Permalänk
Medlem

Wi-Fi problem med LG G3 och Telia F1

Jag kan inte få min LG G3 65" att ansluta till min Telia F1 router. Jag har testat att göra fabriksåterställning både på routern och TV:n. Jag har även testat att splitta 2,4 GHz och 5 GHz signalerna. TV:n får upp båda nätverken i listan och med full signalstyrka men felmeddelandet kvarstår. Jag har även med hjälp av Telias support bytt Wi-Fi kanal (detta går inte att ändra själv då den står på auto) från 16 som den låg på och testat med 36 och 44 utan resultat. Det enda som hände var att jag fick sämre prestanda på mina övriga enheter. Att ändra brandväggen från Medium till Low hjälper inte heller. Jag har testat att ta med routern till Power där jag köpte TV:n. Vi testade att ansluta TV från Sony och Samsung samt några datorer och det fungerade hur fint som helst men ingen av LG apparaterna i affären kunde ansluta. Mina övriga enheter som jag har hemma, en MacBook Pro 16" 2021 och en iPhone X ansluter utan problem så problemet verkar ligga i WebOS. Varken Telias Eller LG:s support vet vad det kan bero på. Är det någon här som har en idé?

Kan tillägga at det fungerar fint att ansluta min TV till min iPhone X om jag delar ut Wi-Fi och även till gymmets öppna Wi-Fi som ligger en bit från fastigheten.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Du har ju typ konstaterat att telias router bråkar med LG tv. Så byta ut någon an enheterna helt?
Eller köra med kabel?

Edit:
Jag hadde skälv lite problem i början med min LG oled C7. Den kunde ansluta en tappade efter ett tag till min Asus router.
Det löste sig när hittade att appel hade samma bekymmer, och det var wifi kanelerna. Routern hade mer kanaler en tv:in stödde. Det löste sig när jag valde en mer "standard" kanal och körde fast.
(Dock värkar ju inte det fungera för dig🤔)

Nu kör jag dock kabel och har inte några problem med det längre 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kabel och det fungerar bra. Dock så kan jag inte använda AirPlay från min MacBook Pro utan Wi-Fi nätverket aktiverat.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

LG verkar ha varit extremt sporadiska på att Wi-Fi-certifiera sina TV efter 2018. Jag kan inte hitta någon OLED alls som är senare än 7-serie, dvs 2017 som blivit certad.

Vad gäller Telia-toutern så finns det en certad enhet under cert-id WFA111505 där modellnamnet EWA1330TCS matchar det som google säger att F1-routern egentligen heter. Jag hade väntat mig att märket skulle vara Technicolor, men det är Vantiva, som dock har certat en hel del enheter med produktnamn Technicolor.

Så om jag skulle satsa pengar på att en av enheterna inte följer standard, så satsar jag på TV:n.

Det verkar tyvärr inte gå att länka till sökresultaten, så du får söka själv på https://www.wi-fi.org/product-finder-results?sort_by=certifie... om du är intresserad.

Eftersom båda enheterna är i kategorin nerdummad konsumentskit så är det tveksamt om det är värt att lägga tid på att hitta en workaround. Köp något certat nästa gång du bryr dig om resultatet.

Permalänk
Medlem

Teknikern på Power tror också att felet ligger i mjukvaran på TV:n, WebOS. Routern har jag fått gratis av Telia då vår BRF har avtal med dom. Jag kan givetvis betala själv för att köpa en annan router men det känns lite trist att behöva göra det. Telia säger att om jag lyckas få ur LG vilken typ av säkerhetsfunktion det är man behöver inaktivera så är det möjligt att dom kan göra det åt mig. Telia har tillgång till fler parametrar att ändra på när dom loggar in på min router än vad jag som konsument har.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

En sak som är ganska enkel att prova är att byta till ett simplare namn på wifit om du kör telias standard.

Något som brukar störa sådana här prylar är 802.11r, roamingförbättring. Men brukar bara vara aktivt i mesh-system och du har bara en router.

Permalänk
Medlem

Jag brukar normalt sett ha ett enklare namn bara bestående av boxtäver. Men det hjälper inte.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.