Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Medlem

Ja det ska räcka alla gånger

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forzy
Räcker ett corsair 650 Watt för följande system?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=412-30214

Tack för svar.

550w räcker till och med, kolla swec test så drar ett system inte mer än 350w kanske sen har 550w 8pins + 6pins ström vilket behövs.

Permalänk
Medlem

Kommer ett corsair 750W räcka till det här systemet?
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=406-32195

med tanke på att jag kommer att köra 4850 i cf och clocka lite, så såg jag denna text från Anandtech och blev lite orolig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anandtech
With two 4850s paired up in CrossFire, we once again ran into issues with our power supply. Our 1000W OCZ EliteXStream wasn't always enough for the dual-GPU setup and in Call of Duty 4 our system rebooted in the middle of our test at 2560 x 1600. Thankfully OCZ sent us a PC Power & Cooling Turbo Cool 1200W unit that is certified for use with GeForce GTX 280 SLI, and if it works on that beast, it had better work with a pair of 4850s in CrossFire. [/B]

Om 750W inte räcker så skulle jag vara glad för alla tips på andra nätagg jag borde skaffa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pedbor
Kommer ett corsair 750W räcka till det här systemet?
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=406-32195

med tanke på att jag kommer att köra 4850 i cf och clocka lite, så såg jag denna text från Anandtech och blev lite orolig.

Om 750W inte räcker så skulle jag vara glad för alla tips på andra nätagg jag borde skaffa.

På anandtechs hemsida står det att dom drar 10watt mer än 8800GT sli vilket är väldigt strömsnålt, om nu deras nätagg inte pallade så var det för det var skit och inte för lite watt.

Som sagt 8800GT SLI kan man smöra på med ett 500w agg utan problem.

Permalänk
Medlem

om jag skulle känna mig relativt utrakad någon dag och skulle orkar mig på att förlänga listan med p*alitliga nätagg (ie. testa de jag äger)
hur kollar jag efter ripple och liknande saker. vilken mätutrustning behövs.
behöver jag köpa ett oscilloskop eller räcker det med en voltmeter.
efter googlande vet jag inte riktigt vad jag skall söka efter.

på ett företag som säljer datorer och tilverkar, brukar sälja Trust nätdelar, dessa står i "lista på företag" att man skall undvika. Men vad jag har varit med om så har vi inte haft problem med en enda nätdel hitils.
är det efter lång anvnändning som problem brukar upsåt? eller är det en väldigt hög MTBF och MTTF på nätagg.

samt en sista fråga. jag har nu ett gammalt FSP nätagg och kommer snart uppgradera (de tyckte det skulle vara skoj att installera en 80mm fläckt och höja hastigheten på den till max) då det låter som bara den. tänkte köpa mig ett Chieftec CFT-700-14C (http://www.chieftec.eu/index.php?option=com_content&task=view...) eller CFT-750-14C (http://www.chieftec.eu/index.php?option=com_content&task=view...). så skriver de på hemsidan:
+12V1 +12V2 +12V3 +12V4
18A 18A 18A 18A
672 W MAX.
och för andra nätagget:
+12V1 +12V2 +12V3 +12V4
18A 18A 18A 18A
720 W MAX.
gör jag rätt om jag räknar ut med formeln effekt genom spänning att 12V linan klarar 56A (672 12 /) samt 60A (720 12 /) för det andra.?

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

hade vart trevligt ifall ni skulle kunna lista ''bästa nätagg inom xxx - xxx watt ''
där ni går igenom priser, ljudnivå, hur mycket agget levererar, mm.


mvh Thowsen

Permalänk
Medlem

Hejsan! Funderar på att uppgradera mitt system inom en månad då den nuvarande datorn börjar samla på sig antikvärde.

Det jag undrar är om mitt nuvarande nätagg, Seasonic SS-430HB Active PFC F3, orkar hålla igång de nya grejerna jag funderat köpa.

