Permalänk
Medlem

Tysta ner ett Keychron K8?

Jag har ett Keychron K8 med bruna gateron brytare. Eller, jag har två, ett hemma och ett på jobbet.

Är supernöjd men hade varit lite skönt att tysta ner det lite, iaf på jobbet.

Någon som vet vad som är bästa approachen? Har läst lite om "silencing clips" men osäker på om jag kan hitta något i sverige och vad som skulle passa.

Är sånna clips ett bra alternativ eller ska jag kanske satsa på o-ringar?

Tips mottages med uppskattning.

Bild på brytaren. Ser ut som att LEDen sitter på kretskortet under brytaren.

Permalänk
Medlem

De ser ut att vara MX-kompatibla, så vadsomhelst funkar för MX bör funka med denna. Rubber o-rings kanske?

Permalänk
Medlem

Du kan testa köpa foam på amazon och kombinera det med o-ringar, se https://www.youtube.com/watch?v=1s5ntG8naQ0 för inspiration.

Permalänk
Medlem

Har samma fast röda brytare, O-ringar gjorde mycket.

En tjockare musmatta under gör också mycket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Byt brytare mot kanske oil king eller north poles, köp musmatta som dämpar nedslagen extra. du kan även försöka få in någon typ av dämpning i "chassit" på tangentbordet Lär säkert finnas en hel del på youtube.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jag har en "fullbredd" musmatta under tangentbordet och musen, så det är redan avbockat på listan.

O-ringar känns ju som ett enkelt första steg då...

Detta verkar ju enkelt och billigt, ser det bra ut eller är det något som talar emot det? https://www.amazon.se/universell-tangentlock-t%C3%A4tningspac...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Trodde att det skulle vara dyrare än det verkar vara...

Känns enklare att börja med o-ringar men nya brytare kan ju absolut vara ett alternativ framöver om o-ringarna inte ger något resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Trodde att det skulle vara dyrare än det verkar vara...

Känns enklare att börja med o-ringar men nya brytare kan ju absolut vara ett alternativ framöver om o-ringarna inte ger något resultat.

o-ringar ger väldigt lite imo dessutom är de risk att de känns lite svampigare o skriva på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Gör tape mode i chassit +eventuellt foam borde kosta ca 100kr med frakt.

Du kan börja med tejp, typ maskeringstejp i botten av tangentbordet och göra 3 lager.

Sen kan du förmodligen montera pads vid switcharna på pcbn för att dämpa ljudet
Exempel https://www.maxgaming.se/sv/silencing-foam/switch-pad-keyspor...

Edit
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

o-ringar ger väldigt lite imo dessutom är de risk att de känns lite svampigare o skriva på.

Förstår. Kollat lite jämförelsevideos på youtube och tycker det verkar göra lite skillnad ändå. Framförallt är det en nästan gratis mod som är väldigt enkel att göra. Jag är nyfiken på resultatet, så känns rimligt att börja där.

Permalänk

O-ringar är värdelöst 🤮

Smörj brytarna eller köp nya(och smörj vid behov).
Smörj stabs.
Tejp-mod och/eller foam i case.
Nya keycaps.