9800 Pro, datorn hänger sig i spel

Permalänk
Medlem

9800 Pro, datorn hänger sig i spel

precis köpt ett Radeon 9800 Pro, när jag spelar slocknar skärmen, kan komma efter 20 min ända upp till 2 timmar, sen är det bara att reboota, VPU recovery kommer upp ofta också. Har sökt efter fler trådar och testat massor med inställningar - inget verkar hjälpa. grafiken är det inget fel på, har inte haft några artifakter eller konstig bild.
har testat både AGP 4x och 8x.
Fast Write av och på.
stängt av VPU recovery.
olika drivrutiner efter ominstallationer av windows (senaste catalyst och omega) kör Windows 2000 pro sp4 just nu.
kört memtest86, inga fel alls, så minnena är det inte fel på.
nätagget borde räcka även om det är ett billigt märke.
någon som vet vad jag ska göra? är grafikkortet sönder?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat med ett nätagg som inte är Q-tec?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte, har inget annat nätagg. Jag kolla nyss spänningarna i MBM och +3.3V visar 2.61V kan det vara det som är felet? Annars har jag läst nånting om att 8RDA+ korten inte kan leverera tillräckligt med ström till AGP porten, jag har iofs testat att öka AGP voltage med 0.1V och 0.2V utan någon skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

På ett 8RDA+ är det inte +3.3 som visas utan Vdimm, så det är inget att oroa sig för.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Q-tec 350w och problem med grafikkortet (tror jag),
efter att jag köpte ett levicom 420w så försvann nästan alla problem!!!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

hohoh jag testade ett 9800 Pro på min dator med Bestec 250 W nätagg .... och det funkade skitbra ... fattar iinte varför alla säger att man måste ha så jävla bra nätagg för 9800 Pro ....

Visa signatur

P4 2,8 Ghz 533mhz 512 DDR-RAM 333mhz (120 + 160) 280 GB
GF4 Ti4200 128MB@ 290/533

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoZer
hohoh jag testade ett 9800 Pro på min dator med Betec 250 W nätagg .... och det funkade skitbra ... fattar iinte varför alla säger att man måste ha så jävla bra nätagg för 9800 Pro ....

För att det drar mycket ström..?

Jag känner inte till Betec, men ett bra 250W-agg är bättre än ett dåligt 550W.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

vaaa är det sant?? Kan verkligen ett 550 vara sämre än 250 W ?

Visa signatur

P4 2,8 Ghz 533mhz 512 DDR-RAM 333mhz (120 + 160) 280 GB
GF4 Ti4200 128MB@ 290/533

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!
Jag har har precis samma problem med mitt 9700PRO sedan den dagen jag installerade kortet och det var i juni någon gång. Slumpmässiga omstarter där hela datorn slocknar och bootar om och även hdn spinner ner. Ibland går VPU recovery in och räddar, men det händer fan inte ofta.
Har ett 360W chieftech agg och det ska väl räcka tycker jag..

Har haft samma problem oavsett drivis till grafikkortet o.dyl. så det måste vara hårdvarufel någonstans.

Någon som haft samma problem och löst det? Jag vill vara 100% säker om jag ska investera i ett Antec för ~1000:-

Permalänk
Medlem

Ska testa grafikkortet i en kompis dator och se om det blir samma fel, om inte så är iaf inte grafikkortet sönder. Kom och tänka på en annan sak också, jag kör två olika märken på minnena och dom är ju inte gjorda för samma timings, twinmos minnet köpte jag samtidigt som grafikkortet nu, kan ju vara det är felet. Ska testa att köra utan twinmos minnet och se om det hjälper...

Permalänk
Medlem

jag har ett Q-tec 550W Dual Fan minna grejor funkar fin fint har ett ATI 9700 PRO AIW 128mb..

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Men om inte den ballat ur efter 15min på mitt Radeon9700pro så gör den det aldrig.
Har antec 420w nätagg så det är nog inte problemet

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med mitt 9800pro och jag sitter på ett 350w Q-tek nätagg.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag har själv ett Hercules Radeon 9800 Pro kort, nätagregatet jag använder mig av är ett Thermaltake Silent Purepower 480 w, tidigare hade jag chiftechs 360 w agg. Båda dessa fungerar alldeles utmärkt. När det gäller watt hit och dit, så är det ingeting man skall stirra sig blind på. Samma princip gäller för nätagg som tex: ett slutsteg till en stereo anläggning...dvs: satsa på ett kvalitets märke som har en mer sträng/korrekt form av mätningen gällande watten, än en tillverkare som skriver "önske" watt på sina produkter. NoZer testade ju uppenbarligen med ett Betec 250 w, vilket enligt honom fungerade klanderfritt...Vilket jag förvisso tycker låter en aningens klent....men.

