Permalänk
Medlem

Val av reciever

Hej,

Har precis införskaffat:
2 x frontar Dynavoice Definition DF-8
1 x center Dynavoice Definition DC-5

Som surroundhögtalare har jag tänkt att använda dessa enkla takhögtalare (redan inköpta):
2 x System One IC820

Jag har en jättegammal reciever som inköptes när det fortfarande var vanligt att köpa HDMI-switch separat:
Sherwood RD-6502

Är absolut ingen audiofil och är nog ganska "okräsen" när det gäller ljud, men vill ju såklart att det ska låta så bra som möjligt Jag vill kunna spela högt med grejerna. Än så länge har jag bara kopplat in DF-8:orna och kört som stereo i receivern och tycker det låter bra även på höga volymer. Tycker det börjar bli högt vid inställning 60 på volymen, som går till 75. Tror inte jag kommer vilja spela mycket högre än så. Funderar på att köpa ny reciever, främst p.g.a. jag nu vill ha inbyggd HDMI-switch. Men vad ska man köpa? Kommer inte uppgradera till mer än möjligtvis en subwoofer också, alltså max 5.1. Hur mycket watt behöver jag? I databladet till min gamla befintliga Sherwood RD-6502, som jag tycker funkar bra, står det:
Power output, stereo mode, 6 Ω, THD 0.7%, 40 Hz~20 kHz: 2×100 W

Om jag ställer det i relation till t.ex. Onkyo TX-SR393 som det står så här om:
155 W/Ch (6 ohms, 1 kHz, 10% THD, 1 channel driven)
80 W/Ch (8 ohms, 20 Hz–20 kHz, 0.08% THD, 2 channels driven, FTC)

Vilken är mest strömstark? För en som inte är så insatt så är specsen som gregiska.
Spelar det ens någon roll för min önskan att kunna spela högt?

Andra förslag på receivers? Krav är väl:
Tillräckligt strömstark för att driva mina DF-8 på höga volymer
Minst 5.1
4K@120 Hz

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Denon X2800H verkar passa dina behov: https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x2800h-hemmabioreceiver/...

Sen då när det gäller uteffekt så citerar jag hifiklubbens blob om just det:

"Obs! De 95 watt som anges har uppmätts som faktiska hifi-watt (8 ohm, 20–20 000 Hz, låg förvrängning, två kanaler i drift). Om man mäter på samma sätt som vissa konkurrenter (med ett pip på 1 kHz i en enda kanal) så levererar AVR-X2800H hela 150 watt. Ha det i åtanke när du jämför olika produkter!"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Watt säger knappt någonting om hur högt det låter. Det där med 1khz ljud var en del av den gamla DIN45500 från 70-talet men där fanns också krav på att ljudet skulle vara någorlunda jämnt över det hörbara spektrat. Redan på 90- eller möjligen t.o.m 80-talet började oseriösa aktörer använda "måttet" PMPO som i allra bästa fall eventuellt var tillämpbart i verkligheten och då i form av en kort tonstöt eller likspänning som mycket väl kunde vara det enda förstärkaren fick ur sig innan den pajade, om den ens kunde prestera såpass under en bråkdels sekund - se https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power#PMPO - Med det kunde lågprismärken sätta ut siffror som "2x300w" i broschyrerna, som snart blev "600w" för man slog ihop kanalerna till en siffra, sedan la man på lite mer och kryddade lite till. Det kunde vara hur vansinnigt som helst framemot 2005-2015, men 2x300w eller 2x500w var kanske i verkligheten 2x15w eller nåt sånt. Det är iofs fullt tillräckligt för att spela riktigt högt det också. Eftersom man inte förhöll sig till någon hifi-norm som specade renhet kunde det låta fullkomligt bedrövligt, men de som bara tittade på watt-siffrorna köpte sånt där i massor. Det är väl först nu, de senare 5-10 åren, det börjat lugna ner sig litegranna.

