Köpråd kring nätverk i 3-våning radhus

Permalänk

Köpråd kring nätverk i 3-våning radhus

Tja!

Har sökt och försökt hitta råd i trådar men blir inte klok. Vi bor i 3-våningsradhus hyfsat nytt men kanske högt och många tjocka väggar (KÄNNS som att väggarna blockar mycket iallafall)... Men också modernt med patchpanel och uttag i alla rum och våningar.

Har kört med google wifi 3st mesh puckar tills nu, första generationen inköpta 2019. Fixade ordentlig ethernet backhaul för några månader sen (har en google wifi puck intryckt i patchpanel-skåpet -> liten switch -> ut till de andra två google-puckarna) men tycker det är för dåligt ändå. Funderar på om det faktiskt är dags att uppgradera, snart får vi 1000/1000 med bahnhof så då vill jag fan inte kasta bort det på för dåligt wifi.

Men har svårt att tänka ut hur fan jag ska göra. Några tankar/förutsättningar:

  • Viktigt för mig att första punkten (Routern) får plats i patchpanel-skåpet. Som det sitter kan vi inte dra ut en sladd vid det och ha den stående utanför. Vilket tyvärr såklart är kass för täckningen från routern

  • Får med en router av Bahnhof (Zyxel ex3600-t0). Är väl halvdan som alla gissar jag, men ser slimmad ut så kanske får plats i patchpanel-skåpet, för att fördela ut via sladd till APs?

  • Gissar att bäst skulle vara 3 APs, en på varje våning. Eller skulle det räcka med två riktigt bra, på våning 1 och 3, och hoppas de också klarar mellanvåning?

  • De får gärna vara inte skitfula. Vi har google home-grejer, några högtalare, och hade väl egentligen inte varit fel att ha nyare version av google nest wifi. Trivdes egentligen med google wifi (enkelt med deras app), men osäker på om deras grejer egentligen är rätt om man vill ha bra täckning?

Skulle bli svinglad om någon hade tips och råd. Har försökt sätta mig in lite men inte grym på dessa saker.. Har t.ex. inte riktigt fattat skillnaden mellan mesh-nätverk (med ethernet) och router med accesspunkter. Stort tack på förhand 🙏

Permalänk
Medlem

Köp en router utan WiFi som t.ex. Edgerouter X eller någon Mikrotik att ha i skåpet. Sen köper du valfritt mesh-system eller accesspunkter och sätter ut där det behövs.

Du har ju förberett bra med uttag överallt, så det är ju bara att fylla på med noder/AP tills du är nöjd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Köp en router utan WiFi som t.ex. Edgerouter X eller någon Mikrotik att ha i skåpet. Sen köper du valfritt mesh-system eller accesspunkter och sätter ut där det behövs.

Du har ju förberett bra med uttag överallt, så det är ju bara att fylla på med noder/AP tills du är nöjd.

Tack för snabba svaret! edgerouter X var ju rätt rimlig i pris också, skönt. Tänkte först att jag kunde använda Bahnhofs egna router för denna funktion, men det kanske inte går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Tack för snabba svaret! edgerouter X var ju rätt rimlig i pris också, skönt. Tänkte först att jag kunde använda Bahnhofs egna router för denna funktion, men det kanske inte går?

Visst kan du det! Stäng av WiFi på den bara och konfigurera ditt meshsystem/accesspunkt rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vill du göra det enkelt för dig så köp något färdigt prosumer meshkit där du kan köra kabel som backhaul.
Kolla Netgears meshprylar, kostar en del men lätta att konfigurera och funkar bra.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Vill du göra det enkelt för dig så köp något färdigt prosumer meshkit där du kan köra kabel som backhaul.
Kolla Netgears meshprylar, kostar en del men lätta att konfigurera och funkar bra.

Typ sånt här paket då? Deco XE75 . Dum fråga kanske, men funkar det att först köra bahnhof router utan wifi -> dessa 3 som mesh wifi? Tror inte en av dessa får plats inne i patchskåpet, och vill helst inte "slösa" en av dem på att trycka in i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Typ sånt här paket då? Deco XE75 . Dum fråga kanske, men funkar det att först köra bahnhof router utan wifi -> dessa 3 som mesh wifi? Tror inte en av dessa får plats inne i patchskåpet, och vill helst inte "slösa" en av dem på att trycka in i väggen.

Som sagt... Du kan använda Bahnhofs router och använda valfritt mesh-system.

Skrivet av nu1mlock:

Sen köper du valfritt mesh-system eller accesspunkter och sätter ut där det behövs.

