Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Börja med dina 43 ettor, och placera ut nollorna, en åt gången. Först har du 44 olika ställen av välja bland (inklusive längst ut till höger resp. vänster). Eftersom inga dubbelnollor får förekomma så kommer du att ha 43 möjliga ställen att sätta nästa nolla, osv. Alltså: 44*43*42*41*40*39 olika sätt placera ut de sex nollorna. Men det spelar ingen roll "vilken" nolla som hamnar på ett givet ställe, så vi får dela bort 6!, så svaret borde bli (44 välj 6) = 7059052. (Jag tror man brukar kalla sånt här för "staketproblem".)

Det stämmer bra det. Tror jag förstår men i facit skriver läraren att man ska använda formeln (n+r-1 över r-1). Vet du vad han menar med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Det stämmer bra det. Tror jag förstår men i facit skriver läraren att man ska använda formeln (n+r-1 över r-1). Vet du vad han menar med det?

(n+r-1 välj r-1) är formeln som gäller när du ska dela in n objekt i r olika fack, eller ekvivalent, ställa upp r-1 "staket" bland de n objekten. T.ex. om du ska måla 10 stycken golfbollar med 4 olika färger så har du (13 välj 3) = 286 möjliga sätt att göra det på. Men detta inkulerar att två staket ställs på "samma ställe"/"bredvid varandra", eller ekvivalent, att ett fack lämnas tomt.
I det här sammanhangent skulle det väl handla om att dela in de 43 ettorna i 7 olika fack, så (49 välj 6) = 13983816. Men då ingår förbjuda kombinationer, som t.ex. 0001000111111111....
Så om (44 välj 6) = 7059052 är rätt svar, vilket det borde vara, så ser jag inte hur (n+r-1 över r-1) är relevant.

Permalänk
Medlem

Hej hej!

Har tenta på måndag (4 år gammal resttenta, minns inte mkt av detta!) Nån som kan hjälpa mig?

I en punkt på kurvan y=1/x^2 i första kvadranten dras tangenten. Denna tangentlinje begränsar tillsammans med koordinataxlarna en rätvinklig triangel. Hypotenusans längd beror på i vilken punkt tangentent dras. Bestäm kortast möjliga längd på triangelnls hypotenusa.

Jag förstår att kurvans derivata skall vara samma som linjens ekvation och utifrån detta göra det till ett minimiproblem. alltså något i stil med -2x^-3 (kurvan) = kx+m (linjen).

Vidare kan man säga att linjen L kan uttryckas som L^2 = x^2 + y^2. Vet inte riktigt hur jag ska behandla det här sambandet för att det ska bli användbart. Känner mig väldigt förvirrad, hjälp uppskattas!

Permalänk
Skrivet av kvaxdack:

Hej hej!

Har tenta på måndag (4 år gammal resttenta, minns inte mkt av detta!) Nån som kan hjälpa mig?

I en punkt på kurvan y=1/x^2 i första kvadranten dras tangenten. Denna tangentlinje begränsar tillsammans med koordinataxlarna en rätvinklig triangel. Hypotenusans längd beror på i vilken punkt tangentent dras. Bestäm kortast möjliga längd på triangelnls hypotenusa.

Jag förstår att kurvans derivata skall vara samma som linjens ekvation och utifrån detta göra det till ett minimiproblem. alltså något i stil med -2x^-3 (kurvan) = kx+m (linjen).

Vidare kan man säga att linjen L kan uttryckas som L^2 = x^2 + y^2. Vet inte riktigt hur jag ska behandla det här sambandet för att det ska bli användbart. Känner mig väldigt förvirrad, hjälp uppskattas!

Ett bra sätt brukar vara här att testa räkna med lite mindre generella nivåer för att sedan gå över till att generalisera.

Säg att din ursprungsfunktion är f(q) = 1/q^2 och sätt att q=3. Hur skulle du då gå till väga för att beräkna hypotenusan på triangeln?
Du vet att h(x) = -2/q^2 * x + m där q = 3 då derivatan ger dig k värdet för tangenten. När du väl lyckats räkna ut den för q = 3 så går du tillbaka och försöker räkna ut den för q generellt.

När du ska räkna generellt sen så kan du utnyttja att f(q) = h(x) då x = q (dvs punkten för där din tangent träffar 1/q^2).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Trigonometri hjälp

Tjena! Har precis börjat läsa repetitionsmatte på högskolan och har nu kommit till trigonometri med allt vad det nu heter(enhetscirkel, bestämma olika värden, ekvationer osv) och jag kommer verkligen ihåg typ.. ingenting från gymnasiet(delvis pågrund av skitna lärare) men mest beror det nog på att det var 3-4år sen man lästa trigonometri.

