Kommer inte åt mitt Microsoftkonto - för många autentiseringsförsök

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt mitt Microsoftkonto - för många autentiseringsförsök

Hej,

Kom hem till detta ytterst otrevliga meddelande idag. Kan alltså inte logga in på mitt konto, eftersom det tydligen är massa annat folk som gör olovliga försök. Kommer fortfarande åt min mail på telefonen, men kan inte logga in och kolla aktivitet, byta lösen eller liknande. Känns konstigt att jag inte kan komma åt mitt eget konto, tycker att de borde fråga efter mer uppgifter etc för att verifiera att jag är jag. Känns lite oklart huruvida någon faktiskt har fått tillgång till det eller inte.

Vad borde jag göra? Har Microsoft något supportnummer eller liknande man kan ringa? Hittade inte så mkt på sidan, eftersom jag inte är inloggad.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Ju mer du försöker ju längre tid tar det innan du får försöka igen, andas, ta en paus och försök imorgon igen.

https://support.microsoft.com/sv-se, tvivlar på att de ha ett nummer du kan ringa om du inte är en enterprise-kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Hej,

Kom hem till detta ytterst otrevliga meddelande idag. Kan alltså inte logga in på mitt konto, eftersom det tydligen är massa annat folk som gör olovliga försök. Kommer fortfarande åt min mail på telefonen, men kan inte logga in och kolla aktivitet, byta lösen eller liknande. Känns konstigt att jag inte kan komma åt mitt eget konto, tycker att de borde fråga efter mer uppgifter etc för att verifiera att jag är jag. Känns lite oklart huruvida någon faktiskt har fått tillgång till det eller inte.

Vad borde jag göra? Har Microsoft något supportnummer eller liknande man kan ringa? Hittade inte så mkt på sidan, eftersom jag inte är inloggad.

<Uppladdad bildlänk>

Får du inte upp ett meddelande i Authenticator varje gång någon försöker logga in, eller gäller det bara Work or School konton?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Får du inte upp ett meddelande i Authenticator varje gång någon försöker logga in, eller gäller det bara Work or School konton?

Detta är mitt privata, har ingen authenticator kopplad till kontot.

EDIT: fick ett nytt meddelande nu att inloggningen är blockerad, eftersom att någon har försökt logga in med fel konto/lösen för många gånger.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Detta är mitt privata, har ingen authenticator kopplad till kontot.

EDIT: fick ett nytt meddelande nu att inloggningen är blockerad, eftersom att någon har försökt logga in med fel konto/lösen för många gånger.

Hade samma problem för några månader sen när jag glömt mitt lösenord... Iaf, vänta 24h utan att logga in, hoppas du har backup mail/tfn kopplad. Återställ lösenord. Fungerade för mig

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om detta med mitt "Microsoft 365-konto". Men de har rätt i att du bör ta en paus från försöken att logga in.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Låter som en trevlig funktion att störa till det för polare, kollegor samt konkurrenter .
Varför blockerar Microsoft kontot för inloggningsförsök?
Varför inte inleda med tidsbaserad blockering utav IP-adresser i första hand istället för själva kontot?
Kan inte annars kontot i praktiken bli blockerat om folk jävlas med en?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är ju detta som är DDoS attack - dvs. hålla en service upptagen så hårt att de rättmätiga användarna inte kan nyttja denna längre. Att kontot blockeras efter bara 10-15 försök gör det enklare för en angripare att skada tänkta offret och kostar väldigt lite resurser med inloggningsförsök då och då från olika datorer med olika IP att hålla denna blockering aktiv i lång tid framöver.

Frågan att ställa är varför din konto är så uppvaktad - är det en generell grej, någon kontonamn som sticker ut eller någon i din bekantskap med kännedom av ditt kontonamn som gör detta eller beställt en sådan attack bara för att jävlas/mobba/förtrycka??

En modern DDoS-attack sker ofta med hjälp av väldigt många datorer över hela världen som någon har tagit kontrollen över (hackade IP-kameror, NAS, Routar och annan oftare enklare utrustning med gammal, ej uppdaterad mjukvara och med kända attackvägar in i samt åtkomliga över publik Internet) som bara provar en enda gång var för att göra IP-blockning svår/omöjlig och också att enheten gör det så sällan för att inte riskerar att det själv bli bannat.