Hur högt man kan spela beror på mer än bara watt, t.ex hur lätt- eller trögdrivna högtalarna är, hur de är placerade, vilken typ av högt ljud man vill ha och hur det matchar högtalarna, osv. Det finns inget helt kristallklart svar på vad som spelar högst och samtidigt njutbart.

Jag har reparerat massor av nad och denon, och det är inget fabrikat jag håller som överlag bättre än nåt annat av de etablerade fabrikaten, däremot ligger det mycket märkesreligion kring dom, ungefär som hifi-världens apple. Inget fel alls att titta även på andra fabrikat. Det har på senare tid kommit jättemycket klass-D som ger väldigt många watt, är billigare, väger knappt nånting och de har börjat låta allt bättre, men det mest eftertraktade är väl fortfarande klass A av den gamla rejäla typen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

Hej,

Har precis införskaffat:
2 x frontar Dynavoice Definition DF-8
1 x center Dynavoice Definition DC-5

Som surroundhögtalare har jag tänkt att använda dessa enkla takhögtalare (redan inköpta):
2 x System One IC820

Jag har en jättegammal reciever som inköptes när det fortfarande var vanligt att köpa HDMI-switch separat:
Sherwood RD-6502

Är absolut ingen audiofil och är nog ganska "okräsen" när det gäller ljud, men vill ju såklart att det ska låta så bra som möjligt Jag vill kunna spela högt med grejerna. Än så länge har jag bara kopplat in DF-8:orna och kört som stereo i receivern och tycker det låter bra även på höga volymer. Tycker det börjar bli högt vid inställning 60 på volymen, som går till 75. Tror inte jag kommer vilja spela mycket högre än så. Funderar på att köpa ny reciever, främst p.g.a. jag nu vill ha inbyggd HDMI-switch. Men vad ska man köpa? Kommer inte uppgradera till mer än möjligtvis en subwoofer också, alltså max 5.1. Hur mycket watt behöver jag? I databladet till min gamla befintliga Sherwood RD-6502, som jag tycker funkar bra, står det:
Power output, stereo mode, 6 Ω, THD 0.7%, 40 Hz~20 kHz: 2×100 W

Om jag ställer det i relation till t.ex. Onkyo TX-SR393 som det står så här om:
155 W/Ch (6 ohms, 1 kHz, 10% THD, 1 channel driven)
80 W/Ch (8 ohms, 20 Hz–20 kHz, 0.08% THD, 2 channels driven, FTC)

Vilken är mest strömstark? För en som inte är så insatt så är specsen som gregiska.
Spelar det ens någon roll för min önskan att kunna spela högt?

Andra förslag på receivers? Krav är väl:
Tillräckligt strömstark för att driva mina DF-8 på höga volymer
Minst 5.1
4K@120 Hz

Tack på förhand!

Jag klarar mig bra på 7x50W (hemmabio reciever Marantz NR 1711 7.2, kör Atmos/DTS:X 5.2.2, utgången modell). Bor i lägenhet, så man kan ju inte "vräka" på volymen för då kan man bli vräkt. Har bara 2 vägs bokhylle/stativ högtalare, 100W (8 Ohm).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Som @Heliopause säger "Watt säger knappt någonting om hur högt det låter.". Gamla kult NAD 3020 på 2x20 W kunde lätt fylla ett party utomhus på gräsmattan (2000 kvm) med ett par bokhyllehögtalare. Det man bör eftersträva är kvalitetselektronik som ger bättre kontroll av högtalarelementen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Denon X2800H verkar passa dina behov: https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x2800h-hemmabioreceiver/...

Sen då när det gäller uteffekt så citerar jag hifiklubbens blob om just det:

"Obs! De 95 watt som anges har uppmätts som faktiska hifi-watt (8 ohm, 20–20 000 Hz, låg förvrängning, två kanaler i drift). Om man mäter på samma sätt som vissa konkurrenter (med ett pip på 1 kHz i en enda kanal) så levererar AVR-X2800H hela 150 watt. Ha det i åtanke när du jämför olika produkter!"

