WoW tråden om förstörda sociala relationer och problem

Permalänk

Jag spelar WoW och kan nog anses beroende. Eller före detta beroende. Nu har jag i princip helt tröttnat. Men suget finns kvar. Precis som med nikotinet.
Lirar ofta WoW, men det går i perioder.
Vissa helger är man hemma och sitter framför datorn och skiter i allt annat..
Andra helger är man ute på vift nånstans och håller på.
Men jag är dock rädd för att jag är spelberoende.
För när vi är ute vistas vi oftast på en "bensinmack" eller vad man nu ska kalla det, eftersom allt folk är där i princip.
Och där så äter man eller är ute på cigg eller sitter vid spelautomaten.
Dock har jag slutat röka, men dessvärre snusar jag, vilket inte är vidare populärt här i Finland.

Så ja, så mycket socialt finns det väl inte. Men i skolan är jag väldigt social och tycker själv jag sköter skolarbetet någorlunda.
Några läxor eller dylikt har jag tyvärr inte befattat mig så mycket med, p.g.a WoW, helt ärligt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Jag spelar WoW och kan nog anses beroende. Eller före detta beroende. Nu har jag i princip helt tröttnat. Men suget finns kvar. Precis som med nikotinet.

Alltså, om alternativet är att hänga vid en bensinmack, snusa och sitta vid en spelmaskin tror jag inte att WoW är så dåligt för dig.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli ett stort samhälleligt problem att folk rör på sig för lite.

I Finland där jag bor och där man ännu har allmän värnplikt har man märkt att de som rycker in i lumpen har allt sämre kondition, dessutom väger folk i snitt 7 kg mera än för 20 år sedan.

Man kan ju förstås inte skylla enbart på datorspel för detta. Men datorspelen bidrar definitivt inte till bättre fysisk kondition. Över huvudtaget sysslar unga för mycket med sådant som inte tränar den fysiska konditionen.

Faktum kvarstår att folk har allt sämre fysisk kondition - det finns risk för att vi om 20 - 30 år har 40-åringar som skuffar på rullator - i bästa fall, i värsta fall ligger de på långvården.

WII är ju här en utvecklingstrend i rätt riktning där man ju faktisk ska röra på sig också.

Jag är själv 47 år gammal och sitter definitivt för mycket vid datorn, jag får ta mig hårt i kragen för att släpa mig ut och röra på mig. Bli inte som jag, motion och frisk luft gör att datorspelande blir en kvalitetsmässigt bättre upplevelse sedan när du kommer in igen!

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Istället för att säga "WoW är beroende framkallande och förstör livet för många" varför inte gå djupare och fråga sig varför så många ungdomar faktiskt känner att dom måste fly verkligheten?

För att frågan inte är så pass djup. Ungdomar tänker inte "Fan vad skit jag mår, jag måste bort, jag köper WoW". Dom tänker "Fan, WoW verkar schysst, jag testar det" och sen fastnar dom. Det är en minoritet som flyr till WoW för att deras riktiga liv är piss, och den minoriteten tror jag inte är fler än 1%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taraz
Ärligt talat så tycker jag att det där låter sjukt att säga att droger inte är farliga och alla borde använda det LOL! WoW farligare än droger??? tror faktiskt att fler än 11 miljoner håller på med droger och VÄLLDIGT många fler dör av överdos varje dag än vad någon någonsin gör av att spela WoW.
Jämföra heroin och WoW tyder på att du är lite drogberoende tror jag och ja det ska vara förbjudet för det är bara SJUKT och IDIOTISKT att hålla på med vilken drog som helst, nog fler som försvinner i samhället av droger och förlorar sina kompisar om inte alla sitter och knarkar ihjäl sig i ring kanske som sitt lilla drog "lan".
Spelar nog hellre WoW några timmar om dagen än att någonsin ens testa en idiotisk drog som folk dör av hela tiden.

