Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem

@Linkan42 *Flyttade dina inlägg till Matematiktråden (dina matematikproblem här!)-samlingstråden*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Linkan42 *Flyttade dina inlägg till Matematiktråden (dina matematikproblem här!)-samlingstråden*

Ber om ursäkt! Visste inte att denna matematiktråd fanns

Permalänk
Avstängd

Skulle behöva hjälp med att förstår hur man löser "lös olikheten"?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Måste man rita upp det för att veta svaret eller kan man använda kalkylatorn?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Måste man rita upp det för att veta svaret eller kan man använda kalkylatorn?

Det beror väl på vilken kalkylator du har. Sedan kan du alltid använda dig av papper och penna och göra som vi gjorde förr i tiden. Är ju en helt vanlig ekvation. Flytta över till högra eller vänstra sidan och sedan lösa ut x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Det beror väl på vilken kalkylator du har. Sedan kan du alltid använda dig av papper och penna och göra som vi gjorde förr i tiden. Är ju en helt vanlig ekvation. Flytta över till högra eller vänstra sidan och sedan lösa ut x.

ah, får testa det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

Måste man rita upp det för att veta svaret eller kan man använda kalkylatorn?

Skrivet av ToddTheOdd:

Det beror väl på vilken kalkylator du har. Sedan kan du alltid använda dig av papper och penna och göra som vi gjorde förr i tiden. Är ju en helt vanlig ekvation. Flytta över till högra eller vänstra sidan och sedan lösa ut x.

Det är mycket viktigt att du förstår hur du ska hantera en olikhet algebraiskt. Kan förklara mer ingående ikväll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det är mycket viktigt att du förstår hur du ska hantera en olikhet algebraiskt. Kan förklara mer ingående ikväll.

Tack, det vore underbart.

Jag ligger mycket efter i matte då det är mycket som jag inte förstår men jag våga inte att fråga efter hjälp i skolan då man måste gå till läraren och då är man centrum i klassen, och tycker det är pinsamt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

Skulle behöva hjälp med att förstår hur man löser "lös olikheten"?
https://i.imgur.com/jgKkJ0G.jpg

OK, så uppgiften lyder:

Lös olikheten −2x − 7 ≥ 3x − 2.

Det är viktigt att förstå vad det betyder att "lösa en olikhet". Liksom när man löser en ekvation brukar man börja med ett ursprungligt påstående, till exempel x2 = 9, och fylla på med fler påståenden under det. Det finns då i princip tre resultat man kan få fram:

  • Ett påstående som är sant givet det ursprungliga påståendet (x2 = 9), men som inte säger så mycket – i detta fall till exempel "x är ett reellt tal". Det är sant, men inte unikt för ekvationens lösningar: 42 är också ett reellt tal, men inte en korrekt lösning. Vi har funnit alla korrekta lösningar, men också en massa felaktiga lösningar.

  • Ett påstående som medför att det ursprungliga påståendet är sant, men som inte är nödvändigt för att det ska vara det – till exempel "x = 3". Det medför förvisso att x2 = 9, men det är inte nödvändigt; x = −3 är ju också en lösning. Vi har funnit en korrekt lösning, men inte alla korrekta lösningar.

  • Ett påstående som är ekvivalent (likvärdigt) med det ursprungliga påståendet – i detta fall "x = ±3" eller "x ∈ { −3, 3 }". Vi har bara funnit korrekta lösningar till den ursprungliga ekvationen, och vi har funnit alla korrekta lösningar.

För att undvika att man kommer fram till något av de två första resultaten gäller det att varje nytt påstående man skriver faktiskt är ekvivalent med det föregående, inte bara medför det eller medförs av det. Ekvivalenta påståenden ger exakt samma information som varandra, varken mer eller mindre.

Med det sagt, att lösa en olikhet är ganska likt att lösa en ekvation, men inte helt. Liksom i en likhet kan du i en olikhet addera samma tal på båda sidor och få en ny, ekvivalent (o)likhet:

  • 5 = 5 är ekvivalent med 5 + 1 = 5 + 1.

