exakt det här:
Men det har väl kanske de jag nämnt också gjort?

Kanske ska förenkla det extremt mycket:
Men det har väl kanske de jag nämnt också gjort, öppnat för helt nya typer av produkter inom olika produktkategorier eller lagt till en helt ny kategori? Men det är väl otänkbart?

Ikeas Linnmon och Lagkapten har någon typ av kartong eller liknande material innuti, som ligger som stöd mot skivan. Det är inget riktigt trä innuti dem, de viker sig med tiden pga vikt, har en 27" ståendes på just ett linnmon och skivan om man lägger den ned upp och ner så hamnar mittdelen ovanför golvet, går att få ett finger under. Är detta trams? Kanske du ska ta och klippa upp en skiva och se hur de ser ut innuti.

Skrivet av serafim:

Nja, vi har ju som sagt haft frågan uppe till diskussion tidigare och kom då fram till (om mitt minne inte sviker) att "ogilla" kan ha väldigt många nyanser och att det då kanske skulle krävas en massa olika "ogilla"-knappar och att det då är bättre att man skriver, som i den här tråden, ett eget inlägg där man förklarar vad man ogillar och varför.

Dessutom, vad är det för statistik du är ute efter? Rimligt vore någon form av acceptans, intresse, ointresse, m.m. hos medlemmar vad avser olika ämnen men det kan man lika gärna få genom kommentarerna i trådarna. Måhända att det blir svårare att samla den statistiken och att den inte resulterar i ett snabbt avgörande med + eller - för artikeln ifråga men är det sådan statistik som behövs? Räcker det inte med att från kommentarerna få en magkänsla för om en tråd genererade intresse eller inte? Saknas reaktioner på en tråd ger redan det en indikation på att intresset var svalt och skulle det finnas reaktioner blir ju frågan var ribban ska ligga, räcker det med tio reaktioner för att statistiken ska fungera eller behövs det ett visst minsta antal? Det blir svåra mätningar. Jag t.ex. går inte in i varje tråd för att avge mitt omdöme. På de flesta trådarna räcker rubriken för att jag ska avgöra om jag överhuvudtaget ska kolla eller inte och sedan brukar det räcka med att skumma igenom tråden utan att kommentera. Ska man ha med sådant också i statistiken? Blir mycket analys av medlemsbeteende genom datainsamling av den typ som just nu avhandlas i t.ex. tråden "Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto"

Senaste diskussionen som jag tog del av kom fram till att "gilla"-knappen var bra men att "ogilla" i alla dess former fick framgå av trådkommentarer. Kanske har frågan varit uppe till diskussion senare men det har gått mig helt förbi i så fall. Någon moderator kan väl komma in och berätta om jag minns rätt eller inte.

Varför ska man dra in en massa "nyanser"? Det räcker meed en Intressant eller Ointressant knapp. Inte så mycket mer. Och sedan behöver inte allt detta vara synligt för användarna, alltså hur många som reagerat. Utan endast synas för de som jobbar hos Sweclockers. Sedan har man max en röst per konto per ip adress.

Är ju uppenbart inte bara jag som tar upp att Sweclockers artiklar är ofta orelevanta, ointressanta, eller helt enkelt väldigt innehållslösa. Sweclockers kan ju rippa andra tech sidor som pumpar ut nyheter och skriva om dem med egna ord, varför inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

....
Är ju uppenbart inte bara jag som tar upp att Sweclockers artiklar är ofta orelevanta, ointressanta, eller helt enkelt väldigt innehållslösa.
....

Men det är många olika människor inblandade och det finns säkert grupper som gillar det du, jag eller andra ogillar. Vet inte hur många medlemmar sweC har men det är definitivt mer än en handfull och jag accepterar fullt ut att det skapas trådar om allt möjligt som jag inte är intreseerad eller road av. Jag går inte in i de trådarna eller skummar igenom en artikel och drar ofta slutsatsen att det inte var för mig men det betyder inte att alla ska tycka som jag. Därför klagar jag inte på artikeln och kräks inte heller verbalt på den. Kanske var det intressant för någon eller några. Då och då dyker det upp artiklar och trådar som avhandlar saker som ligger mig varmt om hjärtat eller som roar mig på något sätt och det räcker för att jag ska vara nöjd och förbli medlem. Det finns andra forum som jag gått med i men inte fortsatt engagera mig i eftersom det ytterst sällan kommit något jag tyckt varit intressant eller att det varit någon konstig hackordning i forumet som man måste underkasta sig. Men här på sweC är det lagom högt i tak och tillräckligt ofta saker som , som sagt, antingen intresserar mig eller roar mig.