Det jag tänkt köpa är följande:
CPU: E8500, som kylning Zerocool Nirvana NV 120
Mobo: MSI S775 IP45 PLATINUM DDR2
Grafikkort: Radeon HD 4850 512MB
Minnen: A-Data 2GB DDR2 1066+MHz (PC-8500), Extreme Edition Dual-kit

Lagring: 2 x 500GB sata2-diskar + 1 x 160GB sata-disk + Plextor DVD-RW

Jag är lite rädd för att effekten inte riktigt kommer räcka till, samt att grafikkortet uppenbarligen kräver nån 6-pins PCI-e-kontakt som jag tvivlar på att det nuvarande nätaggregatet har. Om nu effekten räcker till, finns det någon adapter man kan köpa för att ge kortet den ström det behöver?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thowsen
hade vart trevligt ifall ni skulle kunna lista ''bästa nätagg inom xxx - xxx watt ''
där ni går igenom priser, ljudnivå, hur mycket agget levererar, mm.


mvh Thowsen

Det skulle bli ganska omfattande eftersom flera siter som testar nätaggen inte har tillräckligt med bra utrustning för att mäta exakta siffror var gäller ljunivå osv...http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html
det där är en ok lista men många väldigt bra finns inte med. Dom har iaf bra utrustning och möjlighet att testa ljudnivån på ett bra sätt så deras siffror går att lita på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OKKKE
Hejsan! Funderar på att uppgradera mitt system inom en månad då den nuvarande datorn börjar samla på sig antikvärde.

Det jag undrar är om mitt nuvarande nätagg, Seasonic SS-430HB Active PFC F3, orkar hålla igång de nya grejerna jag funderat köpa.

Det jag tänkt köpa är följande:
CPU: E8500, som kylning Zerocool Nirvana NV 120
Mobo: MSI S775 IP45 PLATINUM DDR2
Grafikkort: Radeon HD 4850 512MB
Minnen: A-Data 2GB DDR2 1066+MHz (PC-8500), Extreme Edition Dual-kit

Lagring: 2 x 500GB sata2-diskar + 1 x 160GB sata-disk + Plextor DVD-RW

Jag är lite rädd för att effekten inte riktigt kommer räcka till, samt att grafikkortet uppenbarligen kräver nån 6-pins PCI-e-kontakt som jag tvivlar på att det nuvarande nätaggregatet har. Om nu effekten räcker till, finns det någon adapter man kan köpa för att ge kortet den ström det behöver?

Var svårt att hitta information om nätagget, det ska vara helt ok sen brukar Seasonic göra bra nätagg. PCI-E 6pin var det tydligen dåligt om men köp en adapter till å testa skadar inte å lägga några kr eller vad dom kostar Watt har du så det räcker också.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-45
Inet mfl har säkert också .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Var svårt att hitta information om nätagget, det ska vara helt ok sen brukar Seasonic göra bra nätagg. PCI-E 6pin var det tydligen dåligt om men köp en adapter till å testa skadar inte å lägga några kr eller vad dom kostar Watt har du så det räcker också.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-45
Inet mfl har säkert också .

Mjo, nätagget är rätt gammalt, men då det var nytt var det nog ett av de bättre. Hittade 6-pin adaptern för 3€, helt klart acceptabelt pris.

Jag har funderat på att trappa ner minnet ett steg, dvs från pc2-8500 till pc2-6400, men detta kommer väl knappast påverka strömförbrukningen märkbart, eller?

Det som kan ställa till problem är dock det att jag funderar på att skippa hd4850-kortet och istället köpa ett hd4870. Kikade lite på "watträknaren" som postades tidigare i tråden och den gav knappa 400W vid full load.

Låter detta någorlunda vettigt eller borde man införskaffa ett effektivare nätagg?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OKKKE
Mjo, nätagget är rätt gammalt, men då det var nytt var det nog ett av de bättre. Hittade 6-pin adaptern för 3€, helt klart acceptabelt pris.