Att lära sig av detta är att all data man har på olika molntjänster - skall man så mycket det går också ha en egen lokal kopia av datat lagrat hemma eller på någon urkopplingsbar USB-disk samt vara beredd på att konto kan som en blixt från klar himmel stängas eller blockeras så att du inte kan logga in längre - det går inte att tänka att alla är vänliga utan det finns alltid några ute för att sabba så mycket det går och en dag så är det du som är målet.

Permalänk
Medlem

Lyckades återställa kontot senare den kvällen.

Det ska tilläggas att det är en väldigt gammal mailadress som varit med i några läckor. Canva och Swec gjorde nog mest damage. Dagligen är det x antal misslyckade inloggningsförsök från runtom i världen. Har varit så i många år. Dock aldrig blivit utelåst från kontot tidigare.

Om man vill "byta" adress och konto, är det bara att manuellt börja om från början eller hur sköter man något sådan smidigast? Hur funkar det om man helt plötsligt loggar in med att annat konto på datorn?

Tack för all input och svar

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Förra veckan blev även mitt outlook-konto låst. Upptäckte det när jag skulle aktivera OneDrive (har Windows Hello-inloggning överallt för Microsoft annars..) där Microsoft då meddelade att mitt konto blivit låst p.g.a. för många misslyckade inloggningar och därmed tvingad byte av lösenord.

Hur nu mitt lösenord skulle vara dåligt förstår jag inte, eftersom det är MISSLYCKADE inloggningar (inga 2FA-försök har gjorts, det är trotsallt aktiverat).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl till min andra mejladress (som inte är kopplad till Microsoftkontot men används som återställning för lösenord) att ett synkningsförsök misslyckats eller något. Kollade upp kontot och insåg att ca varannan timme är det någon försöker logga in/synka konton, och det varit så ett bra tag.

Aktiverade 2FA direkt, trots att jag kör med starka slumpade lösenord med en lösenordshanterare.

Sjukt hur de håller på, som om det finns kärnvapenkoder på i min inbox.

Permalänk
Medlem

Passwordless är också ett bra sätt att skydda sig. Se bara till att ha flera nycklar. Ex Authenticator och Yubikey.

https://support.microsoft.com/sv-se/account-billing/så-här-bl...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Om man vill "byta" adress och konto, är det bara att manuellt börja om från början eller hur sköter man något sådan smidigast? Hur funkar det om man helt plötsligt loggar in med att annat konto på datorn?

Du kan lägga till ett nytt alias och eventuellt även ta bort det gamla:

https://account.live.com/names/manage?mkt=sv-SE&refd=account....

Jag lägger till nytt alias när jag reggar mig på tveksamma sidor. T.ex. "PointManSweC@outlook..." för Sweclockers.
Så blir mitt konto hackat på sidan eller om jag börjar få massa spam på den mailen så tar jag bara bort aliaset och skapar ett nytt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fick ett mejl till min andra mejladress (som inte är kopplad till Microsoftkontot men används som återställning för lösenord) att ett synkningsförsök misslyckats eller något. Kollade upp kontot och insåg att ca varannan timme är det någon försöker logga in/synka konton, och det varit så ett bra tag.

Aktiverade 2FA direkt, trots att jag kör med starka slumpade lösenord med en lösenordshanterare.

Sjukt hur de håller på, som om det finns kärnvapenkoder på i min inbox.

Hur funkar det med 2FA och alla inloggnings-/synkningsförsök? Du blir inte nedspammad? Det är samma visa hos mig, men jag har inte velat aktivera 2FA av anledning att jag trott att man ska få notifikationer 24/7. Väldigt dumt tankesätt egentligen..

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Hur funkar det med 2FA och alla inloggnings-/synkningsförsök? Du blir inte nedspammad? Det är samma visa hos mig, men jag har inte velat aktivera 2FA av anledning att jag trott att man ska få notifikationer 24/7. Väldigt dumt tankesätt egentligen..

Jag hade inte en aning om att det var inloggningsförsök innan jag fick ett mejl om någon synkling eller liknande.

Så länge de inte knappar in rätt lösenord så får jag ingenting notifering i appen antar jag. Inte märkt något speciellt i alla fall, och jag anar att de fortfarande försöker komma in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag hade inte en aning om att det var inloggningsförsök innan jag fick ett mejl om någon synkling eller liknande.

Så länge de inte knappar in rätt lösenord så får jag ingenting notifering i appen antar jag. Inte märkt något speciellt i alla fall, och jag anar att de fortfarande försöker komma in.

Såklart! Tack. Ska också aktivera det.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]