Permalänk
Medlem

Trasigt nätagg?

Försöker koppla igång mitt nätagg mha trixet att jorda pinne 14 (den gröna) på ATX-kabel. Problemet är att det inte verkar fungera. Fläktarna i nätagget startar i ca 1 sekund, sedan stängs allt ner.

Har just försökt laga det. Hittade två kondensatorer som hade "kokat över", antagligen något följdfel och det riktiga ligger någon annan stans.

När det gick sönder så startade hårddiskarna ibland, ibland andra delar av datorn.. Dock verkade aldrig CPU fungera.. Antar det är någe vajsing med 3.3V delen i själva agget.. vad tror ni?

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk

I vilket fall som helst bör su inte koppla den till ditt moderkort. Sprängda kondingar tyder på att den lämnar ut för mycket spänning, och det är inte bra för kretsarna i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
I vilket fall som helst bör su inte koppla den till ditt moderkort. Sprängda kondingar tyder på att den lämnar ut för mycket spänning, och det är inte bra för kretsarna i datorn.

Dock inte i detta fall.. Antagligen var det så i början, men nu äre helt dött.. Man kan få nätagget att "gå" om man upprepat pillar ner den gröna sladden till jord. Verkar som om det är någon hållkrets för "on" som är trasig. För det funkar en ytterst kort stund just när man kortsluter den gröna som sagt..

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Dock inte i detta fall.. Antagligen var det så i början, men nu äre helt dött.. Man kan få nätagget att "gå" om man upprepat pillar ner den gröna sladden till jord. Verkar som om det är någon hållkrets för "on" som är trasig. För det funkar en ytterst kort stund just när man kortsluter den gröna som sagt..

Kanske det är så att det är kortslutning någonstanns i agget. Dom har ju nämligen skydd mot sådant vilket fungerar som så att agget stänger ned sig självt. Då kan man säkert få effekten att det startar en kort stund för att sen nästan direkt stänga av sig igen. Kanske är det så att kortslutningen är i kondningarna??

prova byta dom och se om det blir bättre. Blir det inte bättre så kan du leta efter saker som ser felaktiga ut.

Dock så är detta bara en helt vild gissning som tagen ur luften av mig... Men jag tycker det kan verka rimligt.

Edit: och jag behöver kanske inte påminna om att om det nu skulle vara som jag gissar så är det knappast bra att hålla på och försöka starta agget. Risk för att mer kan gå sönder.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Kanske det är så att det är kortslutning någonstanns i agget. Dom har ju nämligen skydd mot sådant vilket fungerar som så att agget stänger ned sig självt. Då kan man säkert få effekten att det startar en kort stund för att sen nästan direkt stänga av sig igen. Kanske är det så att kortslutningen är i kondningarna??

prova byta dom och se om det blir bättre. Blir det inte bättre så kan du leta efter saker som ser felaktiga ut.

Dock så är detta bara en helt vild gissning som tagen ur luften av mig... Men jag tycker det kan verka rimligt.

Edit: och jag behöver kanske inte påminna om att om det nu skulle vara som jag gissar så är det knappast bra att hålla på och försöka starta agget. Risk för att mer kan gå sönder.

Jo, har bytt kondingarna till ingen nytta har kollat det mesta, inget ser ut att ha överhettet/kokat, finns inget bränt område på hela kretskortet.. Kommer att bli en såndär jobbig lagning, där precis vad som helst kan vara fel, lite svårt o felsöka då man inte kan få igång det på något sätt (förutom 5V standby när det är "avstängt")

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Jo, har bytt kondingarna till ingen nytta har kollat det mesta, inget ser ut att ha överhettet/kokat, finns inget bränt område på hela kretskortet.. Kommer att bli en såndär jobbig lagning, där precis vad som helst kan vara fel, lite svårt o felsöka då man inte kan få igång det på något sätt (förutom 5V standby när det är "avstängt")

Klurigt värre..

Men du har ingen aning om vad agget har råkat ut för när kondingarna gick sönder?
Det har inte fått en kyss av åskan eller att någon har ställt om det till 110V.. Sådant brukar ju döda ganska många nätagg. Och felen kan bli ganska omfattande. Tex så vet jag att min morbror har renoverat ett nätagg som någon ställt om till 110V. Jag tror det var switchtransistorerna(eller vad dom nu heter?) som hade gått sönder. Och efter ett byte av dom så funkade det prima igen. Dock så har jag ingen aning om hur han komme fram till att det var dom som var trasiga för jag tycks minnas at det inte gick att se på dom att dom var trasiga.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Klurigt värre..

Men du har ingen aning om vad agget har råkat ut för när kondingarna gick sönder?
Det har inte fått en kyss av åskan eller att någon har ställt om det till 110V.. Sådant brukar ju döda ganska många nätagg. Och felen kan bli ganska omfattande. Tex så vet jag att min morbror har renoverat ett nätagg som någon ställt om till 110V. Jag tror det var switchtransistorerna(eller vad dom nu heter?) som hade gått sönder. Och efter ett byte av dom så funkade det prima igen. Dock så har jag ingen aning om hur han komme fram till att det var dom som var trasiga för jag tycks minnas at det inte gick att se på dom att dom var trasiga.

Ingenting hände.. när jag satt o slö-surfa så hängde sig datorn i sinnes bara.. sen gick den inte o starta om.. Hände en hel normal sommarkväll..

Väntar till skolan startar, sen tar jag ner den på labbet där.. Har lite bättre utrustning där, så man kan felsöka på rikt. Antagligen nån transistor som gått, och i sin tur eldat kondingarna.. Aja, framtiden får avslöja om jag får någon rätsida på det hela.. Tills vidare ska jag modda klart mitt gammla enlight-chassi

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Hint: Switchade nätagg vill ha belastning för att må bra...

//DjDiff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Hint: Switchade nätagg vill ha belastning för att må bra...

//DjDiff

Men funkar ändå...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Men funkar ändå...

Inte alla och inte så länge...

En del slår ifrån efter ett tag när de inte har belastning...och en del startar inte alls....

Kort sagt iaf: kör inte utan belastning om du inte vill slita ut det i förtid...

//DjDiff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Inte alla och inte så länge...

En del slår ifrån efter ett tag när de inte har belastning...och en del startar inte alls....

Kort sagt iaf: kör inte utan belastning om du inte vill slita ut det i förtid...

//DjDiff

Tackar för tippset, funger ju nu.. Kopplade det till min urgammla Celeron 300A@450... Fungerar prima.. Undra bara varför kondingarna kokade från början..

Dock verkar det inte fungera att bara belasta på vanliga molex och "tjuvkoppla" ATX-sladden, då slår det av sig efter ca 1 sekund. Kanske den där "PowOK"-tåten har något med saken o göra

Edit: Fungerade visst att tjuvkoppla, man måste dock belasta både 12 och 5 volt på molex-kontakterna

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.