Permalänk
Medlem

Blåskärm och andra krascher

Hej! Jag köpte sweclockers vinterdator i delar, alla delar är exakt utom kylaren till cpu då den va restad. Datorn kraschar i spel hela tiden och jag kan inte köra klart en 3dmark innan den kraschar. Blåskärmarna kommer i olika felkoder. Vart fan ska man börja?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lista samtliga ingående komponenter, så slipper dom som vill hjälpa dig leta i Sweclockers artiklar.
Har du överklockat något?
Kolla gärna temperaturer med ex.vis Hwinfo eller liknande, och visa resultatet här.

Permalänk
Medlem

Komponenter

MSI MAG B650 Tomahawk
Kingston Furu Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB
AMD Ryzen 5 7600x 4.7GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Fury B
XFX RX 7800XT 16GB
ASUS TUF Gaming 750W Gold
Arctic Freezer 34 eSports DUO
Corsair 4000D Airflow

Bios är uppdaterat och minneshastigheten är justerad till 6000MHz och även testat 5200MHz.
Har kört sfc scan och ominstallerat drivrutiner för grafikkort. Windows är också uppdaterat.

Temperaturer får jag återkomma med men jag har för mig att cpu ligger på 52 grader vid krasch och gpu runt 45.

Jag kan klargöra att krascherna brukar uppstår och man kastas ur spel eller om det fryser och sedan efteråt kommer blåskärmen när man är i windows. I 3DMark så kraschar det alltid under grafiktestet, ibland klarar den första och kraschar i andra och ibland redan i första.

Jag bygger inte så ofta datorer så jag kanske har missat något? Jag har följt guider och tror att jag har gjort allt rätt.

Permalänk
Medlem

Testa köra ram i stock
Har du chipset drivers?
Hur har kopplat gpu'n rent strömmässigt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad är stock? Alla chipset drivers ska vara uppdaterade. 2st 8pin.

Permalänk
Medlem

Blåskärmar som jag fått är PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA och KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biw:

Vad är stock? Alla chipset drivers ska vara uppdaterade. 2st 8pin.

Stock betyder standard utan xmp/expo

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biw:

MSI MAG B650 Tomahawk
Kingston Furu Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB
AMD Ryzen 5 7600x 4.7GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Fury B
XFX RX 7800XT 16GB
ASUS TUF Gaming 750W Gold
Arctic Freezer 34 eSports DUO
Corsair 4000D Airflow

Bios är uppdaterat och minneshastigheten är justerad till 6000MHz och även testat 5200MHz.
Har kört sfc scan och ominstallerat drivrutiner för grafikkort. Windows är också uppdaterat.

Temperaturer får jag återkomma med men jag har för mig att cpu ligger på 52 grader vid krasch och gpu runt 45.

Jag kan klargöra att krascherna brukar uppstår och man kastas ur spel eller om det fryser och sedan efteråt kommer blåskärmen när man är i windows. I 3DMark så kraschar det alltid under grafiktestet, ibland klarar den första och kraschar i andra och ibland redan i första.

Jag bygger inte så ofta datorer så jag kanske har missat något? Jag har följt guider och tror att jag har gjort allt rätt.

Har du provat memtest samt kanske prova köra DDU för att få bort drivare för GPU och prova någon äldre?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag har kört test av minnen utan att hitta något fel, får testa DDU och äldre drivrutiner som du skrev.

Permalänk
Skrivet av Biw:

Jag har kört test av minnen utan att hitta något fel, får testa DDU och äldre drivrutiner som du skrev.

Hur länge körde du?

Iblan så börjar inte felen dyka upp förrän minnena vari i test en stund så regel brukar va typ över natten eller nått minst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur länge körde du?

Iblan så börjar inte felen dyka upp förrän minnena vari i test en stund så regel brukar va typ över natten eller nått minst.

Då missförstod jag, är inte så bra på detta. Jag har kört minnesdiagnostik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biw:

Då missförstod jag, är inte så bra på detta. Jag har kört minnesdiagnostik.