Jag har funderat på att trappa ner minnet ett steg, dvs från pc2-8500 till pc2-6400, men detta kommer väl knappast påverka strömförbrukningen märkbart, eller?

Det som kan ställa till problem är dock det att jag funderar på att skippa hd4850-kortet och istället köpa ett hd4870. Kikade lite på "watträknaren" som postades tidigare i tråden och den gav knappa 400W vid full load.

Låter detta någorlunda vettigt eller borde man införskaffa ett effektivare nätagg?

Ska du satsa på ett 4870 istället så bör du köpa nytt nätagg då det kräver 2x6pins PCI-E kontakter, watten du fått fram kanske är lite i överkant men det viktiga är hur mkt power agget kan ge på 12v linan speciellt vid köpa av strömkrävande grafikkort.

Minnet gör i princip inget för strömförbrukningen, pc8500 är att föredra om du ska överklocka iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ska du satsa på ett 4870 istället så bör du köpa nytt nätagg då det kräver 2x6pins PCI-E kontakter, watten du fått fram kanske är lite i överkant men det viktiga är hur mkt power agget kan ge på 12v linan speciellt vid köpa av strömkrävande grafikkort.

Minnet gör i princip inget för strömförbrukningen, pc8500 är att föredra om du ska överklocka iaf.

Någon överklockning lär jag knappast syssla med, ingen som kräver så pass snabba minnen ivf.

Går det inte att köra med två st 4-pin molex -> 6-pin PCI-e-adapters då? Om jag inte har förstått helt galet har nätagget två separata 12V-linjer. Det enda som kommer kopplas till dem är just grafikkortet samt en DVD-läsare.

Om det nu hjälper grävde jag fram några tekniska specifikationer från en recension jag hittade.

3,3V=30A 5V=30A 12V1=14A 12V2=15A (3,3V & 5V totalt max. 150W)

Enligt deras mätningar hölls 12V-linjerna på riktigt bra nivåer i all sorts belastning också.

Så, fortfarande möjligt att hålla kvar stackars seasonicen eller är det dags att renovera den delen också?

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa, koppla in båda 12v linorna bara.

Permalänk
Medlem

ingen som har luskat ut vilken OEM det är till trust nätaggen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyrion
ingen som har luskat ut vilken OEM det är till trust nätaggen?

Ingen aning men det lutar åt kineskondisar så det är ett riskagg.

Permalänk
Medlem

Det här nätagget har dessa specs:

+12v1 = max load 14A

+12v2 = max load 16A

+5v = max load 16A

Tror ni det räcker för systemet i sign?

Av det jag läst här i forumet så verkar det som att +5v-linan ska ha 20-25A för att det ska duga, men det kanske bara behövs för mer strömkrävande system?

Edit: Lägger till ett alternativ, ja, jag är jäkligt velig men det är så ibland. :/

Det är en modell som verkar vara "sämre", med tanke på pris, watt och antal kontakter sorm finns, men strömmen på de olika linorna är högre än på saga-agget!

FSP 400PNF

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Det här nätagget har dessa specs:

+12v1 = max load 14A

+12v2 = max load 16A

+5v = max load 16A

Tror ni det räcker för systemet i sign?

Av det jag läst här i forumet så verkar det som att +5v-linan ska ha 20-25A för att det ska duga, men det kanske bara behövs för mer strömkrävande system?

Edit: Lägger till ett alternativ, ja, jag är jäkligt velig men det är så ibland. :/

Det är en modell som verkar vara "sämre", med tanke på pris, watt och antal kontakter sorm finns, men strömmen på de olika linorna är högre än på saga-agget!

FSP 400PNF

Ja ditt system i sign skulle klara sig på vad som helst. Så om du vill krypa några kronor billigare så kan du ta detta, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81095

Båda nätaggregaten du länkat till är bra och pålitliga, men det sägs att "saga" ska ha en högre ljudnivå.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Ja ditt system i sign skulle klara sig på vad som helst. Så om du vill krypa några kronor billigare så kan du ta detta, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81095

Båda nätaggregaten du länkat till är bra och pålitliga, men det sägs att "saga" ska ha en högre ljudnivå.

