Permalänk
Medlem

Processormodell Intel Core i7
Minnesstorlek (inkl./max) 8 GB
Hårddisk 2 GB
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium

http://www.dustinhome.se/product/5010645452/hp-pavilion-hpe-h...

2TB bör det väl stå? För 2GB diskar har jag inte sett på år och dagar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nu har det för första gången hänt att jag behöver göra en reklamation till Dustin Home och tyvärr är det ingen trevlig upplevelse.

Jag har ett problem med en telefon som Sony själva säger att jag ska göra en reklamation på men som Dustin vägrar göra. Dustin skickade istället mig till Anovo för reparation. Problemet uppkom dock när Anovo hävdar att detta fel inte täcks av garantin utan är något som jag måste betala för, nästan lika mycket som nypris vill de ha för att reparera telefonen.

Om Dustin hade accepterat en reklamation från början som Sony föreslagit så hade jag aldrig hamnat i det här läget. Jag antar att det är enklare för Dustin att skicka mig till Anovo än ta emot en reklamation.

Nu sitter jag i alla fall här utan telefon med Sony på ena sidan och Dustin på andra.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Dustin AB
Skrivet av Bakgrund:

Processormodell Intel Core i7
Minnesstorlek (inkl./max) 8 GB
Hårddisk 2 GB
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium

http://www.dustinhome.se/product/5010645452/hp-pavilion-hpe-h...

2TB bör det väl stå? För 2GB diskar har jag inte sett på år och dagar.

Detta är anmält till produktavdelningen, tack!

Skrivet av Weno:

Nu har det för första gången hänt att jag behöver göra en reklamation till Dustin Home och tyvärr är det ingen trevlig upplevelse.

Jag har ett problem med en telefon som Sony själva säger att jag ska göra en reklamation på men som Dustin vägrar göra. Dustin skickade istället mig till Anovo för reparation. Problemet uppkom dock när Anovo hävdar att detta fel inte täcks av garantin utan är något som jag måste betala för, nästan lika mycket som nypris vill de ha för att reparera telefonen.

Om Dustin hade accepterat en reklamation från början som Sony föreslagit så hade jag aldrig hamnat i det här läget. Jag antar att det är enklare för Dustin att skicka mig till Anovo än ta emot en reklamation.

Nu sitter jag i alla fall här utan telefon med Sony på ena sidan och Dustin på andra.

Hej! Kontakta mig gärna via jm@dustin.se så kollar vi på det. Om Sonys önskan var att Dustin skulle göra en butiksreklamation på en telefon så går även dessa via Anovo, så det kanske blev något missförstånd någonstans, men det reder vi ut.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Hej! Köpt ett nätagg från er, fläkten på nätagget fungerar i 2 sekunder efter start men slocknar efter det se video: http://m.youtube.com/#/watch?feature=plcp&v=kwyk-xOwzww&deskt...

Något ni hjälper med eller är det corsair jag måste kontakta?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zeddiz:

Hej! Köpt ett nätagg från er, fläkten på nätagget fungerar i 2 sekunder efter start men slocknar efter det se video: http://m.youtube.com/#/watch?feature=plcp&v=kwyk-xOwzww&deskt...

Något ni hjälper med eller är det corsair jag måste kontakta?

Vad är det för modell? HX650? v2-serien?

Vissa av deras nätagg är semi-passiva, fläkten stängs av tills den behövs vid hög belastning.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

jo kom på det, men nätagget är defekt iaf då det låter så här: http://www.youtube.com/watch?v=4r5yZuYLEUs
verkar vara många som har det problemet

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Dustin AB
Skrivet av zeddiz:

Hej! Köpt ett nätagg från er, fläkten på nätagget fungerar i 2 sekunder efter start men slocknar efter det se video: http://m.youtube.com/#/watch?feature=plcp&v=kwyk-xOwzww&deskt...

Något ni hjälper med eller är det corsair jag måste kontakta?

Hej! Givetvis hjälper vi till om du vill felanmäla produkten. Du kan PMa dina orderuppgifter till mig så tar jag det vidare till vår kundservice.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Har du någon aning om när ni kan tänkas få in CM Storm Stryker?
Lade beställningen förra fredagen och då stod det att den skulle skickas om 1-2 dagar :S

Permalänk
Dustin AB
Skrivet av Superolle:

Har du någon aning om när ni kan tänkas få in CM Storm Stryker?
Lade beställningen förra fredagen och då stod det att den skulle skickas om 1-2 dagar :S

Hej!

