Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Dumt att basera en tråd som denna på dina personliga åsikter.

Har tyvärr inget annat val.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hittar inte nån stans nått annat än det som står på agget, 12V1 14A 12V2 15A, Hur vet jag hur mycket det blir? Eller är det fortfarande bara att ta 400/12 =~33 och inte "bry" sig om att det är 2 olika linor.

Har ett SS-401HT Active PFC F3 ( Seasonic 400W ).

Ville veta om mitt graffekort får tillräckligt med ström. Trodde det fick 14 eller 15A pga. att det var det lina 1 och 2 låg på.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk

jag fattar inte den där kalkylatorn för hur mkt ström en dator drar.
jag fyllde ett 8800GTX som grafikkort o ändå bara 380watt?:S

man behöver väl bättre än så för ett 8800GTX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xooz
Hittar inte nån stans nått annat än det som står på agget, 12V1 14A 12V2 15A, Hur vet jag hur mycket det blir? Eller är det fortfarande bara att ta 400/12 =~33 och inte "bry" sig om att det är 2 olika linor.

Har ett SS-401HT Active PFC F3 ( Seasonic 400W ).

Ville veta om mitt graffekort får tillräckligt med ström. Trodde det fick 14 eller 15A pga. att det var det lina 1 och 2 låg på.

Prövade du att googla?
http://www.seasonicusa.com/PDF/Spec401HTAPFC.pdf

Citat:

3. Maximum continuous combined load on +12V1DC and +12V2DC outputs should not exceed 348 W.

348 / 12 = 29 A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
http://www.overclockers.com.au/wiki/Power_Supply_Unit

Har inte tittat i tråden på ett tag, men tack för kommande helgläsning ser väldigt intressant ut...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

xphaze

varför finns inga bra antec agg med?

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divine
xphaze

varför finns inga bra antec agg med?

Du menar i köptipsen? Det är bara ett litet urval nätagg som är mer där, har inga ambitioner att ta med _alla_ nätagg där köp rekommenderas.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Thermaltake

Köpte ett Thermaltake Toughpower 750w efter att ha läst ett antal recentioner på nätet verkar vara ett kraftigt nät agg tror jag.

Säg inte att det suger snälla!!!

ska funka med detta 8800gtx,E6700,2 gig ram,2 st 250 gig western.

har ett 7800gt 256 kort nu och det funkar ju bra med det hehe men det kräver väl inte så mycket.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Thermaltake

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unreal_soldier
Köpte ett Thermaltake Toughpower 750w efter att ha läst ett antal recentioner på nätet verkar vara ett kraftigt nät agg tror jag.

Säg inte att det suger snälla!!!

ska funka med detta 8800gtx,E6700,2 gig ram,2 st 250 gig western.

har ett 7800gt 256 kort nu och det funkar ju bra med det hehe men det kräver väl inte så mycket.

http://www.overclockers.com.au/wiki/Thermaltake_PSUs

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fin länk där Xphase. Tackar.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zalman 400W, och det är 18A på 12V.. Är det skit då?:(

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=76&code=

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har ett Powermaster 480W och på förpackningen så står det:

+3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5Vsb +3.3V &+5V combined Power

30A 35A 17A 15A 1A 2.5A 220W

Är detta ett starkt nätagg? För jag skulle gärna vilja kunna köra ett dx10 kort med det. Övriga systemet är i sign.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag har ett Powermaster 480W och på förpackningen så står det:

+3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5Vsb +3.3V &+5V combined Power

30A 35A 17A 15A 1A 2.5A 220W

Är detta ett starkt nätagg? För jag skulle gärna vilja kunna köra ett dx10 kort med det. Övriga systemet är i sign.

Jag skulle tro att det fungerar. Enda sättet att säkert veta är att prova.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kom upp i över 400W på det där testet. Har nätagg på 350W....kanske inte så konstigt att datan dör då och då..

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320547
är den ngt att ha hittade inte den i listan

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk

Enligt testet ska min dator förbruka ca 600W, och här sitter man med ett 580W, hehe.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Enligt testet ska min dator förbruka ca 600W, och här sitter man med ett 580W, hehe.

