Permalänk
Medlem

moderbord eller moderkort?

Hej! jag har slagit vad med min broder. Jag sa att det heter moderbord. o han säger moderkort. Så nu undrar jag vem som har rätt.

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

hehe, det heter moderkort

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

okJ! men jag tycker iaf att det låter bättre med moder

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

Motherboard på engelska och moderkort på svenska. Tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Moderkort så klart

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

rakt översatt borde det väl bli moderbräda

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Mobo

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

m-kort

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Mammakort?

Permalänk
Medlem

mamma-bräda?...
moderkaka?....:p

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
moderkaka?....:p

USch, vilken tanke.

Permalänk

Modermodem punkt slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Modermodem punkt slut.

Själva hjärtat i hårddisken?

OnT: Moderkort.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk

Re: moderbord eller moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onormal
Hej! jag har slagit vad med min broder. Jag sa att det heter moderbord. o han säger moderkort. Så nu undrar jag vem som har rätt.

ser tyvär ut som du förlora

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kookie
Själva hjärtat i hårddisken?

Japp

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Moderkort är den vanligaste termen, men moderbord är också rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

planka!

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Hedersmedlem

Moderbord är klockrent svengelska. Moderkort är korrekt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Glömsk

I Modern Operating Systems nämns "Parentboard" har jag för mig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Mainboard är väl det officiella Engelska namnet. Huvudbräda alltså...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Antielefant

Kärt barn har många namn...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Relik 📜

"Moderkortet i en dator är det kretskort som binder ihop alla andra delar. Många komponenter och moduler är fast monterade, andra kan bytas. Till de "lösa delarna" hör processor och minne, samt instickskort: grafikkort, ljudkort, nätverkskort är de vanligaste. I ökande utsträckning är ljud- och nätverksstöd inbyggt i moderkortet, även grafikfunktion kan finnas ombord. Till moderkortet ansluts även hårddiskar, CD-ROM-enheter och liknande.
Ibland används den relativt knöliga svengelska termen moderbord (vad nu det är) om moderkortet. Även datorslangtermen Mammabräda används, om än ytterst sparsamt.

Används oftast när man diskuterar olika former av PC datorer."

saxat från susning.nu

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om det hette faderskort skulle processorn vara faderkortsbihanget.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Eng: Moderboard
Swe: Moderkort
Slapp: Moder

Permalänk

Processorn med sina raka och styva pinnar sätts in i moderkortets djupa socket.

Visa signatur

Asus P5Q / C2D 3.0 GHZ / Corsair 4GB DDR2 / Asus 5850 1GB / ~4 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timp_da_gimp
Processorn med sina raka och styva pinnar sätts in i moderkortets djupa socket.

Hehe...

Permalänk
Medlem

Givetvis har ni alla fel.

Korrekt ska vara: Mammaplanka

Nej men självklart är det "Moderkort"

Permalänk
Medlem

Lite OT
En annan vanlig engelskspråkig benämning är: Mainboard.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Moderkort är den vanligaste termen, men moderbord är också rätt.

Exakt... Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel att säga alt. skriva? Finns det en sådan myndighet som reglerar det eller? Nej, sådant är icke fallet. Det är ju vi själva som bestämmer språket och så länge man gör sig föstådd så spelar det ju ingen roll vilket av de två orden man använder... Inte sant?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Exakt... Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel att säga alt. skriva? Finns det en sådan myndighet som reglerar det eller? Nej, sådant är icke fallet. Det är ju vi själva som bestämmer språket och så länge man gör sig föstådd så spelar det ju ingen roll vilket av de två orden man använder... Inte sant?

Svenska Akademien är en sådan myndighet. Däremot har man såvitt jag vet inte tagit ställning till moderbord eller moderkort.