Så, vad jag tänkte fråga är om det finns något bra onlinematerial eller guider om hur man ska gå tillväga?
Jag kan det mest uppenbara som att sin=motstående katet/hypotenusa osv..
men sen när det ska ses samband och grejer så är jag all out.

edit: efter massor med googlande så hittade jag på http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/index.php/4.2_%C3%96vn... vilket var precis vad jag behövde. mod får väl ta bort tråden o mde vill eller låta det vara kvar ifall någon annan skulle behöva samma hjälp

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd

sqrt(s + 13) - sqrt(7 - s) = 2.

Någon som vill hjälpa mig?

@NisseG91, kolla Mikael Bondestam på Youtube, han ska vara bra har jag hört. Har en kompis som tentade av matte B-E genom att bara kolla på hans videor och aldrig öppna en bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmoduck:

sqrt(s + 13) - sqrt(7 - s) = 2.

Någon som vill hjälpa mig?

@NisseG91, kolla Mikael Bondestam på Youtube, han ska vara bra har jag hört. Har en kompis som tentade av matte B-E genom att bara kolla på hans videor och aldrig öppna en bok.

Såhär löste jag den:

sqrt(s + 13) - sqrt(7 - s) = 2

Ta båda leden upphöjt till två:

s + 13 + 7 - s - 2 (sqrt(s + 13) * sqrt(7 - s)) = 4

20 - 2 (sqrt(s + 13) * sqrt(7 - s)) = 4

sqrt(-s² - 6s + 91) = 8

Ta båda leden upphöjt till två och gånger minus ett:

s² + 6s - 91 = -64

Kvadratkomplettering (pq-formeln mao) ger:

s = -3 ± 6

En rot är falsk, sätter vi in -9 och 3 i den första ekvationen får vi att rätt svar är:

s = 3

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Såhär löste jag den:

sqrt(s + 13) - sqrt(7 - s) = 2

Ta båda leden upphöjt till två:

s + 13 + 7 - s - 2 (sqrt(s + 13) * sqrt(7 - s)) = 4

20 - 2 (sqrt(s + 13) * sqrt(7 - s)) = 4

sqrt(-s² - 6s + 91) = 8

Ta båda leden upphöjt till två och gånger minus ett:

s² + 6s - 91 = -64

Kvadratkomplettering (pq-formeln mao) ger:

s = -3 ± 6

En rot är falsk, sätter vi in -9 och 3 i den första ekvationen får vi att rätt svar är:

s = 3

Tack, är dock för trött i huvudet för att fatta, får kolla på det imorgon.

Permalänk
Medlem

PQ formeln...

x^2-10x+16=0

Sen ska vi använda PQ formeln för att lösa denna, som finns på denna sida: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/andragradsekvation...

Blir för långt om jag ska skriva hur jag försökt lösa den, men det enda problemet jag haft är att jag får en negativ 5 i högerledet på slutet så jag får

x1= -8
x2= -2

istället för det rätta svaret som är

x1= 8
x2= 2

Hoppas någon kan hjälpa mig

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

PQ formeln...

x^2-10x+16=0

Sen ska vi använda PQ formeln för att lösa denna, som finns på denna sida: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/andragradsekvation...

Blir för långt om jag ska skriva hur jag försökt lösa den, men det enda problemet jag haft är att jag får en negativ 5 i högerledet på slutet så jag får

x1= -8
x2= -2

istället för det rätta svaret som är

x1= 8
x2= 2

Hoppas någon kan hjälpa mig

Tänk på att p = -10, inte 10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Tänk på att p = -10, inte 10.

Tack för svaret!

Löste det. Det som jag klantade mig med var att under kvadratroten i PQ formeln så är det:

(-10/2)^2 vilket blir samma sak som -5*-5=25. tänkte fel där och fick -25, vilket gav mig ett negativt tal att försöka ta kvadratroten ur

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

om man har positionsvektorn på masscentrum av ett föremål i cirkulär rörelse i ett xy-plan: r=(asinø)i+(acosø)j får man hastighetsvektorn om man deriverar en gg och accelerationsvektorn om man gör det två ggr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tack för svaret!

Löste det. Det som jag klantade mig med var att under kvadratroten i PQ formeln så är det:

(-10/2)^2 vilket blir samma sak som -5*-5=25. tänkte fel där och fick -25, vilket gav mig ett negativt tal att försöka ta kvadratroten ur

Du kan ju använda Kvadratkomplettering som alternativt sätt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadratkomplettering
Går också bra att gissa sig fram till lösning och sedan utföra en Polynomdivision. då x=2 är en lösning är (x-2) en faktor. Eller gissa två
Glöm inte testa dina värden efteråt i ursprungs ekvationen så att du vet om du gjort rätt. (På prov)
Ursäktar om jag bara rör till det för dig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kvadratkomplettering är enligt mig (och min mattelärare) att föredra istället för PQ-formeln.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chrono:

om man har positionsvektorn på masscentrum av ett föremål i cirkulär rörelse i ett xy-plan: r=(asinø)i+(acosø)j får man hastighetsvektorn om man deriverar en gg och accelerationsvektorn om man gör det två ggr?