Man får ta resultatet med en god nypa salt. Men det ger åtminstone en fingervisning om vad man bör inrikta sig på vid köp.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra guide, men allt kan förbättras

länkarna till buggy är lite bristfälliga, Corsair aggen visar långt ifrån alla resultat. http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=Corsair+20... fungerar klart bättre. Länken till FSP epsilon missar den butik som är billigast, inet. denna länk: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=Epsilon&pr... rättar till det. Länken till Seasonic går bara till 600W modellen och får inte med M12, den här länken: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=Seasonic+1... täcker hela S12 och M12 serien

Med tanke på dom ofta galna över-rekomendationer man ser så kanske en lista på hur mycket ström komponenter faktiskt drar vore på sin plats. Många blir t.ex väldigt förvånade när dom får reda på att en hårddisk drar ~10w och en vandlig fläkt endast drar ~1w.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Bra guide, men allt kan förbättras

länkarna till buggy är lite bristfälliga, Corsair aggen visar långt ifrån alla resultat. http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=Corsair+20... fungerar klart bättre. Länken till FSP epsilon missar den butik som är billigast, inet. denna länk: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=Epsilon&pr... rättar till det. Länken till Seasonic går bara till 600W modellen och får inte med M12, den här länken: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=Seasonic+1... täcker hela S12 och M12 serien

Med tanke på dom ofta galna över-rekomendationer man ser så kanske en lista på hur mycket ström komponenter faktiskt drar vore på sin plats. Många blir t.ex väldigt förvånade när dom får reda på att en hårddisk drar ~10w och en vandlig fläkt endast drar ~1w.

Tack för tipsen! Jag ska uppdatera och även kanske lägga till lite mer nyttig information.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Enligt testet ska min dator förbruka ca 600W, och här sitter man med ett 580W, hehe.

Din dator kan inte förbruka 600W. Utan testet anger rekommenderad styrka på agget för att datorn ska fungera bra. Fattas det 20w så spelar det ingen större roll.

Testet rekomenderar mig en nätdel på 267W. Jag har ett 300W agg. Enligt min Clas Ohlson energimätare drar min dator ca 200W från väggen under fullload. Själva systemet drar ca 200 * 0.8 = 160W. Detta är beräknat med en effektivitet på 80%.

Permalänk
Medlem

Jag har en Epsilon 600W, och även om den är riktigt kraftfull osv så är den högljudd... jag blev faktiskt förvånad när jag till slut förstod att det var just den som lät så högt i datorn, speciellt när jag läst i de få beskrivningar och recensioner jag kunde hitta om den innan jag köpte att den skulle vara "silent"... jag mejlade Gtek om det, och dom sa att alla uppfattar ljud olika och att jag kunde skicka in den för tester på min bekostnad, så jag avstod. Har någon annan samma problem??

Hur högljudd är den exakt? Tja, jag har, förrutom fläkten i agget, en CPU-kylare och en 120mm utblås-fläkt, och dom kommer tillsammans inte i närheten av dess ljudnivå, fast 120mm fläkten körs på 5 volt...

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett XION 600W som jag köpte när Komplett reade ut dem.

Permalänk
Medlem

Zalman 600w

Jag har nyligen byggt ihop min egen htpc låda och har en Zalman 600w.

Har 8800gts, 2gig ram, raptor och samsung hdd.

När jag försöker starta datorn så händer det ingenting... jag har testat allting och kommit fram till att det måste vara något fel på nätagget eller någon koppling/jumper som jag inte fixat till på moderkortet (asus p5n-e sli).

Jag provade med mitt gamla nätagg på 300w och då startar datorn och jag fick bild o allt ..... i 5 minuter sen dog nätagget

Kan ett för svagt nätagg döö? Eller är det något annat fel.

Håller på att bli tokig har testat o byta ALLT och det funkar fortfarande inte.

Tänkte köpa ett nytt nätagg senare idag och prova.

Permalänk

Har haft ett Antec Phantom 500W nätagg sedan dom lanserades i min ägo och det har verkligen fungerat UA tills för knappt en månad sedan. Det började strula i samband med att jag uppgraderade från AMD till min nuvarande setup med C2D. Skillnaden mellan systemen ligger enbart i CPU, moderkort och minnen i övrigt är det ingen skillnad på komponenter.

Följande problem uppstod, vid spelande av FlightSimX så kunde man bli utkastad till skrivbordet bara sådär... Datorn kunde inte ställas i viloläge. Hårddiskarna stannade men CPU och GPU fläktarna stannade inte, datorn hade ibland problem att startas överhuvudtaget först efter flera försök så gick datorn igång. Efter några dagar så kunde jag inte köra med högre klock än 2.4Ghz från att ha varit stabil på drygt 3.2Ghz.

Jag misstänkte nätagget från början men allteftersom tiden gick desto mer säker blev jag. En god vän till mig upplevde nästan samma sak med hans Phantom agg dock hade han andra komponenter i sin burk. Men symtomen var domsamma ända tills han bytte till ett nytt nätagg.