När någon av våra distributörer har en produkt på lager så presenteras detta som 1-2 dagar. I detta fall stämde detta men de enheter som fanns på hyllan hamnade tyvärr i så fall hos de kunder som lagt sina ordrar innan du gjorde det. Finns lite mer efterfrågan än tillgång på dessa just nu.

I dagsläget är ETA'n obekräftad (finns inget datum hos distributören), men så fort det dyker upp något datum så går vi ut med det.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMartoja:

Hej!

När någon av våra distributörer har en produkt på lager så presenteras detta som 1-2 dagar. I detta fall stämde detta men de enheter som fanns på hyllan hamnade tyvärr i så fall hos de kunder som lagt sina ordrar innan du gjorde det. Finns lite mer efterfrågan än tillgång på dessa just nu.

I dagsläget är ETA'n obekräftad (finns inget datum hos distributören), men så fort det dyker upp något datum så går vi ut med det.

Såg nu att leveransdatum verkar bli slutet av november :/
Får se hur jag gör. De som har chassit i lager tar betydligt mer än vad ni gör och sen så är jag väl lite Dustin fanboy ^^

Tack för svar i alla fall

Permalänk
Dustin AB
Skrivet av Superolle:

Såg nu att leveransdatum verkar bli slutet av november :/
Får se hur jag gör. De som har chassit i lager tar betydligt mer än vad ni gör och sen så är jag väl lite Dustin fanboy ^^

Tack för svar i alla fall

Jupp. Jag vet inte riktigt hur "troligt" det ETA-datumet är som står där idag. Men du kan alltid ha kvar din beställning hos oss, försöka hitta det på annat håll och i värsta fall avbeställa hos oss om du får tag på ett annanstans Då får du också en uppdatering om ETA'n skickad till dig, om du har en innestående order och ETA'n ändrar sig, dvs.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Dustin AB

Hej alla som följer denna tråd!

Imorgon jobbar jag (Jüri) min sista dag på Dustin, är inne på mitt sjunde år på bolaget och har funnits här i Dustin-tråden på SweC sedan 2008-03-19. Dels vill jag passa på och tacka för den underbara tiden som har varit - att kunna hjälpa alla sköna människor här med information och RMA's har varit en riktigt trevlig punkt i arbetsdagen och något som jag definitivt kommer att sakna. Så ett stort tack till er alla för den feedbacken ni gett oss under de senaste åren, och fortsätt med det då det är väldigt viktigt för ett bolag att få den typen av feedback som ni ger och något vi tar vara på!

Sedan vill jag även påminna om att min mailadress (jm@dustin.se) fungerar till imorgon men efter morgondagen rekommenderar jag alla vända sig till vår kontaktportal för hjälp, tills annat anges här i tråden.

Dustin kommer givetvis fortsätta närvara här och hjälpa till med allt - ville bara tacka för mig och framför ellt tacka er alla för den tiden som varit!

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja
Dustin AB
Kundombudsman

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Lycka till med vad du nu ger dig på istället!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JMartoja:

Hej alla som följer denna tråd!

Imorgon jobbar jag (Jüri) min sista dag på Dustin, är inne på mitt sjunde år på bolaget och har funnits här i Dustin-tråden på SweC sedan 2008-03-19. Dels vill jag passa på och tacka för den underbara tiden som har varit - att kunna hjälpa alla sköna människor här med information och RMA's har varit en riktigt trevlig punkt i arbetsdagen och något som jag definitivt kommer att sakna. Så ett stort tack till er alla för den feedbacken ni gett oss under de senaste åren, och fortsätt med det då det är väldigt viktigt för ett bolag att få den typen av feedback som ni ger och något vi tar vara på!

Sedan vill jag även påminna om att min mailadress (jm@dustin.se) fungerar till imorgon men efter morgondagen rekommenderar jag alla vända sig till vår kontaktportal för hjälp, tills annat anges här i tråden.

