iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Medlem

Såg du om det fanns en blå ipod mini på lager där ?

[EDIT] Såg på macforums hemsida att dom har två butiker en på kungsgatan och en på föreningsgatan

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk

Är g3 den med fyra knappar och g4 den med endast snurrhjul.. har inte hajjat det

Visa signatur

en liten klurig sötisdjur ... hihi PUSS. jag älskar gaylord

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tagga_till
Är g3 den med fyra knappar och g4 den med endast snurrhjul.. har inte hajjat det

G1, G2, G3 & Mini:

G4:

Permalänk
Medlem

Vackert

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk

Hur öppnar man enklast en iPod Mini? Tips?

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

tja,

jag har lite fråger angånde ipod 4g 40gig.

när kom den (den ska va ny??)

har någon upplevt felet med det vinande ljudet i lurarna?? och i så fall vad gjorde ni (fick ni ipoden bytt osv.)

kommer priset sjunka på den nu när det ryktas om en 60gig version (om detta nu är sant) och i såfall när??

är det värt att köpa den nu före jul lr sänks priserna runt mellandagarna, efter jul??

den enda mp3 spelaren jag lyssnat på är en iAudio 4 med senheiser hd200 lurar, skiljer sig ipoden mycket i ljudkvalite??? i så fall mycket bättre lr??

nu vet jag att ni inte är några marknads analytiker osv. men jag är tacksam för svar.

Visa signatur

fan, Neon och Bogdan var upptaget.

Permalänk
Medlem

hur är det med batteriet i ipod? har hört att det är lite halvdant =/ har även hört att det "bara" skall klara 1000 laddningar, någon som vet om man kan byta byta batteriet och hur mycket kostar det?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

Vet inte om denna sida varit uppe.

http://ipod2car.com/

Praktiskt

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag lyckades äntligen fixa min iPod, det var bara att ta en säkerhetsnål mellan plasten och metallen och sedan föra den upp väldigt försiktigt (bara en liten bit) så sa det poff och den hoppade tillbaka. (Ja det sa faktiskt poff)

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Om man kollar på denna sida http://www.ipodbattery.com/ipodminiinstall.html
Borde man inte kunna byta skal på iPoden då?
Det är väll bara att sätta på ett nytt så skall väll det fungera lika bra

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en ipod eller ipod mini! Men jag har väldigt svårt att bestämma mig. Är det en STOR skillnad i storlek på dom? Jag vet måtten men jag vill ändå höra det från någon som har kännt på dom.

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xroy
Jag funderar på att köpa en ipod eller ipod mini! Men jag har väldigt svårt att bestämma mig. Är det en STOR skillnad i storlek på dom? Jag vet måtten men jag vill ändå höra det från någon som har kännt på dom.

Minin känns faktiskt mindre än vad jag trodde att den skulle vara. Annars kan du göra en sån här så du känner skillnaden. (Modellen av vanliga iPod får du nog tillverka själv)
http://webobjects.cdw.com/webobjects/docs/pdfs/iPod_cutout.pd...

Permalänk
Medlem

Om du testar att hålla både iPod 4g och iPod mini i handen samtidigt så kommer du känna att mini´n känns väldigt mkt mindre.
Sedan får du tänka på om du verkligen behöver 20 gb eller om det räcker med 4 gb.

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk
Permalänk
Medlem

hur stänger man av ipod mini, eller e det vilo läge som gäller

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Minin känns faktiskt mindre än vad jag trodde att den skulle vara. Annars kan du göra en sån här så du känner skillnaden. (Modellen av vanliga iPod får du nog tillverka själv)
http://webobjects.cdw.com/webobjects/docs/pdfs/iPod_cutout.pd...

Skrev ut den där och blev extremt förvånad över hur liten den är! Visste att den är liten, men inte SÅ liten

Ska köpa mig en iPod mini och står nu inför det svåraste valet: vilken färg?!
Just nu känns det som att det blir en i silver. Men, hmm, kanske blir tråkigt?

Permalänk
Medlem

Jag ringde apples support angående nya hörlurar och dem tyckte inte att min iPod var registrerad, vilket jag redan gjort 2 gånger så nu är min iPod registerad 3 gånger.
Dessutom måste jag ha väldig otur när det gäller vem man får prata med, har fått prata med en norsk som jag inte fattade vad han sa och nu en fransman som hade väldiga problem med bokstaven 'ä'.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nipp0
Om man kollar på denna sida http://www.ipodbattery.com/ipodminiinstall.html
Borde man inte kunna byta skal på iPoden då?
Det är väll bara att sätta på ett nytt så skall väll det fungera lika bra

Det ser mycket väl ut som om man skulle kunna lacka om det befintliga skalet också. Vore schysst. Fast bäst vore väl om man kunde köpa ett nytt, färdiglackat skal. Med flames

Permalänk
Medlem

Tjena...igen!
Jag har precis varit och inhandlat en iPod 20gig och håller på att bli galen.
Alltså, kan man inte göra mappar på den? Tex. en mapp som man lägger in diverse låtar i? Jag vill alltså bara t ex. göra en mapp på den flyttbara disken o slänga in lite låtar så man inte bara har album o så.
Sen undrar jag vilket program ni rekomenderar att använda. iTunes var väl bra, men finns det inget smidigare?

Edit: En sak till.
När man har den inkopplad så blinkar det ett stoptecken och så står det att man inte ska koppla ifrån. Räcker det med att man tar "stoppa" på flyttbara disken?

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
Skrev ut den där och blev extremt förvånad över hur liten den är! Visste att den är liten, men inte SÅ liten

Ska köpa mig en iPod mini och står nu inför det svåraste valet: vilken färg?!
Just nu känns det som att det blir en i silver. Men, hmm, kanske blir tråkigt?

Ett tips är att gå och kolla på färgerna i en butiken, färgerna gör sig inte rättvisa på bild på nätet.
Personligen tycker jag att silver är finast, stilren och iskall

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk
Medlem

Har en iPod mini nu, och är nöjd förutom det att den knastrar med vissa lurar, när man "snurrar" på kontakten.

Men den funkar med de lurarna jag vill ha, så.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xroy
Tjena...igen!
Jag har precis varit och inhandlat en iPod 20gig och håller på att bli galen.
Alltså, kan man inte göra mappar på den? Tex. en mapp som man lägger in diverse låtar i? Jag vill alltså bara t ex. göra en mapp på den flyttbara disken o slänga in lite låtar så man inte bara har album o så.
Sen undrar jag vilket program ni rekomenderar att använda. iTunes var väl bra, men finns det inget smidigare?

Edit: En sak till.
När man har den inkopplad så blinkar det ett stoptecken och så står det att man inte ska koppla ifrån. Räcker det med att man tar "stoppa" på flyttbara disken?

Du får fixa id3-taggar på låtarna, för det är så podden fungerar. Man kan alltså inte göra en mapp och bara slänga ner låtarna i, men däremot går det bra att köra shuffle med alla låtar man har slängt in. Om du vill ha en massa diverse-låtar så får du ta och ändra på id3-taggarna så att de tillhör albumet diverse eller något liknande.
När stoptecknet blinkar så räcker det att man tar "stoppa" på flyttbara disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Har en iPod mini nu, och är nöjd förutom det att den knastrar med vissa lurar, när man "snurrar" på kontakten.

Men den funkar med de lurarna jag vill ha, så.

Får man fråga vilka lurar det är du använder ?

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk
Medlem

Hm, nu har jag fått smak för det här och är lite sugen på en fm-sändare! Ja jag vet att det är olagligt men jag ska inte spela innanför sveriges gränser
Hittade den här på norska komplett:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124471&cks=PRL
Någon som har erfarenhet av denna?

Var inne på http://www.audio-outfitters.com/ o kikade men vet inte vilken jag ska ha. Har den senaste iPoden...tror jag. Köpte den idag på Teknikmagasinet.
Nån som vet vilken som gäller då?
/Fredrik

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nipp0
Får man fråga vilka lurar det är du använder ?

Använder faktiskt de som man får med. Jag hade ett par sony innan, men dessa gillade inte iPoden. :/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xroy
Hm, nu har jag fått smak för det här och är lite sugen på en fm-sändare! Ja jag vet att det är olagligt men jag ska inte spela innanför sveriges gränser
Hittade den här på norska komplett:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124471&cks=PRL
Någon som har erfarenhet av denna?

Var inne på http://www.audio-outfitters.com/ o kikade men vet inte vilken jag ska ha. Har den senaste iPoden...tror jag. Köpte den idag på Teknikmagasinet.
Nån som vet vilken som gäller då?
/Fredrik

Om du har den senaste eller näst senaste iPoden (misstänker att du har 4G, ett stort grått scrollhjul) så ska du ha denna.
http://audio-outfitters.com/pictures/images/prod_itripbl.jpg

Permalänk
Medlem

Ang. iTrip

För mig funkar iTrip alldeles utmärkt. Har provat den i 4 olika bilar med bra resultat. (BMW 3-serie-00, VW Golf -03, Volvo 740 (gammal) och Audi 100 -92)

Att antennen sitter på taket (som den gör på t.ex. Golfen) borde inte spela någon roll om du har iTripen relativt nära stereon. Hela sladden blir väl en antenn, inte sant?

Det med frekvenser är lite jobbigt ibland, men det går att leva med. Jag betalde $45 inkl frakt från USA. Inte jättedyrt. Kan helt klart rekommenderas.

Den är som sagt olaglig i Sverige. Varför kan jag inte fatta alls. "Att den kan störa ut andra sändningar" säger säkert någon. - Bara att prova - den har inte en chans.. den är så sjukt mycket svagare. Så att någon skulle kunna pejla in dig är rätt osannolikt. De borde rimligen ändra den lagen snart... fast Sverige har ju fler "dumma" lagar, så varför inte denna

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7ohan
hur stänger man av ipod mini, eller e det vilo läge som gäller

Ja, man kan stänga av den. Håll play knappen nertryckt i två sekunder.

Permalänk
Medlem

Nu är jag riktigt glad, har precis inhandlat en iPod 20GB 4G.

*njuter*

EDIT: En liten fråga bara, laddas iPoden via FireWire/USB 2.0-kontakt med datorn, eller måste man använda laddaren som följer med?

EDIT2: ah, nu fattar jag, försökte via firewireporten på frontpanelen, men tydligen så gav den inte tillräckligt med ström, kör nu med den på baksidan.

Permalänk
Medlem

God dagens!

Fick min iPod 4G 20gb igår och har nu lite frågor. Jag skulle vilja organisera min musik bättre, på datorn har ja den uppdelad i mappar med alfabetet och artister. Men iPoden förstör sorteringen när jag lägger över via iTunes, finns det något progam där man får sköta sorteringen mer manuellt som ni rekommenderar?

Sen ska jag nu önska mig ett fodral i julklapp, tips och förslag som ni har? Så litet som möjligt, man ska kunna ha det i fickan och enda funktionen den ska fylla är att iPoden inte blir repig. Skulle även vilja ha fjärrkontroll i hörlurarna, är det något som bara följer med minin? Isådanafall går det att köpa löst?

Tack på förhand.

Visa signatur

:)