MVH laggarbacken

Tack för svar!

En sista sak som jag hoppas du kan svara på, saga-modellen har ju lägre ampere-antal på de olika linorna, gör jag ett dåligt val om jag väljer det över 400PNF om jag planerar att överklocka?

Frågar eftersom jag helst skulle ta saga-modellen då den har fler kontakter och jag slipper använda en massa adaptrar, men jag vill inte riskera att få ett nätagg som inte klarar en eventuell överklockning.

Som sagt, jag har ju näst intill spammat forumet med mina frågor men jag hoppas få ett slut på det ikväll!

Visa signatur

Mjo

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=share&ShoppingLis...

Vad sägs om det 650W's nätagget? Räcker det till hela datorn?

Jag har inte så bra koll på hur pins osv krävs till de olika sakerna eller om 650W räcker till två 4850 i crossfire, skulle uppskatta tips och hjälp!

PS. Hade tänkt överklocka framförallt CPUn, men troligtvis även grafikkorten.

Permalänk
Avstängd

Humm... Jag använder ett 9800 gtx+ och massa mera saker, enligt den där guiden skulle 332 watt räcka :O? Får jag ut mer prestanda av att jag glider på ett 630 watt eller?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Humm... Jag använder ett 9800 gtx+ och massa mera saker, enligt den där guiden skulle 332 watt räcka :O? Får jag ut mer prestanda av att jag glider på ett 630 watt eller?

Nej du får inte hur mer prestanda.

Permalänk
Medlem

350 w tillräckligt?

Nån som har en aning vad ungeför jag behöver för att driva detta:
Lådan kommer med en inbyggt 350w fast jag är orolig att det inte kommer hålla!

Det här är vad som skall i iaf!

SAMSUNG HD252HJ 250GB 16MB 7200RPM (HD252HJ)

AOPEN QF50D MIDI TOWER BLACK 300W ATX2 W/SATA USB2/ AUDIO IN (91.97020.D110)

CORSAIR XMS3 4096M DDR3 Kit 1600MHz, 2x240 DIMM, DHX (TW3X4G1600C9DHX)

CLUB 3D GF 9800 GT PCIE 512M GDDR3 2XDVI (CGNX-G982DD)

GIGABYTE 3D ROCKET COOLER II S775/ 478/ 754/ 939/ AM2 COOLER NS (GH-PCU23-VE)

ASUS P5E3 S775 X38 ATX DDR3 SND+GLN+1394 FSB1333 SATA2R IN (90-MBB7L0-G0EAY00Z)

MICROSOFT WlessOpt DT 2000/SVFI W32 Port USB CD (65V-00007)

INTEL Q9550 CORE2QUAD 2.83GHZ S775 (BX80569Q9550)

Sen tillkommer en extern hårddisk fast den har iofs egen ström.. ja vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a5thedmc
Nån som har en aning vad ungeför jag behöver för att driva detta:
Lådan kommer med en inbyggt 350w fast jag är orolig att det inte kommer hålla!

Det här är vad som skall i iaf!

SAMSUNG HD252HJ 250GB 16MB 7200RPM (HD252HJ)

AOPEN QF50D MIDI TOWER BLACK 300W ATX2 W/SATA USB2/ AUDIO IN (91.97020.D110)

CORSAIR XMS3 4096M DDR3 Kit 1600MHz, 2x240 DIMM, DHX (TW3X4G1600C9DHX)

CLUB 3D GF 9800 GT PCIE 512M GDDR3 2XDVI (CGNX-G982DD)

GIGABYTE 3D ROCKET COOLER II S775/ 478/ 754/ 939/ AM2 COOLER NS (GH-PCU23-VE)

ASUS P5E3 S775 X38 ATX DDR3 SND+GLN+1394 FSB1333 SATA2R IN (90-MBB7L0-G0EAY00Z)

MICROSOFT WlessOpt DT 2000/SVFI W32 Port USB CD (65V-00007)

INTEL Q9550 CORE2QUAD 2.83GHZ S775 (BX80569Q9550)

Sen tillkommer en extern hårddisk fast den har iofs egen ström.. ja vad tror ni?