En annan risk är något som förekom på ett forum jag hängde på under en kort period. Där fanns en slags "tyckar-maffia" som PMade varandra när någon av dem härsknat över någon eller något och sedan gjordes tråden eller personen ner totalt med hån och trakasserier och trådar stämplades som ointressanta eller olämpliga med hundratals som gav sin åsikt om antingen en person, ett inlägg, en tråd eller en artikel. Hade en person blivit stämplad kunde den personen inte skriva något utan att "tyckar-maffian" slog till. Vill inte ha sånt i sweC. Intressegrupper i all ära men mångfald och diversitet är bra och ska inte undertryckas.

Ge katten i att besöka trådar som ni inte gillar.
Engagera er själva genom att ta upp för er intressanta ämnen eller citera eller kommentera nyheter ni hittar på andra siter. Det är nog det bästa sättet för att få in artiklar som ni gillar eller vill få till en diskussion om.

Rättade stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Engagera er själva genom att ta upp för er intressanta ämnen eller citera eller kommentera nyheter ni hittar på andra siter. Det är nog det bästa sättet för att få in artiklar som ni gillar eller vill få till en diskussion om.

Alltså menar du att forummedlemmarna ska göra jobbet åt redaktionen? Det är ju redaktionen som ska ta fram nyheter till läsarna inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Alltså menar du att forummedlemmarna ska göra jobbet åt redaktionen? Det är ju redaktionen som ska ta fram nyheter till läsarna inte tvärtom.

Det är ett forum, alla kan bidra om de tycker något är intressant, inte bara redaktionen.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Leiri:

Alltså menar du att forummedlemmarna ska göra jobbet åt redaktionen? Det är ju redaktionen som ska ta fram nyheter till läsarna inte tvärtom.

Gillar du inte vad det skrivs om på swec så tipsa redaktionen om vad du istället vill läsa om.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Bra nyhet, tycker det var väldigt lämpat för Sweclockers. Prisvärt stativ om det är styvt och stabilt!

Permalänk
Medlem

Det som är bra med internätet som fler borde lära sig är att om man inte gillar något man ser kan man bara scrolla vidare och hoppa över just den artikeln man inte gillade. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det är ett forum, alla kan bidra om de tycker något är intressant, inte bara redaktionen.

Skrivet av FLAXMANNEN:

Gillar du inte vad det skrivs om på swec så tipsa redaktionen om vad du istället vill läsa om.

Konstigt att det bara är Sweclockers som är så då. Måste vara dyra skribenter/journalister i Sverige om de inte har kontaker eller kan hitta nyheter själva.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Leiri:

Konstigt att det bara är Sweclockers som är så då. Måste vara dyra skribenter/journalister i Sverige om de inte har kontaker eller kan hitta nyheter själva.

Du kan föreslå ämnen till andra tidningar om deras nuvarande utbud inte passar dig. Sen är det upp till redaktionen om dom vill lyssna på ditt förslag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Konstigt att det bara är Sweclockers som är så då. Måste vara dyra skribenter/journalister i Sverige om de inte har kontaker eller kan hitta nyheter själva.

Den här diskussionen börjar gå i cirklar nu. Som redan sagts, forum (latin för "torg") är en samlingsplats för diskussion där alla kan bidra. Ingen har sagt att medlemmarna ska stå för allt innehåll utan självklart ska reedaktionen komma med vad redaktionen anser vara nyheter och själva bidra med diskussionsämnen men ingen redaktion kan i varje artikel eller diskussionstråd täcka in alla medlemmars intressen och därför är det självklart att medlemmarna kan föreslå ämnen, peka på nyheter som kan vara av intresse för andra medlemmar, själva väcka debatt kring för dem intressanta ämnen eller nyheter och det även kring frågor de själva anser är kul eller, varför inte, förfärliga.
Medlemmarna är en brokig skara så troligtvis kommer man inte nå alla medlemmar i varje artikel eller diskussionsämne. Jag har ett stort intresse i allt vad teknik handlar om, ett mycket bredare spektrum än vad som avhandlas på sweC och ofta kommer artiklar och diskussionsämnen upp på sweC som inte intresserar mig alls men det köper jag, någon är kanske intresserad och det räcker för mig. Mina övriga intressen hittar jag information om på andra ställen och det är man nog tacksam för här på sweC eftersom de ligger långt från vad man fokuserar på här.

