Problem med korrekt uppslösning/skalning

Permalänk
Medlem

Problem med korrekt uppslösning/skalning

Tjena!
Har en 34" ASUS VG34VQL1B med min jobbdator kopplad till med en HDMI-kabel. Det är en Asus Vivobook med internt grafikkort.

Problemet jag har är om jag väljer högsta upplösningen jag kan välja 3840x2160 så får jag väldigt konstig och utsmetad/ihoptryckt text och ikoner. Sänker jag upplösningen till 2560x1080 försvinner problemet med ikoner och text men jag får istället 10cm blackbars över och under.

Hittar ingen upplösning som ger mig en behaglig upplevelse. Har testat uppdatera BIOS och kört allt som gick i Windows Update, letat efter ny firmware till skärmen men verkar inte finnas någon på Asus hemsida.

Någon som vet vad jag ska göra? Är det att mixtra med skalningsprocenten härnäst?

Tackar ödmjukast för all hjälp!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Har inte den skärmen upplösningen:

ASUS
TUF Gaming VG34VQL1B
34" 3440 x 1440 21:9 VA 165Hz

Så du sätter för hög upplösning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tjena!
Har en 34" ASUS VG34VQL1B med min jobbdator kopplad till med en HDMI-kabel. Det är en Asus Vivobook med internt grafikkort.

Problemet jag har är om jag väljer högsta upplösningen jag kan välja 3840x2160 så får jag väldigt konstig och utsmetad/ihoptryckt text och ikoner. Sänker jag upplösningen till 2560x1080 försvinner problemet med ikoner och text men jag får istället 10cm blackbars över och under.

Hittar ingen upplösning som ger mig en behaglig upplevelse. Har testat uppdatera BIOS och kört allt som gick i Windows Update, letat efter ny firmware till skärmen men verkar inte finnas någon på Asus hemsida.

Någon som vet vad jag ska göra? Är det att mixtra med skalningsprocenten härnäst?

Tackar ödmjukast för all hjälp!

Som sagt ovan skärmen vill ha 3440X1440, så välj det.
Det konstiga är dock att 2560x1080 har rätt bildförhållande på bilden för att fylla skärmen (även om det är fel upplösning för skärmen), så man bör ju inte få black bars när du använder den.

Vad är det för specifikationer på datorn, hittar trådar om problem med att vissa interna grafikkort inte vill mata ut 21:9 ordentligt. T.ex. HDMI versionen på datorn kan vara ett problem med att den inte klarar den upplösningen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förekommer mycket slarv i branschen så en del skärmar när de ansluts med HDMI får fel metadata/EDID från skärmens kretsuppsättning. Skärmen begär 3840x2160 som preferred timing därför att det är defaultinställningen för kretsuppsättningens SDK, alltså utvecklarkitet.

Man har alltså missat att programmera in rätt information om skärmens upplösning. Där kan tillverkarna ofta ha en "uppdatering" eller "drivrutin" för Windows som i grunden är en .INF-fil som adderar rätt metadata. Då måste detta göras per dator.

Ofta finns rätt val inprogrammerad i skärmes kretsar, bara att man glömt/slarvat att göra den rätta upplösningen till preferred timing och då måste man själv finna den i menyerna. Men det händer att skärmen faktisk inte ens har korrekt upplösning inprogrammerad utan bara en uppsättning felaktiga standardformat som finns där som default. Då behöver man göra en custom timing om inte det finns någon fix från tillverkaren.

Förekommer även att skärmarna meddelar korrekt metadata när du kör Displayport och att man har slarvat med just HDMI.

Det kan också vara skillnaden mellan att välja video-upplösningar likt 2160p etc. och att välja PC-upplösningar som specifika 3440x1440 som inte alltid är på samma ställe i inställningarna för GPU:n, till exempel om man kör Nvidia-kort.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Som sagt ovan skärmen vill ha 3440X1440, så välj det.
Det konstiga är dock att 2560x1080 har rätt bildförhållande på bilden för att fylla skärmen (även om det är fel upplösning för skärmen), så man bör ju inte få black bars när du använder den.

Vad är det för specifikationer på datorn, hittar trådar om problem med att vissa interna grafikkort inte vill mata ut 21:9 ordentligt. HDMI version på datorn kan också vara ett problem med att den inte klarar den upplösningen.
Så det kan lika gärna vara källan som är problemet.

Troligen är uppskalning avstängt men som ni säger korrekt upplösning med korrekt bildförhållande bör fixa det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har inte den skärmen upplösningen:

ASUS
TUF Gaming VG34VQL1B
34" 3440 x 1440 21:9 VA 165Hz

Så du sätter för hög upplösning.

