Fråga om auktion i WoW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Köp ni guld bara ger pengar i min ficka då jag är anstäld på IGE LOL. Jobbar förvisso inte i huvud taget med att sälja guld då IGE äger en drös hemsidor, så som http://www.thottbot.com/ >:)

Äger de itemgarden.com? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Men men, jag tror att det kommer vara väldigt väldigt dåligt för wows ekonomi i slutändan.
vi får väl se hur det ser ut i framtiden.

På vilket sätt? Blizzard har väl snackat om att dom ska införa något system som iaf ska stoppa eller göra det svårare att sälja accounts, med guld vet jag inte... Eller så var det rykten.

Men varför skulle det förstöra ekonomin? Finns ju redan rätt mycket grejer som är skitdyra och att folk köper pengar gör det ju inte såå mycket värre på lång sikt ändå... eller vad vet jag. Inte direkt som att det är svårt att farma själv, men iaf. Vad jag vet är åtminstone att du vet lika lite som jag hur WoW kommer se ut i framtiden Och om guldfarmare förstör sååå himla mycket för WoW, varför har inte Blizzard försökt göra något åt det? Dom verkar ju nästan inte bry sig. Nä, lägg ansvaret på Blizzard som ägare av spelet, inte spelarna

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej

Men varför skulle det förstöra ekonomin?

för att om folk köper massa guld, kan man anta att priser på saker kommer att öka.
tillslut så blir det som i everquest eller vilket spel det nu var, kommer inte ihåg, men där blev grejorna så dyra att det var omöjligt att som vanlig ensam spelare kunna samla ihop tillräckligt med pengar själv för att kunna köpa eq.

grejen med wow som jag förstått det mot andra spel är att det verkar vara väldigt mkt BOP, så det är inte en lika stor marknad eftersom man själv måste spela till sig den mesta end-game-gear:en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
grejen med wow som jag förstått det mot andra spel är att det verkar vara väldigt mkt BOP, så det är inte en lika stor marknad eftersom man själv måste spela till sig den mesta end-game-gear:en

Ja, majoriteten av bästa gearet är BoP. Sen finns det dock vissa saker man kan köpa som är BoE. Men visst SKULLE det kunna bli "fel" i ekonomin i spelet, men på stora servrar finns det så många som säljer och köper saker hela tiden så att några få procent köper guld som folk ändå farmat ihop tror inte jag förstör sååå himla mycket. Fast jag kan ha fel i långa loppet, men det kan dom som säger tvärtemot också ha

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
På vilket sätt? Blizzard har väl snackat om att dom ska införa något system som iaf ska stoppa eller göra det svårare att sälja accounts, med guld vet jag inte... Eller så var det rykten.

Men varför skulle det förstöra ekonomin? Finns ju redan rätt mycket grejer som är skitdyra och att folk köper pengar gör det ju inte såå mycket värre på lång sikt ändå... eller vad vet jag. Inte direkt som att det är svårt att farma själv, men iaf. Vad jag vet är åtminstone att du vet lika lite som jag hur WoW kommer se ut i framtiden Och om guldfarmare förstör sååå himla mycket för WoW, varför har inte Blizzard försökt göra något åt det? Dom verkar ju nästan inte bry sig. Nä, lägg ansvaret på Blizzard som ägare av spelet, inte spelarna

det förstör ekonomin eftersom det blir en skyhög inflation. du förstår när du börjar läsa om ekonomi å sånt i skolan.. du kan ju jämföra med tex tyskland innan andra världskriget. Det kan sluta med att saker å ting blir så dyrt att den enda chansen du har att få tag på det är att själv köpa guld från item-stores. Nu är det ju så i WoW att hela soulbound-tekniken förhindrar att mycket av detta händer, jag antar att dom lärt sig från diablo 2..

Jag har en del erfarenhet av ekonomier som rasar i spel, men ett exempel som alla borde känna till är väll Diablo 2 LoD på battle.net. Så fort det finns pengar att tjäna så finns det folk som kommer att dra nytta av det, du tror väll inte alla dupes och hacks i d2 utvecklades i "välgörenhet" ? folk har tjänat riktigt mycket på detta och det är sånt som sänker ett spel. Inte nog med alla dupes, bottare och hackare så var ju priserna helt sjuka. en ny spelare hade inte en chans i världen att komma in i systemet om han inte själv körde bot eller köpte saker från dessa stores, som i princip kontrollerade hela marknaden.