  • 5 < 10 är ekvivalent med 5 + 1 < 10 + 1.

Men till skillnad från likheter fungerar inte detta i allmänhet med multiplikation:

  • 5 = 5 är ekvivalent med 5 · (−1) = 5 · (−1).

  • 5 < 10 är inte ekvivalent med 5 · (−1) < 10 · (−1); det sistnämnda är inte ens sant.

När man skriver om en (o)likhet är det som sagt viktigt att försäkra sig om att den nya omskrivningen verkligen betyder samma sak som det man redan hade. För olikheter har du kanske fått lära dig att "om man multiplicerar med ett negativt tal på båda sidor måste man också samtidigt vända på olikhetstecknet":

  1.    −12x < −16

  2.    12x > 16

  3.    3x > 4

  4.    x > 4/3

Detta är inget man "bara måste komma ihåg" – det går att förstå varför genom att prova med enkla tal™, som jag gjorde med 5 och 10 ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

OK, så uppgiften lyder:

Lös olikheten −2x − 7 ≥ 3x − 2.

Det är viktigt att förstå vad det betyder att "lösa en olikhet". Liksom när man löser en ekvation brukar man börja med ett ursprungligt påstående, till exempel x2 = 9, och fylla på med fler påståenden under det. Det finns då i princip tre resultat man kan få fram:

  • Ett påstående som är sant givet det ursprungliga påståendet (x2 = 9), men som inte säger så mycket – i detta fall till exempel "x är ett reellt tal". Det är sant, men inte unikt för ekvationens lösningar: 42 är också ett reellt tal, men inte en korrekt lösning. Vi har funnit alla korrekta lösningar, men också en massa felaktiga lösningar.

  • Ett påstående som medför att det ursprungliga påståendet är sant, men som inte är nödvändigt för att det ska vara det – till exempel "x = 3". Det medför förvisso att x2 = 9, men det är inte nödvändigt; x = −3 är ju också en lösning. Vi har funnit en korrekt lösning, men inte alla korrekta lösningar.

  • Ett påstående som är ekvivalent (likvärdigt) med det ursprungliga påståendet – i detta fall "x = ±3" eller "x ∈ { −3, 3 }". Vi har bara funnit korrekta lösningar till den ursprungliga ekvationen, och vi har funnit alla korrekta lösningar.

För att undvika att man kommer fram till något av de två första resultaten gäller det att varje nytt påstående man skriver faktiskt är ekvivalent med det föregående, inte bara medför det eller medförs av det. Ekvivalenta påståenden ger exakt samma information som varandra, varken mer eller mindre.

Med det sagt, att lösa en olikhet är ganska likt att lösa en ekvation, men inte helt. Liksom i en likhet kan du i en olikhet addera samma tal på båda sidor och få en ny, ekvivalent (o)likhet:

  • 5 = 5 är ekvivalent med 5 + 1 = 5 + 1.

  • 5 < 10 är ekvivalent med 5 + 1 < 10 + 1.

Men till skillnad från likheter fungerar inte detta i allmänhet med multiplikation:

  • 5 = 5 är ekvivalent med 5 · (−1) = 5 · (−1).

  • 5 < 10 är inte ekvivalent med 5 · (−1) < 10 · (−1); det sistnämnda är inte ens sant.

När man skriver om en (o)likhet är det som sagt viktigt att försäkra sig om att den nya omskrivningen verkligen betyder samma sak som det man redan hade. För olikheter har du kanske fått lära dig att "om man multiplicerar med ett negativt tal på båda sidor måste man också samtidigt vända på olikhetstecknet":

  1.    −12x < −16

  2.    12x > 16

  3.    3x > 4

  4.    x > 4/3

Detta är inget man "bara måste komma ihåg" – det går att förstå varför genom att prova med enkla tal™, som jag gjorde med 5 och 10 ovan.

Jag förstår bättre men inte helt.

Hur räknar du 12x > 16 till att den blir 3x > 4?

Skulle man kunna räkna på detta sätt som denna person har gjort för att lösa mina uppgifter?

