Ny teknik kan dubblera litiumbatteriers livslängd

Permalänk
Melding Plague

Ny teknik kan dubblera litiumbatteriers livslängd

Forskare i Danmark och Tyskland har undersökt hur batterier degraderas och provat sig fram till en ny, mer hållbar laddningsalgoritm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här var ju en riktigt bra nyhet gällande batteriteknik och indirekt miljö. En möjlig halvering av batteribehov. Misstänker att SVT inte tar upp den.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Det här var ju en riktigt bra nyhet gällande batteriteknik och indirekt miljö. En möjlig halvering av batteribehov. Misstänker att SVT inte tar upp den.

Varför ens blanda in SVT i ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Varför ens blanda in SVT i ditt inlägg?

Drömmer mig tillbaka till dom sena nätterna med TV1000 på 90-talet. Batterinyheter, då sover man gott.

Permalänk
Medlem

Hur kan det ha tagit så lång tid att komma på denna ”simpla” lösningen? Det känns helt omöjligt att detta inte testats tidigare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Det här var ju en riktigt bra nyhet gällande batteriteknik och indirekt miljö. En möjlig halvering av batteribehov. Misstänker att SVT inte tar upp den.

PS!

Tekniskt magasin med Erik Bergsten lades ner 1987

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det här är ju inte helt nytt, kanske att studien i sig är ny och mer djuplodande, men det verkar ju som om tekniken funnits ett tag.
https://medium.com/batterybits/an-introduction-to-fast-charging-and-pulse-charging-21cd21a599ae

Permalänk
Medlem

Tekniken är inte ny. Den används inte pga:
-De flesta konsumenter är inte teknikkunniga och bryr sig inte, de ser te hela som "den idiotiska inställningen som gör att laddningen går saktare".
-Mobiltillverkare vill att konsumenter köper deras nya mobil modell varje eller minst varannat år. "batterier på min gamla mobil börjar bli kasst, lika bra att jag köper en ny mobil" är en vanlig motivation för just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det här är ju inte helt nytt, kanske att studien i sig är ny och mer djuplodande, men det verkar ju som om tekniken funnits ett tag.
https://medium.com/batterybits/an-introduction-to-fast-charging-and-pulse-charging-21cd21a599ae

Ja, puls laddning är egentligen ett gammalt påhitt. Tyvärr så fick det aldrig någon riktig spridning, fastän det verkar göra nytta även på vanliga blybatterier.

Om jag inte minns helt fel så hade Elektor ett bygge för många år sen som använde puls laddning, men kan inte hitta det nu

Hittade däremot dessa, och fler:
https://www.electronics-lab.com/project/pulse-charger-for-rev...
https://researchrepository.wvu.edu/cgi/viewcontent.cgi?articl...

Tråkigt för forskarna när dom upptäcker att deras arbete enbart var en repetition på något som redan utförts

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Hur kan det ha tagit så lång tid att komma på denna ”simpla” lösningen? Det känns helt omöjligt att detta inte testats tidigare

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, puls laddning är egentligen ett gammalt påhitt. Tyvärr så fick det aldrig någon riktig spridning, fastän det verkar göra nytta även på vanliga blybatterier.

Om jag inte minns helt fel så hade Elektor ett bygge för många år sen som använde puls laddning, men kan inte hitta det nu

Hittade däremot dessa, och fler:
https://www.electronics-lab.com/project/pulse-charger-for-rev...
https://researchrepository.wvu.edu/cgi/viewcontent.cgi?articl...

Tråkigt för forskarna när dom upptäcker att deras arbete enbart var en repetition på något som redan utförts

Puls laddning brukar man köra på bly batterier för avsulfatering. Små korta pulser med väldigt hög volt. De flesta "smarta" bly laddare har ett läge för detta som brukar heta "reconditioning" eller något liknade.

Frågan är bara om man kan ladda snabbare eller om det går långsammare? Dessutom är bly batterier rätt tåliga om man jämför med litiumbatterier.

Skrivet av friArsenik:

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Bara för att jag kan göra ett batteri av en citron, lite zinc och bly betyder inte att det är bra eller alla vill ha det. Jag skulle säkert kunna bygga en simpel solcell med skräp jag har i garaget men effekten skulle nog vara 0.0001% av riktiga solceller, så även om den var gratis hade ingen velat ha den.
Det är nog det problemet han säkert fick med...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker det liknar den metoden som Robbe & Graupner använde(r) för NiCD och NiMH batterier sedan länge (måste nog vara 20+ år sen jag först såg laddare med den funktionen). Jag tror att nyheten kanske är att man insett att metoden har positiva effekter på vissa typer av lithiumceller också.

Edit: Dvs pulsladdning, fast med en kort negativ puls också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Patent kan inte hindra dig från att bygga själv för eget bruk. Kanske var så att dessa hemmagjorda solceller inte funkade eller var opraktiska.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Du ska inte tro på allt du läser på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Han fick nog samma problem som dom kämpar med gällande Perovskite solceller, dålig livslängd.