Ah, jag förstår! Verkar ju vara på dessa två olika sätt som Onkyo har specat tidigare nämnd receiver i databladet. Denon X2800H (95W / "150W") verkar vara ganska jämbördig med Onkyo TX-SR393 effektmässigt då (80W / "155W"). Lite fler funktioner/finesser i Denons, men den kostar också ca 4000 kr mer. Vad är det som är så mycket bättre med den tro?

Skrivet av Heliopause:

Watt säger knappt någonting om hur högt det låter. Det där med 1khz ljud var en del av den gamla DIN45500 från 70-talet men där fanns också krav på att ljudet skulle vara någorlunda jämnt över det hörbara spektrat. Redan på 90- eller möjligen t.o.m 80-talet började oseriösa aktörer använda "måttet" PMPO som i allra bästa fall eventuellt var tillämpbart i verkligheten och då i form av en kort tonstöt eller likspänning som mycket väl kunde vara det enda förstärkaren fick ur sig innan den pajade, om den ens kunde prestera såpass under en bråkdels sekund - se https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power#PMPO - Med det kunde lågprismärken sätta ut siffror som "2x300w" i broschyrerna, som snart blev "600w" för man slog ihop kanalerna till en siffra, sedan la man på lite mer och kryddade lite till. Det kunde vara hur vansinnigt som helst framemot 2005-2015, men 2x300w eller 2x500w var kanske i verkligheten 2x15w eller nåt sånt. Det är iofs fullt tillräckligt för att spela riktigt högt det också. Eftersom man inte förhöll sig till någon hifi-norm som specade renhet kunde det låta fullkomligt bedrövligt, men de som bara tittade på watt-siffrorna köpte sånt där i massor. Det är väl först nu, de senare 5-10 åren, det börjat lugna ner sig litegranna.

Hur högt man kan spela beror på mer än bara watt, t.ex hur lätt- eller trögdrivna högtalarna är, hur de är placerade, vilken typ av högt ljud man vill ha och hur det matchar högtalarna, osv. Det finns inget helt kristallklart svar på vad som spelar högst och samtidigt njutbart.

Jag har reparerat massor av nad och denon, och det är inget fabrikat jag håller som överlag bättre än nåt annat av de etablerade fabrikaten, däremot ligger det mycket märkesreligion kring dom, ungefär som hifi-världens apple. Inget fel alls att titta även på andra fabrikat. Det har på senare tid kommit jättemycket klass-D som ger väldigt många watt, är billigare, väger knappt nånting och de har börjat låta allt bättre, men det mest eftertraktade är väl fortfarande klass A av den gamla rejäla typen.

Tack så jättemycket för mycket matnyttig info! Är lite inne på Onkyo, verkar spontant vara ganska mycket "bang for the buck"? Men vad vet jag.

Skrivet av seville57:

Jag klarar mig bra på 7x50W (hemmabio reciever Marantz NR 1711 7.2, kör Atmos/DTS:X 5.2.2, utgången modell). Bor i lägenhet, så man kan ju inte "vräka" på volymen för då kan man bli vräkt. Har bara 2 vägs bokhylle/stativ högtalare, 100W (8 Ohm).

Mina högtalare är ju inte några bokhylle-/stativhögtalare och jag bor i hus och vill kunna "vräka" på...

Skrivet av mc68000:

Som @Heliopause säger "Watt säger knappt någonting om hur högt det låter.". Gamla kult NAD 3020 på 2x20 W kunde lätt fylla ett party utomhus på gräsmattan (2000 kvm) med ett par bokhyllehögtalare. Det man bör eftersträva är kvalitetselektronik som ger bättre kontroll av högtalarelementen.

Okej, har du några konkreta exempel på receivers som skulle passa bra för mig?

Permalänk
Medlem

Ser nu att Onkyo TX-SR393 inte ens stödjer 4K@120 Hz som jag hade som krav

Men tänkte spåna vidare lite på det här med watt. Om jag kikar på lite av Onkyos olika receivers så ser det ju ut som att effekten följer i förhållande till de olika modellerna. Dvs. modell, watt och pris följer varandra. Även antal kanaler då såklart, men varför krämar man på med mer och mer effekt om det ändå inte har någon betydelse?