¨

Edit: Tack för att du försöker hjälpa mig!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

Jag förstår bättre men inte helt.

Hur räknar du 12x > 16 till att den blir 3x > 4?

På samma sätt som om det hade stått:

12x = 16

Då hade jag sagt:

12x / 4 = 16 / 4
3x = 4

Citat:

Skulle man kunna räkna på detta sätt som denna person har gjort för att lösa mina uppgifter?
https://youtu.be/woNxFis28Z8?t=2m17s
¨

Edit: Tack för att du försöker hjälpa mig!

Ja, den videon tycker jag presenterar bra exempel och hur man gör™ för att lösa dem.

Olikheter på "grundnivå" är egentligen mycket likt ekvationslösning, men man behöver se upp med multiplikation med negativa tal. (Tänk på att multiplikation och division i denna kontext är samma sak!) Hur man gör™ är att man vänder på olikhetstecknet när man multiplicerar båda sidorna med ett negativt tal. Men det går med enkla exempel att förstå varför man gör så:

5           < 10            ✓ Stämmer.
5 · (−1) < 10 · (−1)  ✗ Stämmer inte; −5 är inte mindre än −10.
5 · (−1) > 10 · (−1)  ✓ Stämmer.

Potenser kräver också extra noggrannhet; vilka värden på x uppfyller följande olikhet?

x2 < 25

Det hjälper ofta att formulera problemet på svenska™ för att förstå det bättre. I detta fall: "Vilka tal har en kvadrat som är mindre än 25?"

Olikheter kan bli riktigt kluriga – och roliga! – när de innefattar absolutbelopp och när flera olikheter ska uppfyllas samtidigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Halloj! Har försökt flera gånger med en uppgift i flervariabelanalys/flerdimensionell analys, men klarar inte av den.

Uppgift 9.17.

Jag börjar med att använda Greens formel, som blir 0 eftersom d/dx -y/(x^2+y^2) är samma som d/dy x/(x^2+y^2).

Jag fortsätter med att dra en linje från (1, 0) till (0, -2) och räknar ut den integralen med hjälp av parametrisering. Här blir något fel, eftersom jag får ln(t) i den primitiva funktionen, som går från 1 till 0 och därmed blir odefinierad.

Vad gör jag för fel?

EDIT: Inser nu att x^2+y^2 inte får bli 0, vilket gör att linjen som jag drar mellan (1, 0) och (0, -2) inte är definierad i alla punkter. Hur kan jag sluta integralen utan att dra den linjen? Ska testa att räkna hela ellipsen och dra bort 3/4.

Permalänk

Bestämma ett intervall - med en slutsats

Hej!

Sitter och nojar mig så mycket efter tentan jag gjorde igår. Jag löste en fråga, jag är säker att uträkningarna är rätt men jag kan ha motiverat min slutsats fel. Skulle vara super om någon kunde ta en titt.

Fråga

Min lösning

Tack

Permalänk
Medlem

Bestäm en ekvation för den räta linje som går genom punkterna (1; 3) och (1; 5)

Jag försöker räkna ut k så här 5-3/1-1 = 2/0 = error.

Enligt facit så ska svaret vara x = 1.

Hade k haft en siffra hade jag kunna lösa uppgiften men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Kan någon förklara detta för mig?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Bestäm en ekvation för den räta linje som går genom punkterna (1; 3) och (1; 5)

Jag försöker räkna ut k så här 5-3/1-1 = 2/0 = error.

Enligt facit så ska svaret vara x = 1.

Hade k haft en siffra hade jag kunna lösa uppgiften men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Kan någon förklara detta för mig?

Har inte den bästa förklaringen till ditt problem men ska försöka hjälpa så gott jag kan. Det vi vet är alltså att ekvationen som du söker är rät, dvs f(x)=ax+b samt punkterna (1;5) och (1;3).

Eftersom x-värdet är detsamma i båda punkterna samtidigt som y värdet förändras innebär detta att funktionen saknar lutning vilket är orsaken till att du får error. Då du har konstaterat detta återstår bara b i ekvationen och då båda punkterna har x-värdet 1 är x-värdet konstant x.