Du har ju förberett bra med uttag överallt, så det är ju bara att fylla på med noder/AP tills du är nöjd.

Skrivet av nu1mlock:

Visst kan du det! Stäng av WiFi på den bara och konfigurera ditt meshsystem/accesspunkt rätt.

Vad du ska köpa beror helt och hållet på vad du vill ha. Vill du ha WiFi 7 för många tusen så kolla på dom modellerna som passar din budget. Tycker du att det duger med WiFi 5 för att du bara kör mobila enheter på WiFi och tycker att 400Mbit/s räcker så kan du ju få tre noder för under tusenlappen.

Eller något mittemellan. Men alla kommer fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

edgerouter X var ju rätt rimlig i pris också, skönt.

Det beror på att den är en asgammal design med billig hårdvara (MT7621AT, 2014). Den kommer antagligen aldrig köra en modern Linux-kernel med OEM-mjukvaran eftersom den har två 3 MB-partitioner för detta och modern Linux tar mer plats än så.

Därmed inte sagt att den är dålig, men man ska veta att den antagligen inte kommer maxa ut 1 Gbit/s, men den kommer antagligen nästan dit.

Skrivet av Dolcegustoo:

Tänkte först att jag kunde använda Bahnhofs egna router för denna funktion, men det kanske inte går?

Det går antagligen utmärkt. Det är dock mer tveksamt om det går att använda Google Wi-Fi som rena AP. Som jag tolkar manualen kan du bara köra en av dem. Jag kan inte förklara varför och då har jag ändå läst googles förklaring. Du kan installera OpenWrt på Google WiFi och då försvinner begränsningarna, men installationen ser halvbesvärlig ut och konfigurationen är inte direkt enkel heller.

Edit: De flestat "mesh"-systemen har den begränsningen. En enhet måste vara router och de fungerar bara tillsammans med det egna fabrikatet (rent tekniskt för att 4-adress, a.k.a WDS inte är standardiserat, i alla fall inte i en standard som slagit igenom än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Typ sånt här paket då? Deco XE75 . Dum fråga kanske, men funkar det att först köra bahnhof router utan wifi -> dessa 3 som mesh wifi? Tror inte en av dessa får plats inne i patchskåpet, och vill helst inte "slösa" en av dem på att trycka in i väggen.

Vet inte hur det märket är, men min erfarenhet är att man får vad man betalar för.
TP-link kan säkert vara bra, speciellt om du kör in någon tredjeparts programvara så du vet att du får patchar, deras egna support verkar vara sådär på de prylar jag kört.

Netgear Orbi Pro är de "färdiga" system jag slängt upp för några vänner och fungerar bra.
Vill du behålla Bahnhof routern som router så är det nog bättre att bara köpa AP och sätta upp dessa som AP.
Köp en switch med PoE, det ger en rätt snygg installation.

Mina 5 cent är att inte lägga en massa pengar på Wifi7 om du inte har det i överflöd, det är för dyrt just nu.

Permalänk

Ni är fantastiska. Stort tack hittills! Ville bara säga det.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Som sagt... Du kan använda Bahnhofs router och använda valfritt mesh-system.

Vad du ska köpa beror helt och hållet på vad du vill ha. Vill du ha WiFi 7 för många tusen så kolla på dom modellerna som passar din budget. Tycker du att det duger med WiFi 5 för att du bara kör mobila enheter på WiFi och tycker att 400Mbit/s räcker så kan du ju få tre noder för under tusenlappen.

Eller något mittemellan. Men alla kommer fungera.

Hoppas du har rätt - känns absolut enklast att köra Bahnhof router + färdigt mesh. Men det som KAD beskriver är väl det som skulle oroa mig, att det skulle strula på nåt sätt om jag försöker slänga på ett färdigt mesh efter routern.

” Edit: De flestat "mesh"-systemen har den begränsningen. En enhet måste vara router och de fungerar bara tillsammans med det egna fabrikatet (rent tekniskt för att 4-adress, a.k.a WDS inte är standardiserat, i alla fall inte i en standard som slagit igenom än).”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Hoppas du har rätt - känns absolut enklast att köra Bahnhof router + färdigt mesh. Men det som KAD beskriver är väl det som skulle oroa mig, att det skulle strula på nåt sätt om jag försöker slänga på ett färdigt mesh efter routern.

” Edit: De flestat "mesh"-systemen har den begränsningen. En enhet måste vara router och de fungerar bara tillsammans med det egna fabrikatet (rent tekniskt för att 4-adress, a.k.a WDS inte är standardiserat, i alla fall inte i en standard som slagit igenom än).”

Alla mesh-system kan konfigureras som accesspunkter med mesh-funktionalitet och användas tillsammans med valfri router.