Du kan ju alltid testa, så länge du har bra med power på 12v annars kan du köpa ett trevligt 400-450w agg typ Antec Earthwatts, Corsair 450w eller liknande.

Permalänk
Medlem

Hallåjsan.

Är på G med ny burk och har lite funderingar kring nätagg. Är förjävla sugen på något av be quiet! Dark power Pro agg.

Men det jag funderar på nu är hur fläkten på ett sådant agg skyfflar luften. Jag antar att den drar lufen ur agget snarare än blåser rakt igenom den rackaren.

Vore dock skönt att ha lite större klarhet hur det funkar på nätagg som har fläkten monterad likadant.

som ni kanske förstår var det några år sedan jag inhandlade nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
Hallåjsan.

Är på G med ny burk och har lite funderingar kring nätagg. Är förjävla sugen på något av be quiet! Dark power Pro agg.

Men det jag funderar på nu är hur fläkten på ett sådant agg skyfflar luften. Jag antar att den drar lufen ur agget snarare än blåser rakt igenom den rackaren.

Vore dock skönt att ha lite större klarhet hur det funkar på nätagg som har fläkten monterad likadant.

som ni kanske förstår var det några år sedan jag inhandlade nätagg

Nätagget tar in luft från chassit och spottar ut det bak.
Be Quiet gör väldigt bra nätagg också, Power Pro är bland dom bästa aggen man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Fan va sweet,då blev saker och ting genast mycket klarare.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har tagit mig lite tid åt att uppdatera listan lite på agg.
OBS! Allt är baserat på egna erfarenheter samt tester jag kollat upp på nätet så är det någon som har invändningar så bara släng ett PM!
Den här klassiska länken kan vara värd att lägga upp också:
http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Pålitliga:
AeroCool
BFG
Chill Innovation
Gigabyte
Mushkin
Nexus
Silver Power
Xigmatek

Dåliga:
Xion - Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Ace - Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Deltaco Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Sweex Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Trust Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.

Bara å lägga till på listan.

Lägger till FSP och Fractal Designe på de pålitliga.
Fractal Designe gör även tysta bra och billiga fläktar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Lägger till FSP och Fractal Designe på de pålitliga.
Fractal Designe gör även tysta bra och billiga fläktar.

Mjo, den där listan är väldigt gammal, kolla länken i min info under så har listan utökats lite

Permalänk
Medlem

Jag kollar också på ett be quiet (Dark Power 550), men på de bilder jag har sett verkar det som att fläkten på det sitter uppåt? Om man inte har hål i taket på chassit funkar ju inte det. Eller är det så att agget ska sitta upp och ned i lådan? Är ALLA atx-nätagg byggda så att de tar in luft underifrån och spottar ut därbak?

Vänder man det här så att fläkten sitter nedåt hamnar ju texten på etiketten uppochner. http://www.sweclockers.com/imagebank/200801/BequietDarkpower0...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Tjena. jag har en fråga om nätaggregatet som jag köpte på Jula för en tid sen. Jag skulle just koppla in det för att testa bygget, men det verkar som jag har fel kontakt till CPU-strömmen. Det sitter ett 2*2 uttag på moderkortet, men nätaggregatet har ingen sån kabel, går det att sätta en adapter eller bara byta kontakt på sladden?

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk

hej! vilket nätagg kan bli bra till denna setup?

hd4850 crossfire

ga-ma79gp-dsh4

kommande deneb

två stickor ram

1 hårddisk

+ några fläktar

tacksam för svar