Helgsnack: Vilka prylar har du alltid med dig?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka prylar har du alltid med dig?

Att lämna hemmet utan plånbok, nycklar och mobil är snudd på olagligt. Vilka prylar har du alltid med dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Plånboken dog när ID kort flyttade in i BankID. Nycklar har jag inte haft på flera år tack vare digitala huslås. Så det är bara mobilen som alltid är med. Bilnyckeln kan på min bil inte bo i telefonen dock men det är ju inte varje gång man går ut direkt. Trådlösa lurar kommer med ibland men inte så ofta. Allt nyttigt som är bra o ha ligger i bilen och inget jag bär runt (bor i skogen så såg och/eller yxa är alltid med för det tenderar att falla träd på vägen och då jag är enda som bor här på en KM så faller det på mig att ta bort!).

Permalänk
Medlem

Mobil, plånbok med 3 kort plus körkort och 200kr cash.
Använder nästan aldrig plånboken då jag kör nfc kort i mobilen. Men ID/körkort krävs fortfarande så då kan jag lika gärna ha med fysiska backups på korten.
Nycklar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nycklar mobil och plånbok är allt jag behöver.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Standard med plånbok, nycklar, klocka och telefon. I jackan har jag också oftast hörlurar, bilnycklar och en fjuttig ficklampa extra.

Sen har jag en massa annat skräp i bilen som jag flyttar över till någon ficka vid behöv. Solglasögon mm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Nyklar och plånbok thats it.

mobilen får ligga kvar hemma vill nån verkligen mig nått kan de ringa igen.

tar jag bilen motorsågen och e yx ligger alltid i skuffen iom att man bor mitt i en buske och inget ovanligt att de ligger nå random träd över vägen vid större mängder snö eller blåst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fram tills nyss så hade jag telefon som inte hade stöd för NFC, men nu när jag har stöd för NFC så kommer jag på sommaren bara ha med mig mobil, nycklar, SL-kort samt ett par bluetooth hörlurar. När jag behöver använda en jacka (vintertid) så hänger plånboken med.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Nycklar + körkort
S23 + Galaxy Watch 5 Pro kopplade till AirPods Pro Gen 2

Permalänk
Medlem

Snus (bare minimum), mobil, nycklar, plånbok och en liten fickkniv/multitool.

(För den som vill läsa mer om vad som tillåts gällande det, ni kan läsa här: https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-bara-fickkniv-... ).

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Nycklar, mobil och snus, rätt många år sen man skippa plånbok, mobilen har plats för kort och ibland några enstaka sedlar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nyklar och plånbok thats it.

mobilen får ligga kvar hemma vill nån verkligen mig nått kan de ringa igen.

tar jag bilen motorsågen och e yx ligger alltid i skuffen iom att man bor mitt i en buske och inget ovanligt att de ligger nå random träd över vägen vid större mängder snö eller blåst.

Hur fick du dig själv att släppa tfn? För mig hade de vart jätte svårt, men tanken känns lätt befriande. Dock kanske ungar/skola och sånt behöver kontakta under arbetstid.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Mobil, nycklar och plånbok är alltid med, andra saker beror på omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Detta är prio ordningen

  1. Telefon

  2. Nycklar

  3. Plånbok

  4. iPad

  5. Quest 3

  6. övrigt

Sen beror det på hur bråttom det är och hur länge jag ska vara borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tar jag bilen motorsågen och e yx ligger alltid i skuffen iom att man bor mitt i en buske och inget ovanligt att de ligger nå random träd över vägen vid större mängder snö eller blåst.

Detta är tyvärr inte lagligt oavsett hur/vart du bor så jag rekommenderar du aktar dig lite för att nämna detta. Blir du stoppad och det kommer fram att du har yxa/motorsåg i bilen "för att det kanske trillar ner ett träd" så kan du åka fast på det

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nycklar plånbok med alla kort samt mobil.

Permalänk

300meter förläningssladd. Jag tror inte på detta flum med laddbara batteriet utan jag kopplar in prylen i strömuttaget och sedan räcker kabeln både att slänga sopor och ta emot mat från foodora.

Skämt åsido så lite som möjligt, lagstiftningen med knivlagen resulterar också i att man får tänka till. En skruvmejsel får man t.ex. inte bära med sig om man ej kan bevisa behovet, även om det hade varit smidigt, då man alltid ska skruva på något.

*edit*
Jag gillar det att mobilen ersätter så mycket, jag pratade om det för 20år sedan att man ej behövde ha med extern kamera, förstoringsglas, radio, gps, ficklampa etc. Folk kallade mig för att trolla.