Sa jag "WoW är farligare än droger"? Nej, det gjorde jag inte. Jag sa att heroin ur ett större perspektiv antagligen är bättre än WoW, med tanke på att heroin är en drog som inte är speciellt farlig rent fysiskt sett och inte förstör användaren sålänge den tas kontinuerligt. Du är ute på hal is när du säger att det är "SJUKT DUMT OCH IDIOTISKT" att ta vilken drog som helst, för det visar ju att du inte har någon koll om droger som sådana utöver vad du har fått höra från mamma, pappa och skolan (vilket alla som har fakta vet är 90% bullshit). Kuriosa: överdoser beror oftast på varierande kvalitet på heroinet, något som alltså hade varit kraftigt reducerat om heroin gick att få via staten direkt istället för att underhålla den organiserade brottsligheten (d.v.s. killarna som gör värdetransportrån) som tjänar grova pengar på att sälja knark. Hade staten sålt knarket istället hade du kanske fått 2000:- i månaden istället för 1050 (förutsätter att du är åtminstone 13 nu).
Dessutom är nog alkohol och heroin de enda "stora" droger som ö.h.t. är lätta att överdosera. Amfetamin, LSD, svamp, cannabis och kokain kan du i stort sett trycka i dig hur mycket du vill av utan att dö. Det säger väl kanske en del om hur fel prioriteringar din kära stat har, samma stat som säger att du blir galen av cannabis men det är lugnt att dricka öl.

Jag gillar din hobbyanalys också; min jämförelse mellan WoW och heroin tyder på drogberoende? Tss, ge dig.

Men jag inser att jag är inne på djupt vatten att använda liknelser och dra paralleller för det känns som om man måste lägga sig mer platt än en rödspätta när man pratar med dig om man vill komma fram.

Min poäng är hur som helst att WoW "bara" är ett spel, samtidigt som det inte är det. Ni höjer upp WoW som någon form av e-knark (vilket det inte är), samtidigt som ni beroende tycker att det är aslugnt för att det bara är ett spel (även fast ni säkert sabbar mer för er själva än om ni hade supit på helgerna eller rökt gräs och spelat Fifa med polarna en kväll).

Det handlar inte om verklighetsflykt eller dåliga sociala reaktioner, det är ett kul spel bara. Saker som är roliga stimulerar belöningscentrat i hjärnan och skapar ett psykiskt beroende. Det kan vara att spela WoW, att åka snabbt i en bil, att kolla på TV eller trippa på svamp. Det är ingenting i dessa föreseelser som är "beroendeframkallande", det är sakerna i sig. WoW råkar vara väldigt kul och skapar alltså ett beroende hos människor och detta beroende kan vara (är) mycket kraftigare än beroendet som skapas av LSD, därför att WoW är något man utan problem kan göra 15 timmar om dagen, 7 dagar i veckan medan det inte går att ta LSD så ofta. Alltså är det ur beroendesynpunkt bättre att köra LSD än WoW. Däremot är LSD farligt på andra sätt. Men det är det som är grejen, ni måste förstå att gränsen mellan WoW och en riktig drog är OTROLIGT fin.

"Man vill fly bort, för verkligheten är så jobbig och då är det skönare att försvinna in i WoW / röka gräs".

NEJ, det är bara KUL. Det är det enda det handlar om, folk vill göra saker som är KUL(/skönt/häftigt/spännande) och därför gör man det.

"Äh, jag är inte beroende. Jag kan ju lägga av när jag vill, jag har bara ingen lust".
Martin 15 år, wowspelare eller Danne 24, gräsrökare?

Jag hade kunnat fortsätta längre men jag antar att jag redan har producerat mer än vad någon kommer palla att läsa. Tänk bara på att WoW är mer likt en drog än vad ni kanske tror och FAKTISKT farligare för samhället än vad vissa droger är (kids skolkar, får dåliga betyg, sänker utbildningsnivån över hela landet, blir av med flickvänner och vänner, torskar jobb etc). Hade alla varit fast i WoW hade ju sverige gått under.

