Permalänk
Medlem

Problem med Windows efter uppdatering

Jag har haft en Asus (UX430UNR 512gb SSD, 16gb RAM, 1,8 GHz) laptop i ett par år nu som funkat bra och uppfyllt det mesta i min vardag.

Nu för ungerfär 2 veckor sen körde jag en Windows update och efter det har det bara gått ner. Först loggades jag ut på e-posten tjänsten (nya outlook) på datorn.

Jag försökte ta bort uppdateringarna jag hade installerat men då blev det mycket värre . Sen började det gå lite långsammare och helt plötsligt började jag få "bluescreen" där det står att "ett problem har uppstått på enheten och att den måste startas om". Det kom med en QR kod också " STOPCODE". Problemet är att det händer inget, procent statsen går inte upp och jag kan inte använda mig av några tangenttryck så som ctrl + alt + del. Jag får helt enkelt hålla strömknappen intryckt och gå den vägen.

Problemet är när datorn sen startas om igen får jag endast upp BIOS. Det går inte att välja vart den ska boota ifrån. När jag startar om datorn igen så startas windows upp som vanligt. Jag får nästan ha datorn igång 24/7 eller sätta den i viloläge för att kunna använda den dagligen.

Försökte gå i på Powershell och köra dessa commands:

CHKDSK C: /F /V /R /offlinescanandfix

DISM /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
SFC /scannow

Problemet kvarstår dock.

Så nu är frågan, ska jag installera om Windows 10 ? Alternativ uppgradera till Win 11 nu när datorn fortfarande är igång ? Kommer problemet att försvinna efter att jag uppgraderat till win 11? Jag tänker då att det blir en helt ny operativsystem med uppdaterade drivrutiner , updates m.m.

Jag hade planerat att uppgradera mitt nuvarande SSD minne från 512 gb till 2 TB. Ska jag köra på det istället och installera om win 10 på den nya hårddisken?

Alternativ 1: Installera om win 10 på nuvarande enhet med samma SSD minne.

Alternativ 2: Uppgradera till win 11 på samma SSD minne.

Alternativ 3: Installera ett nytt SSD minne och installera win 10 på den?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog installera om Windows på nuvarande och kollat att allt annat är ok.

Sen kan du byta ssd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle nog installera om Windows på nuvarande och kollat att allt annat är ok.

Sen kan du byta ssd

Jag gjorde så att jag bytta SSD och installerade win 10 på den. Uppdaterade den igen, då fick jag samma problem som tidigare att jag inte kom åt mejlen osv. Uppgraderade till win 11 och nu så funkar allt utan problem.

Måste nog ha varit uppdateringen som jag installerade eller så låg problemet på något annat långt tidigare.