Man kan dock inte blanda olika fabrikat av mesh-noder och tro att det ska fungera. Man kan alltså inte inkludera Bahnhofs router i mesh-nätverket, men det är ingen som vill. Du ska ju stänga av WiFi i Bahnhofs router.

Edit: som @KAD skriver så kanske Google är dumma nog att ha satt jättedumma begränsningar, jag har för mig att jag har hört talas om det tidigare. Men Asus, Netgear, TP-Link etc. fungerar alla utmärkt precis så som du vill att det ska fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Innan köpsuget får överhand kan det vara bra att närma sig det egentliga problemet du har också. Är det objektivt dålig mottagning i vissa delar av huset? Mät upp med valfri app och telefon! Är överlämningarna i ditt mesh-system dåliga, går det konfa annorlunda?
Material i hus och väggar av värde att veta. Med ethernet draget i huset och uttag på flera ställen bör väl det mesta bandbreddsintensiva köras med kabel i den mån det går?

Vi har 3-vån radhus med trä-stomme. 1 Unifi AP LR välplacerad i mitten vid trappan ger full täckning i alla husets hörn.

Bara lite perspektiv, snabbt nytt mesh lär funka också. Försök klämma in en POE switch i skåpet bredvid/ovanpå routern med.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Alla mesh-system kan konfigureras som accesspunkter med mesh-funktionalitet och användas tillsammans med valfri router.

Man kan dock inte blanda olika fabrikat av mesh-noder och tro att det ska fungera. Man kan alltså inte inkludera Bahnhofs router i mesh-nätverket, men det är ingen som vill. Du ska ju stänga av WiFi i Bahnhofs router.

Edit: som @KAD skriver så kanske Google är dumma nog att ha satt jättedumma begränsningar, jag har för mig att jag har hört talas om det tidigare. Men Asus, Netgear, TP-Link etc. fungerar alla utmärkt precis så som du vill att det ska fungera.

Ok tack då är jag med! Känns som det är dags att lämna google-bubblan då iallafall.

Permalänk
Skrivet av ingulf:

Innan köpsuget får överhand kan det vara bra att närma sig det egentliga problemet du har också. Är det objektivt dålig mottagning i vissa delar av huset? Mät upp med valfri app och telefon! Är överlämningarna i ditt mesh-system dåliga, går det konfa annorlunda?
Material i hus och väggar av värde att veta. Med ethernet draget i huset och uttag på flera ställen bör väl det mesta bandbreddsintensiva köras med kabel i den mån det går?

Vi har 3-vån radhus med trä-stomme. 1 Unifi AP LR välplacerad i mitten vid trappan ger full täckning i alla husets hörn.

Bara lite perspektiv, snabbt nytt mesh lär funka också. Försök klämma in en POE switch i skåpet bredvid/ovanpå routern med.

Jag tror jag förstår vad du menar - att man kanske kan flytta runt osv. Har fixat och hållt på lite, just nu har jag iallafall ethernet backhaul, men har istället fått "offra" en av puckarna genom att trycka in den i skåpet. Men tycker ändå att det är svajjigt när man bara sitter "runt hörnet" från en av dem och det ändå är dåligt. Vi bor inte i något betonghus utan säkert trästomme också, med tjocka gipsskivor osv. Så det borde inte vara så här svårt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Typ sånt här paket då? Deco XE75 . Dum fråga kanske, men funkar det att först köra bahnhof router utan wifi -> dessa 3 som mesh wifi? Tror inte en av dessa får plats inne i patchskåpet, och vill helst inte "slösa" en av dem på att trycka in i väggen.

Du behöver inte använda bahnhofs router om du inte vill det.
x60 finns billigare och har bättre prestanda också. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7345595

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag gillar TP-Link Omada. Fixade nytt nätverk för någon vecka sedan och skapade en tråd här -> https://www.sweclockers.com/forum/trad/1714012-nojd-med-nytt-...
Lätt att konfigurera, bra kontroll och känns väldigt stabilt.

Permalänk
Medlem

@Fetskaft mmm, Ubiquiti eller Omada är något mer avancerade och mer tänkta för lite större WiFi system. Sedan finns t.ex. Tp-link Deco som är tänkte för något mindre WiFi system och kanske lite enklare att hantera. Men det beror på vilka system man föredrar och eventuellt kostnader. Det är nog inte så mycket som skiljer med de flesta system för WiFi och man märker nog inget med prestanda osv om systemet ska användas för normalt bruk.