Men som sagt, om ni väljer att spela WoW eller pyssla med droger är ingenting jag bryr mig om eller dömer er för, men rannsaka er själv lite innan ni säger att det ena är lugnt och det andra är koncentrerad död.

Permalänk

Kul läsning. Tur att man inte har några kompisar som spelar. Eller har kompisar som spelar men det märks inte så mycket. De kan vara ute och festa på helgerna utan och säga att de ska spela WoW. Vissa i den här tråden verkade ju sitta 12 timmar om dygnet va i helvete tänker ni med? Har aldrig spelat spelet vilket efter man läst denna tråden verkar vara ganska tur.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Alltså, om alternativet är att hänga vid en bensinmack, snusa och sitta vid en spelmaskin tror jag inte att WoW är så dåligt för dig.

Haha nej Men snusar gör man ju ändå! En god snus förlänger livet.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Kan dra paralleller till EQ.

Spelade 2001 - 2004 i ett guild som var det bästa Europeiska guildet på en server. Kan nog lugnt säga att jag spelade 12 timmar per dag- givetvis blev mycket lidande, ljög för familjen, hoppade av min utbildning, umgicks knappt utanför datorvärlden, etc etc...

Trots allt detta kan jag ibland idag dagdrömma mig bort och minnas den där känslan man bara kan få för det första mmo spelet man spelat.

Summa summarum: Mitt liv pausade i ungefär 3 år och det var ett kallt uppvaknande när man insåg vad man försakat och att det tog mig 3 år längre att bli färdig ingenjör.

Kan också tillägga att jag har en kompis som är lärare och enligt honom är WoW en av de främsta orsakerna till att elever misslyckas i skolan. Detta har inget med intelligens att göra utan enbart att vissa människor fastnar mycket lättare än andra. Han har sett hyperintelligenta kids helt tappa fokus och skita i skolan.. trist men så är det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är illa när man inte kan hantera det utan att det går ut över sin omvärld.

Det är väl som med vilket missbruk som helst? Man förlorar jobb och flickvänner, sina vänner man träffar face to face kanske slutar ringa för man ändå inte vill hänga med och göra något för man ska raida eller what not? Varför skulle detta beteende vara annorlunda gentemot någon som råkar ut för samma sak som nyttjar droger eller börjar hamna i ett alkoholmissbruk? Effekten av missbruket är skrämmande likt varandra. Samma sorts förnekelse. "Fan, är inte du rätt ofta ute och dricker och blir stupfull numer?" "Vaaa? Näää... Vad då? Nej, det tycker jag inte." Jag tror det svåra är att inse att man kanske har ett missbruk som inte är i "traditionell" mening ett missbruk. Det svåra där, som med "vanligare" missbruk är att faktiskt erkänna det och hitta en väg tillbaka.

Jag har själv haft problem och jag vet om det, så därför när jag började köra WotLK för en månad sedan så är det hård disciplin som gäller. Ingen träning på den dag jag tänkt, tja, då blir det ingen WoW heller. Det höll i sex veckor, förra veckan sket det sig rätt mycket, men det var förvisso mycket annat som kom i vägen för att jag just sket i träningen, men i alla fall. Det är så mycket enklare att bara komma hem, kirra middag och sätta sig vid WoW och slappa än att faktiskt ta sig tid att göra annat. Vi människor är ju lata av naturen

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag tänker svara på denna tråd av mina egna erfarenheter , jag tänker lägga ner spelet helt o sälja mitt konto ,skälet är 2 saker:

1. spelet i säg har blivit aldeles för krävande ,för att köra en raid krävs hösta gearsen på alla o att man ska ha hög dps. (Ja vist kan det va bra men har man bra gears o inte kan handskas med spells så man nu inte kan göra så hög dps som nu gubben gör i sig, detta är en annan femma.) Jag har nu byligen blivit level 80 o råkat ut för dom värsta "IDIOTERNA" om man nu kan säga så, Som bara lämnar grupperna för att dom anser att gruppen är för dålig. sånt anser jag kränkande då man nu kämpar på så gott det går.