Permalänk
Medlem

Det jag i regel alltid har med mig är mobil, nyckelknippa med diverse nycklar och ID-brickor, en kedja som normalt hänger härskarringen ( https://www.spelochsant.se/produkt/merchandise/nyckelringar/l... ) men den har en förmåga att smita så den ligger snällt på datorbordet tills jag klurar ut ett sätt att hålla den kvar bättre. Som vi alla vet, det är en lömsk ring, även om det är en relativt billig replika.

Hänger även en Gerber EDC Mullet ( https://www.gerbergear.com/en-us/shop/multi-tools/all-multi-t... ). Ingen kniv bör tilläggas, de gör ju mest knivar och liknande i övrigt.

Plånbok med lite småkontanter och alla vanliga och viktiga kort, inkl kort som vården behöver då jag tar en del mediciner de måste ha koll på.

Lite olika om jag kommer ihåg men två pocket-sizade Moleskin block samt en Frixion-penna. Ena hälsolog, andra för tankar och saker jag behöver notera. Korttidsminnet har blivit lite sämre i och med medicin och behandling så smidigt att kunna notera lite snabbt. Samt träna på att läsa vad jag själv skriver.

Samt ett par Anker Liberty 3 Pro ( https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/helt-tradlosa-oronpr... )

Lite olika ryggsäckar beroende på behov. Mycket blir det min konverterade prepper-ryggsäck med väskor monterade med molle-fästen. Mycket kontakt med vården och man vet aldrig när man blir kvar så skönt att ha med ombyte, väskor med powerbanks, laddare och sådant, någon bok, mediciner, rejälare hörlurar, surfplatta, laptop osv. Lite beroende på väntat behov.

Men för det mesta är det det som nämndes först som får plats i fickorna utan problem förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nycklar, pods och plånbok (mobilen).

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Att bara vistas i närheten av bostaden, på gården, hos nån granne, då behövs endast husnyckeln.
För att åka och handla, då också bilnyckel, ica-kortet och telefonen. Körkortet ligger alltid i bilen.
På arbetsplatsen, nycklarna dit och telefonen.
Har ingen plånbok, aldrig haft, ica-kortet och några mindre valörer går ha i fickan.

Permalänk
Medlem

Beror väl på var jag ska, men standard om det skas till affärn, in till stan eller liknande så är det väl nycklar, telefon, plånbok o hörlurarna. Lurarna med ANC är nästan det viktigaste för att stänga ute framförallt ljudet av dom där högljudda, otympliga o onödiga bilarna som lata människor promt ska åka runt med överallt, men även för att ta bort brummet från bussen, kylskåp på affären eller bara sorl från människor.

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Hur fick du dig själv att släppa tfn? För mig hade de vart jätte svårt, men tanken känns lätt befriande. Dock kanske ungar/skola och sånt behöver kontakta under arbetstid.

enkelt, började aldrig ha med mig den ända gången jag har med mig den är till jobbet iom att den dubblar som jobbtelefon.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri

Nalle med korthållare, nyckelknippa och kläder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Endast telefonen. Behöver den för att kunna betala, men egentligen gillar jag den inte och det absurda beteendet att jag inte kan stå 5 min på en tunnelbana utan att den kommer fram.

Så av den anledningen så har jag också börjat ta med mig min Kindle. Ska jag titta på en skärm så ska jag i så fall läsa något rimligt.

Permalänk

Jag har alltid med mig en sten, sax och påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Beror väl på var jag ska, men standard om det skas till affärn, in till stan eller liknande så är det väl nycklar, telefon, plånbok o hörlurarna. Lurarna med ANC är nästan det viktigaste för att stänga ute framförallt ljudet av dom där högljudda, otympliga o onödiga bilarna som lata människor promt ska åka runt med överallt, men även för att ta bort brummet från bussen, kylskåp på affären eller bara sorl från människor.

Läser A-traktor i slutet av meningen men kanske inte specifikt det du syftar på kanske. Men fick mig ett gott skratt.

Ha en bra dag för övrigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det som är med till vardags är Beats Flex lurar, mobilen, galaxy watch 4, plånbok, nycklar.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Plånbok med körkort, kreditkortet och Ica kort.
Nycklar
Apple Watch
iPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Snus (bare minimum), mobil, nycklar, plånbok och en liten fickkniv/multitool.

(För den som vill läsa mer om vad som tillåts gällande det, ni kan läsa här: https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-bara-fickkniv-... ).

Vad är det för en multitool? Har själv en liten Classic SD i fickan.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

iPhonen, Apple Wallet med körkort och två kreditkort, Nyckelknipa (hemnycklar och cykelnycklar) som har en yubikey och en leatherman keychain tool (kapsylöppnare/paketöppnare/skruvmejsel) och Airpods Pro. Då klarar man sig i de flesta lägen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kamera, mobil, glasögon,betalkort, liten fickkniv. (snus)