Ryzen 5 flaskhals med ett 4070 Ti?

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 flaskhals med ett 4070 Ti?

Hej! Jag håller på att plocka ihop lösa delar till min första gamingdator (om inte min 486:a från 1900-talet räknas 😁) och hade väl tänkt sikta på ”prisvärt” system med en Ryzen 5 7600 och ett 4060.

Men så råkade jag snubbla över ett Geforce 4070 Ti som jag inte kunde låta bli att köpa och då vill man ju inte att den ska få sitta där och glänsa alldeles i onödan. 😊 Så nu känner jag att jag kanske behöver tänka om lite för att få ett system som presterar över hela linan utan flaskhalsar?

Jag har redan köpt processorn, ett Asus B650-E moderkort med 16 gb ddr5-minnen samt ett bra nätaggregat på 750W så det är väl framför allt om man ska lägga några tusenlappar extra på en bättre processor och mer ram? Eller räcker det med en Ryzen 7600 för att grafikkortet ska kunna leverera hyfsat? Om det bara handlar om några få procents prestandaökning kan det kvitta men skiljer det massor så är det såklart intressant.

Kommer åtminstone de närmsta åren endast spela i 1080p ska tilläggas. Men vill gärna kunna maxa allt i den upplösningen. Jag har tyvärr inte obegränsad budget så varje tusenlapp extra försöker jag motivera noga. 😊

Permalänk
Medlem

Det kommer vara typ en 5-15% skillnad, men om du inte jagar den absolut bästa prestandan så kommer det inte vara värt prisskillnaden mellan en 7600 och en 7800X3D.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

nä, alltså det beror ju på vilket spel du spelar och inställningar, om du spelar på höga inställningar så kommer cpun inte spela så stor roll alls. Om du spelar på låg upplösning med låga inställningar då skulle du förlora lite fps mot en snabbare cpu med det kortet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest single player-spel typ Cyberpunk, Elden Rings, Diablo, Hogwarts osv. Tycker det är kul med bra grafik men är ingen upplösnings-junkie utan min 1080p-skärm får hänga med ett tag till. Däremot vill jag gärna kunna slå på RT och maxa alla grafikinställningar.

Känns kanske som att CPU’n inte begränsar så himla mycket ändå? Med nya AM5-sockeln så är det ju lite framtidssäkert och lätt att slänga i en bättre CPU senare tänker jag.

Ram-minnet då, gör det skillnad i spel? Räcker 16 gb?

Permalänk
Medlem

7800X3D var nästan 28 % snabbare än 7600 i 1080p med ett 4090 så relativt stor skillnad. Dock blir skillnaden inte riktigt lika stor med 4070 Ti.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/19.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

Jag spelar mest single player-spel typ Cyberpunk, Elden Rings, Diablo, Hogwarts osv. Tycker det är kul med bra grafik men är ingen upplösnings-junkie utan min 1080p-skärm får hänga med ett tag till. Däremot vill jag gärna kunna slå på RT och maxa alla grafikinställningar.

Känns kanske som att CPU’n inte begränsar så himla mycket ändå? Med nya AM5-sockeln så är det ju lite framtidssäkert och lätt att slänga i en bättre CPU senare tänker jag.

Ram-minnet då, gör det skillnad i spel? Räcker 16 gb?

borde räcka, men är ju prestandan på minnena som spelar roll. dvs 6000mt/s med cl 30 elelr lägre om du kan hjälper.

men maxa alla inställningar gör ju att cpun samt minnet gör mindre skillnad.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

Jag spelar mest single player-spel typ Cyberpunk, Elden Rings, Diablo, Hogwarts osv. Tycker det är kul med bra grafik men är ingen upplösnings-junkie utan min 1080p-skärm får hänga med ett tag till. Däremot vill jag gärna kunna slå på RT och maxa alla grafikinställningar.

Känns kanske som att CPU’n inte begränsar så himla mycket ändå? Med nya AM5-sockeln så är det ju lite framtidssäkert och lätt att slänga i en bättre CPU senare tänker jag.

Ram-minnet då, gör det skillnad i spel? Räcker 16 gb?

Då RAM är så pass billigt nu för tiden så kan man lika gärna köpa 32 GB.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Jag har liknande burk, 7600x 32gb ddr5 och ett Asus rtx 4070ti men spelar i 1440p och då är inte min cpu ett problem i dom spelen jag spelar.
Kör typ bara elden ring och Diablo eller Hogwarts med barnen.
Jag skulle nog välja ett par snabba 32 gb minnen så kommer allt fungerar bra för dig.
Vet inte hur mycket det kommer påverka att du spelar i 1080p men det frigör ju ner utrymme för högre grafik inställningar.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)