Jag hoppas att det fixar sig

Permalänk
Medlem

Jag har också detta fel, det dyker oftast upp när jag har spelat något krävande spel en längre tid. Skärmen börjar blinka=grafikkortet slutar ge videosignal, kräver alltid reset. Det känns som om det har med värmen att göra. Men min chassitemperatur är inte hög. Man kanske blir av med problemet om man byter kylare och sätter dit minneskylning på kortet eller?

Det verkar i alla fall inte vara något spänningsbaserat problem (har stabila spänningar).:confused:

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Hej igen

Har hört mig för litet grann angående Radeon korten, tydligen så har tillverknings kvaliten varit något ojämn. Kanske så är det där problemen ligger ?, annars kan ju problem uppstå om man överklockar korten, men det verkar ju inte någon av er ha gjort. Jag har själv alldrig provat att överklocka ett grafikkort, då jag är nöjd med det som det är. Det är tråkigt när man betalat surt förvärvade slantar för ett kort som inte fungerar, och jag själv tycker det är svårt som tusan när det gäller felsökning av maskinvaror, då det är så mycket som skall kollas hela tiden. Om ni har möjlighet så kan ni kanske låna ett kort av en kamrat och testa det istället, prova även geforce kort om möjligt. Om inget annat hjälper, så byt kort om garantin fortfarande gäller. Något som förvisso kanske är självklart men som ändå kan vara värt att ta en titt på är att kolla att man har senaste drivrutinerna till såväl bildskärm som grakikkort, kanske också uppdatera biosen på moderkortet. Kolla också hur inställningarna för kortet ser ut i bios, tex: minnes storlek, om grafikkortets "bios" är inställd på "pci bios" ( default läge ). om så byt till Vga bios.

Permalänk
Medlem

jag har båda 9700 PRO och 9800 PRO (2 datorer) kör levicom 350Watt fungerar mycket fint hade ett Qtec 550 i 9800 burken och hade samma problem testa att köpa ett annat fabrikat på nätagget !

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Jag har detta problem också fick det sen jag köpte nya grejer. Mitt Ati 9700np funkade hur bra som helst på mina förra grejer(Asus k7v+Athlon700) skillnaden nu är att jag kör i 8X (4x förut)och Fast Write av i drivisarna (även i bios förut som ej går att göra nu).

Kan inte nån komma på vad det kan vara snart börjar bli less på detta.......

Tur att VPU recoverer finns så att den kan stå på och ta.......... ja ni vet vad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasol

Tur att VPU recoverer finns så att den kan stå på och ta.......... ja ni vet vad

I mitt fall hjälper inte VPU-recover, det krävs alltid en omstart...:(

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Såddär va mitt sapphire 9600 oxå D fungerade i alla andras datorer.. .Så bytte ja till 300w intel nätagg..Men d fortsatte... Men sen fixa jag en ny dator med 300 englight nätagg o d fungerar fint... O då har jag fullt med fäcktar, neonljus o lysdioder Prova med annat moderkort...

Permalänk

Nu blir jag lite orolig, jag har beställt detta kort http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=HTEXRADICEQ9...

Och har ett "hec 300w" nätagg , kommer det att fungera?

Permalänk
Medlem

sitter med ett 9600XT och har samma problem.. har ett 300w Jou Jye nätagg.. För så om det blir bättre när jag får mitt 500w Levicom..

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

jag har samma problem. efter några minuter stänger datorn av sig
fast dej sjuka är att med 9700pro funkade det perfekt. när jag bytte till his iceQ 9800pro började dessa problem. Jag tror inte ett 9800pro är så mycket mer strömkrävande än ett 9700pro så jag skulle tro på att vissa kort är defekta helt enkelt. Jag har ett epox rda+ som jag ställt till agp voltage 1.7
jag har ett Q-tec 450w vilket har försörjt mitt radeon 9700pro... så jag har svårt att tro att det kan bero på det. hoppas nån löser detta, jag har mejlat DB och kommer antagligen skicka tillbaka kortet då jag tycker att när man köper ett dyrt grafikkort och har ett hyfsat system så skall det funka bara.

Visa signatur

/Dennis