Och simpel logik säger att finns det inga köpare så finns det ingen marknad och därför inga säljare.
Om folk inte köpt items i diablo 2 stores så hade det inte släppts några dupes/hacks/bots i någon större skala.

Jag kan bara hoppas på att blizzard gör något åt guld köpandet. Annars kan det bli mycket otrevligt i framtiden.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid

Jag kan bara hoppas på att blizzard gör något åt guld köpandet. Annars kan det bli mycket otrevligt i framtiden.

en väldigt enkel sak är väl bara att sätta gränser på moneytransfers?
för lixxom hur många "ger bort" 500g i en stöt?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
en väldigt enkel sak är väl bara att sätta gränser på moneytransfers?
för lixxom hur många "ger bort" 500g i en stöt?

Då gör man väl 5 trades istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
det förstör ekonomin eftersom det blir en skyhög inflation. du förstår när du börjar läsa om ekonomi å sånt i skolan..

Eh? Klart jag fattar, du behöver inte försöka få mig att låta dum ;p Men det har inte med topic att göra. Som du själv säger senare så är mycket i WoW BoP. Och det finns inte "hackers" på samma sätt som i Diablo 2 där folk kunde hacka account och föra över grejer och skit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
Jag kan bara hoppas på att blizzard gör något åt guld köpandet. Annars kan det bli mycket otrevligt i framtiden.

Mm, dom har sagt att dom ska försöka göra något åt det, eller så var det bara ett rykte

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Orka köpa guld, det är fusk enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Eh? Klart jag fattar, du behöver inte försöka få mig att låta dum ;p Men det har inte med topic att göra. Som du själv säger senare så är mycket i WoW BoP. Och det finns inte "hackers" på samma sätt som i Diablo 2 där folk kunde hacka account och föra över grejer och skit

Du sa ju innan att du inte förstod varför det var dåligt med hög inflation? jag som missuppfattat dig isf.

Det är förvisso sant att Diablo 2 var extremt "hack-vänligt" men man kan aldrig veta förens det är försent med sånt här, och ett som är säkert i att det finns gott om folk som sitter och försöker lista ut exploits eller hacks till WoW och det finns (redan) gott om bots ute.. det tog ett tag innan det kom bra bots till d2 med. "Problemet" här e väll snarare att göra en bot som inte kan bli upptäckt, vilket man kan tycka är skitsvårt men vem trodde på att det gick att hacka NASA innan någon hade gjort det?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
Du sa ju innan att du inte förstod varför det var dåligt med hög inflation? jag som missuppfattat dig isf.

Det är förvisso sant att Diablo 2 var extremt "hack-vänligt" men man kan aldrig veta förens det är försent med sånt här, och ett som är säkert i att det finns gott om folk som sitter och försöker lista ut exploits eller hacks till WoW och det finns (redan) gott om bots ute.. det tog ett tag innan det kom bra bots till d2 med. "Problemet" här e väll snarare att göra en bot som inte kan bli upptäckt, vilket man kan tycka är skitsvårt men vem trodde på att det gick att hacka NASA innan någon hade gjort det?

Botarna ökade ganska mycket den senaste månaden jag spelade WoW. Under 4 månader upptäckte jag 1 bot, och under den sista månaden upptäckte jag 3 botar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anden88
Orka köpa guld, det är fusk enligt mig.

Word!

Folk som köper guld och items är inte värda ett vitten enligt mig. Ska jag behöva lägga ner timmar på att få ihop en summa som någon annan kan köpa för riktiga pengar? Ska jag acceptera detta? Nej, fan heller. Om man använder sina egna pengar till att få ett övertag i ett datorspel så har något slagit slint, vad är det för mening att spela i så fall? Jävla idioter som köper guld, och ja, det går ut till precis alla som har köpt/funderar på att köpa guld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
Du sa ju innan att du inte förstod varför det var dåligt med hög inflation? jag som missuppfattat dig isf.