Onkyo TX-SR3100
155W (6Ω, 1 kHz, 10% THD, 1-ch)
80W (20-20kHz, 0.08% THD, 2ch @ 8Ω - FTC)

Onkyo TX-NR5100
165W (6Ω, 1 kHz, 10% THD, 1-ch)
80W (20-20kHz, 0.08% THD, 2ch @ 8Ω - FTC)

Onkyo TX-NR6050
200W (6Ω, 1 kHz, 10% THD, 1-ch)
90W (20-20kHz, 0.08% THD, 2ch @ 8Ω - FTC)

Onkyo TX-NR6100
210W (6Ω, 1 kHz, 10% THD, 1-ch)
100W (20-20kHz, 0.08% THD, 2ch @ 8Ω - FTC)

Onkyo TX-NR7100
220W (6Ω, 1 kHz, 10% THD, 1-ch)
100W (20-20kHz, 0.08% THD, 2ch @ 8Ω - FTC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

varför krämar man på med mer och mer effekt om det ändå inte har någon betydelse?

En viss betydelse har det, men inte så mycket som ofta framhävs och som många tror. Den enkla förklaringen är att watt säljer, det är en siffra som är och har varit mycket hårt marknadsförd sedan snart 50 år tillbaka, det är bland det första som står i tekniska data. Det har gått sådan hysteri i watt att jag blir i stort sett mållös när jag ser vissa förstärkare, särskilt inom billjud, som en basförstärkare märkt 30.000 watt! Det är ju bortom vansinne. Den energin räcker för att slå sönder hela bilen med.

Man kan likna watt vid hästkrafter i fordon (1000 watt motsvarar t.o.m 1.36 hk). Ju mer hk desto fler flockas runt bilen och suktar "å, en sån skulle jag vilja ha, med 250hk". Den där med 95hk tittar man inte ens på, fastän den är riktigt fin också. Men glömmer man inte nånting?
En stadsbuss som väger 10x mer än den bilen och fraktar 15x fler passagerare kan ha 250hk också, det är fullt tillräckligt. Byter man ut bussmotorn på 250hk mot den där 250hk personbilsmotorn kommer bussen knappt orka röra sig. Och skulle man på nåt vis lyckas baxa in den ganska otympliga bussmotorn i personbilens lilla motorutrymme skulle den riva sönder hela drivlinan på nolltid. Varför är det så? Det finns alltså minst en viktig parameter till som inte är lika välkänd. Precis som hk inte är allt så är inte heller watt allt.

Det är där det kommer in, det där med hur högtalarna är. Skickar man in 1 watt musik på talspolen, hur mycket luft kan högtalartkonen skuffa undan? Vilket ljudtryck uppstår? Då börjar man kanske fundera på hur stor papptratten är. Hur mycket energi krävs för att skuffa en 38cm bashögtalarkon 5 millimeter fram&tillbaka på 1/60 sekund? Hur mycket effekt krävs för att matcha det ljudtrycket med en mellanregisterhögtalare på 10cm diameter 2000x per sekund? Hur ser högtalaren ut, hur många papptrattar ska sättas i rörelse? hur mycket måste de röra på sig för att orsaka "x" kvantitet lufttrycksförändring i rummet? och naturligtvis jätteviktigt också, hur stort är rummet? Är det 10-20 kvadrat/25-50 kubik eller är det en 2000 kvadrat danslokal med 5 meter högt i tak och som ska vara nåt slags teknoparty i? eller var det kanske folkmusik som skulle spelas och inte så hemskt mycket bas?