Då både han och jag är allergiska mot allt vad oljud heter så valde han ett Corsair 620W nätagg och det har jag med gjort.

Efter bytet av våra nätagg har problemen försvunnit helt och hållet.

Nätagget är ofta en förbisedd komponent och ofta ser man kommentarer i stil med "hjälp mig hitta ett billigt nätagg".

Det är helt fel väg att gå, vid ett datorbygge skall man alltid börja med nätagget och sedan utgå därifrån.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Thermaltake

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
http://www.overclockers.com.au/wiki/Thermaltake_PSUs

S*tan vad glad jag är att jag inte slog till på ett Tt agg när ingen hadde agget jag vill ha ( kolla sig, dator under uppbyggnad, tror att alltihop ska vara bra grejor och funka ihop vad jag har kunnat hitta =P )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

hur är nätaggen från ipower?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det finns ingen guide för kompabilitet storleksmässigt för nätagg i specifika chassin? Funderar på om Silverstone ST75ZF passar i Wavemaster. Tror jag har sökt igenom nästan hela Internet.

Seasonic S12 430watt passar fint med några cm till godo men ST75ZF är minst 4 cm längre och har dessutom en 80mm fläkt på insidan. Orkar inte öppna chassit, har dessutom redan råkat beställa.

Edit: Det närmaste jag har kommit är den här länken: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=89938
vilket går att tyda till att det borde gå om längden verkligen är 180mm som det står i specifikation för ST75ZF. I värsta fall får jag göra några längre skruvar som håller kvar nätagget.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Det finns ingen guide för kompabilitet storleksmässigt för nätagg i specifika chassin? Funderar på om Silverstone ST75ZF passar i Wavemaster. Tror jag har sökt igenom nästan hela Internet.

Seasonic S12 430watt passar fint med några cm till godo men ST75ZF är minst 4 cm längre och har dessutom en 80mm fläkt på insidan. Orkar inte öppna chassit, har dessutom redan råkat beställa.

Edit: Det närmaste jag har kommit är den här länken: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=89938
vilket går att tyda till att det borde gå om längden verkligen är 180mm som det står i specifikation för ST75ZF. I värsta fall får jag göra några längre skruvar som håller kvar nätagget.

Jag ser ingen direkt anledning till att överhuvudtaget köpa ett nätaggregat som inte håller sig till atx-specifikationerna. Seasonic S12, Corsair Power, OCZ GameXtream och FSP Epsilon håller sig till specifikationerna och kan driva vilket system som helst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag ser ingen direkt anledning till att överhuvudtaget köpa ett nätaggregat som inte håller sig till atx-specifikationerna. Seasonic S12, Corsair Power, OCZ GameXtream och FSP Epsilon håller sig till specifikationerna och kan driva vilket system som helst.

Går bra i de flesta fall så länge man inte kör överklockat och sli/crossfire med de nyare grafikkorten. Som du vet är inte mitt Seasonic S12 430watt inte sli/crossfire certifierat, däremot de kraftigare varianterna av S12 är det. Allt fler överklockare börja byta ut sina 500-700 watt nätagg mot något värre för att kunna köra t.ex. 2*8800 grafikkort samtidigt som övriga systemet är överklockat. De nätagg som är uppåt 1000 watt håller ofta inte de vanliga ATX-måtten tyvärr. Om du anser jag har fel får du gärna rätta mig för jag är bara en glad amatör

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Går bra i de flesta fall så länge man inte kör överklockat och sli/crossfire med de nyare grafikkorten. Som du vet är inte mitt Seasonic S12 430watt inte sli/crossfire certifierat, däremot de kraftigare varianterna av S12 är det. Allt fler överklockare börja byta ut sina 500-700 watt nätagg mot något värre för att kunna köra t.ex. 2*8800 grafikkort samtidigt som övriga systemet är överklockat. De nätagg som är uppåt 1000 watt håller ofta inte de vanliga ATX-måtten tyvärr. Om du anser jag har fel får du gärna rätta mig för jag är bara en glad amatör

För att bygga ett datorsystem som kräver uppemot 700W får man riktig gå in för det. Det kanske går med dubbla FX-74 och 8800 GTX i SLI samt en jävla massa hårddiskar, men det är ändå tveksamt om man någonsin uppnår ett scenario där samtliga komponenter i systemet drar sin maximala effekt.

Enligt min Claes Ohlsson-mätare drar mitt testsystem runt 250W i fulload. Då snackar vi överklockad >3 Ghz C2D med X1900XTX och fem hårddiskar, vilket kanske kan ge lite perspektiv på det hela.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015