Fallout 4 Next Gen – Update Notes

Permalänk
Medlem

Fallout 4 Next Gen – Update Notes

New Creation Club Content Free for Everyone

Enclave Remnants

Some say the past is a scar, cut across the skin of the Commonwealth. Others believe it's a scab clotted over an unhealed wound. Those who fought the Enclave, and those who serve them subscribe to the latter. And when the scab is broken the flag of this old-world cabal will once more stand at full mast. Unless of course, you stop them first. Features the classic Enclave Colonel uniform and over a dozen workshop items! If you have other Enclave creations installed, some of these troops may use this equipment against you!

(Quest "Echoes of the Past" starts on the road north of Saugus Ironworks.)

Armor and Weapon bundle

X-02 Power Armor
Hellfire Power Armor
Heavy Incinerator
Tesla Cannon
Enclave Weapon Skins
Enclave Armor Skins

Makeshift Weapon Pack

Whether it be grenades or piggy banks, there's no shortage of objects you can transform into murderous projectiles with this collection of unique weapons. Included are two grenade launchers, a Nail Gun, Baseball Launcher, Saw Blade launcher, and piggy bank based weaponry.

(Quest "When Pigs Fly" starts at a merchant workshop northwest of Greenetech Genetics.)

Halloween Workshop

On the eve of the end, the New England Technocrat Society has thrown a spooky Halloween gala for anyone with the nerve to attend. Drop in on this fa-boo-lous pumpkin-lit soiree replete with witches, cauldrons, and ghouls, and unlock 38 new spine-tingling Halloween props to decorate your settlement! Includes new wearables, such as the iconic De-Capitalist helmet!

(Quest "All Hallow's Eve" starts by tuning into the Mysterious Signal on your Pip-Boy.)

Changes and New Features

Native PS5 and Xbox Series applications. Includes performance and quality mode options.
Performance mode: 60 FPS target, 4k resolution, standard settings, relying on dynamic resolution scaling.
Quality mode: 30 FPS*, 4k resolution, ultra settings, should not require dynamic resolution scaling.
*When connected to a 120Hz display, Quality mode will target 40 FPS.
*When connected to a 1440p display, the title will run at 1440p resolution at 60 FPS w/ ultra settings regardless of rendering mode

Release on Epic Store.
Widescreen and Ultra-widescreen support.
Steam Deck Verified
9 Free Creation Club Items. Enclave Remnants (New!), Enclave Weapon Skins, Enclave Armor Skins, Tesla Cannon, Hellfire Power Armor, X-02 Power Armor, Heavy Incinerator, Halloween Workshop (New!), Makeshift Weapon Pack (New!).
Added “Installed Content” menu.

Bug Fixes

Resolved issues preventing Japanese and Chinese users from connecting to Bethesda.net (this restores access to Mods).
Resolved issue preventing save data from properly loading during the prologue.
Resolved issue that could prevent the Vault 111 Door from opening on new games.
Resolved issue that could prevent the quest “Go Home” from advancing.
Resolved issue that could result in Codsworth being broken on the ground after fast traveling.
Resolved issue with mipmaps in DLC.
Resolved issue that could result in a softlock when in dialogue with Prestson Garvey.
Resolved issue preventing autosaves while fast traveling in Power Armor.
Fixed issue where text would occasionally disappear in the Creation Club menu.
Resolved issues with text formatting in the credits in Japanese and Chinese.
Resolved issue causing the camera to fail when leaving furniture after an extended time.
Fixed issue that could misplace quest markers while the VR Workshop Creation was installed alongside Automatron.
Resolved issue with player movement in some underwater areas at Thicket Excavations.
Resolved issue that could cause corruption within the Settlement system resulting in wrong resource counts and/or destroyed settlements.
Resolved issue where the “Level Up” notification would display even if there was not a level up available.
Fixed some flickering in Vault 111.
Stability improvements.

PC Only

Please note: The Fallout 4 next gen update is not currently available on GOG but will be available soon. We will let you know as soon as we can.

Resolved issue preventing saves being made under Windows Usernames with Cyrillic, Chinese, or Japanese characters.

Creation Kit

Removed non-functional “Hot Load” button. Removed non-functional “Material Editor” button.
Editor IDs longer than 99 characters will no longer crash the editor.
Resolved crash that could occur while viewing a quest’s Objectives tab.
Resolved hang that could occur while adding a reference to a layer.

https://store.steampowered.com/news/app/377160?emclan=1035827...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lirat fyran ännu men har det på steam och såg nu att denna update hade kommit vilket lät bra, så den laddade jag ner.
Men medans den laddades ner så såg jag att det fanns en gratis High resolution texture pack så jag köade upp den, för jag tänkte att det lät ju också bra. Sen när den började laddas ner så upptäckte jag att den tar över 58 gig och då började jag undra om det är värt det? Googlade och hittade bara flera år gamla trådar som sa att det minsann var ganska värdelöst med den DLCn och att man istället ska köra med nån hi-res mod från Nexus.
Så nu undrar jag om jag överhuvudtaget ska bry mig om den officiella, eller om jag ska grotta ner mig i massa mods från nexus isället?
Kan ju tillägga att jag kör på en i5 4670k, 32gig ram och ett 1060 6gb kort, om det gör nån skillnad.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag har inte lirat fyran ännu men har det på steam och såg nu att denna update hade kommit vilket lät bra, så den laddade jag ner.
Men medans den laddades ner så såg jag att det fanns en gratis High resolution texture pack så jag köade upp den, för jag tänkte att det lät ju också bra. Sen när den började laddas ner så upptäckte jag att den tar över 58 gig och då började jag undra om det är värt det? Googlade och hittade bara flera år gamla trådar som sa att det minsann var ganska värdelöst med den DLCn och att man istället ska köra med nån hi-res mod från Nexus.
Så nu undrar jag om jag överhuvudtaget ska bry mig om den officiella, eller om jag ska grotta ner mig i massa mods från nexus isället?
Kan ju tillägga att jag kör på en i5 4670k, 32gig ram och ett 1060 6gb kort, om det gör nån skillnad.