En annan sak med amd är att de bråkar med drivrutiner genom Windows. Vilken driver har du just nu på gpu'n?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag ber jättemycket om ursäkt! Jag var helt säker på att jag hade uppdaterat alla chipset drivers men jag hade missat en. Jag körde den och det fungerade direkt i 3DMark. Tack för all hjälp och hoppas att det var lösningen.

Permalänk
Medlem

Det strular fortfarande!

Jag hade fel, trodde att det löst sig men icke.
Jag har kört memtest86 med båda minnena inkopplade på slot 2,4 och fick ett error. Jag körde då ena minnet i slot 2 ensamt och det blev godkänt. Jag körde det andra minnet i slot 4 och fick 32st error. Jag körde då första godkända minnet igen i slot 4 för att utesluta att porten va trasig och det blev godkänt igen. Så jag åkte till Inet och böt ut minnena, kraschar igen. Startat memtest86 igen med båda nya minnena i. Dom kör för tillfället men redan efter 20min har jag fått error.

Bilden med ett error som jag postar nu är dom nya minnen som körs med memtest86 för tillfället.
Den andra bilden med flera error är från dom gamla.

EDIT: det är likadana minnen, bara utbytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biw:

Jag hade fel, trodde att det löst sig men icke.
Jag har kört memtest86 med båda minnena inkopplade på slot 2,4 och fick ett error. Jag körde då ena minnet i slot 2 ensamt och det blev godkänt. Jag körde det andra minnet i slot 4 och fick 32st error. Jag körde då första godkända minnet igen i slot 4 för att utesluta att porten va trasig och det blev godkänt igen. Så jag åkte till Inet och böt ut minnena, kraschar igen. Startat memtest86 igen med båda nya minnena i. Dom kör för tillfället men redan efter 20min har jag fått error.

Bilden med ett error som jag postar nu är dom nya minnen som körs med memtest86 för tillfället.
Den andra bilden med flera error är från dom gamla.

EDIT: det är likadana minnen, bara utbytta.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Med andra ord så fortsätter dina errors även med nya minnen? Testat göra samma felsökning som du gjorde med dom första minnena, för att utesluta att du inte fått dåliga minnen igen?

Testat annan BIOS-version? Vet att de senare versionerna av BIOS efter AGESA 1.1.x.x har strulat en del med minnesstabilitet. Jag kör personligen 7D75v1B utan problem då det är sista innan 1.1.x.x.

Annars är det nog CPUn som strular.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Om du bytt minnen och du fortfarande failar memtests på liknande sätt så är problemet antagligen antingen i processorn eller med moderkortet snarare än minnet.

Processorn har minnes kontrollern i den och moderkortet hanterar trafiken mellan CPU och Minne så det är två steg saker kan ha problem.

Min första rekommendation är att montera om din CPU och gör en noga koll på dina pins i din CPU socket så det inte är typ nå skräp som ligger och orsakar dålig kontakt eller så. Om du inte kan se några problem på varken moderkort pins eller på själva cpu'ns pads och problemet återstår efter en om-montering så är det potentiellt CPU eller Moderkort som måste bytas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Det vore komiskt om cpu:n var felmonterad på något vis då det var Inet som monterade den och sa att det är bäst om vi gör det då många brukar göra fel. Jag svarade okej på det.

Permalänk

testa ställa ner minnena till typ 5600Mhz eller nått och se om de forfarande genererar fel.

kan va så att du fått en nitlott i kisellotteriet på cpu´n som inte kan hantera 6000Mhz på minnena.

ser ju ut som att 7600x bara stödjer upp till 5200Mhz på pappret allt över det är är överklockning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

testa ställa ner minnena till typ 5600Mhz eller nått och se om de forfarande genererar fel.

kan va så att du fått en nitlott i kisellotteriet på cpu´n som inte kan hantera 6000Mhz på minnena.

ser ju ut som att 7600x bara stödjer upp till 5200Mhz på pappret allt över det är är överklockning.

När jag inte ställer in dom på 6000mhz i bios så går dom automatiskt till 4800 och det fungerar inte heller tyvärr.