Dustin kommer givetvis fortsätta närvara här och hjälpa till med allt - ville bara tacka för mig och framför ellt tacka er alla för den tiden som varit!

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja
Dustin AB
Kundombudsman

Lycka till med dina nya åtaganden och tack för denna tid.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMartoja:

Jupp. Jag vet inte riktigt hur "troligt" det ETA-datumet är som står där idag. Men du kan alltid ha kvar din beställning hos oss, försöka hitta det på annat håll och i värsta fall avbeställa hos oss om du får tag på ett annanstans Då får du också en uppdatering om ETA'n skickad till dig, om du har en innestående order och ETA'n ändrar sig, dvs.

Åt vilket håll menar du troligt? Tidigare eller senare?
Tack för all hjälp och lycka till i framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt besviken på hur ni hanterar utskick av nya spel. Jag beställde Forza Horizon från er och release här i Sverige är i morgon men jag får spelet tidigast Måndag.

Ni vet att posten tar 1-2 extra dagar för att leverera till vissa postnummer och ändå skickar ni inte ut spelen i tid.

Jag tycker ni sköter det här väldigt dåligt, jag kommer aldrig att beställa ett spel från er igen och kommer definitivt inte att rekommendera att någon annan ska göra det heller.

Det är riktigt synd då ni faktiskt har gjort ett väldigt gott intryck när det gäller elektronik och kundsupport.

Det låter säkert väldigt löjligt för er och för många andra men att man inte får ett spel som man längtat efter och sett fram emot på releasedagen är en "katastrof" för vissa. Sen att releasedagen är en Fredag så man får vänta ytterligare tre dagar(minst) innan man får spelet är oacceptabelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prismatcha

Hej Dustinhome!
Beställer gärna från er men såg att ni ligger i överkant på en vara jag är intresserad av: GIGABYTE GA-Z77X-D3H Z77 S-1155 ATX IVY
Missade er Gigabyte-rea när ni hade kortet för 999kr men ni kanske kan matcha CDON (1149kr) eller köra en ny kampanj?
Eller nåt för weekend-special?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

vilken sjukt bra rea ni har! tummen upp!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har beställt och betalat för ett paket med varor. Precis fått hem dem.
Varorna håller inte alls den kvalité som jag förväntat mig (passar dåligt, allmänt dassiga produkter) så jag vill skicka tillbaka dem enligt distansköplagen.
Under ert "Kontaktcenter" finns det "Efter köp"
Vad väljer jag där för att skicka tillbaka?

Felbeställning
Defekt produkt
Paketetet var skadat vid leverans
Produkt saknas i leverans
Produktinformationen stämmer ej (exempelvis fel färg, fel mått)
Felskickat - Jag fick inte vad jag beställt

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

En förhoppningsvis enkel fråga; hur lång är liggetiden på servicestället för de paket Dustin skickar med Mypack? Är det de vanliga 14 dagarna som Posten brukar köra på?

Tänkte göra en beställning, men är inte hemma igen förrän onsdag nästa vecka, därav frågan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sitter här och kollar in eran Weekend Rush och väntar spänt på att den utlovade 3TB hårddisken ska komma upp, börjar kännas som om att det är dags.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

En förhoppningsvis enkel fråga; hur lång är liggetiden på servicestället för de paket Dustin skickar med Mypack? Är det de vanliga 14 dagarna som Posten brukar köra på?

Tänkte göra en beställning, men är inte hemma igen förrän onsdag nästa vecka, därav frågan.

14 dagar, enligt Dustin Homes svar här. Anledningen till att jag visste detta var för att jag letade efter samma information på deras hemsida för några dagar sedan utan att hitta den. När deras representanter tittar in här så kan det vara en idé att titta på att skriva ut detta på hemsidan, eller om det redan står: synliggöra det på intuitiva ställen (förslagsvis under Leveransvillkor där jag letade först iaf), då vi varit åtminstone tre personer som undrat det nu. Jag utesluter inte att det är jag som är blind, men om det är många som är blinda så kanske det är av intresse att framhäva det likväl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande "Weekend rush" 2012-10-28 och varan WD Green 3TB, så enligt två poster upp i denna tråd så var den inte uppe vid 11:00, och enligt mig så noteras den som "Slutsåld" på framsidan vid 13:50. Men samtidigt: om jag vid samma tidpunkt tittar på produktsidan för disken så står det att den för ordinarie pris 1240:- "Finns i lager, redo att skickas!".