Jag själv kör med Deco-M9 men jag har dragit kabel till de tre enheter jag använder, skönt att ha ett enda WiFi system som täcker alla ytor. Däremot är appen si och så, det funkar men jag fick uppdatera firmware på egen hand med en laptop och kabel. Det var ganska krångligt och kan vara besvärligt för något som inte är så teknisk insatt i datorer. Det ska fungera att fixa detta via appen men så var det inte i mitt fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du inte dubbeluttag i rummen om det är en nyare normalinstallation ? Har du det kan du placera routern var som helst och sedan dra tillbaka en lananslutning till patchskåpet och grena ut till alla övriga uttag via en switch.

Och allt man inte tvingas använda wifi till ska anslutas via kabel, då får de enheter man inte kan ansluta via kabel mindre trafik i etern att slåss med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du inte dubbeluttag i rummen om det är en nyare normalinstallation ? Har du det kan du placera routern var som helst och sedan dra tillbaka en lananslutning till patchskåpet och grena ut till alla övriga uttag via en switch.

Och allt man inte tvingas använda wifi till ska anslutas via kabel, då får de enheter man inte kan ansluta via kabel mindre trafik i etern att slåss med.

Har fått för mig att bara varannat uttag funkar för internet, och de andra låst för TV? Var så i en lägenhet för ett gäng år sen, och inte fått det att funka nu när jag provat som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Har fått för mig att bara varannat uttag funkar för internet, och de andra låst för TV? Var så i en lägenhet för ett gäng år sen, och inte fått det att funka nu när jag provat som du beskriver.

Sådan lösning har jag aldrig hört talas om. Uttagen i rummen är väl bara kopplade till patchpanelen så koppla om där bara? Det är ju bara en ointelligent kopplingsplint så det spelar ingen roll vilken typ av data som skickas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Sådan lösning har jag aldrig hört talas om. Uttagen i rummen är väl bara kopplade till patchpanelen så koppla om där bara? Det är ju bara en ointelligent kopplingsplint så det spelar ingen roll vilken typ av data som skickas där.

Kablar bryr sig givetvis inte om det är datatrafik för internet eller för tv, men uttagen är nog förinkopplade till TV-uttag på en mediaomvandlare utan free-seating eller så installerades nätet innan mediaomvandlaren fick free-seating.

Skrivet av Dolcegustoo:

Har fått för mig att bara varannat uttag funkar för internet, och de andra låst för TV? Var så i en lägenhet för ett gäng år sen, och inte fått det att funka nu när jag provat som du beskriver.

Det beror på vad du kopplar kablarna till via patchpanelen.

Permalänk
Medlem

Har du ett rj45 utag i varje våning som går till patchskåpet? Hur många LAN uttag har din nya bahnhof router?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kablar bryr sig givetvis inte om det är datatrafik för internet eller för tv, men uttagen är nog förinkopplade till TV-uttag på en mediaomvandlare utan free-seating eller så installerades nätet innan mediaomvandlaren fick free-seating.

Men mediomvandlaren lär väl inte vara inkopplad mellan patchpanel och vägg uttag? Därav jag skrev, koppla om i patchpanelen.

Permalänk
Snusfri

Cloud Gateway Ultra eller Unifi Express till lämplig Switch samt AP U6 Plus eller AP U7 Pro om du villhöver Wifi 7.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Men mediomvandlaren lär väl inte vara inkopplad mellan patchpanel och vägg uttag? Därav jag skrev, koppla om i patchpanelen.

Fastighetsägare gör många lustiga saker de tror förenklar, du kan givetvis ta ur och byta plats på patchkopplingen. Vill du inte diskutera vet jag inte varför du skriver att du aldrig har hört talas om fastighetsägare som gör så, förinkopplade antyder inte att du inte kan koppla annorlunda, följer dessutom upp det med att säga att det beror på hur han kopplar i patchpanelen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fastighetsägare gör många lustiga saker de tror förenklar, du kan givetvis ta ur och byta plats på patchkopplingen. Vill du inte diskutera vet jag inte varför du skriver att du aldrig har hört talas om fastighetsägare som gör så, förinkopplade antyder inte att du inte kan koppla annorlunda, följer dessutom upp det med att säga att det beror på hur han kopplar i patchpanelen.

Självklart kopplar jag om kablarna i patchpanelen

Mediaomvandlaren från Telia har varit låst som ni säger, men i vår lägenhet minns jag att det också explicit stod i instruktioner att bara ena uttagen var för internet. Så på patchpanel hade jag kanske 10 uttag, men bara 1,3,5,7,9 var för internet. Kopplade man fel så funkade det inte.