Ja.

Skrivet av Kalium:

Kvadratkomplettering är enligt mig (och min mattelärare) att föredra istället för PQ-formeln.

Framför allt är det ju härledningen till pq-formeln, så om man förstår vad man gör behöver man inte komma ihåg den.

Permalänk
Medlem

tack

om jag söker accelerationsvektorn i en annan punkt än masscentrum, hur gör jag då? låtsas att jag söker accelerationen i A och centrum är G på en random kropp. i lösningen står det att accelerationen i a, a_a=a_g+vinkelhastigheten kryssad med avståndsvektorn GA + ytterligare en parameter

kan nån hjälpa mig att härleda formeln? bläddrat sönder boken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chrono:

om jag söker accelerationsvektorn i en annan punkt än masscentrum, hur gör jag då? låtsas att jag söker accelerationen i A och centrum är G på en random kropp. i lösningen står det att accelerationen i a, a_a=a_g+vinkelhastigheten kryssad med avståndsvektorn GA + ytterligare en parameter

kan nån hjälpa mig att härleda formeln? bläddrat sönder boken

Nu känns det förvisso som att jag har glömt en hel del mekanik genom åren, men trillar det inte ut om man ser A som
A = G + rGA
och deriverar på (och kommer ihåg alla tidsberoenden)?
A' = G' +(rGA)' = G' + wxrGA
A'' = G'' + (wxrGA)' = G'' + w'xrGA + wx(rGA)' = G'' + w'xrGA + wx(wxrGA)

Permalänk
Medlem

Jag har fått en uppgift i Matematik diskret jag har lite problem med. Det är på området kombinatorik som inte verkar vara min starka sida så jag behöver hjälp för att förstå hur jag ska tänka.

Uppgiften går ut på att svara på hur många olika bostavsföljder om åtta bokstäver man kan bilda med bokstäverna i ordet SOMMAREN. Sen ska man även svara på hur många av dessa som inte innehåller följden MOS eller SEN. Jag behöver inte svaret men skulle behöva hjälp att förstå hur jag ska räkna och tänka.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag har fått en uppgift i Matematik diskret jag har lite problem med. Det är på området kombinatorik som inte verkar vara min starka sida så jag behöver hjälp för att förstå hur jag ska tänka.

Uppgiften går ut på att svara på hur många olika bostavsföljder om åtta bokstäver man kan bilda med bokstäverna i ordet SOMMAREN. Sen ska man även svara på hur många av dessa som inte innehåller följden MOS eller SEN. Jag behöver inte svaret men skulle behöva hjälp att förstå hur jag ska räkna och tänka.

sommaren är väl !8 dvs 1*2*..*8 kombinationer

mos och sen är lite svårare men han som har doktorerat i matte på forumet kan nog enkelt hjälpa dig. egentligen kan ju mos bara förekomma i 6 olika varianter? mos***** *mos**** **mos*** osv så det är möjligt att du bara behöver ta bort de från antalet kombos i första

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

sommaren är väl !8 dvs 1*2*..*8 kombinationer

mos och sen är lite svårare men han som har doktorerat i matte på forumet kan nog enkelt hjälpa dig. egentligen kan ju mos bara förekomma i 6 olika varianter? mos***** *mos**** **mos*** osv så det är möjligt att du bara behöver ta bort de från antalet kombos i första

Dock förekommer mm två gånger så det måste man räkna bort. Sen kan ju resten av bokstäverna vara annorlunda när mos förekommer. Det jag inte vet är hur jag sen ska skriva upp uträkningen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Dock förekommer mm två gånger så det måste man räkna bort. Sen kan ju resten av bokstäverna vara annorlunda när mos förekommer. Det jag inte vet är hur jag sen ska skriva upp uträkningen.

ah precis, bra poäng

jag har ingen aning men för varje fall av MOSxxxxx har du !5 kombinationer, och MOS kan du skriva på 6 olika sätt, dvs 6*!5? samma för SEN. att det finns 2 m tycker inte jag spelar nån roll. om det gör det får du väl lägga till en "MOS" 6*!5?

dvs !8-2*(6*!5)= antalet kombos där mos och sen är borträknade från total antalet kombinationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag har fått en uppgift i Matematik diskret jag har lite problem med. Det är på området kombinatorik som inte verkar vara min starka sida så jag behöver hjälp för att förstå hur jag ska tänka.