Skrivet av loefet:

Som sagt ovan skärmen vill ha 3440X1440, så välj det.
Det konstiga är dock att 2560x1080 har rätt bildförhållande på bilden för att fylla skärmen (även om det är fel upplösning för skärmen), så man bör ju inte få black bars när du använder den.

Vad är det för specifikationer på datorn, hittar trådar om problem med att vissa interna grafikkort inte vill mata ut 21:9 ordentligt. T.ex. HDMI versionen på datorn kan vara ett problem med att den inte klarar den upplösningen.

Skrivet av Laxpudding:

Det kan också vara skillnaden mellan att välja video-upplösningar likt 2160p etc. och att välja PC-upplösningar som specifika 3440x1440 som inte alltid är på samma ställe i inställningarna för GPU:n, till exempel om man kör Nvidia-kort.

Hade det varit så enkelt att välja 3440x1440 hade jag gjort det , men finns tyvärr inte att välja på. Bifogat bild på hur det ser ut. Vet ni om det går att ändra på annat vis än kontrollpanelen?

Processor är i5-11300H, modell på dator: Asus X3500PA.

Tyvärr har finns det ingen sådan fil på Asus hemsida @Laxpudding, vet du om det kan hittas någon annanstans? Har tyvärr inte Displayport på datorn.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Processor är i5-11300H, modell på dator: Asus X3500PA.

Har tyvärr inte Displayport på datorn.

Om jag fattar specifikationerna på den rätt så skall det gå att få ut Displayport via Thunderbolt 4 porten (USB-c ) (och HDMI, VGA, DVI för den delen också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om jag fattar specifikationerna på den rätt så skall det gå att få ut Displayport via Thunderbolt 4 porten (USB-c ) (och HDMI, VGA, DVI för den delen också).

Stämmer bra

"Connect your Notebook PC to a DisplayPort, VGA, DVI, or HDMI external display and experience high-resolution display features via Intel® Thunderbolt™"

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/X3500PA/0409_E19360_X35...

@Zyzlite: Tycker dock att HDMI-porten ska klara det också... Har du installerat Nvidias drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Testat andra HDMI-porten på skärmen?
Installera drivaren för skärmen? (https://www.asus.com/displays-desktops/monitors/tuf-gaming/tu...)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zyzlite:

Tyvärr har finns det ingen sådan fil på Asus hemsida @Laxpudding, vet du om det kan hittas någon annanstans? Har tyvärr inte Displayport på datorn.

Menyn är typisk för skärmar som med felprogrammerad EDID.

Kolla den vanliga "drivrutinen" som brukar innehålla just sådana EDID-overwrites som jag beskrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

@Zyzlite: Tycker dock att HDMI-porten ska klara det också... Har du installerat Nvidias drivrutiner?

Har inte installerat Nvidias drivrutiner pga att det är Intel iRIS, men du tycker jag bör göra det ändå?

Skrivet av GreyWilk:

Testat andra HDMI-porten på skärmen?
Installera drivaren för skärmen? (https://www.asus.com/displays-desktops/monitors/tuf-gaming/tu...)

Skrivet av Laxpudding:

Menyn är typisk för skärmar som med felprogrammerad EDID.

Kolla den vanliga "drivrutinen" som brukar innehålla just sådana EDID-overwrites som jag beskrev.

Har installerat "Drivrutinen" som fanns, utan framgång! Testat HDMI 2 också, utan framgång.
Vad är nästa steg? Tänker jag testar så mycket mjukvarumässigt möjligt innan jag går och köper en thunderbolt - displayport kabel

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Har inte installerat Nvidias drivrutiner pga att det är Intel iRIS, men du tycker jag bör göra det ändå?

Har du inget nvidia chip i den är det ganska meningslöst då det inte äns kommer att vilja installera den om den inte hittar någon kompatibel hårdvara.

Jag har en liknande skärm från lenovo och vill minnas att den var exakt som din att en 21:9 1080 upplösning var max via hdmi men med dp så kunde jag få 21:9 1440p

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zyzlite:

Har installerat "Drivrutinen" som fanns, utan framgång! Testat HDMI 2 också, utan framgång.
Vad är nästa steg? Tänker jag testar så mycket mjukvarumässigt möjligt innan jag går och köper en thunderbolt - displayport kabel

Du kan försöka skapa en custom resolution. Har dock inte koll på hur det går till via Intels integrerade verktyg och fall tredjepartsverktyg likt Custom Resolution Utility (CRU) fungerar. Var många år sedan jag sist brottades med en laptop på det sättet.

Permalänk
Medlem

Fick köpa en USB-C - Displayport för att lösa problemet, vilken fröjd för ögat!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |