Permalänk

Karaoke hjälp

Hej! Jag plus anhörig tänkte köra lite Karaoke. Vi vill inte ha något häftigt utan bara enklast möjliga. Vad är enklast (och billigast) för mig i min situation.
Jag har följande:
Smart tv modell Samsung
Marshall Stanmore med aux uttag och blåtand
Usb mikrofon med lång sladd

Skulle dessa gå att använda? Typ ansluta stanmore till smart tv via blåtand för att sen ansluta usb mic till stanmore via nån omvandlare (aux till usb hona?)? Sen starta Youtube eller valfri karaoke app? Skulle mikrofonen då fungera?

Nån som har någon ide eller blir till att skaffa nya grejer?

Tack på förhand.
Mvh Larryboy

Permalänk

om du har något som tar emot och översätter den digitala usbsignalen till en analog ljudsignal imellan så kan du koppla mikrofonen till den.

t.ex en raspberry pi eller en laptop eller vad du har som kan ta emot en usb-mickrofon och skicka ut ljudet från den analogt till en utgång som kopplas till aux ingången på högtalaren.

någon simpel "AUX till usb hona adapter kabel" lär du inte hitta för signalen behöver omvandlas på vägen till en analog signal.

sen är frågan om högtalaren kan spela upp ljud både från bluetooth och aux ingången samtidigt.

mer troligt att om tv´n har usb portar att du kan ev ansluta mikrofonen till tv´n så ljudet till högtalaren från micken även den kommer via tv´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Stort tack för ditt svar. Förhoppningsvis fungerar det som du säger om jag kopplar in micken direkt i tvn istället för i Marshall Stanmore.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larryboy22:

Stort tack för ditt svar. Förhoppningsvis fungerar det som du säger om jag kopplar in micken direkt i tvn istället för i Marshall Stanmore.

Om ni bara ska testa/leka så använd en dator som mixer och koppla mikrofonen i den och datorn till tvn och högtalaren.
Ni behöver ju i vilket fall även någon signalkälla som spelar upp karaokemusikfilerna och att spela upp dem på datorn löser ju även det behovet för datorn kan spela upp de flesta filformat via passande mjukvara och duger även att använda som mixer om det inte ska användas på riktigt utan ni bara vill testa lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja precis, tack för den informationen. Tanken är väl också att spela upp på tvn helst så man ser texten där.

Permalänk
Skrivet av Larryboy22:

Ja precis, tack för den informationen. Tanken är väl också att spela upp på tvn helst så man ser texten där.

Absolut enklast i ditt fall är ju att köra från dator och koppla den till TVn med hdmi, eller till och med Airplay om du har en Mac och en nyare TV.

Saken är den att vanlig hemelektronik sällan är gjort för att mixa olika signaler, dvs du får nog svårt att få ljudet från mic'en ovanpå ljudet från musiken. Datorn kan lösa det åt dig, alternativt en lösning med mixerbord av något slag men det känns som att det går åt overkillhållet för en kväll.

Vad gäller appar kan jag rekommendera Singa varmt. Det som brukar snurra på de flesta uteställen med karaokee numer, och de har ett väldigt stort utbud.

Det fina är att du kan köpa ett relativt billigt dagspass så du behöver inte betala för flera månader/år på en gång. Dessutom kan du ha gränssnittet på en skärm, och lägga låttexten på en annan (dvs din TV), så då får du det som du vill ha det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Just ja, för att få ljudet från mikrofonen att gå ut i högtalarna behöver du nog kryssa i rutan "lyssna på den här enheten" i inställningarna.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Stort tack. Jag har både en laptop och en macbook.
Största kruxet är att smart tvn hänger på väggen med usb uttagen bakom. Fruktansvärt jobbigt att haka av den stora tvn (krävs två starka), för att plugga i usb micken. Ska prova ikväll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larryboy22:

Stort tack. Jag har både en laptop och en macbook.
Största kruxet är att smart tvn hänger på väggen med usb uttagen bakom. Fruktansvärt jobbigt att haka av den stora tvn (krävs två starka), för att plugga i usb micken. Ska prova ikväll.

Du kan inte ansluta en mikrofon i tvn och få mikrofonen att fungera.
Mikrofonen ska anslutas i datorn om du ska använda en mjukvara för att spela upp karokefilerna och mixa.

Tvn ska anslutas till datorn bia hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack!! Okunnig som man är. Men funkar Airplay ist för hdmi som någon skrev innan?
Vore skönt att slippa ta ned tvn från väggen...

Permalänk

Airplay bör ju kunna spegla all bild åtminstone, men det lär ju introducera en viss latens om än låg. Kabel är nog alltid att föredra - testa så vet du!

Personligen gillar jag dock PC bättre när det gäller att dela skärmar osv, så jag hade nog föredragit att använda den.

OBS! Nu vet ju inte jag hur du får ut ljudet, men naturligtvis ställer du in så att ljudet går till din högtalare och inte TVn - sen om den är kopplad till TVn så skickar du helt enkelt ljudet via den.

Visa signatur

.:bjorn