Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hmm, är det bara jag eller verkar de flesta TFT's har icke 4:3-upplösning som standard? Menar alltså 1280x1024, har kanske bara inbillat mig det också

5:4 är nog standard på de flesta ja.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
Om jag inte tar fel så har typ mongon en kromoson mer än oss "vanliga" och en apa har två mer än oss vanliga, om man nu skulle peta in en till kromoson i ett mongo skulle mongot då bli en apa?

Permalänk
Medlem

Det jag inte gilla
Vet inte riktigt varför, men stör mig verkligen på den upplösningen
Är väl en vanesak iofs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
CRT har ju överlägsen skärpa än ett tft. Det kan ju inte ens jämföras!!

Jag säger inte att TFT suger. De är fortfarande lite för långsamma du är fortfarande begränsade till en viss upplösning för att få max bildkvalitet från dem och kan inte ställa in bilduppdateringsfrekvensen själv.

Sanningen är den att du får nog punga ut för en plasma skärm för att få likvärdig bildkvalitet med en bra 21 tummare Trinitron med aperture grill eller shadowmask...

Vill du namnge en CRT-skärm som har bättre skärpa än TFT? Jag har fortfarande inte sett en iaf. Varför vill du ställa in uppdateringsfrekvensen på en skärm som inte har någon strålkanon, och därmed inte behöver uppdateras hela tiden? Du kanske borde läsa på lite innan du skriver dina humoristiska inlägg

Att spela i 800x600 går utmärkt, sitter själv och spelar igenom Tiberian Sun i brist på bättre sysselsättning.

På tal om plasmaskärmar så vet du väl att de har lägre upplösning än en TFT? Dessutom har de kortare livslängd, och ofta brister i färgåtergivningen med undantag för riktigt dyra modeller från t ex Pioneer.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag läser inte på vi har platta skärmar på farsans arbetsplats för 8000 styck...

Jag vet inte om du har läst på men har du en aning om varför TFT skärmar laggar i snabba fps spel? För att lcd punkterna hänger inte med i rörelserna helt enkelt. Kom inte och säg att du inte märker av det i fps spel till exempel...

Inte ens de snabbaste TFT skärmarna är helt lagg fria än så länge...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Jag läser inte på vi har platta skärmar på farsans arbetsplats för 8000 styck...

Jag vet inte om du har läst på men har du en aning om varför TFT skärmar laggar i snabba fps spel? För att lcd punkterna hänger inte med i rörelserna helt enkelt. Kom inte och säg att du inte märker av det i fps spel till exempel...

Inte ens de snabbaste TFT skärmarna är helt lagg fria än så länge...

Haha! Sitter du och spelar på farsans jobb?

En skärm som laggar? Dålig internetuppkoppling eller?

Hur vore det om du svarade på frågan istället. Vilken CRT har bättre skärpa än en TFT?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Som sagt hade en gammal Hansol 900 P som helt klart har bättre skärpa...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så du gillar aperture grill skärmen bättre än skuggmask skärmen? För mig det är verkligen skärmen som gör hela skillnaden.

Kom ihåg när jag hade ett Geforce 4 och en Hansol 900 P skärm och sedan skaffade min Sony Trinitron 21" 25 kg dinosaurie. Fick dåndimpen när jag körde 3DMARK 2001se för första gången med det. Hade samtidigt installerat några nya detonators. 3DMARK 2001se såg mer imponerande ut än någonsin och när jag såg slutresultatet hade det stigit med 2000 poäng jämfört med de gamla drivrutinerna!!

Tänkte detta är ju för bra för att vara sant 3DMARK såg både bättre ut än någonsin och gick snabbare än någonsin. Grejen var bara det att jag glömt använda antialiasing och anisotrophic som jag alltid har när jag kör 3DMARK... Men tack vare den nya skärmen såg det bättre ut än någonsin i alla fall och den gamla Hansol 900 P skärmen var på inget sätt dålig. Som sagt skärpan var av första klass men Trinitron monitorer speciellt med Aperture grill om du kan leva med de 2 1pixelvida linjerna du får som håller den uppe ger helt klart suveräna färger. TFT skärmar har väldigt bra färger också men inte riktigt samma nivå faktiskt... Och som sagt skärpan är lite sämre också speciellt vid snabba rörelser.