Kanske inte den bästa förklaringen men rekommenderar att du använder Geogebra eller liknande grafritare för att illustrera grafen om mitt svar inte hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Bestäm en ekvation för den räta linje som går genom punkterna (1; 3) och (1; 5)

Jag försöker räkna ut k så här 5-3/1-1 = 2/0 = error.

Enligt facit så ska svaret vara x = 1.

Hade k haft en siffra hade jag kunna lösa uppgiften men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Kan någon förklara detta för mig?

Det är alltid bra att i sådana här fall ta fram en linjal, en penna och papper och rita upp det i ett koordinatsystem. Då ser du rätt fort varför det blir "error".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Bestäm en ekvation för den räta linje som går genom punkterna (1; 3) och (1; 5)

Jag försöker räkna ut k så här 5-3/1-1 = 2/0 = error.

Enligt facit så ska svaret vara x = 1.

Hade k haft en siffra hade jag kunna lösa uppgiften men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Kan någon förklara detta för mig?

Skrivet av Elloy:

Har inte den bästa förklaringen till ditt problem men ska försöka hjälpa så gott jag kan. Det vi vet är alltså att ekvationen som du söker är rät, dvs f(x)=ax+b samt punkterna (1;5) och (1;3).

Eftersom x-värdet är detsamma i båda punkterna samtidigt som y värdet förändras innebär detta att funktionen saknar lutning vilket är orsaken till att du får error. Då du har konstaterat detta återstår bara b i ekvationen och då båda punkterna har x-värdet 1 är x-värdet konstant x.

Kanske inte den bästa förklaringen men rekommenderar att du använder Geogebra eller liknande grafritare för att illustrera grafen om mitt svar inte hjälper!

Denna förklaring stämmer inte, och jag tror tyvärr att den riskerar att förvirra @Snorlena ytterligare (i värsta fall utan att vederbörande själv märker det!). Jag skriver så för att jag själv föll i precis samma fallgropar fram tills för bara några år sedan, så jag sitter inte på någon hög häst. Ser följande problem:

  • En ekvation kan inte vara rät (tror jag; rätta mig gärna). En linje kan vara rät, och en ekvation kan beskriva en linje. Petigt? Min erfarenhet är att terminologi spelar stor roll för matematisk förståelse.

  • Du tar upp "funktionen" i ditt svar och ger den även namnet f i första stycket. Men TS problem har ingenting att göra med någon funktion. (Detta är den viktigaste punkten.)

  • Formuleringen "återstår bara b i ekvationen" ser för mig ut att sakna innebörd.

Jag vill verkligen understryka skillnaden mellan funktion och ekvation, som är två helt olika saker. En ekvation innehåller ett likhetstecken. Sådana funktioner som studeras i gymnasiematten gör aldrig det. En ekvation kan definiera en funktion, till exempel så:

   f (x) = 6x + 1

Notera att ovanstående rad inte är en funktion, utan en ekvation som definierar en funktion som ges namnet f (inte f(x), som många tror).

Skillnaden mellan ekvation och funktion är i själva verket till och med den centrala poängen med Snorlenas uppgift! Den är avsedd att skapa insikten att det finns räta linjer som inte utgör grafen till en funktion, men som ändå (likt alla räta linjer) låter sig beskrivas av en ekvation.


Snorlena, för att verkligen förstå vad x = 1 betyder kan det hjälpa att tänka så här: Den ekvationen beskriver implicit alla punkter i planet vid vilka det är sant att x = 1 (alltså att punktens x-värde är 1). Vilka punkter är det? Jo, det är precis de punkter som ligger 1 steg längre till höger än y-axeln. Vad får du om du markerar alla sådana punkter i planet med en penna? Det finns oändligt många, så du behöver inte markera samtliga, men det behövs inte heller för att förstå.

Jämför gärna med ekvationen y = 1 (som inte är en funktion!), som beskriver alla punkter där det är sant att y = 1. Vilka är det, och hur ser det ut om du markerar dem i planet?