Dålig livslängd gör att även det billiga blir dyrt i längden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om och när?
Helst igår.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

PS!

Tekniskt magasin med Erik Bergsten lades ner 1987

Men Sigma höll på till -93.
https://youtu.be/Ebi_lDMKn6g?t=47

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Varför skriver du såhär? Du kommer med påståenden som är redigt konspiratoriska. Sen drar du ett osannolikt exempel helt utan att hänsvisa till någon källa. Läser du för okritiskt på nätet?

(Jag motsätter mig inte att det finns incitament för oljeindustrin att motarbeta frångång från fossila bränslen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Han fick nog samma problem som dom kämpar med gällande Perovskite solceller, dålig livslängd.

Dålig livslängd gör att även det billiga blir dyrt i längden.

Gjorde inte ett företag genombrott inom det precis? Nu har de inte presenterat rapporten än för de vill ha produktifiera den först. Men i höst skulle den presenteras.

De har helt enkelt stabiliserat den och skyddat den och beräknat att den ska vara lika tålig som kisel motsvarigheten.

Sen är perovskite kristaller i sig inte extremt revolutionerande. Vi snackar 25% verkningsgrad istället för 21,4

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya laddningsalgoritmen kan användas med existerande batterier, men eftersom laddningskretsarna som styr laddningen sitter i produkterna och inte i de externa laddarna är det inte säkert att några idag existerande produkter kommer kunna dra nytta av landvinningen om och när den börjar komma i praktiskt bruk.

Telefonen håller längre, så man behöver inte byta så ofta. Tillverkarna säljer färre telefoner. Så det kommer alltså aldrig i pratiktiskt bruk.

/s

Permalänk
Medlem

Bra med nya upptäckter som kan förbättra, men som sagt i tråden så borde detta redan vara standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gjorde inte ett företag genombrott inom det precis? Nu har de inte presenterat rapporten än för de vill ha produktifiera den först. Men i höst skulle den presenteras.

De har helt enkelt stabiliserat den och skyddat den och beräknat att den ska vara lika tålig som kisel motsvarigheten.

Sen är perovskite kristaller i sig inte extremt revolutionerande. Vi snackar 25% verkningsgrad istället för 21,4

Nästan 17% bättre verkningsgrad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Det finns väldigt många innovativa lösningar som fungerar, det som är problemet är att patenten är uppköpta av oljebolag, som inte vill att ett alltför snabbt övergång från förbrännings bränslen till gröna energin skulle gå.

Ett exempel var en man i USA som hittade på ett sätt att tillverka 1 m^2 solceller för 1,5 dollar (15kr) i garaget utan speciell utrustning.
Vart tog denna uppfinningen vägen? 😉🤫

Källa?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Laddar telefonen med 1A långsam laddare...mitt batteri är på 98% efter ca 3,5 år....

Permalänk
Medlem

Det var långsamt hur lång tid till 100 %?

Permalänk
Medlem

Hur mycket längre tid tar laddningen? Hade varit schysst om lurar med 70w laddare tvingades ge ett alternativ on 35w pulsladdning som kanske tar dubbelt så lång tid men som ändå fördubblar batteriets livslängd?! Motsvarande 35w laddning är ju ändå rätt snabbt ändå?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Sötast

Puls eller ej, för att förlänga batterilivslängden markant så räcker det att sluta snabbladda.

Värme är den största faktorn i degradering av batterier. Snabbladdning skapar hög värmeutveckling. Nothing more to say.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Puls eller ej, för att förlänga batterilivslängden markant så räcker det att sluta snabbladda.

Värme är den största faktorn i degradering av batterier. Snabbladdning skapar hög värmeutveckling. Nothing more to say.

Kan ju omöjligt vara den största faktorn. Min Xiaomi 11t pro med 120W supersnabbladdning har funkat fint i 2,5 år och rätt varmt batteri vid laddning. Först nu börjar jag märka av en viss degradering, dels aningen sämre kapacitet och något längre laddtid. Men fortfarande är det helt ok och (subjektivt) inte mer än vad jag märkt på tidigare telefoner efter ca ~2 år som brukar vara min normala cykel för byte. Om något har jag märkt att batterierna håller bättre i dagsläget med snabbladdning än för 10-12 år sedan med långsamladdning. Men det kanske är pga att batteritekninken utvecklats..

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen på Samsung märkte jag att dom gjort att den stänger av laddning vid 100%, bra gjort av Samsung, ingen överladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Telefonen håller längre, så man behöver inte byta så ofta. Tillverkarna säljer färre telefoner. Så det kommer alltså aldrig i pratiktiskt bruk.

/s

Exakt. Därför kommer det inte bli någon stor nyhet i MSM heller.

Visa signatur

Z690,14700K,4080