Vilken hårddisk?

Permalänk

Vilken hårddisk?

hejsan hoppsan, skall nu köpa en ny hårddisk och undrar om ni kan hjälpa mig

Har tittat på dom här:
http://www.komplett.se/k/kcp.asp?sku=309535&sku=320708&sku=30...

Behöver inte vara 250gig men minst 200.

Undrar också om någon här har ett A8N-E moderkort och om det funkar att köra sata2 på det (läste att någon inte kunde det).

Länka gärna andra bra förslag, dock inte över 750-800 kr

Vad är skillnad på IDE och sata och sata2?

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Samsung SpinPoint P120S 250GB och jag är riktigt nöjd. De är både kalla och tysta, jämfört med min WDC. Att köpa en seagate kan väl inte vara helt fel heller. De har fått ganska så bra recensioner och de har bättre garantier än samsung.

Att köra SATA2 på ett A8N-e fungerade för min del helt klockrent, så de ska nog inte vara några problem.

Skillanden mellan IDE/SATA är att de är två olika gränssnitt:

IDE (även kallas PATA) till vänster och SATA till höger.

De har också olika överföringshastiheter.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Samsung ska vara mycket tyst. Seagate ska vara lite mer högljudd. Vet inte hur WDC är.

IDE/SATA är olika typer av kablar, SATA är att föredra

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk

Så borde jag köpa Samsung SpinPoint'en?
Jag har ingen som helst anning vad man skall kika på
Men allt brukar väll nästan vara lika bra eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
Så borde jag köpa Samsung SpinPoint'en?
Jag har ingen som helst anning vad man skall kika på
Men allt brukar väll nästan vara lika bra eller?

Inprincip. Jag föredrar Samsungen pga av ljudnivån. Kolla bara så ditt moderkort har SATA-anslutning innan köp.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk

Jag har en IDE 80gigare nu.
Det har sata anslutning men behöver man ställa in något specielt i bios eller i windows? eller är det bara att koppla in hårddisken?

Borde jag formatera och lägga in windows på samsung hårddisken eller gör det ingen större skillnad?

Permalänk

Du kan ju göra som jag. Har windows och program instlaerat på min IDE 80giggare. Sen har jag en 250gig S-ATA till lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuginMrMugin
Du kan ju göra som jag. Har windows och program instlaerat på min IDE 80giggare. Sen har jag en 250gig S-ATA till lagring.

S-ATA disken är ju snabbare. Varför gör du inte två partitioner på 250 gigaren och kör windows på den ena och lagring på den andra?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
S-ATA disken är ju snabbare. Varför gör du inte två partitioner på 250 gigaren och kör windows på den ena och lagring på den andra?

Hur gör man partition på den och hur stor ska en windowspartition vara?

Permalänk

Borde man lägga in windows på den nya hårddisken eller gör det ingen större skillnad?

Går det att använda något specielt program för att partionera?

Permalänk

kanske 15 gig är lagom partition till windows..

Ny partition kan du göra med ett program som heter "partition magic"
fast ännu bättre är göra partitionen vid ominstallation av Windows XP.

Sen gör raid att accesstiden blir högre vilket kan innebära lägre prestanda när många små filer ska läsas in (en aktivitet som OS:et håller på med ganska ofta) .. så att huruvida det är bra att lägga en OS-disk på raid är en öppen fråga vad jag förstått.
Jag själv märkte en klar prestandaförbättring efter att ha raidat mina raptors men det kan i viss mån va effekten av att ha ett nytt fräscht operativsystem.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk

vad är raid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffe321
...
Ny partition kan du göra med ett program som heter "partition magic"
fast ännu bättre är göra partitionen vid ominstallation av Windows XP.

Eller så gör han det då han installerar XP?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
vad är raid?

raid är enkelt uttryck ett sätt att slå ihop två eller flera hårddiskar till en för att uppnå högre läs/skrivhastighet och/eller högre datasäkerhet. När en fil sparas på den nya "disken" sparas den i på båda diskarna antingen uppdelad eller i sin helhet beroende på raidinställningarna.

Läs detaljer på:
http://www.nordichardware.se/Guider/?page=2&skrivelse=299

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk

Är det bra att ha raid?

Jag som inte fattar så mycket kanske bara skulle formatera min 80gigare nu och sen sätta i 250gigaren (som kommer imorn) och sen instalera windows på den nya?
Men det jag inte fattar är hur jag skall kunna installera sata2 drivrutiner.

Eller jag kanske inte ens behöver formatera min gammla disk?
Att jag bara skall plugga in den nya hårddisken och sen köra, eftersom jag formaterade för 3veckor sedan.

Har en gammal IDE hdd.

EDIT: Läste allting i artikeln men eftersom jag har en 80gig och en 250gig så skall ju jag inte använda raid

Permalänk

japp raid på två diskar med olika storlek och/eller fabrikat är inte att rekommendera vad jag förstått. I ditt fall är det solklart ingen bra ide med raid.
Jag skulle rekommendera dej att göra en partition på t.ex 15gig på samsungdisken och lägga Windows på. Partitionen gör du som sagt när du installerar om windows. Du bör oxå va noga med att radera Windows på din gamla disk så inte detta "hittas" ändå.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk

Men om jag tar ur min gammla hdd och sätter i min nya, installerar windows på den och allting, hur skall man göra med sata-drivisarna?

Kommer det bara upp en ruta där det står att man skall installera sata-drivisarna?

Och sen en sak till, min gammla hdd är det bara att sätta i den så har jag kvar alla gammla saker?

Permalänk

fråga 1 är va nog besvarad i en annan tråd såg jag.

fråga 2: Ja den ska bara vara att sätta i.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm

Permalänk

Men jag fick inte någon cd-skiva eller disket till min hdd, hur skall jag då kunna installera drivrutiner?

EDIT: Laddade ner drivrutiner från samsungs hemsida, men det var en exe fil.
Så vad skall jag göra med den?

Kan någon göra så här tex:

1:Ladda ner drivrutiner
2: Installera drivrutiner

Kan någon göra så?, så att jag vet hur jag skall göra.

Permalänk
Medlem

Hårddisken har inga drivrutiner. Drivrutinerna är till ditt moderkort/satakontroller.
Kolla det du fick med moderkortet eller ladda ner från moderkortstillverkarens hemsida.

Koppla endast in den disk du skall ha windows på.
1. Börja installationen av windows.
2. I början står det "Tryck F6 för att installera sekundära enheter blabla..." * Tryck F6.
3. Efter ett tag dyker det upp en förfrågan om diskett med drivrutiner. Stoppa i och installera.
4. Fullfölj installationen av windows.
5. Koppla in andra disken.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Hårddisken har inga drivrutiner. Drivrutinerna är till ditt moderkort/satakontroller.
Kolla det du fick med moderkortet eller ladda ner från moderkortstillverkarens hemsida.

Koppla endast in den disk du skall ha windows på.
1. Börja installationen av windows.
2. I början står det "Tryck F6 för att installera sekundära enheter blabla..." * Tryck F6.
3. Efter ett tag dyker det upp en förfrågan om diskett med drivrutiner. Stoppa i och installera.
4. Fullfölj installationen av windows.
5. Koppla in andra disken.

Men jag kan inte trycka på f6, datorn "struntar" i det, den går bara vidare...
Men jag har inte fått någon SATA interface kabel måste man ha det?
Om det vet vad det är för fel så posta snälla.

Har ett A8N-E om någon har det så får du järna berätta hur du fick det att funka.

EDIT: Fick det att funka