Så den här 21" kommer jag behålla så länge den lever och då kommer jag försöka få tag på en ny kanske 24 tummare då...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av skuggmask skärmar men från dina kommentarer bör de inte jämföras låter det som. En förolämpning mot AG skärmar :)?

Håller med jag ser aldrig dom där trådarna men vissa stör sig på dem vet jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Såg en Tft skärm på 12ms på www.inwarehouse.se . Har för mig att den inte låg på så mycket över 5000lappen heller för den delen. Själv sitter jag på en 25ms Tftskärm helt utan problem, dock så är det en 16ms Tft på ingång

Permalänk
Medlem

Sitter med en 16ms TFT skärm. Funkar alldeles utmärkt i spel, även FPS. Spelar mest UT2004. Har inte lyckats se någon ghosting fast jag letat frenetiskt.

Permalänk
Medlem

boffen är du säker på att du inte kör med motion blur aktiverat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boFFen
Tänker du spela NFSU (Need for speed underground) på en tft skärm med en responstid på 25ms kommer du bli duktigt besviken.

Den hänger inte med.. blir suddigt när du kör fort och svänger osv.

Jag har en samsung syncmaster192v

Stäng av motion blur

Nä, jag har också spelat det spelet på en 25ms skärm (Dell). Inget kul alls.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

tft e söligare än crt men har "skönare" färger fatta!!!

Permalänk
Medlem

Men det kan ju se ganska coolt ut i just det spelet lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu och leker med min nya 22" monitor. Jag spelar de flesta spelen i +2000 i upplösning, och känslan KAN INTE BESKRIVAS I ORD!

Seriöst... Är storleken ett bekymmer, beräkna ett nytt skrivbord i kostnaden du sparar på att köpa CRT istället för TFT... Det är vad jag gjorde. Mitt nya skrivbord kostade 3000:-, och det är rejält stort, 2x2m med plats för alla mina extra grejjor som skrivare och skanner. Dessutom är det snyggt. "EFFEKTIV" heter det, jag har en L modell. (IKEA).

Permalänk
Medlem

Bordet lär vara snyggt men kom inte säg att din 22" monitor är snygg lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Den är FET!
Jag har kramat den fler gånger än min sambo de senaste dagarna.

Permalänk
Medlem

hehe min är för fet för att krama.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Min är aldeles lagom. Stor, varm och gosig. Som en teddybjörn...

Permalänk
Medlem

Min är kantig och charmig som en dinosaurie. Men överlägsen bildkvalitet hehe

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Min är aldeles lagom. Stor, varm och gosig. Som en teddybjörn...

En riktigt hård teddybjörn då, medlem i hells monitors. Grillar användaren långsamt

edit: Det var inte alls kul, kanske dags att sova...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från mobiltelefoner är monitorer TCO märkta

Nja inte humor på högsta nivå det heller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

Ge er nu!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Min förra monitor var TCO märkt... Min 19" Nokia Multigraph Pro 446XPro. Den bar jag med mig i många år... Jag körde Amiga 1200 på den... Det var tider det. Mmmmm. En av mina fjolårs stora kärlekar.

Permalänk
Medlem

Vi skulle ge oss lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så fort mitt bredband blivit påkopplat igen skall jag lägga upp en bild på mig kramandes min monitor!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Japp har kvar min 17" crt compaq mv720 från 1999 men den funkar perfekt!!! fast den är 5år

samma här dom är bäst

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

*gäsp*
Jag kör med dubbla skärmar nu, en sony trinitron(crt), och en samsung 172x (tft)... Och det är överlägset bättre skärma på tft:n... går inte ens att jämföra... dessutom, så är det mycket jobbigare att läsa text på crt:n, efersom bilden inte är lika stabil (även om jag har fetat på hz på crt:n).. Tft:n är dessutom gaaanska mycket ljus-starkare... Och så är färgerna faktiskt bättre på tft:n. Lixom klarare, och så... Det skulle säkert ändra sej om man kalibrerade skärmarna, men sådant gör ju inte den vanliga datoranvändaren, så utan färgkalibreringen, så är faktiskt tft:n bättre då det gäller färger...

Permalänk
Medlem

Har du aperture grill på din? gör hela skillnaden... Annars som sagt tft är bra på färger...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är aperture grill sämmre på färger än tft?