Svenska speljätten Embracer splittras – blir tre separata bolag

Permalänk
Melding Plague

Svenska speljätten Embracer splittras – blir tre separata bolag

De tre separata bolagen ska alla fokusera på en varsin spelverksamhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de inte förstör för mycket för Coffee Stain Studios. Jag tycker att de har publicerat väldigt bra spel. Jag hade förmodligen aldrig spelat Deep Rock Galactic utan dem och det är ett av de bästa spelen jag spelat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Redaktion
Redaktör

"..beslutet kommer att gynna alla aktieägare och positionera oss för fortsatt framgång i framtiden."

Brukar inte fortsatt framgång indikera att man haft historisk framgång?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

"..beslutet kommer att gynna alla aktieägare och positionera oss för fortsatt framgång i framtiden."

Brukar inte fortsatt framgång indikera att man haft historisk framgång?

De mäter väl framgång i hur aktien har gått, och bortser från allt vad spel heter, antar jag.

Visst har den störtdykt på sistone, men trots det så ligger den fortfarande väldigt bra till mot sitt jämförelseindex, med c:a +480% mot indexets 116%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hot mess!
Hade jag visste, skulle jag köpa stort och sälja short, tjäna en hel del...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Thomas:

De mäter väl framgång i hur aktien har gått, och bortser från allt vad spel heter, antar jag.

<Uppladdad bildlänk>

Visst har den störtdykt på sistone, men trots det så ligger den fortfarande väldigt bra till mot sitt jämförelseindex, med c:a +480% mot indexets 116%.

Ämen visst, mäter man enbart framgång i hur snabbt de kunde ackumulera värde för aktieinnehavarna under en period så har det ju gått bra. Uppenbarligen var det ju inte en särskilt hållbar idé.

Utan att sitta med alla fakta på hand känns de som att de dök upp som en stormvind och köpte på sig allt de kunde, släppte undermåliga produkter, visade sig att lönsamheten var låg samtidigt som konjunkturen vände, och sedan fick de sälja av och lägga ned massa studios och nu splittras de.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ämen visst, mäter man enbart framgång i hur snabbt de kunde ackumulera värde för aktieinnehavarna under en period så har det ju gått bra. Uppenbarligen var det ju inte en särskilt hållbar idé.

Utan att sitta med alla fakta på hand känns de som att de dök upp som en stormvind och köpte på sig allt de kunde, släppte undermåliga produkter, visade sig att lönsamheten var låg samtidigt som konjunkturen vände, och sedan fick de sälja av och lägga ned massa studios och nu splittras de.

Då har du missförstått. Priset på pengar har ökat med flera hundra procent, vilket gjort deras affärsmodell ohållbar. Det handlar knappast om spelen de släppt utan återspeglar en fundamental förändring i förväntningarna på priset på pengar framöver jämfört med för ett par år sedan.

Edit: sedan kan ju annat spelat roll för att de ska ha varit övervärderade redan innan detta skifte (småspararfavorit låter i mina öron som något man ska blanka om något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Det handlar knappast om spelen de släppt utan återspeglar en fundamental förändring i förväntningarna på priset på pengar framöver jämfört med för ett par år sedan.

Fast om man som näringsidkare har en affärsverksamhet som syftar till att sälja en produkt eller en tjänst till betalande kunder så spelar priset på pengar väldigt liten roll.

Det är ju någonting fel i grunden...

Permalänk
Medlem

De köpte på sig massor och så när räntan steg så hade de för mycket lån. Så tolkar jag det åtminstone. Känns så onödigt att köpa upp massor och sedan behöva sälja eller lägga ner.

De tre bolagen som nämns är ju bara en bråkdel av alla spel de äger. Var väl de som köpte Tomb Raider och Deus Ex mm eller är det sålt igen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

De köpte på sig massor och så när räntan steg så hade de för mycket lån. Så tolkar jag det åtminstone. Känns så onödigt att köpa upp massor och sedan behöva sälja eller lägga ner.

De tre bolagen som nämns är ju bara en bråkdel av alla spel de äger. Var väl de som köpte Tomb Raider och Deus Ex mm eller är det sålt igen.

De har sålt en del, men tomb raider rättigheterna kommer finnas kvar i embracer som blir middle earth något något (där även sagan om ringen ip kommer ligga).

Permalänk
Medlem

Detta vill jag ha en ny version av

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Detta vill jag ha en ny version av

Jag har sett många påstå det på senare tid. Men f*n, var det ursprungliga spelet så bra? Jag minns att jag tankade hem det men sen blev det inte mycket mer. Om det var strul eller bara ointresse minns jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

"...beslutet kommer att gynna alla aktieägare"

Ja, satsa entydigt på aktiekursen snarare än förvaltning av alla de studios ni förvärvat... Blir säkert bra.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Kan de fixa fram ett nytt Shadow of Mordor/Shadow of War spel med Nemesis system? Eller är Valheim det enda bra de klarar av att producera?

Permalänk
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Detta vill jag ha en ny version av

Nej denna vill vi se en nyversion av som fungerar på moderna datorer!

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth

https://www.mobygames.com/game/15857/the-lord-of-the-rings-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har sett många påstå det på senare tid. Men f*n, var det ursprungliga spelet så bra? Jag minns att jag tankade hem det men sen blev det inte mycket mer. Om det var strul eller bara ointresse minns jag inte.

Stor del nostalgi är det nog.

Det var bra för sin tid särskilt i jämförelse mot hur urusla andra filmspel har varit genom åren, men om man bortser från det är det verkligen inget speciellt numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Stor del nostalgi är det nog.

Det var bra för sin tid särskilt i jämförelse mot hur urusla andra filmspel har varit genom åren, men om man bortser från det är det verkligen inget speciellt numera.

Okej, är det värt att ge sig på tror du? Jag har inget emot gamla spel, men vissa har inte åldrats bra. Jag har en vag känsla att detta hör till det senare.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F