2. Omvärden i övrigt har blivit tom ,man är inte så mycket med kompisar som man tidigare var pga att man hellre sitter hemma o spelar. jag vet detta är skälvförvållande men spelet i säg kräver detta, att man nu ska jobba på o bli bättre ,det tar som inte fem minuter att spela en instans.

Ja i allfall jag börjar vara less på spelet o har från o med 15e tänkt lägga ut mitt konto på blocket. har jag kontot kvar kommer ja liks att återkomma till spelet för att jag inte har annat att göra. så jag måste se till att det finns andra saker att göra förutom att spela World of warcraft. Jag har ju klarat mig utan det i flera år innan.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Kan dra paralleller till EQ.

Spelade 2001 - 2004 i ett guild som var det bästa Europeiska guildet på en server. Kan nog lugnt säga att jag spelade 12 timmar per dag- givetvis blev mycket lidande, ljög för familjen, hoppade av min utbildning, umgicks knappt utanför datorvärlden, etc etc...

Trots allt detta kan jag ibland idag dagdrömma mig bort och minnas den där känslan man bara kan få för det första mmo spelet man spelat.

Summa summarum: Mitt liv pausade i ungefär 3 år och det var ett kallt uppvaknande när man insåg vad man försakat och att det tog mig 3 år längre att bli färdig ingenjör.

Kan också tillägga att jag har en kompis som är lärare och enligt honom är WoW en av de främsta orsakerna till att elever misslyckas i skolan. Detta har inget med intelligens att göra utan enbart att vissa människor fastnar mycket lättare än andra. Han har sett hyperintelligenta kids helt tappa fokus och skita i skolan.. trist men så är det.

Du hade svinkul i 3 år, det är inte så att du satte i fängelse i 3 år. Vad går livet ut på om inte ha kul? So what att du blir civilingengör 3 år senare.
Visst, det är inte bra att missbruka något, men du hade roligt under tiden du spelade. Du har bara dig själv att skylla på, det gäller alla andra också. Möjligtvis skulle du kunna lägga skulden på dina föräldrar, det är trots allt dom som har hand om er tills ni fyllt 18.

Börjevandal, jag håller med om att tex WoW tar alldeles för lång tid, men det är ändå varje enskild person som får avgöra ifall man har tiden och om man tycker det är värt det.

Man hittar kompisar i spelet, folk som spelar WoW tillsammans med dig har ju tillochmed ett gemensamt intresse

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Du hade svinkul i 3 år, det är inte så att du satte i fängelse i 3 år. Vad går livet ut på om inte ha kul? So what att du blir civilingengör 3 år senare.
Visst, det är inte bra att missbruka något, men du hade roligt under tiden du spelade. Du har bara dig själv att skylla på, det gäller alla andra också. Möjligtvis skulle du kunna lägga skulden på dina föräldrar, det är trots allt dom som har hand om er tills ni fyllt 18.

Börjevandal, jag håller med om att tex WoW tar alldeles för lång tid, men det är ändå varje enskild person som får avgöra ifall man har tiden och om man tycker det är värt det.

Man hittar kompisar i spelet, folk som spelar WoW tillsammans med dig har ju tillochmed ett gemensamt intresse

Skönt att se en positiv människa ;D Nä, men faktiskt så är det ju åt det hållet också. Man gör ju vissa val och man kan ha jävligt kul under den tiden också. Jag personligen ångrar väl egentligen inte min tid när jag körde QuakeWorld och Ultima Online som en galning, även om jag såhär i efterhand kan känna att det "förstörde tonårslivet" en del... men när jag tänker tillbaka på tiden blir man varm i hjärtat över hur jävla kul man hade det ändå Om inte annat så var det väl kanske bra att man var hemma på helgerna istället för att vara ute och banka in käft på folk som så många andra ungdomar gjorde när jag växte upp

Permalänk
Medlem

En och en halv vecka kvar sen är jag nere i Belgien på IRL guild meet Ska bli kul att träffa människorna man spelat med.