Den high res packen är ganska gammal, men gjorde underverk med spelet!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Undvik patchen på pc. Gör ingen nytta alls utan förstör bara tusentals mods istället. Som alla redan fixade allt som patchen fixar. Fixar inte prestandan någonstans.

De har heller inte ännu efter 100 år fixat ljusstakarna. Det finns hundratals belysta ljusstakar i spelet utan flamma. Samma sak i fallout 76.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Undvik patchen på pc. Gör ingen nytta alls utan förstör bara tusentals mods istället. Som alla redan fixade allt som patchen fixar. Fixar inte prestandan någonstans.

De har heller inte ännu efter 100 år fixat ljusstakarna. Det finns hundratals belysta ljusstakar i spelet utan flamma. Samma sak i fallout 76.

Så typiskt Bethesda spel med andra ord

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Undvik patchen på pc. Gör ingen nytta alls utan förstör bara tusentals mods istället. Som alla redan fixade allt som patchen fixar. Fixar inte prestandan någonstans.

De har heller inte ännu efter 100 år fixat ljusstakarna. Det finns hundratals belysta ljusstakar i spelet utan flamma. Samma sak i fallout 76.

Jag funderade på att köra några timmar survival med mods. Bara kört spelet vanilla när det och alla dlc kom....men får vänta tills modsen är omkompilade eller vad som krävs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Undvik patchen på pc. Gör ingen nytta alls utan förstör bara tusentals mods istället. Som alla redan fixade allt som patchen fixar. Fixar inte prestandan någonstans.

De har heller inte ännu efter 100 år fixat ljusstakarna. Det finns hundratals belysta ljusstakar i spelet utan flamma. Samma sak i fallout 76.

Tackar! Det var det jag ville höra.
Det slutade med att jag pausade nedladdningen och avbockade den i DLCs men steam ville fortfarande ladda ner den, så jag avinstallerade hela spelet och installerade det på nytt. Vilket då gick fortare, eftersom spelet med dom sex DLCs som jag har, tar bara runt 39gig.
Blev aldrig av att jag startade upp dock.

Efter tusentals timmar i 3 och NV med tonvis av moddar, så vet jag att det är svårt att välja vad man ska installera.

Vänta nu, du säger undvik patchen? Menar du den som kom härom veckan eller HD-res packen?
Edit: Och eftersom jag installerade hela från scratch, så antar jag att den senaste patchen inte går att undvika?

Skrivet av Johnnymann:

Den high res packen är ganska gammal, men gjorde underverk med spelet!

Är det dig jag ska lyssna på då? Är det värt 55gig?
Jäklar vad det alltid ska vara massa krångel med Fallout...

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Tackar! Det var det jag ville höra.
Det slutade med att jag pausade nedladdningen och avbockade den i DLCs men steam ville fortfarande ladda ner den, så jag avinstallerade hela spelet och installerade det på nytt. Vilket då gick fortare, eftersom spelet med dom sex DLCs som jag har, tar bara runt 39gig.
Blev aldrig av att jag startade upp dock.

Efter tusentals timmar i 3 och NV med tonvis av moddar, så vet jag att det är svårt att välja vad man ska installera.

Vänta nu, du säger undvik patchen? Menar du den som kom härom veckan eller HD-res packen?
Edit: Och eftersom jag installerade hela från scratch, så antar jag att den senaste patchen inte går att undvika?
Är det dig jag ska lyssna på då? Är det värt 55gig?
Jäklar vad det alltid ska vara massa krångel med Fallout...

Spel patchen menades, kanske går att nedgradera på något vis. Du påverkas bara om du planerat på att spela med mods bla UFO4P.

HD DLC är helt meningslöst då skillnaderna är extremt små för ca 60GB extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

HD DLC är helt meningslöst då skillnaderna är extremt små för ca 60GB extra.

Jag tyckte det var stor skillnad

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Spel patchen menades, kanske går att nedgradera på något vis. Du påverkas bara om du planerat på att spela med mods bla UFO4P.

HD DLC är helt meningslöst då skillnaderna är extremt små för ca 60GB extra.

Aha. Ja, eftersom jag inte ens startat upp ännu så missar jag ju inga 'favoritmods'. Egentligen så vill jag nog bara fuska lite med hur mycket man kan bära, det är nästan halva nöjet för mig att loota allt 😄 Fast det är ju klart, mods som fixar dumma saker är ju alltid bra.

Skrivet av Johnnymann:

Jag tyckte det var stor skillnad

Vad kör du för maskin och grafikkort?
Nu är ju HD dlcn ganska gammal, men jag är ju orolig att min hårdvara inte ska dra nytta av den. Kanske eventuellt göra det sämre om kraven går upp?
Att grafiken inte är top-notch gör inte mig så mycket. Sist jag lirade var NV i winxp med en quad core med 4 gig ram och ett 550ti kort med en gig minne. Och det var ju snyggt nog.
Alltid spelkvalitet över visuellt lull-lull för mig.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

De har fortfarande inte löst laddningstiderna, men som tur är funkar load accelerator mod fortfarande.
Tillför inte särskilt mycket, men lite smått och gott här och där har dykt upp men känns mest som ett jippo än att det faktiskt löser eller lägger till en anledning till spela om spelet.
Kräver det vanliga från Betheda spel, verify files, göra om alla inställnignar och återställa programmet i NVidia om man har specifika inställningar där... (Beroende på hur mycket problem man upplever så klart).