Fortfarande menar jag att man som medlem kan väcka debatt kring nyheter man tycker är intressanta eller ämnen som engagerar en själv men det betyder inte att jag anser att redaktionen helt ska överlåta det till medlemmarna, det skulle utarma sweC på ganska kort tid.

Slutligen till den här aktuella nyheten, "IKEA släpper nytt skämstativ för 399 kronor". Orsaken till att jag är med i diskussionen är att det var intressant för mig. Jag behöver flera skärmar, har ofta minst fyra fönster öppna och klarar inte av breda böjda skärmar eftersom jag är närsynt med ett begränsat fokuseringsavstånd som gör att jag ser bättre på flera platta skärmar än på en böjd eftersom kurvaturen på böjda skärmar aldrig följer mitt begränsade fokuseringsområde. "Fint", tänkte jag, "om kvalitén är bra kan det lösa ett av mina problem" men kommentarerna handlar mycket mer om vad en del medlemmar tycker om att nyheten publiceras på sweC än om produktens kvalitét och användbarhet.

Trist att så många verbalt kräks på valet av artikel och försöker göra ner redaktionen för någons val av nyhet.

Kom istället med konstruktiva idéer om nyheter, föreslå ämnen, nyheter eller dra igång en egen diskussion, var med i de paneler som då och då dyker upp där man efterfrågar vad vi medlemmar vill se, inte vill se o.s.v.

Det finns alltid sätt att bidra med egna idéer om man vill.

Jag tycker det här var, för mig, en bra nyhet och lika viktigt att någon påpekade att stativet redan finns till marginellt högre pris på andra ställen än IKEA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Den här diskussionen börjar gå i cirklar nu. Som redan sagts, forum (latin för "torg") är en samlingsplats för diskussion där alla kan bidra. Ingen har sagt att medlemmarna ska stå för allt innehåll utan självklart ska reedaktionen komma med vad redaktionen anser vara nyheter och själva bidra med diskussionsämnen men ingen redaktion kan i varje artikel eller diskussionstråd täcka in alla medlemmars intressen och därför är det självklart att medlemmarna kan föreslå ämnen, peka på nyheter som kan vara av intresse för andra medlemmar, själva väcka debatt kring för dem intressanta ämnen eller nyheter och det även kring frågor de själva anser är kul eller, varför inte, förfärliga.
Medlemmarna är en brokig skara så troligtvis kommer man inte nå alla medlemmar i varje artikel eller diskussionsämne. Jag har ett stort intresse i allt vad teknik handlar om, ett mycket bredare spektrum än vad som avhandlas på sweC och ofta kommer artiklar och diskussionsämnen upp på sweC som inte intresserar mig alls men det köper jag, någon är kanske intresserad och det räcker för mig. Mina övriga intressen hittar jag information om på andra ställen och det är man nog tacksam för här på sweC eftersom de ligger långt från vad man fokuserar på här.

Fortfarande menar jag att man som medlem kan väcka debatt kring nyheter man tycker är intressanta eller ämnen som engagerar en själv men det betyder inte att jag anser att redaktionen helt ska överlåta det till medlemmarna, det skulle utarma sweC på ganska kort tid.

Slutligen till den här aktuella nyheten, "IKEA släpper nytt skämstativ för 399 kronor". Orsaken till att jag är med i diskussionen är att det var intressant för mig. Jag behöver flera skärmar, har ofta minst fyra fönster öppna och klarar inte av breda böjda skärmar eftersom jag är närsynt med ett begränsat fokuseringsavstånd som gör att jag ser bättre på flera platta skärmar än på en böjd eftersom kurvaturen på böjda skärmar aldrig följer mitt begränsade fokuseringsområde. "Fint", tänkte jag, "om kvalitén är bra kan det lösa ett av mina problem" men kommentarerna handlar mycket mer om vad en del medlemmar tycker om att nyheten publiceras på sweC än om produktens kvalitét och användbarhet.