Är det

  1. ett tekniskt problem,

  2. en teknikalitet av typen att tillverkningsserie och därmed modellnummer skiljer sig, eller

  3. är Dustin Homes tanke att ni har ett visst (icke angivet) antal "öronmärkta" diskar som går till rea, och resten säljs till ordinarie pris?

Om 3: har marknadsavdelningen koll på vad konsumentlagstiftning i Sverige säger om sådana selektiva reor?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Kl 12 var det väl som gällde för de utvalda varorna för resp. dag. 3TB dök upp ungefär 12:05.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

14 dagar, enligt Dustin Homes svar här. Anledningen till att jag visste detta var för att jag letade efter samma information på deras hemsida för några dagar sedan utan att hitta den. När deras representanter tittar in här så kan det vara en idé att titta på att skriva ut detta på hemsidan, eller om det redan står: synliggöra det på intuitiva ställen (förslagsvis under Leveransvillkor där jag letade först iaf), då vi varit åtminstone tre personer som undrat det nu. Jag utesluter inte att det är jag som är blind, men om det är många som är blinda så kanske det är av intresse att framhäva det likväl.

Tack för svar, då vet jag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Jag är väldigt besviken på hur ni hanterar utskick av nya spel. Jag beställde Forza Horizon från er och release här i Sverige är i morgon men jag får spelet tidigast Måndag.

Ni vet att posten tar 1-2 extra dagar för att leverera till vissa postnummer och ändå skickar ni inte ut spelen i tid.

Jag tycker ni sköter det här väldigt dåligt, jag kommer aldrig att beställa ett spel från er igen och kommer definitivt inte att rekommendera att någon annan ska göra det heller.

Det är riktigt synd då ni faktiskt har gjort ett väldigt gott intryck när det gäller elektronik och kundsupport.

Det låter säkert väldigt löjligt för er och för många andra men att man inte får ett spel som man längtat efter och sett fram emot på releasedagen är en "katastrof" för vissa. Sen att releasedagen är en Fredag så man får vänta ytterligare tre dagar(minst) innan man får spelet är oacceptabelt.

Nejdå, det låter absolut inte alls löjligt för vår del. Det är däremot ett problem vi är medvetna om, men som vi tyvärr inte lyckats lösa ännu. Det kan tyckas att det inte borde vara svårare än att vi skickar ut spelen någon dag tidigare, men det är tyvärr inte alltid vi har spelen i tid, eller får skicka spelen i förtid.

Skrivet av tomle:

Hej Dustinhome!
Beställer gärna från er men såg att ni ligger i överkant på en vara jag är intresserad av: GIGABYTE GA-Z77X-D3H Z77 S-1155 ATX IVY
Missade er Gigabyte-rea när ni hade kortet för 999kr men ni kanske kan matcha CDON (1149kr) eller köra en ny kampanj?
Eller nåt för weekend-special?

Det gäller att vara på hugget när det är Rea, annars blir man utan
Jag ska föreslå för vår marknadsavdelning att vi tar med det kortet på första bästa kampanj, jag kan dock inte lova att det blir av.

Skrivet av Pappy:

Hej,

Jag har beställt och betalat för ett paket med varor. Precis fått hem dem.
Varorna håller inte alls den kvalité som jag förväntat mig (passar dåligt, allmänt dassiga produkter) så jag vill skicka tillbaka dem enligt distansköplagen.
Under ert "Kontaktcenter" finns det "Efter köp"
Vad väljer jag där för att skicka tillbaka?

Felbeställning
Defekt produkt
Paketetet var skadat vid leverans
Produkt saknas i leverans
Produktinformationen stämmer ej (exempelvis fel färg, fel mått)
Felskickat - Jag fick inte vad jag beställt

Välj felbeställning och fyll i rutorna så skickar vi ut retursedlar till dig.