I huset nu provade jag att ”seriekoppla” men när det inte funkade har jag utgått från att det nog är samma idiotiska lösning här med. Hade kopplat enligt nedan (ungefär)

Medialmvandlare -> patchpanel uttag 3 -> vägguttag 3 -> Google router -> tillbaka genom vägguttag 4 -> patchpanel uttag 4 -> patchpanel uttag 7 -> vägguttag 7 -> Google AP.

Om ni hängde med. Och i detta fall drog jag slutsatsen att uttag 4 ej funkade och säkert var för tv bara.

Nåja - inte så viktigt i detta fall. Har just nu en Google router i skåpet -> switch -> ut till Google APs genom patchpanel. Nu tänker jag att jag kör enligt råden från tråden här. Med Bahnhof router utan wifi så borde jag kunna skippa switch och bara köra

Mediaomvandlare -> Bahnhof router -> patchpanel -> respektive meshnätverkspuck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Självklart kopplar jag om kablarna i patchpanelen

Mediaomvandlaren från Telia har varit låst som ni säger, men i vår lägenhet minns jag att det också explicit stod i instruktioner att bara ena uttagen var för internet. Så på patchpanel hade jag kanske 10 uttag, men bara 1,3,5,7,9 var för internet. Kopplade man fel så funkade det inte.

I huset nu provade jag att ”seriekoppla” men när det inte funkade har jag utgått från att det nog är samma idiotiska lösning här med. Hade kopplat enligt nedan (ungefär)

Medialmvandlare -> patchpanel uttag 3 -> vägguttag 3 -> Google router -> tillbaka genom vägguttag 4 -> patchpanel uttag 4 -> patchpanel uttag 7 -> vägguttag 7 -> Google AP.

Om ni hängde med. Och i detta fall drog jag slutsatsen att uttag 4 ej funkade och säkert var för tv bara.

Nåja - inte så viktigt i detta fall. Har just nu en Google router i skåpet -> switch -> ut till Google APs genom patchpanel. Nu tänker jag att jag kör enligt råden från tråden här. Med Bahnhof router utan wifi så borde jag kunna skippa switch och bara köra

Mediaomvandlare -> Bahnhof router -> patchpanel -> respektive meshnätverkspuck.

Ska du koppla tillbaka till patchpanelen kan det vara en god idé att köra en switch vid den, annars ska signalen ta sig genom fyra uttag, två kablar genom väggen och tre ytterligare kablar mellan alla uttag mellan routern och accesspunkten i ditt fall.

Finns mycket som kan gå fel eller försämra signalen med så många kopplingar mellan den aktiva utrustningen.

Nätverksuttagen kan inte kopplas annorlunda för TV, däremot kan de koppla annorlunda om de är för analog telefoni. Ett uttag för IPTV kommer alltid fungera för internet om den är kopplad för det genom patchpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolcegustoo:

Självklart kopplar jag om kablarna i patchpanelen

Mediaomvandlaren från Telia har varit låst som ni säger, men i vår lägenhet minns jag att det också explicit stod i instruktioner att bara ena uttagen var för internet. Så på patchpanel hade jag kanske 10 uttag, men bara 1,3,5,7,9 var för internet. Kopplade man fel så funkade det inte.

I huset nu provade jag att ”seriekoppla” men när det inte funkade har jag utgått från att det nog är samma idiotiska lösning här med. Hade kopplat enligt nedan (ungefär)

Medialmvandlare -> patchpanel uttag 3 -> vägguttag 3 -> Google router -> tillbaka genom vägguttag 4 -> patchpanel uttag 4 -> patchpanel uttag 7 -> vägguttag 7 -> Google AP.

Om ni hängde med. Och i detta fall drog jag slutsatsen att uttag 4 ej funkade och säkert var för tv bara.

Nåja - inte så viktigt i detta fall. Har just nu en Google router i skåpet -> switch -> ut till Google APs genom patchpanel. Nu tänker jag att jag kör enligt råden från tråden här. Med Bahnhof router utan wifi så borde jag kunna skippa switch och bara köra

Mediaomvandlare -> Bahnhof router -> patchpanel -> respektive meshnätverkspuck.

Kan dina google home köra backhaul via kabel? Har du kollat upp det?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Google Nest går inte att köra i mesh utan att någon av dem agerar router.
Stänger man av Router funktionen i dem så slutar också mesh.
Så jag skulle slänga ut dem och skaffa något bättre.

Själv kör jag en telia router med Wifi avstängt och tre Unifi Wifi 5 AP. Har som sämst 200 Mbit/s och 500 Mbit/s som bäst.
500 Mbit/s är max på Wifi 5 med 2x2 Mimo och 80 Ghz.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W