Uppgiften går ut på att svara på hur många olika bostavsföljder om åtta bokstäver man kan bilda med bokstäverna i ordet SOMMAREN. Sen ska man även svara på hur många av dessa som inte innehåller följden MOS eller SEN. Jag behöver inte svaret men skulle behöva hjälp att förstå hur jag ska räkna och tänka.

Du kan permutera bokstäverna på 8!/2! unika sätt, då du bara har ett S så kan inte MOS och SEN ingå samtidigt, så det är bara att subtrahera antalet "ord" som innehåller dessa. SEN kan placeras på 6 olika ställen, där de övriga fem bokstäverna kan permuteras på 5! sätt. Liknande för SOM, men då du har två M så får du dela bort 2!. Så 8!/2 - 6*5! - 6*5!/2 = 19080.

Permalänk
Medlem

har 2 simpla tal som jag har problem med kan nån vänlig själv hjälpa mig lösa dem steg för steg

Första är 2x^2-7x-3=0 och andra är 5/x+5>=2/x-7

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

har 2 simpla tal som jag har problem med kan nån vänlig själv hjälpa mig lösa dem steg för steg

Första är 2x^2-7x-3=0 och andra är 5/x+5>=2/x-7

Har du någon aning om hur du ska göra? En gissning. Det är inte meningen att man ska få lösningar rakt av här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

har 2 simpla tal som jag har problem med kan nån vänlig själv hjälpa mig lösa dem steg för steg

Första är 2x^2-7x-3=0 och andra är 5/x+5>=2/x-7

Första med hjälp av kvadratkomplettering (går ju att använda PQ-formel om man vill också)

2x^2 - 7x -3 = 0
x^2 - 7x/2 + (7/4)^2 = 3/2 + (7/4)^2
(x + 7/2)^2 = 3/2 + (7/4)^2
x + 7/2 = +- sqrt(3/2 + (7/4)^2)
x = -7/2 +- sqrt(3/2 + (7/4)^2)

Andra orkar jag inte ikväll

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har du någon aning om hur du ska göra? En gissning. Det är inte meningen att man ska få lösningar rakt av här.

Den första ska man göra PQ formeln eller kvadratkomplitera , jag valde gör pq formeln men fastande vid 7/4 +- Roten ur 35/16 och visste inte hur jag skulle gå vidare

Den andra vill jag bara se hur varje steg får till så jag kan anpassa den till andra tal för jag fastnar 3*2/(x-5)(x-3)>-0 då jag är osäker om jag ska köra konjugatregeln eller vad den heter

Skrivet av Kalium:

Första med hjälp av kvadratkomplettering (går ju att använda PQ-formel om man vill också)

2x^2 - 7x -3 = 0
x^2 - 7x/2 + (7/4)^2 = 3/2 + (7/4)^2
(x + 7/2)^2 = 3/2 + (7/4)^2
x + 7/2 = +- sqrt(3/2 + (7/4)^2)
x = -7/2 +- sqrt(3/2 + (7/4)^2)

Andra orkar jag inte ikväll

Tack

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

har 2 simpla tal som jag har problem med kan nån vänlig själv hjälpa mig lösa dem steg för steg

Första är 2x^2-7x-3=0 och andra är 5/x+5>=2/x-7

5/(x+5)=2/(x-7)
5(x-7)=2(x+5)
5x-35=2x+10
x(5-2)=10+35
3x=45
x=45/3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Den första ska man göra PQ formeln eller kvadratkomplitera , jag valde gör pq formeln men fastande vid 7/4 +- Roten ur 35/16 och visste inte hur jag skulle gå vidare

Bara lite förenkling kvar, om du nu räknat rätt i övrigt

Ledtråd: sqrt(a/b) = (sqrt a)/(sqrt b)

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Beräkna summan av en serie med parsevals formel, Hjälp snälla!

Hej alla smarta människor på sweclockers!
Jag har problem att lösa en matteuppgift där man ska använda parsevals formel!
Problemet är:

Beräkna summan av: 1/(2n +1)^2
Där n går från o --> oändligheten.
Hur får man reda på fourierkoefficienterna om detta är det enda som står i uppgiften?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

har 2 simpla tal som jag har problem med kan nån vänlig själv hjälpa mig lösa dem steg för steg

Första är 2x^2-7x-3=0 och andra är 5/x+5>=2/x-7

2x^2-7x-3=0
x^2-7x/2-3/2=0
x=7/4 +- sqrt((7/4)^2+3/2)
x=7/4 +- sqrt((49/16)+3/2)
x=7/4 +- sqrt(49/16+24/16)
x=7/4 +- sqrt((73/16)

x1=7/4 + sqrt(73)/4
x2=7/4 - sqrt(73)/4

PQ- formeln