Skrivet av phz:

14 dagar, enligt Dustin Homes svar här. Anledningen till att jag visste detta var för att jag letade efter samma information på deras hemsida för några dagar sedan utan att hitta den. När deras representanter tittar in här så kan det vara en idé att titta på att skriva ut detta på hemsidan, eller om det redan står: synliggöra det på intuitiva ställen (förslagsvis under Leveransvillkor där jag letade först iaf), då vi varit åtminstone tre personer som undrat det nu. Jag utesluter inte att det är jag som är blind, men om det är många som är blinda så kanske det är av intresse att framhäva det likväl.

Det verkar som vi har flyttat på den informationen, jag hittar den nämligen inte själv på hemsidan när jag letar. Så det här tar jag definitivt upp med våra webbansvariga. Tackar för infon!

Skrivet av phz:

Gällande "Weekend rush" 2012-10-28 och varan WD Green 3TB, så enligt två poster upp i denna tråd så var den inte uppe vid 11:00, och enligt mig så noteras den som "Slutsåld" på framsidan vid 13:50. Men samtidigt: om jag vid samma tidpunkt tittar på produktsidan för disken så står det att den för ordinarie pris 1240:- "Finns i lager, redo att skickas!".

Är det

  1. ett tekniskt problem,

  2. en teknikalitet av typen att tillverkningsserie och därmed modellnummer skiljer sig, eller

  3. är Dustin Homes tanke att ni har ett visst (icke angivet) antal "öronmärkta" diskar som går till rea, och resten säljs till ordinarie pris?

Om 3: har marknadsavdelningen koll på vad konsumentlagstiftning i Sverige säger om sådana selektiva reor?

Halloj,
det är en blandning av punkt 2 och 3. Det är ett satt antal ur vårat standardsortiment som säljes till ett väsentligt lägre pris och även under ett annat artikelnr.

Beträffande konsumenlagstiftningen (jag antar att du syftar på marknadsföringslagen) så är det vår marknadsavdelnings jobb att ha koll på den, så svaret på den frågan är ja. Men av ren nyfikenhet så undrar jag om du hade något särskilt i åtanke, då det mig veterligen enbart finns 3 förutsättningar för att få ha en "rea".

[QUOTE=Dirty Harry;12838445]Kl 12 var det väl som gällde för de utvalda varorna för resp. dag. 3TB dök upp ungefär 12:05.[/QUOTE]

Vi är lite sega med att komma igång på söndagar skyller jag på

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dustin Home:

Halloj,
det är en blandning av punkt 2 och 3. Det är ett satt antal ur vårat standardsortiment som säljes till ett väsentligt lägre pris och även under ett annat artikelnr.

Beträffande konsumenlagstiftningen (jag antar att du syftar på marknadsföringslagen) så är det vår marknadsavdelnings jobb att ha koll på den, så svaret på den frågan är ja. Men av ren nyfikenhet så undrar jag om du hade något särskilt i åtanke, då det mig veterligen enbart finns 3 förutsättningar för att få ha en "rea".

Hej igen

Fysiska butiker likt Siba, OnOff (RIP), etc., har varit i blåsväder för att annonsera om rea av en viss modell, men i praktiken bara låta detta gälla en delmängd av lagret och säga att "reaexemplaren är slut, men du kan köpa samma modell för en hundring mer". Detta är anledningen till att deras reor konsekvent handlar om en enstaka modell, även om det ofta kan röra sig om en teknikalitet gällande modellnumret, t ex av typen: "denna serie är tillverkad i Tyskland och denna i Polen".

Lagstödet i fråga jag tänker på är just som du nämnde Marknadsföringslagen, §4 "Otillbörlig marknadsföring", specifikt direktivbilagan, kap. 2, art. 5.5 som innehåller förtydliganden i bilaga I, som under "Affärsmetoder som under alla omständigheter är otillbörliga - Vilseledande affärsmetoder" i punkt 5 anger som exempel:

Citat:

Erbjuda produkter till ett angivet pris utan att näringsidkaren uppger att han har rimliga skäl att tro att han inte kommer att kunna leverera, själv eller med hjälp av underleverantör, dessa eller likvärdiga produkter till det angivna priset inom en tid och i sådan mängd som är rimligt med beaktande av produkten, omfattningen av reklamen för produkten och det pris som erbjudits (otillbörligt lockerbjudande).

