Inspelade vhs band - går de att sälja?

Permalänk

Inspelade vhs band - går de att sälja?

Hej!
Jag undrar om någon vet om det finns något mikroskopiskt värde i inspelade vhs filmer? Eller ska jag ta allt till soptippen?bild

Permalänk
Medlem

Kassetten sorteras som hårdplast och förpackningen som papperskartong . Man kan nog elda upp dom för att värma upp huset men blir nog en plastklump som rest.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenverTheLastDinosaur:

Hej!
Jag undrar om någon vet om det finns något mikroskopiskt värde i inspelade vhs filmer? Eller ska jag ta allt till soptippen?bild

tänk på att det är olagligt oxå, om det inte rör sig om egetproducerat material.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte läsa vad det står på etiketterna i din bild. Men beroende på vad det finns på banden så kan faktiskt en del folk vara intresserade, är det sånt som inte getts ut på köp VHS/DVD eller liknande t.ex?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Om det är typ äldre Robinson avsnitt med typ Harald Treutiger eller typ Tv5(?) Sahara där dem smälte ner guldtackor vore jag väldigt intresserad

Om det är saker som går att få tag på idag på typ dvd/bluray som storfilmer så har dem inget värde. Är det någon b-rulle film som knappt finns att få tag på så kanske

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenverTheLastDinosaur:

Hej!
Jag undrar om någon vet om det finns något mikroskopiskt värde i inspelade vhs filmer? Eller ska jag ta allt till soptippen?bild

Eller skicka/be Rosa Mannen på YouTube hämta dem. Han samlar på VHS. Betalar dock inte men det kan sparas för eftervärlden iaf.
Han o tittarna skulle nog bli glad att ta del av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

tänk på att det är olagligt oxå, om det inte rör sig om egetproducerat material.

Om det är olagligt. Varför hade VHS apparater en inspelnings-funktion?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Om det är olagligt. Varför hade VHS apparater en inspelnings-funktion?

Varför går hastighetsmätaren till 300?

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Om det är olagligt. Varför hade VHS apparater en inspelnings-funktion?

Spela in och titta på program är/var inte olagligt. Sprida sådana inspelningar är mindre lagligt.

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Om det är olagligt. Varför hade VHS apparater en inspelnings-funktion?

det handlar om PRIVATkopieringslagen dvs du har rätt att spela in tv material och göra kopior av dina vhs kasetter för eget bruk.

inte att förväxlas med PIRATkopiering vilket är en olaglig handling där du kopierar materialet utan att äga orginalet t.ex. ladda ner en film från TPB eller hyra en film och göra en kopia på den om man ska hålla sig till VHSens storhetstid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en aktiv beghandel på Ebay, bra betalt för visst innehåll och lite betalt för band som kan återanvändas fatt spela in på av vhsentusiaster, banden är i vart fall inte helt värdelösa oavsett innehåll såvida de är hela.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad som fin på banden.
Banden i sig har nog inget direkt värde.

Innehållet på kan vara en annan historia, beroende på vad så kan det till och med vara intressant för tv bolagen för arkivering då de skälva kanske inte längre har kvar materialet i sina arkiv.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om det är typ äldre Robinson avsnitt med typ Harald Treutiger eller typ Tv5(?) Sahara där dem smälte ner guldtackor vore jag väldigt intresserad

Om det är saker som går att få tag på idag på typ dvd/bluray som storfilmer så har dem inget värde. Är det någon b-rulle film som knappt finns att få tag på så kanske

OFT:
Jakten på ökenguldet hette väl serien där deltagarna smälte guld?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jakten_p%C3%A5_%C3%B6kenguldet

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Om det är olagligt. Varför hade VHS apparater en inspelnings-funktion?

Det är lagligt att spela in åt dig själv, du kan nog tillochmed ge bort banden gratis, men att sälja materialet borde vara olagligt precis som att ladda hem en film, kan ha fel dock

Skrivet av E15597:

Varför går hastighetsmätaren till 300?

Hahaha