Det kan även vara nyttigt att betrakta ekvationen 1 = 2, som beskriver alla punkter där det stämmer att 1 = 2. Hur ser det ut om du markerar dem?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad som menas med:
a. Ange f(2) mha grafen.
b. Lös f(x)=3 grafiskt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Kan någon förklara för mig vad som menas med:
a. Ange f(2) mha grafen.
b. Lös f(x)=3 grafiskt.

https://i.imgur.com/LMt27SI.png

Själva grafen är din funktion, så du löser alltså

a) genom att du läser av grafen vid x=2 och ser vad y-värdet är (funktionens värde i punkten x=2)

b) detta samma tänk som a) fast tvärtom. Här kollar du där y-värdet = 3 (funktionens värde = 3) och ser vad x-värdet är i den punkten. Värt att nämna här är att din funktion är en andragradsfunktion. Dvs att f(x)=3 kan ha mer än en lösning.

Hoppas det var förståeligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Kan någon förklara för mig vad som menas med:
a. Ange f(2) mha grafen.
b. Lös f(x)=3 grafiskt.

https://i.imgur.com/LMt27SI.png

Det är av yttersta vikt att du lär dig funktionskonceptet och funktionsnotationen.

Till att börja med: Du förväntas att från frågan förstå att f är en funktion. Detta betyder att du kan ge f ett värde (till exempel 5) och få ett värde tillbaka, som enbart beror på vilket värde du gav och som alltid är samma så länge du ger samma värde. "f(2)" betyder "det värde som funktionen f ger tillbaka om du ger den värdet 2".

Du kommer ofta se påståenden som att "f(x) är en funktion", men det är då i själva verket så gott som alltid f som är en funktion; f(x) är det du får tillbaka från den om du ger den värdet x. I gymnasiematten är f(x) nästan alltid ett tal (och såvitt jag vet aldrig en funktion).

Uppgiften kräver dessutom förståelse för hur en graf kan representera en funktion. Det står garanterat en hel del om det i boken, men sammanfattningsvis: Om du tänker att x-axeln är "marken" och du undrar vad f(2) är, ställ dig då på "marken" i origo, vandra 2 steg åt höger och titta uppåt och neråt. f(2) är så högt ovanför marken som grafen till f befinner sig just där. Om du till exempel ser grafen 5 steg ovanför "marken" kan du dra slutsatsen att f(2) = 5; ser du den istället 3 steg under marken är f(2) = −3.

Skrivet av ZeneBent:

Själva grafen är din funktion

Detta tycker jag inte stämmer, och jag tycker det är viktigt att göra skillnad på graf och funktion. En graf kan representera en funktion; det går till exempel utmärkt att rita grafen till f om f(x) = x2. Det finns också grafer som inte representerar någon funktion, till exempel cirkeln med radie 1 och centrum i origo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är av yttersta vikt att du lär dig funktionskonceptet och funktionsnotationen.

Till att börja med: Du förväntas att från frågan förstå att f är en funktion. Detta betyder att du kan ge f ett värde (till exempel 5) och få ett värde tillbaka, som enbart beror på vilket värde du gav och som alltid är samma så länge du ger samma värde. "f(2)" betyder "det värde som funktionen f ger tillbaka om du ger den värdet 2".

Du kommer ofta se påståenden som att "f(x) är en funktion", men det är då i själva verket så gott som alltid f som är en funktion; f(x) är det du får tillbaka från den om du ger den värdet x. I gymnasiematten är f(x) nästan alltid ett tal (och såvitt jag vet aldrig en funktion).

Uppgiften kräver dessutom förståelse för hur en graf kan representera en funktion. Det står garanterat en hel del om det i boken, men sammanfattningsvis: Om du tänker att x-axeln är "marken" och du undrar vad f(2) är, ställ dig då på "marken" i origo, vandra 2 steg åt höger och titta uppåt och neråt. f(2) är så högt ovanför marken som grafen till f befinner sig just där. Om du till exempel ser grafen 5 steg ovanför "marken" kan du dra slutsatsen att f(2) = 5; ser du den istället 3 steg under marken är f(2) = −3.

