Laptop som ständigt crashar, vad är fel?

Permalänk
Medlem

Laptop som ständigt crashar, vad är fel?

Hej!

Har en drygt 3 år gammal Medion laptop som nu börjat att crasha hela tiden. P4 2,5GHz, 512MB ram

Det börjar först efter ca 30-45 min efter att datorn vart igång, kan det vara något som blir för varmt? Har kollat på tempen för Processor och hårddisk men dessa ligger runt ca 50grader (fläkten fungera i alla fall).

Har även testat att enbart köra med nätdel alternativ batteri, så kraften borde ju inte vara felet...

Min första tanke var att hårddisken kanske spökar, men har kört checkdisk utan att den hittar något, kan det kasnke kan vara fel på den ändå?
Har tillslut även testat att formatera hela disken och sedan installera om Windows ett par ggr utan någon förbättring (ibland hinner jag inte ens klart med installationen innan den crashar.

Någon snäll person som kan ge något förslag på vad jag skall göra?? Antar att det inte finns några program som kan scanna igenom hela datorn efter hårdvarufel?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Tack, Nu har jag kört det där memtest från en bootCD i nästan 4 timmar, hittar inga fel och inte en enda crash... Så minneshanteringen verkar ju fungera perfekt!

Mer bra förslag?

Edit: nu ändrade jag i testat på Memory Sizing från Bios - Std till Bios - All, och då är jag redan uppe i 700000 fel efter bara någon minut... Är det bara fel inställning av mig då eller är det så att minnet är kasst ändå?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna ha nåt med batteriet att göra? eller något med värmetröskeln som blivit fel?

Permalänk

det kanske kan va tempen ändå, den kanske har samlat på sig massa damm, testa att öppna och kolla om det är mycket damm i datorn, du hade ju redan kollat tempen men annars vet jag inte vad det kan va, så då kan du ju testa att damma ur den så kan du ju utestluta överhettning om det inte hjälper, då är du ju iallafall en bit på vägen

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

kolla på vilken temp skydet är inställt på, det kan ju vara den som spökar, att den tex ställt ner sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Skulle det kunna ha nåt med batteriet att göra? eller något med värmetröskeln som blivit fel?

mm, fast jag testade att ta ut batteriet helt och bara köra från nätdelen, så det borde vara ok...

får testa att öppna den igen och se, gorde ett halvhjärtat försök att öppna den innan, gick inte så bra men det kanske sitter något dold skruv under tangentbordet som jag missat eller så.

lurigt det där med minnet va (enligt min edit)? inte så haj på proggrammet om det kankse bara jag som ställt in att testa minne som inte finns i mitt andra försök?

---------------------

Edit: Som vanligt var jag för ivrig och satsade 830kr på att det var hårdisken som var skum, eftersom det alltid craschade när den gick hårt... Men samma fel nu, men har trots allt en bättre o större hd... Installerat linux på den så länge, det verkar stabilt konstigt nog!

Finns heller inte någon tempinställning att göra i mitt bios :-(...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Så då vet vi att det varken är hdd:n eller minnena(?)

prova ta tempen på datorn och se om den kraschar vid en specifik temp eller om den krascahr huxflux. För om den inte kraschar vid ett spec temp så kan vi utesluta tröskelvärdet för tempen.

Permalänk
Medlem

Har monitorerat tempen på processorn fast ser inget samband, ibland crashar den vid 56 grader ibland på 49.... Men den går ju alltid bra i en dryg halvtimma efter den vart avstängd under natten, sedan crashar den non stop nästan. Finns tyvärr ingen mer tempsensor i datorn (förutom disken).

Kan även tilläga att det inte var mycket damm i den... surt

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

tjenare Andy72 och alla andra..
köpte för några år sedan en medion md 40729..
har exakt samma problem som dig med min, när den var ny lämna jag in den på elgiganten där jag köpt den.. fick tillbaka den och dom sa att dom bytt ramminnet men samma problem fanns kvar.
installera om win och tänkte inte mer på det, funka ju ändå ganska smärtfritt så länge jag har den går direkt från nätdel men är mer ostabil när den går på batteri..
flasha nyligen bios eftersom jag trodde det kanske skulle hjälpa.. men det blev bara värre..
googla lite efter svar och kom över några rykten att drivarna som medion ger ut är i konflikt med sp2.. i alla fall till xp..
installera ubuntu 5.10 och allt verkade funka fint men efter ett tag crascha det också.. i alla fall X, kan inget om linux så kan inte gå in mer på vad som funka och inte funka men låste sig i alla fall
hoppas någon kan hjälpa mig/oss.. eller i alla fall har tipps på vad som kan vara fel..

Visa signatur

Att göra fel är inte rätt! eller?

Permalänk
Medlem

Ja, man får hoppas det finns någon som vet vad det kan vara!?

Misstänker att det är något med minnesallokeringen för grafikkortet, testade nämligen att köra Vista på den, fungerade jättebra ända tills ändrade allokerinen av minnet i bios.. Nu är den totalt ostabil i allt, och det hjälper inte om jag ändrar tillbaks

edit:
Tack GonZia för hjälpen med uppdateringen av bios! Vågade chansa med att uppdatera eftersom det inte kunde bli mycket sämre efter mitt förra pillande i bios. Funkade en dryg timma nu så jag hann installera Vista innan den crashade så det blev ju faktiskt lite bättre (ungefär som det var från början)...

Men nu är det bara att vänta tills i morgon så den hinner svalna av ordentligt innan det går att pula vidare

Kan även nämna att modellen är MD6129

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/