Köpa nyare eller alternativ till Google nest röstassistent?

Permalänk
Medlem

Köpa nyare eller alternativ till Google nest röstassistent?

Jag har en lite äldre version av google nest röstassistent och den börjar bli dement eller något. Nu när man frågar om saker som t.ex vad något är så får man svar "Jag kan inte hjälpa till med det längre". Så det verkar som den börjar bli dement eller slutat uppdateras eller vad det nu kan bero på. Helt enkelt så känns den värdelös jämfört med forna dagar.
Hur fungerar de nya varianterna av Google nest röstassistent? Kan man fråga saker och få hyfsade svar? Eller finns det något bättre alternativ att köpa nu? Man tycker med utvecklingen av AI borde det finnas någon betydligt smartare produkt.
Gärna såklart att den är kompatibel med Android så man kan säga åt den att slå på TV osv

Permalänk
Medlem

Nu frågar jag förvisso inga avancerade saker, mest vad klockan är och att den ska tända ljus, men jag frågade min nest nu vad TDP står för när det kommer till CPU-kylare och den svarade "enligt wikipedia...." så den fungerar någorlunda. Det har nog inte med Nest i sig att göra utan google assistant. Särskilt om man kör den svenska assistenten. Den har jag funnit vara dummare än den engelska. Fast det kanske ändrats med åren? jag ändrade tillbaka till engelska ganska snabbt efter att svenska assistenten släppts och har inte provat den på flera år. Men nåt du inte ska satsa på, om nu tanken skulle falla dig in, är Apple's Siri, den är stendum, men duger till att tända ljus, svara på väder och starta apple-tv i alla fall

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Ja, den blir dummare! Nej, det är ingen skillnad på nya högtalare, det är samma assistent.

Enda alternativet är Alexa men kräver att man pratar engelska. Siri är värdelös.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Jag har en lite äldre version av google nest röstassistent och den börjar bli dement eller något. Nu när man frågar om saker som t.ex vad något är så får man svar "Jag kan inte hjälpa till med det längre". Så det verkar som den börjar bli dement eller slutat uppdateras eller vad det nu kan bero på. Helt enkelt så känns den värdelös jämfört med forna dagar.
Hur fungerar de nya varianterna av Google nest röstassistent? Kan man fråga saker och få hyfsade svar? Eller finns det något bättre alternativ att köpa nu? Man tycker med utvecklingen av AI borde det finnas någon betydligt smartare produkt.
Gärna såklart att den är kompatibel med Android så man kan säga åt den att slå på TV osv

Kör du homeassistant kan du köra en egen lokal ai baserad röststyrning, annars är det Alexa som jag föredrar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Kör du homeassistant kan du köra en egen lokal ai baserad röststyrning

Det här måste jag testa (på svenska förstås), men jag har svårt att se att den fungerar bra.

Edit: En sekund senare kom jag på att det förstås inte fungerar med högtalarna jag redan har eller går att ordna så man kan prata i alla rum på något vettigt sätt. Så det går bort direkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här måste jag testa (på svenska förstås), men jag har svårt att se att den fungerar bra.

Edit: En sekund senare kom jag på att det förstås inte fungerar med högtalarna jag redan har eller går att ordna så man kan prata i alla rum på något vettigt sätt. Så det går bort direkt.

det ska fungera om dina högtalare har mic
https://fixtse.com/blog/stream-assist

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Google Home Assistant har blivit redigt jävla kasst på sistone. Vissa dagar går det inte alls att spela upp musik, andra dagar fattar den inte att en lista "Inköpslista" redan finns så den vill skapa en ny, och när den väl fattar "Lägg till mjölk till inköpslistan" så lägger den till objektet "Till mjölk"... Värdelöst.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det ska fungera om dina högtalare har mic
https://fixtse.com/blog/stream-assist

Jag har Nest-högtalare i varje rum och det fungerar tyvärr inte med dom. Det kan man ju inte förvänta sig heller, men ändå. Man kan spela upp svaret i högtalarna, men man kan inte använda den inbyggda mikrofonen.

Så jag kulle behöva skaffa nya mikrofoner och koppla in i något som kan skicka vidare det jag säger via nätverket. I videon används en kamera och mobiltelefon som exempel på enheter som kan användas.

Så tyvärr är det inget alternativ för mig i nuläget i alla fall. Men mycket intressant!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Google Assistent lika bra nu, som för 2 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig fungerar Google Assistent lika bra nu, som för 2 år sedan

Ja, men vi vet att det är väldigt olika -- och mitt problem med inköpslistan som vi diskuterade i en annan tråd för ett tag sedan kvarstår och är fortfarande inte löst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har Nest-högtalare i varje rum och det fungerar tyvärr inte med dom. Det kan man ju inte förvänta sig heller, men ändå. Man kan spela upp svaret i högtalarna, men man kan inte använda den inbyggda mikrofonen.

Så jag kulle behöva skaffa nya mikrofoner och koppla in i något som kan skicka vidare det jag säger via nätverket. I videon används en kamera och mobiltelefon som exempel på enheter som kan användas.

Så tyvärr är det inget alternativ för mig i nuläget i alla fall. Men mycket intressant!

a ok, jag tänkte testa detta med heos högtalare men då kanske det inte funkar med dom heller.
(har inte kollat det så noga än)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.