Trist att så många verbalt kräks på valet av artikel och försöker göra ner redaktionen för någons val av nyhet.

Kom istället med konstruktiva idéer om nyheter, föreslå ämnen, nyheter eller dra igång en egen diskussion, var med i de paneler som då och då dyker upp där man efterfrågar vad vi medlemmar vill se, inte vill se o.s.v.

Det finns alltid sätt att bidra med egna idéer om man vill.

Jag tycker det här var, för mig, en bra nyhet och lika viktigt att någon påpekade att stativet redan finns till marginellt högre pris på andra ställen än IKEA.

När man klickar sig in på Sweclockers hamnar man i ett nyhets-/artikelflöde och inte ett forum. Så om en ny person kommer hit och ser sig runtikring så ser de en site som ser ut att vara främst för nyheter kring teknologi främst kring datorer och inte ett forum. När sidan har kanske 1-2 "nyheter" om dagen så får nog dessa individer ett svagt intryck av siten. Och om de sedan ser att nyheterna hänvisas till ibland en gammal forumtråd eller ser en kommentar från en medlem som tar upp just detta "men det fanns ju redan en stor tråd om detta varför en ny tråd?" så blir nog intrycket ännu svagare ifall nu forummedlemmarna står för nyheterna istället för redaktionen.

Sweclockers kanske är i behov av pengar, varför inte göra direkt reklam för ikea så de kan få en slant för det istället? De gör ju det med andra sponsrade artiklar/test som de tyvärr inte kan vara fullt transparenta med sina åsikter men åtminstone så täcks väl kanske deras intäkter upp av de artiklarna.

Men siten och forumet är väl mest nostalgiboomers, märks ju att många medlemmar håller varandra om ryggen, som har suttit här sedan 2000 och har svårt att släppa greppet om sidan och gå vidare. Och därmed ifall någon kritiserar nyhetsflödet eller så, blir de lite upprörda och måste försvara siten med nöd och näppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men siten och forumet är väl mest nostalgiboomers, märks ju att många medlemmar håller varandra om ryggen, som har suttit här sedan 2000 och har svårt att släppa greppet om sidan och gå vidare. Och därmed ifall någon kritiserar nyhetsflödet eller så, blir de lite upprörda och måste försvara siten med nöd och näppe.

Här märks det att du är rätt ny till forumet, då du bevisligen har missat flertalet trådar och nyhetsartiklar på senare tid där redaktionen mer eller mindre fått enhällig kritik från forummedlemmar (ink. tidigare och nuvarande moderatorer) över artikelns innehåll/utformning, etc.

Här har du ett axplock:
Klarna-reklam maskerad som allmännyttig information.

En "nyhet" om delad/nerladdad musik som var så illa skriven att den både skrevs om och t.om. fick Bahnhofs representant på forumet att ifrågasätta deras sammarbete med Sweclockers.

Allmän frustrationstråd över hur bumpningen av artiklar på framsidan sköts.

Dessa tre är inte ens speciellt gamla, så det finns betydligt fler.

Skillnaden är att i fallet med detta nya IKEA-stativet så verkar dom flesta medlemmarna som i vanliga fall är rätt glada att kritisera redaktionen pga. diverse orsaker inte tycka att det är en tillräckligt stor sak att ge kritik för, mig själv inkluderad.
Fortsätter redaktionen pumpa ut nyhetsartiklar om IKEAs andra produkter framöver, ja då är det en annan femma, och då lär du även se en annan respons.

Mitt tips till dig är att släppa det och gå vidare, men oroa dig inte - du är i gott sällskap, för här finns betydligt fler personer på forumet som är villiga att säga ifrån och kritisera redaktionen när deras bullshit-o-meter slår ifrån än du verkar inse.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

....
Men siten och forumet är väl mest nostalgiboomers, märks ju att många medlemmar håller varandra om ryggen, som har suttit här sedan 2000 och har svårt att släppa greppet om sidan och gå vidare. Och därmed ifall någon kritiserar nyhetsflödet eller så, blir de lite upprörda och måste försvara siten med nöd och näppe.

Vet inte riktigt vad du menar med "försvara siten med nöd och näppe", rent språkligt skulle det väl betyda att sweC är på väg att gå under men att vi "nostalgiboomers" med knapp nöd lyckas hålla den kvar online. Är det så eller krävs här en mer informativ förklaring av vad du egentligen vill ha sagt?

