Permalänk

Debian 12 KDE panel problem

Jag har installerat Debian 12 på en virtuel maskin (Virtual Box).
En med KDE Plasma och en med Gnome då jag inte vet vilken fönsterhanterare jag vill använda på en dator.
Jag vill justera panelerna så att det blir mer likt windows med menyer etc på botten istället för toppen.
Jag har googlat runt och hittat svar.
Jag skall alltså högerklicka på panelen och då skall det komma upp en meny med bland annat alternativet "Edit".
Men det händer ingenting när jag högerklickar.
Jag har även varit inne i "KDE System Settings" men jag blir inte klokare.

En annan snabb fråga. Är KDE mer "lätt drivet" än Gnome?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Menyer i botten är väl standard-inställningen i KDE?
https://kde.org/sv/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Om det är KDE du vill ändra panelen på:

Kör fortfarande Debian 10 då jag inte orkat uppdatera, så kanske senare versioner av KDE är annorlunda....

Högerklicka på panelen och välj "Lås Upp" (om den inte redan är upplåst förstås)
Högerklicka igen och välj "alternativ För Panel" och klicka sedan på "Anpassa Panel"
Där ska det i mitten finnas en knapp som heter "Skärmkant"
Håll nere den knappen och dra till vilken skärmkant du vill ha panelen.
Knappen "Panelhöjd" funkar på samma sätt. Håll nere knappen och dra musen uppåt eller nedåt till önskad höjd.

Som sagt jag kör en äldre version av Debian och KDE, men jag gissar att det funkar på samma sätt.

KDE har historiskt varit lite mer tungdrivet, men har på senare år blivit lika tung/lättdrivet som Gnome. Jag har i alla år använt KDE, och jag har aldrig märkt av att det skulle vara speciellt tungdrivet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable