FireFox- varför alla snackar om det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Kommer aldrig mer att gå tillbaka till IE. Min erfarenhet av Firefox är bara positivt. Passa på att byta ut Outlook också till Mozilla Thunderbird.

Funkar Hotmail-adresser nu med Thunderbird? Jag vill byta till TB men vill inte ge upp min Hotmail för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo
Jag har bara provat Mozilla som jag tyckte var väldigt segt, javasegt ungefär. IE är ju jäkligt snabbt men hur är det med Firefox?

Den är snabb ja.

Permalänk
Medlem

Tabbad browsing är guld när man vant sig. Popupstoppern är även den bra... sen är den snabbare än IE

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Funkar Hotmail-adresser nu med Thunderbird? Jag vill byta till TB men vill inte ge upp min Hotmail för det.

Inte en aning. Använder mig inte av hotmail och har aldrig skickat något till hotmail heller med TB.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Funkar Hotmail-adresser nu med Thunderbird? Jag vill byta till TB men vill inte ge upp min Hotmail för det.

detta kanske kan hjälpa dig:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=53174&sid=33c41...

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Det mesta är bättre än IE, själv föredrar jag Opera (utan bannern, den kan självklart vara ivägen för många). Det har väl i princip allt man behöver. Ser inte varför Firefox är så mycket bättre än Opera.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag är också kär

Vart det i minst ett halvår nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
detta kanske kan hjälpa dig:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=53174&sid=33c41...

tackar! installerade Hotmail Popper så nu funkar det prima

Permalänk
Medlem

Japp, kört det så länge jag kört windows, dvs.. 1 år, använde den lite iofs under min mactid men det var egentligen Camino och Safari som gällde där. Förut hade jag problem med att FF startade segt, det gör den dock inte i senare versioner för mig men problemet är bara att det slukar ram .

Permalänk
Medlem

Firefox är en trevlig browser, men jag föredrar ändå Opera. En grej jag verkligen saknar är sessions, men det kanske finns extentions för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
tipstipstips http://www.mozilla.org/products/firefox/

Ja, Firefox äger IE hårt på många punkter. För det första finns det en inbyggd popup blocker, du slipper en jävla massa sorters spyware som fyller upp din dator om du använder IE, du slipper en massa browser hijacks och fina searchbars som du inte valt att installera, du har en fin liten ruta bredvid addressfältet där du kan söka med diverse sökmotorer. (Man kan även installera stöd för flera, t.ex. pricerunnersökning, ebaysökning, wikipedia, susning osv.)
Du kan surfa i tabs, dvs du behöver bara ha ett fönster öppet men ändå titta på många sidor samtidigt och byta emellan dem med ett musklick. För att inte tala om alla extensions! Det finns något till allt. T.ex. extensions som söker i och knappar in lösenord från bugmenot-databasen, och extensions som kan öppna alla bilder på en websida i en egen tab och rada upp dem bredvid varandra.
The list goes on...

Allt det där fixar Service Pack 2 till Windows XP. Så egentligen är den enda fördelen med Firefox att man kan köra med tab browsing.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter

och extensions som kan öppna alla bilder på en websida i en egen tab och rada upp dem bredvid varandra.
The list goes on... [/B]

vad heter den extensionen(skriver man så?) ?

Permalänk
Medlem

Kör också Firefox tycke helt enkelt det är bättre än IE.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ttiinnoo
vad heter den extensionen(skriver man så?) ?

http://texturizer.net/firefox/extensions/#linky

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Maxthon (före detta MyIE2), vilken jag tycker har alla de fördelar Firefox har, men det i ett enda paket. Firefox sig självt (utan plugins och grejjer) är väldigt okonfigurerbart, tråkigt, fult osv. För att det ska bli användbart måste man ladda ner plugin efter plugin från nån mysko sida, och det är inget man har lust med nu för tiden :/. Maxthon däremot får man med allt man behöver till när man laddar ner programmet, och så är det bara att tuta och köra med tabs, musrörelser (som man kan ställa in själv), skins, external programs och allt annat som man skulle kunna tänka sig behöva. DESSUTOM finns det plugins man kan ladda ner.

Så;
Har du ork att fippla med massa småprogram? Kör Firefox.
Har du inte ork med sånt? Kör Maxthon och få allt du behöver, och lite till, i ett enda paket.

Permalänk
Avstängd

Firefox och tabbrowsing......Vi är medvetna om att IE ej har denna funktion......fast med Avant och Maxthon finns den möjligheten. Kan man inte byta bort IE, fast saknar funktionen med tabbar, testa någon av dessa två nämnda program. Vad gäller Firefox och hastighet tycker jag efter att ha testat alla möjliga webbläsare att Firefox är snabbast. Visst finns det sidor som Firefox inte visar korrekt, vad det nu än har för orsak, men speed finns det. Dessutom visas de sidor jag besöker korrekt, det är viktigast för mig. Jag skiter i om Firefox ej kan visa...............bla.bla.bla.com korrekt! En sak till......ge Firefox mer tid, inte bara några timmar. För mig tog det flera veckor att inse hur kompetent och underbart Firefox är.

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Medlem

Väldigt störande att man inte kan ställa in popup blockern bättre i Firefox.
I Internet Explorer kan man välja att släppa igenom popups om man håller ner CTRL.
Det fungerar inte till Firefox. Man måste tydligen tillåta olika adresser manuellt.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Firefox är riktigt bra Skönt som attans att slippa en massa spywarez och annat krafs. Skulle aldrig kunna överleva utan tabbrowsing

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag varvar med firefox och IE. Sista veckan har det varit mycket IE då den med SP2 också har en popup-blockerare. Men Firefox har ju samtidigt tab-browsningen som inte går av för hackor.

Men det jag måste säga är att det viktiga är inte att folk kör FireFox, Opera eller något annat än IE, det viktiga är att människor gör ett aktivt val och inte faller för enkelheten i att välja medföljande programvaror!

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Väldigt störande att man inte kan ställa in popup blockern bättre i Firefox.
I Internet Explorer kan man välja att släppa igenom popups om man håller ner CTRL.
Det fungerar inte till Firefox. Man måste tydligen tillåta olika adresser manuellt.

Och allt hålla in ctrl skulle inte vara manuellt?!? Logiken haglar...

I Firefox klickar jag bara på min lilla ikon (som säger att en popup är blockad) och låter sidan visa i fortsättningen... Sketabra.

Firefox är helt enkelt bättre. Att IE kopierar allt de kan är ju ett ganska bra tecken på att något är varit fel! Grunden är bättre, och att du sedan kan lägga till extensions och konfigurera som du vill, det gör ju bara saken bättre!

Permalänk
Medlem

Bugmenot? Firesomething? texttolink? Jag är rejält skeptisk till att ie fixar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Allt det där fixar Service Pack 2 till Windows XP. Så egentligen är den enda fördelen med Firefox att man kan köra med tab browsing.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Och allt hålla in ctrl skulle inte vara manuellt?!? Logiken haglar...

I Firefox klickar jag bara på min lilla ikon (som säger att en popup är blockad) och låter sidan visa i fortsättningen... Sketabra.

Firefox är helt enkelt bättre. Att IE kopierar allt de kan är ju ett ganska bra tecken på att något är varit fel! Grunden är bättre, och att du sedan kan lägga till extensions och konfigurera som du vill, det gör ju bara saken bättre!

Vad gulligt då

I Internet Explorer går det också att välja att klicka på den lilla pluddinuttiga ikonen om man vill tillåta popupen.

Nu är det emellertid så att jag inte vill ha en irriterande sak där uppe som säger att den har blockat en popup, utan jag vill hålla ner CTRL istället. Jag vill inte behöva klicka mig fram med musen i menyer för att allowa en sketen popup.

Väldigt dåligt att det inte finns fler anpassningsmöjligheter.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Vad gulligt då

I Internet Explorer går det också att välja att klicka på den lilla pluddinuttiga ikonen om man vill tillåta popupen.

Nu är det emellertid så att jag inte vill ha en irriterande sak där uppe som säger att den har blockat en popup, utan jag vill hålla ner CTRL istället. Jag vill inte behöva klicka mig fram med musen i menyer för att allowa en sketen popup.

Väldigt dåligt att det inte finns fler anpassningsmöjligheter.

Skriv en egen extension till Firefox som fixar ju detta då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Skriv en egen extension till Firefox som fixar ju detta då.

Varför ska jag behöva skriva något själv när SP2 fixar detta automatiskt?

Jag vill bli serverad av min mjukvara, inte behöva servera min mjukvara.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Opera 7.52 och FireFox för vissa saker. Fungerar bra kombinerat :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Jag vill bli serverad av min mjukvara, inte behöva servera min mjukvara.

Om alla resonerade så skulle det inte finnas någon mjukvara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Om alla resonerade så skulle det inte finnas någon mjukvara!

Jag ska dra mitt strå till stacken och skicka ett email till dom som utvecklar programet och föreslå en "knappfunktion" för popupblockern.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Sluta gnälla på att programvaran inte kan det du vill då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Varför ska jag behöva skriva något själv när SP2 fixar detta automatiskt?

Jag vill bli serverad av min mjukvara, inte behöva servera min mjukvara.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Nja, jag föredrar egentligen Opera framför Firefox, men Opera skummade sig lite för mig så jag kör Firefox sen nån månad tillbaka....

Har du provat Mozilla? Mozilla är mer lik Opera än Firefox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananJan
Browsern är bra men jag förstår inte varför det är en sån hype över den.

För att folk ska byta från IE. Då slipper man idioter som bara utvecklar till IE "för att den är populärast". Då kan man även välja att inte bry sig lika mycket om IE:s grafikbuggar och koda efter standarden.
Så "hype"-n är med flit, de håller till exempel tydligen på att samla ihop pengar til en helsidesannons i nån engelsk tidning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graak
Firefox är en trevlig browser, men jag föredrar ändå Opera. En grej jag verkligen saknar är sessions, men det kanske finns extentions för det?

Ja det gör det. sessionsaver eller TBE.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Glömsk

Ni kan inte testa Firefox i fem-tio minuter konstatera att det är dåligt, om ni verkligen vill veta om det är bra eller inte måste ni lägga ner bra mycket mer tid än så. Firefox är IMHO inte alls särskilt bra i standardutförande utan det är först när man ställt in allt så man vill ha det webbläsaren blir bra.

Det första man kan göra är att fixa utseendet. Det är enkelt, högerklicka bland knapparna högst upp och välj customize. För mig ser det ut såhär:

Detta tycker jag är lite mysigare än små knappar utan text. Mindre yta åt själva sidan iofs, men jag gillar det. Om man alltid vill att tabbaren ska visas även om man bara har en sida uppe kan man gå till Tools->Options. Här finns det ett urval av alla inställningar tillgängliga. "Hide the tab bar when only one web site is open" är avmarkerad, jag vill se tabbaren hela tiden. Jag har även "Find as you type" påslaget. Detta innebär att man inte behöver trycka Ctrl+F för att söka utan det är bara att skriva på tangentbordet för att hitta det man letar efter. Jag har ställt in så den här funktionen bara fungerar på länkar, vilket gör att jag kan navigera runt i en sida utan att använda musen alls. Mer om det senare. Under Tools->Options->Web Features kan man slå av en massa jobbiga Javascriptfunktioner, under Advanced-knappen bredvid "Enable Javascript". Inte alla konfigurationsmöjligheter tillgängliga, men ett urval. Jag är jäkligt noga med vad hemsidorna jag besöker får eller inte får göra, exempelvis får de inte ändra storlek på min webbläsare.

Har man gått igenom Options och fixat webbläsarens utseende är man en god bit påväg, men det är fortfarande en hel del man kan göra för att konfigurera mera. Skriv about:config i adressfältet. Här kan man ändra en hel del.

accessibility.typeaheadfind.linksonly kan man ställa in om man bara vill använda Fins as you type på länkar.
browser.block.target_new_window kan man ställa in om man inte vill att nya fönster ska skapas när man trycker på länkar. Alla länkar öppnas i den befintliga tabben (eller fönstret, om man inte använder tabbar).
browser.enable_automatic_image_resizing kan man slå av om man inte vill att bilder ska ändra storlek (som i IE 6). Detta går även att göra under Tools->Options
dom.disable_window_open_feature (finns ett par stycken) ställer in vad en hemsida får eller inte får göra om den skapar ett nytt fönster. Jag har ställt in så hemsidorna inte får ändra på webbläsarens utseende ett jävla dugg. Alltså, hemsidor kan inte gömma menyerna, kan inte gömma scrollbaren, kan inte gömma statusbaren, kan inte gömma nånting.
image.animation_mode ställer in om bilder (GIF-bilder) får animeras eller inte. Jag hatar sådant, så jag har ställt detta till "once". Det innebär att en gif-bild bara animeras en gång sen slutar den.
network.http.pipelining är bra om man vill snabba upp webbläsaren lite genom att tillåta simultana anslutningar. Ställer man in detta bör man även ställa in network.http.pipelining.maxrquests. Jag har denna till 32, YMMV. Testa lite och kolla vad som blir snabbast.
privacy.popups.showBrowserMessage kan man slå av om man inte gillar den här gula grejen som dyker upp när man går in i en sida med popups.
nglayout.initialpaint.delay (verkar ha försvunnit i Firefox 1.0PR ) ställer in hur många milisekunder webbläsaren ska vänta innan den börjar rita upp sidan. Standard är 500 eller 250 eller så, testa beroende på hur snabb dator och internetuppkoppling du har.

Detta är ju bara ett urval av vad jag ställt in, finns mycket mer.

Sen har vi extensions också, men det går vi inte in på idag.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.