Permalänk
Medlem

[VB.NET] Minimera alla

Hej!
jag håller på med ett VB.NET-projekt(framework 1.1) där jag prompt vill kunna minimera ALLA synliga fönster så att skrivbordet syns.
Har kollat lite på MinimizeAll()-funktionaliteten i shell32.dll, men jag ska kunna distribuera min exe utan att användaren ska behöva ha med DLL:er i samma mapp, och jag vill inte baka in en 8MB dll i min applikation...

Så frågan lyder:
Hur gör jag för att minimera alla aktiva fönster i Windows?

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

är det verkligen så smart med en sådan lösning? Jag skulle bli galen om något program tvingade ner alla mina fönster jag med omsorg väljer att visa

Har ingen aning om hur du ska lösa det, men du borde väl kunna anropa funktionen som körs när du trycker "windowstangent"+D. Den finns vad jag vet med i allas windows.

Kan du inte direkt komma åt MinimizeAll från shell32.dll där den ligger på systemet, måste den ligga i samma mapp?

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Windows startar inte utan shell32.dll så du kan vara helt säker på att den redan finns. Visste inte ens att MinimizeAll fanns. En annan lösning är att simulera win+m med keyb_event eller motsvarande. Det är jäkligt fult dock. En snygg lösning är EnumWindows + ShowWindow. Kan nästan sätta pengar på att MinimizeAll använder sig av den.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."