Ovanstående innebär att det inte är lagligt att föra separata öronmärkta "realager" (om det inte framgår klart av erbjudandet). Siba kan alltså inte rea ut fem exemplar samtidigt som de har 20 till på lagret som de inte säljer. Ett sådant lager innebär att det inte föreligger några hinder för leverans av fler exemplar, vilket om sådan leverans ändå nekas gör att det räknas som "otillbörligt lockerbjudande" enligt texten ovan.

Siba/Elgiganten/MediaMarkt/etc. löser som sagt detta först och främst genom att inte ha speciellt många produkter i lager öht, men då ni hade disken på lager för ordinarie pris simultant som reaerbjudandet var "slutsålt" så är begreppet "otillbörligt lockerbjudande" nära till hands.

Vill man ha mer information än vad någon någonsin kan önska kan man läsa justitiedepartementets utredning om "Otillbörliga affärsmetoder" (sida 175 (!) i dokumentet berör detta).

Som brukar skrivas när man pratar lagar på internet: "jag är inte advokat, och speciellt inte din advokat" (och jag kan så klart ha helt uppåt väggarna fel), så detta är bara som information om eventuella problem med liknande kampanjer. Att problematiken här lyfts har dock en implikation gällande uppvisat uppsåt i eventuella framtida fall, vilket era jurister säkert vet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Hej igen

Fysiska butiker likt Siba, OnOff (RIP), etc., har varit i blåsväder för att annonsera om rea av en viss modell, men i praktiken bara låta detta gälla en delmängd av lagret och säga att "reaexemplaren är slut, men du kan köpa samma modell för en hundring mer". Detta är anledningen till att deras reor konsekvent handlar om en enstaka modell, även om det ofta kan röra sig om en teknikalitet gällande modellnumret, t ex av typen: "denna serie är tillverkad i Tyskland och denna i Polen".

Lagstödet i fråga jag tänker på är just som du nämnde Marknadsföringslagen, §4 "Otillbörlig marknadsföring", specifikt direktivbilagan, kap. 2, art. 5.5 som innehåller förtydliganden i bilaga I, som under "Affärsmetoder som under alla omständigheter är otillbörliga - Vilseledande affärsmetoder" i punkt 5 anger som exempel:

Ovanstående innebär att det inte är lagligt att föra separata öronmärkta "realager" (om det inte framgår klart av erbjudandet). Siba kan alltså inte rea ut fem exemplar samtidigt som de har 20 till på lagret som de inte säljer. Ett sådant lager innebär att det inte föreligger några hinder för leverans av fler exemplar, vilket om sådan leverans ändå nekas gör att det räknas som "otillbörligt lockerbjudande" enligt texten ovan.

Siba/Elgiganten/MediaMarkt/etc. löser som sagt detta först och främst genom att inte ha speciellt många produkter i lager öht, men då ni hade disken på lager för ordinarie pris simultant som reaerbjudandet var "slutsålt" så är begreppet "otillbörligt lockerbjudande" nära till hands.

Vill man ha mer information än vad någon någonsin kan önska kan man läsa justitiedepartementets utredning om "Otillbörliga affärsmetoder" (sida 175 (!) i dokumentet berör detta).

Som brukar skrivas när man pratar lagar på internet: "jag är inte advokat, och speciellt inte din advokat" (och jag kan så klart ha helt uppåt väggarna fel), så detta är bara som information om eventuella problem med liknande kampanjer. Att problematiken här lyfts har dock en implikation gällande uppvisat uppsåt i eventuella framtida fall, vilket era jurister säkert vet.

Intressant läsning. Jag ser till att någon lite mer kvalificerad än mig kikar på det här så ska vi se om vi kan skaka fram ett vettigt svar också

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd minirensad*

...på ett inlägg relaterad till en specifik order. Ta sådant direkt med Dustin/Dustin Home via deras ordinarie kontaktkanaler (se även Dustin Home-användarens signatur, t ex precis ovanför detta inlägg) för att vara i linje med trådens syfte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Dustin Home:

Vi är lite sega med att komma igång på söndagar skyller jag på

Nejdå, det var inte menat som kritik mot er att det tog fem minuter extra utan var ett svar på inlägget ovan att produkterna dök upp kl 12 och inte kl 11