I vart fall har du så fel du kan ha. Jag själv har fått en del medhåll i vissa sammanhang men också en del (naturligtvis osaklig ) kritik emellanåt. Vore jag inte road eller intresserad av det som dyker upp på siten skulle jag släppa den och gå vidare med andra siter jag hänger på men än så länge känns det OK att vara kvar på sweC.

Din kommentar gör dessutom att jag börjar misstänka (men har förhoppningsvis fel) att du ägnar dina besök på sweC för att försöka stöpa om siten och forumet till något som passar dig eller att försöka övertyga oss om att sluta hänga här och låta siten gå under. Det är OK men som redan påpekats, här finns en uppsjö av medlemmar, alla med olika intressen och det blir nog svårt att styra skutan i en alldeles bestämd riktning eller att få alla att hoppa av. Är det så att du försöker övertyga mig och andra att det är dags att överge sweC så har du åtminstone misslyckats med mig.

Men, nu handlar den här tråden om något helt annat så mitt förslag är att du startar en egen tråd med det budskap du vill framföra. Jag tror jag har sagt mitt både om trådens egentliga innehåll och i den här utvikningen av tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vet inte riktigt vad du menar med "försvara siten med nöd och näppe", rent språkligt skulle det väl betyda att sweC är på väg att gå under men att vi "nostalgiboomers" med knapp nöd lyckas hålla den kvar online. Är det så eller krävs här en mer informativ förklaring av vad du egentligen vill ha sagt?

I vart fall har du så fel du kan ha. Jag själv har fått en del medhåll i vissa sammanhang men också en del (naturligtvis osaklig kritik emellanåt. Vore jag inte road eller intresserad av det som dyker upp på siten skulle jag släppa den och gå vidare med andra siter jag hänger på men än så länge känns det OK att vara kvar på sweC.

Din kommentar gör dessutom att jag börjar misstänka (men har förhoppningsvis fel) att du ägnar dina besök på sweC för att försöka stöpa om siten och forumet till något som passar dig eller att försöka övertyga oss om att sluta hänga här och låta siten gå under. Det är OK men som redan påpekats, här finns en uppsjö av medlemmar, alla med olika intressen och det blir nog svårt att styra skutan i en alldeles bestämd riktning eller att få alla att hoppa av. Är det så att du försöker övertyga mig och andra att det är dags att överge sweC så har du åtminstone misslyckats med mig.

Men, nu handlar den här tråden om något helt annat så mitt förslag är att du startar en egen tråd med det budskap du vill framföra. Jag tror jag har sagt mitt både om trådens egentliga innehåll och i den här utvikningen av tråden.

Jag diskuterar i förstahand Nyhets/artikel-delen av siten och inte forumet i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag diskuterar i förstahand Nyhets/artikel-delen av siten och inte forumet i sin helhet.

Det mest konstruktiva är väl då att starta en egen forumtråd där du för en sådan diskussion. Det finns ju en grupp medlemmar som verkar ganska sugna på en sådan diskussion och jag är säker på att redaktionen kommer att uppmärksamt följa den diskussionen och du lär få både medhåll, förslag och mothugg och det låter som om det kan bli en spännande tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Simp som jag är för IKEA samt att jag kände att jag behövde nytt skärmstativ- så åkte jag dit idag och köpte denna.
Installerade min 27" primära samt 24" sekundära på dryga timmen (inklusive städning, m.m.) i eftermiddags, väldigt smidigt.

Är otroligt nöjd hittills. Lätt att justera i tilt, höjd samt sidled.

Går det att få skärmarna att sitta tätt mot varandra? lite svårt att se på bilderna på hemsidan

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Medlem
Skrivet av relaxer:

Går det att få skärmarna att sitta tätt mot varandra? lite svårt att se på bilderna på hemsidan

Ja, det går utmärkt att få skärmarna att sitta tätt mot varandra, åtminstone med min 27" samt 24".
Går att böja armarna på många olika sätt.

Två dagar senare är jag fortfarande väldigt nöjd. Känns stabilt och välbyggt!

Permalänk
Medlem

Ser exakt lika ut som mitt AmazonBasics, Vivo har väl något likadant också, isåfall är det nog bra stativ för pengarna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional