Gaming PC från 2021 presterar otroligt dåligt

Permalänk
Medlem

Gaming PC från 2021 presterar otroligt dåligt

Min kompis köpte en dator från webhallen 2021 (valde delarna själv men köpte med montering av komponenterna).
https://pcpartpicker.com/list/vyDsQP
Datorn går väldigt ojämnt, ena dagen kan ha nästan inga problem alls, dagen efter, eller till och med en timme efter, kan hela datorn frysa/krascha och knappt starta upp där efter.
Datorn tar OTROLIGT lång tid att starta, flera minuter och ibland upp emot en halvtimme!! Den ska redan från början tagit ca 1-2 minuter för den att starta och har bara blivit sämre.
Jag har lite koll på datorer så har försökt göra lite "basic" grejer men min kunskap är verkligen begränsad vad gäller detta. Vad jag har kunnat se är dock att hans Windows 10 är installerat på hårddisken och inte SSD:n...
Jag vet att OS på SSD snabbar upp datorn men kan det verkligen bara vara det eller kan det vara något annat också?
Har ni några tips på hur jag kan kolla vad det är som krånglar?

Och datorn är som sagt från 2021 så en hel del filer har sparats både på hårddisken och SSD:n som han gärna inte vill bli av med, hur gör man lättast för att endast flytta Windows från hårddisken till SSD:n?

Permalänk
Medlem

Låter som att den mekaniska hårddisken har gett sig. Då kan saker ta otroligt lång tid att ladda, och prestandan kan bli väldigt ojämn.

Jag hade försökt sparat alla viktiga filer och sen installera om datorn på SSDn och sett om det löst problemet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det blir himla svårt att försöka ge någon hjälp när du inte ger någon information att gå på.

"Ibland fryser/kraschar datorn och ibland tar det en halvtimme att starta datorn" är alltså allt du faktiskt har berättat, samt vilken hårdvara som är köpt.

Det vore bra med lite mer specifik information om vad som faktiskt händer när det tar en halvtimme att starta datorn. Var tar det tid? Hur menar du att datorn "inte är startad"?

Exakt vad är det för "basic-grejer" du har försökt??

Som svar på hur man "flyttar Windows" så gör man det inte. Du klonar hela disken (och då måste måldisken vara minst lika stor) eller installerar om Windows på den nya.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det verkar underligt att Webhallen skulle installera OS:et på hårddisken istället för SSDn, är du helt säker på det?

Men i så fall så är som sagt den bästa lösningen att installera om Windows. Om ni väljer att göra det så kan det vara bra att koppla ur hårddisken under installationen, annars kommer Windows troligtvis återanvända boot-partitionen på hårddisken vilket kan krångla till det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det blir himla svårt att försöka ge någon hjälp när du inte ger någon information att gå på.

"Ibland fryser/kraschar datorn och ibland tar det en halvtimme att starta datorn" är alltså allt du faktiskt har berättat, samt vilken hårdvara som är köpt.

Det vore bra med lite mer specifik information om vad som faktiskt händer när det tar en halvtimme att starta datorn. Var tar det tid? Hur menar du att datorn "inte är startad"?

Exakt vad är det för "basic-grejer" du har försökt??

Som svar på hur man "flyttar Windows" så gör man det inte. Du klonar hela disken (och då måste måldisken vara minst lika stor) eller installerar om Windows på den nya.

Uppskattar verkligen svaren och ber verkligen om ursäkt för bristen på information, jag kan inte exakt alla termer men ska försöka mitt bästa i alla fall!

Vad gäller att datorn kraschar/fryser handlar det om att datorn inte klarar av att köra program ibland. Jag säger "ibland" eftersom den som sagt vissa dagar klarar av dessa program nästan felfritt men nästa gång står det "svarar inte" och programmet stängs av.
Starten räknar jag från det att man trycker på power knappen tills dess att windows laddat färdigt. Om jag tar "worst case scenario" som exempel så är det då datorn tar ca 30 min att starta. Då tar det ca 20 min från att man tryckt på knappen till att man kan skriva in sin kod/välja användare, därefter tar det ytterligare 10 min för datorn att ladda färdigt skrivbordet och bli redo för att starta program.

I dem "basic grejerna" har jag kollat autostart apparna och minimerat antalet, kört diskrensning, letat uppdateringar på drivrutiner via enhetshanteraren, defragmenterat och optimerat HDD och SSD. Detta är ett problem vi försökt fixa under ett lite längre tag nu så kan tyvärr inte minnas exakt alla inställningar jag kollat på/ändrat men skulle sagt är detta är majoriteten av dem grejer som gjorts.

Då hårddisken är 2TB och SSD:n endast är 500 GB så kommer kloning inte fungera så antar att det får bli att installera om windows på SSD:n. Finns det någon guide/tutorial på hur man gör det lättast?

Permalänk
Medlem

Defragmentera aldrig en SSD, M.2 etc. Behövs inte idag då dem är så snabba kontra mekaniska, låter mest som andra sagt tidigare: Windows ligger på den mekaniska HDDn som nu håller på att rasa samman och dö.

Kloning nej, installera windows rakt av på SSD och sedan kan han flytta över.

Sen köpa en eller två M.2 ssds om han inte har en redan, moderkortet som är länkat kommer med 2x slots för M.2 diskar.

Idag är SSD/M.2 så billiga att det är idiotiskt att köpa HDD sålänge du inte behöver 4+ diskar alt 4TB+. Han hade märkt en väldigt skillnad med en Pcie 4 M.2 i start/ladd tider kontra HDD/vanliga SSD.

https://www.inet.se/produkt/4302268/seagate-barracuda-q5-ssd-... tex kostar denna idag 1300kr, inte värt att hålla på mekaniska diskar längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Okie dokie, som någon tidigare sagt, så är det troligen hårddisken som håller på att ge med sig. Enklaste sättet att lösa detta är att klona windowsdisken till en ny SSD. Moderkortet har stöd för en till NVME disk. Du behöver inte ha en lika stor hårddisk, men den behöver vara tillräckligt stor för att få plats med all data. Men då behöver du pilla med partitioner och det är lite krångligare. Jag hade köpt en ny NVME SSD som är lika stor som hårdisken, 2 TB, och sen klonat hårddisken. En ny 2 TB SSD kostar c:a 1300:-

Det är den enklaste, men inte billigaste lösningen. Om det är hårddisken som är problemet så kommer du förr eller senare, antagligen förr, behöva en ny hårddisk ändå, så det är en utgift som jag tycker är befogad i det här fallet, men det beror förstås på eran budget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all hjälp! Köpte en ny M.2 SSD och installerat om Windows helt på nytt och WOW, det är som en helt ny dator!
Lätt värt pengarna