Jo du missuppfattade nog, det jag menade var inte att jag inte förstod att hög inflation var dåligt, utan att det inte är så många som köper guld ändå, och att många saker är BoP. I stort sett allt bra gear är BoP t ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
men vem trodde på att det gick att hacka NASA innan någon hade gjort det?

Sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Folk som köper guld och items är inte värda ett vitten enligt mig. Ska jag behöva lägga ner timmar på att få ihop en summa som någon annan kan köpa för riktiga pengar? Ska jag acceptera detta? Nej, fan heller. Om man använder sina egna pengar till att få ett övertag i ett datorspel så har något slagit slint, vad är det för mening att spela i så fall? Jävla idioter som köper guld, och ja, det går ut till precis alla som har köpt/funderar på att köpa guld.

Varför det? Det kostar att spela spelet trost allt. Och folk som sitter och spammar frostbolt eller flash heal och kan få ut någon galen item bara sådär, eller att flera spelar på samma account för att nå högsta pvpranken, det är helt rätt då eller? Kalla idioter för det är väl konstigt, men men. Iofs skulle det nog kännas lite trist att köpa guld, då om man köper något så skulle det inte kännas som att man själv gjort jobbet så att säga, men tycker bara det är trist att det finns folk som så mycket lättare får bättre grejer (PvE guilder). Anyway, ska börja grinda pengar till epic mount om ett tag

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
en väldigt enkel sak är väl bara att sätta gränser på moneytransfers?
för lixxom hur många "ger bort" 500g i en stöt?

Tja, jag gjorde faktiskt det en gång. Lirade inte längre på den servern och en polare ville ha epic mount så jag skickade 500g på posten.

OnT så förstör det ekonomin att folk köper/säljer guld, som folk redan påpekat. Vet inte om jag tycker att det är att fuska så direkt, men det förstör helt enkelt spelet. Skäl nog för mig att vara emot det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Word!

Folk som köper guld och items är inte värda ett vitten enligt mig. Ska jag behöva lägga ner timmar på att få ihop en summa som någon annan kan köpa för riktiga pengar? Ska jag acceptera detta? Nej, fan heller. Om man använder sina egna pengar till att få ett övertag i ett datorspel så har något slagit slint, vad är det för mening att spela i så fall? Jävla idioter som köper guld, och ja, det går ut till precis alla som har köpt/funderar på att köpa guld.

Så enligt dig, folk som har råd att köpa tjänster som städhjälp är mindre värda än fattiga människor som bor i förorten och knappt har råd med mat ?

Vill folk sitta och spendera pengar hejvilt får de väl göra det? Alla har inte råd med allt.

Jag ser inget fel i att köpa guld, eller powerleveling. 1-20 kostar ca 250 kr! 500g 300 kr. Billigt enligt mig.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Så enligt dig, folk som har råd att köpa tjänster som städhjälp är mindre värda än fattiga människor som bor i förorten och knappt har råd med mat ?

Vill folk sitta och spendera pengar hejvilt får de väl göra det? Alla har inte råd med allt.

Jag ser inget fel i att köpa guld, eller powerleveling. 1-20 kostar ca 250 kr! 500g 300 kr. Billigt enligt mig.

/Agree

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Jag ser inget fel i att köpa guld, eller powerleveling. 1-20 kostar ca 250 kr! 500g 300 kr. Billigt enligt mig.

Samma här. Jag skulle aldrig få för mig att köpa pengar dock, men powerleveling ser jag inget som helst problem i sålänge personen som köpte powerleveling lär sig karaktären. SÅÅ jävla skoj är det inte att grinda 1-60 igen

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Samma här. Jag skulle aldrig få för mig att köpa pengar dock, men powerleveling ser jag inget som helst problem i sålänge personen som köpte powerleveling lär sig karaktären. SÅÅ jävla skoj är det inte att grinda 1-60 igen

de tråkigaste levlarna är 1-30 1-40 ungefär. Sen blir det mycket roligare. Sen så blir det tråkigt igen vid 55-60 ungefär :/

men powerleveling 1-60 kostar ca 300$.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Word!

