Problem med nätverk i XP

Permalänk
Medlem

Problem med nätverk i XP

Vi har nyligen fått en utbytesstudent här i korridoren, och som vanligt hjälper man gärna till att konfigurera deras uppkopplingar som inte är helt enkelt. Detta gjorde jag för två dagar sedan och hans uppkoppling fungerade precis som den skulle.

Idag började det dock strula. Det verkar nästan som om uppkopplingen "glappar". Nätverket verkar vara uppe i några sekunder, och sen står det "A network cable has been unplugged". Detta upprepas kontinuerligt med några sekunders mellanrum.

Han sa att detta började efter att han hade kollat något på en cd-skiva. Virus var ju därför min första tanke, och vi installerade AVG på hans dator. 4 virus hittades och dödades, men problemet kvarstod.

Det enda förrutom viruskoll jag provat är byte av nätverkssladd, men det hjälpte inte heller.

Jag vet inte mycket om hans dator, mer än att det är en SONY-laptop.
Imorgon ska jag väl testa avinstallera nätverkskortet i datorn och installera om det, och även eventuellt testa en annan dator i hans uttag.

Har någon en aning om vad det kan vara för något? Är det kanske hårdvaran i sig?

EDIT: Fixade problemet genom att ta bort autodetect i "speed"-fliken i nätverksinställningarna. Genom att manuellt leta upp den rätta fixade det sig.

Visa signatur