Permalänk
Medlem

Sänka TDP

Hej,
Jag funderar på att uppgradera mitt low-power NAS till en starkare cpu. Har nu en celeron 10W TDP. Dock vill jag gärna köra passiv kylare på cpu då den är i vardagsrummet. Tittar på cpuer i typ Haswell och undrar om man kan begränsa max clock speed till kanske 2GHz, och lite undervoltning på det för att hålla temperaturerna nere. Vill gärna behålla dynamiska frekvenser, så en fix frekvens är inte ett alternativ. Går detta att göra på alla/vissa cpu? Kollar just nu på en i5 4460 på 84W TDP, men den saknar ju K så tvekar lite. Medveten om att 65W vore att föredra men beggars can't be choosers..

Permalänk
Medlem

En processor som drar 200W under last kan ha 65W TDP. TDP är enbart en hänvisning till OEM tillverkare om vilken effekt deras kylare bör klara av för att kunna hantera en medelpersons värmeutveckling när de startar Word och skriver ett par rader.

Kika på reviews om specifika processorer så ser du den faktiska energiförbrukningen och värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Ok tack då var den biten lite klarare. Är fortfarande ute efter att sänka klock och spänning så att jag klarar mig med passiv kylare för lågintensiv nas-användning.
Går det att göra på en icke-K intel processor, eller är man helt låst vid fabriksinställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ok tack då var den biten lite klarare. Är fortfarande ute efter att sänka klock och spänning så att jag klarar mig med passiv kylare för lågintensiv nas-användning.
Går det att göra på en icke-K intel processor, eller är man helt låst vid fabriksinställningar?

De brukar väl vara låsta uppåt, men att klocka ner borde ju gå. Hänger väl lite på hur låst BIOS på moderkortet är vad du har för möjligheter.

Permalänk

givetvis kan du tdp strypa en haswell processor oavsett K eller inte ända skillnaden mellan K och icke K på dessa är att multipeln är låst att kunna ställas HÖGRE än default men nedåt går alltid att gå oavsett

men smidigast är ju att bara att ställa in tdp xxW limit i bios eller intel extreme tuning utility sen han du låta resten gå på standard (ev undervolta den lite vilket brukar få rätt bra på intel 4000 serien och iaf oftast kunna dra av nån tiondels volt) så kommer den boosta med full effekt som vanligt tills den når templimit, power limit eller tdp limit vilket som kommer först.

hade inga problem att köra min 4790 i min server tdp låst till 14W med resten default utom cpu spänning som var nedskruvad offset -0.1V genom hela spectrumet och nådde ändå ungefär default boost iaf vid lägre cpu last vid högre flerkärnig last så var de inga problem att få den att köra i 2.5-3Ghz innan tdp låset slog i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aha det var mycket matnyttig info där! Visste inte att nedklockning alltid var möjlig. Men undervoltning + tdp limit låter precis som det jag vill göra! Är det vanligt med tdp limit setting i bios? Kommer köra linux, och sist jag kollade där så lämnade det en del (allt) att önska ang cpu tuning..
Och hur beter sig cpun när tdp limit slår i? Kommer den växla ner i frekvens?

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Aha det var mycket matnyttig info där! Visste inte att nedklockning alltid var möjlig. Men undervoltning + tdp limit låter precis som det jag vill göra! Är det vanligt med tdp limit setting i bios? Kommer köra linux, och sist jag kollade där så lämnade det en del (allt) att önska ang cpu tuning..
Och hur beter sig cpun när tdp limit slår i? Kommer den växla ner i frekvens?

huruvida alla hat tdp lås eller inte låter jag vara osagt alla intel mobos i den eran och aningen äldre jag ägt har haft tillgängligt i bios men kan inte direkt säga om alla modeller har detta baserat på dem.

tror det ev kan krävas ett Zxx chipset tror Axx och Bxx chipset ev saknar "överklocknings" menyn i bios men kan ha fel i det för det ligger iaf där i nånstans har jag för mig.

när tdp låset går i så kommer den sluta boosta högre och stanna strax under där den slog i tdp gränsen tills ström, temp, eller max boost time också slår i om det någonsin äns gör det iaf inget jag iaf hade problem med på min cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Moderna processorer och moderkort klockar ner sig automatiskt när belastningen är låg så troligen drar den inte så mycket effekt som NAS då den oftast bara ligger och väntar på att få något att göra. Tänker att man kanske ändå kan ha en fläkt på kylaren men att den bara går igång om det behövs. Ofta kan man ställa fläktkurvor i bios.

Permalänk
Medlem

Absolut är det så. Merparten av tiden kommer den göra ingenting. Vill dock inte att den ska överhetta om man gör stora filöverföringar under en längre tid. Vet däremot inte hur mycket cpu som används för att saturera en 1Gb lina (btrfs, raid1, mekanisk)?

Men semipassiv fläkt kan ju funka, det är helt ok eftersom det kommer vara sällan den behöver gå igång.