Folk som köper guld och items är inte värda ett vitten enligt mig. Ska jag behöva lägga ner timmar på att få ihop en summa som någon annan kan köpa för riktiga pengar? Ska jag acceptera detta? Nej, fan heller. Om man använder sina egna pengar till att få ett övertag i ett datorspel så har något slagit slint, vad är det för mening att spela i så fall? Jävla idioter som köper guld, och ja, det går ut till precis alla som har köpt/funderar på att köpa guld.

problemet är ju som sagt att det (indirekt) leder till hacks,bots och exploits.

Hade det inte varit för det så hade iaf inte jag brytt mig så mkt. Men man kan ju inte säga att folk som köper guld inte har förtjänat det, hur tror ni han har fått tag på pengarna? han har antagligen jobbat IRL för dom eller hur? altså förtjänar han det lika mycket som någon annan. MMORPG's bygger inte på jämlikhet, utan snarare den exakta motsatsen. alla vill ha mer makt och vara bättre än andra.

*edit* fel-quote

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid

Jag har en del erfarenhet av ekonomier som rasar i spel, men ett exempel som alla borde känna till är väll Diablo 2 LoD på battle.net. Så fort det finns pengar att tjäna så finns det folk som kommer att dra nytta av det, du tror väll inte alla dupes och hacks i d2 utvecklades i "välgörenhet" ? folk har tjänat riktigt mycket på detta och det är sånt som sänker ett spel. Inte nog med alla dupes, bottare och hackare så var ju priserna helt sjuka. en ny spelare hade inte en chans i världen att komma in i systemet om han inte själv körde bot eller köpte saker från dessa stores, som i princip kontrollerade hela marknaden.

Och simpel logik säger att finns det inga köpare så finns det ingen marknad och därför inga säljare.
Om folk inte köpt items i diablo 2 stores så hade det inte släppts några dupes/hacks/bots i någon större skala.

Jag kan bara hoppas på att blizzard gör något åt guld köpandet. Annars kan det bli mycket otrevligt i framtiden.

Botandet i D2 hade även possitiva sidor, t.ex blev många väldigt bra items (till exempel Heralqin crest "shako" och Shaftstopper) väldigt billiga, mot slutet av 1.09 gick dessa att köpa för ~50 perfect gems vilket gjorde att alla som hade en gnutta dedikation till spelet hade råd med dessa items som nästan är ett måste om man vill överleva på svårighetsgraden hell. Självklart ledde det till att spelare som spelade schyst aldrig kunde komma ikapp botarna men dom kunade iaf spela och ha roligt, jag gjorde väldigt många D2 spelare väldigt glada genom att byta ovan nämnda items mot t.ex gems och low-level runes.

Botar utvecklades inte för att kunna tjäna pengar, dom utvecklades av folk som tyckde det var roligt även om vissa *host*mousepad och Njaguar*host* belv giriga efter ett tag. det var (är) ett väldigt långsamt sätt att få in items, med en dupe kan du göra samma sak som skulle ta en månad med bot på under 10 minuter.

En privat dupe metod kunde föresten säljas på ebay för 3000$US men det var ändå ganska billigt med tanke på att en person hävdade att han med en dupe kunde tjäna ~1500$ i veckan på Ebay.

Botandet hade säkert funnits i samma utstäckning även om det inte gått att sälja items.

I fall någon inte listat ut det än så ja, jag botade så inni helvete mycket, jag botade minst 10 timmar om dagen i 2 år eller nåt i den stilen, pindleskin måste ha dödats hundratusentals gånger.

För att återgå till någonting vettigt, Jag ser inga problem i att köpa/sälja Guld i wow.

Och jag tror inte det påverkar ekonomin nämnvärt, OK priserna på items kanske ökar men var fån ni ert guld ifrån? Just det, försäljning av items på AH. Fri marknad FTW!

Även i WoW så kommer botandet inte från vilja att tjäna pengar på Ebay, botarna utvecklades för att säljas, till privat personer som inte vill grina hela dagen. Skillnaden är att i WoW så används dom även av s.k Ebayare och div. kinesiska företag men det är inte därför dom utvecklas.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Har inte den här tråden gått "lite" offtopic nu?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
*massor med text*

Tack!

Norbius: Om moderator låser så kommer nån (jag ) göra ny tråd.