Där nånstans börjar man inse att det här var nog inte så enkelt som det först verkade.
Jag är inte duktig nog på matematik för att räkna ut vad exakt du behöver för att uppnå "x" ljudtryck med den här musikstilen och a, b och c högtalare i ett rum såhär stort möblerat på det här sättet och fönster där, gardiner där, den här mattan, det här innertaket, så många personer sitter där borta, och ett par här, och ....
Själv har jag en hemmabyggd förstärkare som primär, men har också en äldre yamaha 7.2 receiver som jag är nöjd med. Inget fel med onkyo heller som jag känner till. Finns ett flertal fina märken. Har du en lokal hifibutik, be dom demospela lite med olika förstärkare.

För att öka på volymen 3dB i högtalaren behöver man på ett ungefär dubblera antalet watt. Kika på en decibelskala och måtta ut hur högt du ska spela. Om du bor i villa i tätort, tänk på att basljud dånar in i grannfastigheterna, det går lätt igenom väggar och byggmaterial. Jag har själv rätt kraftig tinnitus som triggas igång av vissa ljud, det är inte heller kul att ha, men det kan man få av att utsätta sig för höga volymer, så var försiktig med poppandet.

Permalänk
Medlem

Köp en TX-NR6100 och var glad? Du verkar ju vara inne på samma spår

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan se till att välja nått som har förstegsutgångar så kan man om man vill bygga vidare, skaffa slutsteg vid ett senare tillfälle om man märker att prylarna inte räcker till, det finns även en stor begmarknad så det viktiga är att ha anslutningar som möjliggör att man kan bygga om systemet i framtiden om man inte direkt vet vad man ska ha och är beredd att ta det att prylen är en "engångspryl" som inte går att använda på annat sätt eller ansluta till annat.

Digitaltekniken blir väldigt fort utdaterad (och osupportad) och man bör fortfarande satsa på bra grundfunktionalitet och genomtänkta anslutningsmöjligheter på den analoga sidan före "digitala finesser"

Och som det tidigare varits inne på så är förhållandet mellan ljudtryck och förstärkareffekt logaritmiskt, de flesta har för lite effekt för att spela realistiska ljudtryck men kan/vill inte heller göra det pga hur de bor och högtalarkvalitet och då får man acceptera/leva med det att man egentligen har en för liten förstärkare, det kan ju låta bra ändå även om det inte kan låta helt realistiskt.

Det finns (väldigt förenklat) bara 2 storlekar på förstärkare, små eller de som klarar minst 300W kontinuerligt i 8 Ohm och då har en rimlig möjlighet att inte dynamikkomprimera akustiska instrument om de är anslutna till en högtalare med normalkänslighet. (ca 90 dB/W)

Håller själv på att leta begdelar för surround, förstärkeriet blir begagnat av bra kvalitet men jag kommer troligen att skaffa en ny surroundreceiver och köra som processor/surrounddekoder för lite äldre prylar som är bra analogt är ganska billiga beg men de klarar inte att hantera dagens digitala signalformat men troligen så kommer inte heller dagens processorer att kunna hantera det som gäller om 10 år, jag kan ju tänka mig att vi behöver högre bandbredder för videoöverföring (kanske dags för helt optiska interface från början i stället för att gå via hdmi aoc) och troligen finns det nya strömningstjänster och liknande som tillverkarna inte kommer att mjukvaruuppdatera äldre prylar för att klara även om hårdvaran i sig egentligen skulle göra det.

Idag verkar det dock gå en tydlig ljudteknisk gräns på dekoderprylar vid vilka som stöder Dirac live och multipla basmoduler eller inte och där tror jag det gör en påtaglig skillnad för ljudkvaliten för de flesta beroende på vilken sida man lägger sig på vid den skiljelinjen.
Det kostar från 17 000 att få en Dirac Live och multibaskapabel dekoder i dag (Onkyo RZ 50) så det går väl kanske även att klassa dekodrarna som funktionsmässigt "enkla" eller "i dagsläget fullständiga".

Om man har råd tror jag det för de flesta kan bli ett lyft i ljudkvaliten om man väljer nått som klarar den tekniken, RZ 50 har även bra grundläggande analoga anslutningar så den går att bygga vidare från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.