Köp av nätverkskabel, kontakter och crimping verktyg

Permalänk
Medlem

Köp av nätverkskabel, kontakter och crimping verktyg

Hej,

Behöver er hjälp med att få ihop en inköpslista hos en eller flera butiker, har suttit med enstaka produkter i varukorgen på olika butiker men kommer inte till skott. Så nu vänder jag mig till er för att dämpa min osäkerhet avsevärt.

Behov: Ska dra cat6a kabel i gamla villan, måste borra i betong och i något fall dra kabel i flexrör (redan inköpt). Men jag blir inte riktigt klok på var jag ska köpa grejerna för att det ska bli "prisvärt".

- 100m CAT6a kabel, AWG 23-24, hel koppartråd, vit.
- Passande pass through connectors som matchar kabeln, säg mellan 20-40 stycken iaf.
- Lämpligt verktyg för att crimpa och montera connectorn.

Jag måste handla online, jag har Amazon Prime om det är till hjälp.

Tack och bock för hjälpen!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xtQ:

Hej,

Behöver er hjälp med att få ihop en inköpslista hos en eller flera butiker, har suttit med enstaka produkter i varukorgen på olika butiker men kommer inte till skott. Så nu vänder jag mig till er för att dämpa min osäkerhet avsevärt.

Behov: Ska dra cat6a kabel i gamla villan, måste borra i betong och i något fall dra kabel i flexrör (redan inköpt). Men jag blir inte riktigt klok på var jag ska köpa grejerna för att det ska bli "prisvärt".

- 100m CAT6a kabel, AWG 23-24, hel koppartråd, vit.
- Passande pass through connectors som matchar kabeln, säg mellan 20-40 stycken iaf.
- Lämpligt verktyg för att crimpa och montera connectorn.

Jag måste handla online, jag har Amazon Prime om det är till hjälp.

Tack och bock för hjälpen!

Ska du installera kabeln fast så sätter du solid kabel i kontaktdon, några "pass-through" kontakter är alltså inte relevant i detta fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du köpt uttag? Det blir sannolikt din största utgift beroende på hur många du ska ha. Köp ingen skit för det kommer du bara ångra, utan välj något etablerat märke typ Schneider/Elko, t.ex. https://www.hornbach.se/p/modularuttag-elko-rs-1x8-polig-cat6...

I tillägg brukar Hornbach vara väldigt prisvärt så börja titta där skulle jag rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hej,

Behöver er hjälp med att få ihop en inköpslista hos en eller flera butiker, har suttit med enstaka produkter i varukorgen på olika butiker men kommer inte till skott. Så nu vänder jag mig till er för att dämpa min osäkerhet avsevärt.

Behov: Ska dra cat6a kabel i gamla villan, måste borra i betong och i något fall dra kabel i flexrör (redan inköpt). Men jag blir inte riktigt klok på var jag ska köpa grejerna för att det ska bli "prisvärt".

- 100m CAT6a kabel, AWG 23-24, hel koppartråd, vit.
- Passande pass through connectors som matchar kabeln, säg mellan 20-40 stycken iaf.
- Lämpligt verktyg för att crimpa och montera connectorn.

Jag måste handla online, jag har Amazon Prime om det är till hjälp.

Tack och bock för hjälpen!

Du skall sätta fast ändarna i så kallade "kroneplint" eller "LSA-plint". Att krimpa kontakter på solid kabel kommer fungera tills det inte gör det längre. Det är en tidsfråga innan det händer för att kontakten blir helt enkelt dålig, och det är väldigt irriterande att debugga att kabelns slutar fungera. Skall du använda plintar behöver du ett "kroneverktyg". Jag köpte ett billig set med krimptång, skalning, kass kabeltestare och kronerverktyg på Kjell för några år sedan. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Det finns verktygslösa uttag som fungerar på rätt sätt (keystone brukar du hitta dem under), som också är ganska schyssta att använda. Jag skulle även rekommendera att köpa en "patchpanel" där alla kablarna är samlade. Det är väldigt bekvämt att ha en snygg panel med numrerade uttag.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska du installera kabeln fast så sätter du solid kabel i kontaktdon, några "pass-through" kontakter är alltså inte relevant i detta fallet.

Det stämmer så klart, jag var otydlig. Jag kommer även installera POE-kameror och en POE-switch längst med vägen, därav tanken med pass thru kontakter.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB