Telia sänkt hastigheten.

Permalänk
Medlem

Telia sänkt hastigheten.

Hej, har så länge jag kunnat haft 1gbps lina hos telia (säkert 8-10 år) och aldrig haft några större problem, varit nöjd med andra ord. gjorde en speedtest.net för skoj och upptäckte att det sänkt min upload från 940+ till 100. ringde telia och ifrågasatte och fick då svaret att deras avtal med fiberleverantören inte längre gäller 1000 upp utan endast 100. vad har jag för alternativ? kollade BBB, Bahn och flera andra leverantörer att de kan leverera 1000/1000 men inte Telia.

Permalänk
Medlem

byt till bahn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

vad har jag för alternativ? kollade BBB, Bahn och flera andra leverantörer att de kan leverera 1000/1000 men inte Telia.

Du svarar på din egen fråga här

Konstigt dock att de inte har skickat villkorsändring till dig? Sånt här ska de väl meddela om i förväg tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

byt till bahn

jo absolut men jag har fortfarande bindningstid, jag tänker att den fortfarande gäller trotts deras avtal är brutit med tanke på att det avtalet vi ingick i inte längre är 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du svarar på din egen fråga här

Konstigt dock att de inte har skickat villkorsändring till dig? Sånt här ska de väl meddela om i förväg tror jag.

fortfarande aktuell bindsningstid tänker jag. det är ok för företag att ändra och konsumenten ska bara acceptera?

Permalänk
Medlem

Märkligt, för de säljer fortfarande 1000/1000 på deras hemsida... Som sagt så brukar de skicka ut meddelande när de gör ändringar i befintliga abonnemang så att man har möjlighet att säga upp det. Jag skulle inte acceptera oannonserad ändring rakt av.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

fortfarande aktuell bindsningstid tänker jag. det är ok för företag att ändra och konsumenten ska bara acceptera?

Nej, du kan välja att bryta avtalet vid förändring.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Märkligt, för de säljer fortfarande 1000/1000 på deras hemsida... Som sagt så brukar de skicka ut meddelande när de gör ändringar i befintliga abonnemang så att man har möjlighet att säga upp det.

jo de har kvar 1000/1000 men avtalet med fiberleverantören (fiber ägaren) till den kommun jag bor i är det 100 i upload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Nej, du kan välja att bryta avtalet vid förändring.

tack, ska testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

jo absolut men jag har fortfarande bindningstid, jag tänker att den fortfarande gäller trotts deras avtal är brutit med tanke på att det avtalet vi ingick i inte längre är 1000/1000

läs avtalet noga
binder du dig till 1000/1000 till ett fast månadspris ska du ha rätt till det. Men du kan ha bindetid utan garanti om pris eller hastighet också, dock ovanligt att hastigheten ändras.

Om de inte kan erbjuda det längre som avtalat är det en annan sak och då har du såklart rätt till att byta, eller att de ger dig rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

jo de har kvar 1000/1000 men avtalet med fiberleverantören (fiber ägaren) till den kommun jag bor i är det 100 i upload.

Det känns som att vi inte har all fakta på bordet.

Vem äger fibern?
Vilka är parterna i avtalet av leverantör?

Kan detta röra sig om att telia är exklusiv leverantör av fiber till din kommun, isf kan du ändå inte byta leverantör utan är beroende av vad kommunen avtalat med Telia.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man verkligen ska hårdra det så har väl Telia, om det är en bindningstid på avtalet, förbundit sig att leverera 1000/1000 Mbit/s till ett visst pris och en viss tid.

Du har inte bara rätt att bryta avtalet. Du har också rimligen rätt att göra ett täckningsköp på 1000/1000 från en annan ISP, och bör ha rätt till eventuell mellanskillnad om det visar sig att det nya avtalet är dyrare, i alla fall fram till bindningstidens slut. (Kan vara svårt att få och lär inte bli mer än några hundralappar, så ARN lär inte ta i det, men ändå, principmässigt.)

(Att sedan Telia sagt upp avtalet med fiberleverantören eller tecknat om det på annan hastighet är inte ditt problem, det är Telias problem.)