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju även vara så att alla inte har samma mängd TID att lägga ned på World of Warcraft. Jag t.ex. går i skolan och tränar för fotbollen varje dag, vilket leder till att det är svårt för mig att hinna göra endgame instancer, få hög rank osv.

Det finns alltså omjämlikheter även där, right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adria
Sen kan det ju även vara så att alla inte har samma mängd TID att lägga ned på World of Warcraft. Jag t.ex. går i skolan och tränar för fotbollen varje dag, vilket leder till att det är svårt för mig att hinna göra endgame instancer, få hög rank osv.

Det finns alltså omjämlikheter även där, right?

Hinna göra? Vad gör det brådskande? "Åh nej, nu har jag full tier x men kan inte visa min glädje för alla andra har den redan"? Det är dock förstående om du känner så, för den känslan får man ibland när man skriver något.

Spel med MP är aldrig och kommer förmodligen aldrig bli riktigt rättvis ur olika aspekter.

Att sitta och försöka rättfärdiga att köpa wow-valuta för riktiga pengar är bara dumt, om det är det du gör. Själv rapporterar jag sidor som står för dessa tjänster till GMs, men det är bara när folk viskar och gör reklam för sidorna.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
På vilket sätt? Blizzard har väl snackat om att dom ska införa något system som iaf ska stoppa eller göra det svårare att sälja accounts, med guld vet jag inte... Eller så var det rykten.

Men varför skulle det förstöra ekonomin? Finns ju redan rätt mycket grejer som är skitdyra och att folk köper pengar gör det ju inte såå mycket värre på lång sikt ändå... eller vad vet jag. Inte direkt som att det är svårt att farma själv, men iaf. Vad jag vet är åtminstone att du vet lika lite som jag hur WoW kommer se ut i framtiden Och om guldfarmare förstör sååå himla mycket för WoW, varför har inte Blizzard försökt göra något åt det? Dom verkar ju nästan inte bry sig. Nä, lägg ansvaret på Blizzard som ägare av spelet, inte spelarna

Då kan vi ju säga såhär:
Om en kille som kör en BMW M5:a i 200 km/h och blir tagen för det, då ska han gå fri och man åtalar tillverkaren, i detta fall BMW, för att dom inte gör något åt att bilen går så fort.

Permalänk

...

hum - den inflation som ni pratar om är inte skadligt direkt - pengarna i wow är frånkopplade från värdet av items - så när folk farmar och mängden pengar ökar, påverkas inte det sammanladga värdet av pengarna.

Dvs att det finns fortfarande lika mycket items i omlopp, och dessa är fortfarande, relativt sett, värda lika mycket.

I spel som har en till viss del av npcdriven ekonomi, som wow, kan detta till och med förenkla för spelare - då npcpriserna inte tar hänsyn till inflation. Jämför till exempel hur lätt det är att köpa mount nu, mot hur svårt detta var i till exempel betan.

However, playerdriven inflation som detta ger upphov till Seignorage, en slags indirekt beskattning på den redan ihopsamlade förmögenheten. Ifall du grindar, och skaffar pengar, så ökar din del av den kollektiva förmögenheten %uellt sett. Motsvarande, så minskar alla andras delar!
Jämför - ifall det finns 100 g totalt sett, och av de så har du 10%. Du "äger" eller har möjlighet att äga 10 % av alla items i spelet. Du grindar upp ytterliggare 10 guld. Nu finns det 110 g totalt, varav du äger 20, dvs ungefär 18%. Helt plötsligt har din del av det totala värdet ökat med 8procentenheter MEDANS ALLA ANDRAS HAR MINSKAT MED SAMMA SUMMA. Din köpkraft har ökat, och deras har minskat.

Man skulle kunna hävda att RLguldmarknaden är en av drivkrafterna bakom grinding, och således att genom att folk kan köpa guld så blir "din" del av det totala värdet på din server mindre (om du inte håller jämna steg och farmar du med..P)

-----

Om ni e mer intresserade av hur ekonomiska faktorer påverkar Mmorpgs finns det utmärkta artiklar på Terra Nova, eller en tread på F13.net.. nämnda siter är även ganska schyssta ifall man vill hänga med i vad som händer med Mmorpgs och mmog idag, då många developers från speltillverkarna postar där..