Detta tycker jag inte stämmer, och jag tycker det är viktigt att göra skillnad på graf och funktion. En graf kan representera en funktion; det går till exempel utmärkt att rita grafen till f om f(x) = x2. Det finns också grafer som inte representerar någon funktion, till exempel cirkeln med radie 1 och centrum i origo.

Så ange f(2) mha grafen så blir svaret f(2) = -1?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Så ange f(2) mha grafen så blir svaret f(2) = -1?

Det stämmer, eftersom grafen till f återfinns 1 steg under (även känt som −1 steg ovanför) x-axeln när x = 2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det stämmer, eftersom grafen till f återfinns 1 steg under (även känt som −1 steg ovanför) x-axeln när x = 2.

Ja det var ju inte så svårt.

Hur ska jag göra med f(x)=3 då? Jag förstår inte hur jag ska få fram 2 punkter på x axeln med hjälp av det.
Ska jag ta roten ur 3 då?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Hur ska jag göra med f(x)=3 då? Jag förstår inte hur jag ska få fram 2 punkter på x axeln med hjälp av det.

De har vänt på problemet, kan man säga: Frågan gäller inte längre vad ett visst indatavärde ger för utdatavärde från f, utan vad för indata som ger ett visst utdatavärde. I deluppgift a frågade de:

    "Om du befinner dig 2 steg till höger på x-axeln, hur högt ovanför dig återfinns grafen till f?"

Nu frågar de istället:

    "Hur många steg till höger på x-axeln befinner du dig om grafen till f återfinns 3 steg ovanför dig?"

Citat:

Ska jag ta roten ur 3 då?

Varför?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

De har vänt på problemet, kan man säga: Frågan gäller inte längre vad ett visst indatavärde ger för utdatavärde från f, utan vad för indata som ger ett visst utdatavärde. I deluppgift a frågade de:

    "Om du befinner dig 2 steg till höger på x-axeln, hur högt ovanför dig återfinns grafen till f?"

Nu frågar de istället:

    "Hur många steg till höger på x-axeln befinner du dig om grafen till f återfinns 3 steg ovanför dig?"

Varför?

haha jag vet inte varför. Men ska jag fortsätta kolla på samma bild och säga x=0 och x=4? Jag förstår inte riktigt. :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

haha jag vet inte varför.

Bra! Jag ställer frågan för att uppmana dig att motivera för dig själv varför eller, om du inte lyckas med det, fundera över varför ingen motivering verkar finnas. Ibland råkar man nå rätt svar på fel sätt, vilket kan vara väldigt lurigt.

Citat:

Men ska jag fortsätta kolla på samma bild och säga x=0 och x=4? Jag förstår inte riktigt. :/

Jag vill nog säga att du förstår! Jag tror nämligen inte att du chansade på 0 och 4.

När variabeln man löser ut heter x och det finns flera lösningar brukar man ange dem så här:

    x1 = 0,   x2 = 4

Man kan även skriva så här om man gillar mängdlära:

    x ∈ { 0, 4 }

Slutligen en fråga till dig: Vad är f(0)?

ska lösa ut → löser ut
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra! Jag ställer frågan för att uppmana dig att motivera för dig själv varför eller, om du inte lyckas med det, fundera över varför ingen motivering verkar finnas. Ibland råkar man nå rätt svar på fel sätt, vilket kan vara väldigt lurigt.

Jag vill nog säga att du förstår! Jag tror nämligen inte att du chansade på 0 och 4.

När variabeln man ska lösa ut heter x och det finns flera lösningar brukar man ange dem så här:

    x1 = 0,   x2 = 4

Man kan även skriva så här om man gillar mängdlära:

    x ∈ { 0, 4 }

Slutligen en fråga till dig: Vad är f(0)?

Jag svarar 3 på den frågan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Jag svarar 3 på den frågan.

Varför?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Därför att grafen går igenom y=3 när x=0.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C