Installerade spel på andra hdd

Permalänk
Medlem

Installerade spel på andra hdd

Hej! Har alltid haft tänket att man bör ha installerade spel på C hårddisken för att få det att ladda snabbare mm, kanske inte stämt jag vet inte. Men nu mera när man kör M2 med snabba läs/skriv hastigheter så känns det som att man inte behöver ha det så, samtidigt som min C: HDD börjar bli full och skulle behöva en ny HDD. Funkar det lika fint numera med att installera på seperat HDD med snabb läs/skriv eller bör man av andra skäl byta ut sin C: HDD till större? Och det är pga installerade spel.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Hej! Har alltid haft tänket att man bör ha installerade spel på C hårddisken för att få det att ladda snabbare mm, kanske inte stämt jag vet inte. Men nu mera när man kör M2 med snabba läs/skriv hastigheter så känns det som att man inte behöver ha det så, samtidigt som min C: HDD börjar bli full och skulle behöva en ny HDD. Funkar det lika fint numera med att installera på seperat HDD med snabb läs/skriv eller bör man av andra skäl byta ut sin C: HDD till större? Och det är pga installerade spel.

Mvh

Det går alldeles utmärkt. Jag har spel installerade på flera diskar, både HDD och SSD/NVMe diskar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hastigheter beror inte på vilken disk du har spelet på, utan hur snabb den disken där spelet är installerat på.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Som ovan nämner.

Jag undviker att installera spel på c: då det är fråga om typ av lagringsenhet inte vilken bokstav den blivit tilldelad som avgör farten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Hej! Har alltid haft tänket att man bör ha installerade spel på C hårddisken för att få det att ladda snabbare mm, kanske inte stämt jag vet inte. Men nu mera när man kör M2 med snabba läs/skriv hastigheter så känns det som att man inte behöver ha det så, samtidigt som min C: HDD börjar bli full och skulle behöva en ny HDD. Funkar det lika fint numera med att installera på seperat HDD med snabb läs/skriv eller bör man av andra skäl byta ut sin C: HDD till större? Och det är pga installerade spel.

Mvh

Det kan tom vara fördelaktigt att inte ha spel eller applikationer på disken med systempartitionen då det kan öka den totala bandbredden vid läsning/skrivning om applikationen även använder systemfiler från systempartitionen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Om du använder en HDD så har du alltid haft fel tänk eftersom det snarare tar längre tid för hårddiskens läshuvud att hitta informationen när den måste läsa in allt möjligt åt operativsystemet samtidigt som du vill att den ska läsa spelets data.

Då hade det varit bättre att installera spelet på separat HDD så att du hade kunnat läsa från flera platser samtidigt, eller skriva och läsa samtidigt.

Men om du har en SSD så spelar det ingen roll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det låter ju logiskt att ha det seperat så inte tar från systemet samtidigt, men kanon o då blir det ny HDD för spel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Tack för svar, det låter ju logiskt att ha det seperat så inte tar från systemet samtidigt, men kanon o då blir det ny HDD för spel då.

Köp en SSD istället, priserna är nästintill samma när man är nere på 1-2 TB. och den prisökningen sm en SSD medför är värt det alla gånger för den massiva prestandaskillnaden man får.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Köp en SSD istället, priserna är nästintill samma när man är nere på 1-2 TB. och den prisökningen sm en SSD medför är värt det alla gånger för den massiva prestandaskillnaden man får.

Förlåt, när jag menar med HDD då mebar jag nog SSD, hårddisk som hårddisk tänkte jag men en SSD m2 2tb variant ska de bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Det kan tom vara fördelaktigt att inte ha spel eller applikationer på disken med systempartitionen då det kan öka den totala bandbredden vid läsning/skrivning om applikationen även använder systemfiler från systempartitionen.

Det var nog framförallt relevant förr med mekaniska diskar. Om man t.ex. höll på att ladda in ett spel och datorn samtidigt skulle läsa in någon systemfil flyttade sig läshuvudet fysiskt till platsen för systemfilen, och sedan tillbaks till spelet, vilket skapade latens.
Med en modern SSD (även en långsam variant) är det nog väldigt marginell skillnad som datorn skulle läsa in någon pytteliten systemfil samtidigt som ett spel laddar.

Själv har jag bara en 1TB NVMe SSD, så jag har OS plus de spel jag spelar mest på den. Sedan installerar jag spel jag inte spelar lika ofta på någon av mina större 2.5" SATA SSD's. Måste dock säga att jag knappt märker någon skillnad i laddningstid om jag har spelet på NVMe SSD:n vs SATA SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var nog framförallt relevant förr med mekaniska diskar.

Du har helt rätt, och TS skrev specifikt HDD, vilket är mekaniska diskar (men skrev i sitt sista inlägg att TS egentligen menade SSD).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var nog framförallt relevant förr med mekaniska diskar. Om man t.ex. höll på att ladda in ett spel och datorn samtidigt skulle läsa in någon systemfil flyttade sig läshuvudet fysiskt till platsen för systemfilen, och sedan tillbaks till spelet, vilket skapade latens.
Med en modern SSD (även en långsam variant) är det nog väldigt marginell skillnad som datorn skulle läsa in någon pytteliten systemfil samtidigt som ett spel laddar.

Själv har jag bara en 1TB NVMe SSD, så jag har OS plus de spel jag spelar mest på den. Sedan installerar jag spel jag inte spelar lika ofta på någon av mina större 2.5" SATA SSD's. Måste dock säga att jag knappt märker någon skillnad i laddningstid om jag har spelet på NVMe SSD:n vs SATA SSD.

Idag är det andra begränsningar, som cache-minne i disken, minnescelltyp osv, men man kan fortfarande märka av prestandaförbättringar av att ha mer än en disk i maskinen. För varje komponent man förbättrar så finns det en risk/chans att man flyttar flaskhalsen. Nu är det oftast vid skrivning som man märker att de billigare ssd-diskarna tappar i prestanda.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, lärt mig lite idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Idag är det andra begränsningar, som cache-minne i disken, minnescelltyp osv, men man kan fortfarande märka av prestandaförbättringar av att ha mer än en disk i maskinen. För varje komponent man förbättrar så finns det en risk/chans att man flyttar flaskhalsen. Nu är det oftast vid skrivning som man märker att de billigare ssd-diskarna tappar i prestanda.

Absolut är skrivprestandan störst boven, det märks tydligt när jag uppdaterar Steam-spel på någon av mina QLC SATA SSD's. Ibland går skrivhastigheten ner till under 60 MB/s, d.v.s. lägre än nedladdningshastigheten med min 500 Mb/s Internetanslutning. Dock skriver man sällan till disken när man spelar, så det är inget stort problem att använda långsamma QLC-diskar just för spel, så länge man har tålamod när stora uppdateringar släpps.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En sak o tänka på när det handlar om ssd/m.2 hastighet och även med snurrande rost (aka hårddisk) men hd är betydligt mindre påverkade av detta.
Är att dom blir slöa när dom blir fulla!
Så man bör undvika att fylla upp dom för mycket.

Att bara fylla dom till max 60-80% är ofta rekomenderat.
Det beror dels på hur stor ssd´n är men även typ av flashminne/dram cache heller inte/kontroller osv.
Typ 512gb ssd så skulle jag säga att den ej bör fyllas mer än 60-70%, en 2tb ssd kan nog fyllas till 80% utan några större prestanda förluster.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!