Permalänk
Medlem

Jag kan inte fatta folk som köper guld/items/konton i WoW.
Jag har spelat sedan första US-betan, sedan EU-betan och nu sedan det släptes.
Jag har fortfarande inte någon karaktär som har nått 60. Jag har ännu inte utforskat många av de instancer som finns.

Att "powerlevla", köpa konton, vad tjänar man på det?
Man missar ju hela känslan av spelet!
Som att köra igenom ett spel till sista banan med evigt liv, wallhack och alla vapen, för att sedan ta död på bossen och kunna säga "jag klarade det!".
Kanske är det en mognadsgrej, kanske handlar det om att man vill visa upp sin gubbe "kolla här! jag har blabla och blabla (som jag inte kämpat ihopsjälv... jag har köpt dem för min pappas pengar)"

Ni som säger att det inte är ett problem med köpt guld i wow, låt mig ge ett konkret exempel:
1 det finns goldfarmers, det vet vi. dessa samlar dock bara en massa guld, och spekulerar inte på AH
2 det finns sådana som köper guld av dessa farmers
3 det finns yrken som är beroende på att kunna köpa reagents på AH.
4 anta att jag köper på mig säg 500g, med dessa så köper jag upp... säg allt silk, mooncloth, runecloth... whatever. Detta säljer jag sedan ut till överpris, vilket får till följd att vanliga spelare som lägger ner tid för att få tag i sina pengar får lägga ner ännu mer tid, antingen på att försöka skrapa ihop ingridienserna på egen hand, eller skrapa ihop pengarna själva, så gentligen kan man se det som ni säljer någon annans tid. De som ni köper guldet av i Korea, de har betalt för att samla ihop det, det har inte jag som måste grinda ihop för att kunna vidareutveckla min figur.

Att säga att det tidskrävande att spela och att det är bra att utnytja "powerlevling", vad är det som är så bråttom med att ha en lvl 60 figur, en figur som saknar karaktär och historia?

Nåväl, just my 2 cents, men jag vet att det är många som är med mig i denna fråga.
/Latharnor lvl 53 nightelf druid on Earthen Ring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Hinna göra? Vad gör det brådskande? "Åh nej, nu har jag full tier x men kan inte visa min glädje för alla andra har den redan"? Det är dock förstående om du känner så, för den känslan får man ibland när man skriver något.

Spel med MP är aldrig och kommer förmodligen aldrig bli riktigt rättvis ur olika aspekter.

Att sitta och försöka rättfärdiga att köpa wow-valuta för riktiga pengar är bara dumt, om det är det du gör. Själv rapporterar jag sidor som står för dessa tjänster till GMs, men det är bara när folk viskar och gör reklam för sidorna.

Jag antydde ej till argumentering för köp av pengar men jag betonade ojämlikheterna som alltid kommer finnas.

Först vill jag säga att ditt exempel var kasst. Du får det att låta som att alla kan få tier x set bara man håller på länge men kanske spelar lite varje gång. Alltså om jag har 20 minuter att spendera på WoW om dagen kan jag göra det under lång tid och så småningom få mina epics. Det stämmer inte då man måste sitta under LÅNG TID i sträck för att kunna klara många saker.

Om jag nu inte har denna möjlighet som andra kanske har så är det ju precis som med köp av valuta så att förhållandena IRL spelar in.

Förstår du själv att man inte kan få vissa items fast man spelar i år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Då kan vi ju säga såhär:
Om en kille som kör en BMW M5:a i 200 km/h och blir tagen för det, då ska han gå fri och man åtalar tillverkaren, i detta fall BMW, för att dom inte gör något åt att bilen går så fort.

Du vet WoW är en virtuell värld som Blizzard kan ändra som dom vill... I verkligheten fungerar det inte riktigt så. Det är heller inte olagligt att köpa guld, det är det dock att köra för fort WoW är bara ett spel, och ditt argument var inte direkt vettigt ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Jag kan inte fatta folk som köper guld/items/konton i WoW.
Jag har spelat sedan första US-betan, sedan EU-betan och nu sedan det släptes.
Jag har fortfarande inte någon karaktär som har nått 60. Jag har ännu inte utforskat många av de instancer som finns.

