Permalänk
Medlem

Abit AI7, spontana omstarter... zZz

Skaffade mig ett Abit AI7. Verkade fungera bra i början, men sen när jag började göra systemkrävande saker (spel osv) så fick systemet för sig att spontanreboota utan några som helst blåskärmar eller liknande.

Det enda jag bytt ut från mitt tidigare 100% stabila system (över 1 mån uptime med Windows XP) är just moderkortet. Hade tidigare ett Abit BD7-II-RAID, och det fungerar som sagt helt problemfritt.

Har testat allt för att få systemet stabilt. Installerat alla chipset-drivrutiner som finns, flashat till senaste BIOS, bytt minnen, ryckt ljudkort/nätverkskort osv, stängt av allt inbyggt (nätverkskort/ljudkort/firewire/usb osv), kört de sämsta minnestimings som finns tillgängliga, testat med flera olika minnesmodeller, kört processorn långt under specifikation, ställt ner grafikkortet i AGP 4x och stängt av Fast Writes, men inget tycks råda bot på det hela... Gav till slut upp och satte i mitt trogna BD7-II-RAID och allt var normalt igen.

Mitt system i övrigt:
P4 2.53 GHz, 1x512MB Corsair XMS3200C2, 2x512MB TwinMos PC3200 (Winbond), Abit BD7II-RAID, Crucial Radeon 9700Pro, Swiftech MCX4000 + TT SmartFan II, Antec PlusView 1000AMG, Antec TruePower 550W, 1xWD2500PB, 2xWD800JB, 1xWD1200JB, Eizo Nanao FlexScan T965 21" CRT

Jag hade höga förväntningar på det här kortet men blev väldigt besviken. Ambulansljudet var också rätt frustrerande, verkar inte finnas något sätt att stänga av alarmet om man har en fläkt som snurrar i mindre än 2000rpm, suck.

Någon annan som upplevt problem med detta kort?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det där med "ambulansljudet". Det drev mig till att helt sonika rycka ut anslutningen till PC-högtalaren. F ö är Abit´s support vidtalad och de jobbar tydligen på en ny version av u-guru programmet. Huvudproblemet känner jag dock inte igen. Det verkar som du har haft oturen att få ett skumt exemplar.

Visa signatur

P4-2800@3.11, Abit AI7, Radeon9700, Zalman 7000a-AlCu, 2*256Mb TwinMOS PC3700, 2*60Gb DiamondMax Plus 9 + 2*7K250 120Gb RAID0.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig: Högerklicka på den här datorn och välj egenskaper. Klicka på fliken avancerat och sen knappen inställningar för start och återställning eller nåt sånt. Ta sedan bort bocken vid starta om automatiskt så får du förhoppningsvis en blåskärm nästa gång den skulle ha startat om, där kan du kanske läsa dig till vad det är som spökar...

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

du får ställa upp spännings gränsen om du har uguru installerat.. fixade ambulans ljudet för mig

Visa signatur

P4 2.4B @ 3.1ghz vcore 1.7 orginal kylning asus p4b533, 512mb ddr333, GF3 ti200@230/520.
A64 3000+@2400mhz vcore 1.7, Waterchill KT12-30, Leadtek 6800nu 325/700@420/850

Permalänk

som madscion skrev, prova att höja minnes-spänningen till typ 2,8.
brukar behövas på de flesta 875/865-kort med dualchannel.
rör inte cpu/ vcoren spänningen till att börja med - brukar för det mesta klara sig bra med std. inställning vid normal överklockning.
om du ändå måste höja denna så ligg på max 1,7.
testa även utan uguru-programmet.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Har redan returnerat moderkortet. Glömde skriva att jag redan testat höja spänningen till det mesta, minnen, agp, cpu men utan någon framgång.

Ska göra ett nytt försök med uppgradering då prescott finns till försäljning

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Har redan returnerat moderkortet. Glömde skriva att jag redan testat höja spänningen till det mesta, minnen, agp, cpu men utan någon framgång.

Ska göra ett nytt försök med uppgradering då prescott finns till försäljning

det verkar som du fick dålig ex av Abit AI7 jag har ett sånt kort nu och det funkar perfekt... ochså är vmem stabil i 2,9V mot max 3 som det är bugg på.....synd att jag inte kan testa denna kort på prometeian och dessutom har jag 2 x 256mb Pc4200 Ocz som gör än 290fsb syncat.....

kunde varit mer, prommyn den är trasig nu sen bra länge

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Abit AI7, spontana omstarter... zZz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Skaffade mig ett Abit AI7. Verkade fungera bra i början, men sen när jag började göra systemkrävande saker (spel osv) så fick systemet för sig att spontanreboota utan några som helst blåskärmar eller liknande.

Det enda jag bytt ut från mitt tidigare 100% stabila system (över 1 mån uptime med Windows XP) är just moderkortet. Hade tidigare ett Abit BD7-II-RAID, och det fungerar som sagt helt problemfritt.

Har testat allt för att få systemet stabilt. Installerat alla chipset-drivrutiner som finns, flashat till senaste BIOS, bytt minnen, ryckt ljudkort/nätverkskort osv, stängt av allt inbyggt (nätverkskort/ljudkort/firewire/usb osv), kört de sämsta minnestimings som finns tillgängliga, testat med flera olika minnesmodeller, kört processorn långt under specifikation, ställt ner grafikkortet i AGP 4x och stängt av Fast Writes, men inget tycks råda bot på det hela... Gav till slut upp och satte i mitt trogna BD7-II-RAID och allt var normalt igen.

Mitt system i övrigt:
P4 2.53 GHz, 1x512MB Corsair XMS3200C2, 2x512MB TwinMos PC3200 (Winbond), Abit BD7II-RAID, Crucial Radeon 9700Pro, Swiftech MCX4000 + TT SmartFan II, Antec PlusView 1000AMG, Antec TruePower 550W, 1xWD2500PB, 2xWD800JB, 1xWD1200JB, Eizo Nanao FlexScan T965 21" CRT

Jag hade höga förväntningar på det här kortet men blev väldigt besviken. Ambulansljudet var också rätt frustrerande, verkar inte finnas något sätt att stänga av alarmet om man har en fläkt som snurrar i mindre än 2000rpm, suck.

Någon annan som upplevt problem med detta kort?

JA! jag har precis likadant problem ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22088... )
jag misstänker starkt minnet men jag kanske ska misstänka moderkortet istället !?!?!?

/Per

Permalänk
Medlem

!

Väldigt många med I875/865 verkar uppleva sådana här problem.
Jag får sånna problem om jag har "Highperformace mode" enabled i biosen.
Hmm...
Får även en massa buggar i memtest då. Men när den är avstängd, så är det inga problem.
Jobbigt va?
Det här med spontana omstarter kan även bero på för klent nätagg, vilket dock inte verkar vara något problem för dig. Testa höjja spänningen på minnena ^^

Visa signatur

Orka? :P