Offtopic men varför har du inte lvl 60 om du spelat så länge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
4 anta att jag köper på mig säg 500g, med dessa så köper jag upp... säg allt silk, mooncloth, runecloth... whatever. Detta säljer jag sedan ut till överpris, vilket får till följd att vanliga spelare som lägger ner tid för att få tag i sina pengar får lägga ner ännu mer tid, antingen på att försöka skrapa ihop ingridienserna på egen hand, eller skrapa ihop pengarna själva, så gentligen kan man se det som ni säljer någon annans tid. De som ni köper guldet av i Korea, de har betalt för att samla ihop det, det har inte jag som måste grinda ihop för att kunna vidareutveckla min figur.

Grejen är att du skulle för det första inte har råd att köpa upp alla silk, mooncloth, runecloth med bara 500 g. Och för det andra så skulle säkert några desperata köpa då, men samtidigt skulle folk lägga upp cloth osv för billigare priser än dina, och folk skulle köpa dom istället. 1 person kan liksom inte påverka såå himla mycket, om det inte är en pytteliten server vill säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Att säga att det tidskrävande att spela och att det är bra att utnytja "powerlevling", vad är det som är så bråttom med att ha en lvl 60 figur, en figur som saknar karaktär och historia?

Nåväl, just my 2 cents, men jag vet att det är många som är med mig i denna fråga.
/Latharnor lvl 53 nightelf druid on Earthen Ring

Dom som köper accounts har nog redan haft lvl 60 innan, eller vi säger så iaf. Att grinda 1-60 kanske inte alltid känns så lockande då man ändå ser ut som 100000 andra till slut, samma gear, kanske annat hår, men finns alltid någon som är likadan.

Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa acc, för det första skulle jag då behöva betala extra för ett till account, plus som du säger, hur kul är det att få en lvl 60 när man vet att man inte gjort något själv?

Och även om du har en bra poäng så är dina argument inte direkt genomtänkta. Eller så håller jag inte med dig till 100% bara. Att köpa guld ser jag inte som något såå himla farligt, jag skulle iaf bara använda det till att köpa mig en mount i stort sett. Inte direkt till att påverka inflationen, men såklart... Finns dom som köper guld och använder på det sättet, och det är väl lite illa. Men eftersom jag inte har möjlighet att köpa guld och det inte känns så himla lockande egentligen, så kommer jag inte göra det. Men jag tycker fortfarande likadant dock, skulle inte kunna tänka mig att köpa ett account, och att köpa guld är inte så lockande, men inte såå himla fel heller

Edit:
Sen håller jag med Adria om att Feltherrs exempel var riktigt uselt. Tid betyder inte automatiskt epics

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adria
Jag antydde ej till argumentering för köp av pengar men jag betonade ojämlikheterna som alltid kommer finnas. Har ju inget med (off topic)diskussionen att göra egentligen.

Först vill jag säga att ditt exempel var kasst. Du får det att låta som att alla kan få tier x set bara man håller på länge men kanske spelar lite varje gång. Alltså om jag har 20 minuter att spendera på WoW om dagen kan jag göra det under lång tid och så småningom få mina epics. Det stämmer inte då man måste sitta under LÅNG TID i sträck för att kunna klara många saker.

Om jag nu inte har denna möjlighet som andra kanske har så är det ju precis som med köp av valuta så att förhållandena IRL spelar in.

Förstår du själv att man inte kan få vissa items fast man spelar i år?

Okej då missförstod jag dig, men varför då poängtera det uppenbara? Det säger väl sig självt att man har olika förutsättningar när man spelar.

Mitt exempel var bara som sagt ett exempel, vilket jag tyckte var alldeles utmärkt för att förtydliga vad jag menade. Fördjupa dig inte mer i det, det var bara ett EXEMPEL (förtydligade med capslock) som faktiskt grundlägger sig på hur det ligger till (beroende på hur man spelar, självklart), dvs att ju mer man spelar, desto större chans har man att få bra items till slut. Det kan ingen neka till, utan det är ren logik.

Ja, det förstår jag.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower