Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeeperMats
Du menar betala för att bli av med?

Vad menar du?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Vad menar du?

Han är ironisk:P med tanke på hur mycket problem den beryktade 1546:an har:P

Därför så kommer jag med ett kanske inte nytt men vem vet, denna dator ska ju kunna klara av att spela hd materiall utan några problem right? och det gör min men på det väldigt obekväma sättet att den låter något förjävligt när den gör det den går upp 1,8 ghz och stannar där och blir skit varm, är detta normalt eller är det något kaiko med min dator kanske för seg prolle har en t5600 med 2 gb ram och hårddiskarna i raid just nu men den bettede sig likadant förut, Operativsystemet är ett Vista ultimate 32 bitars, Och codecsen vet jag är det bästa man kan ha vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Han är ironisk:P med tanke på hur mycket problem den beryktade 1546:an har:P

Därför så kommer jag med ett kanske inte nytt men vem vet, denna dator ska ju kunna klara av att spela hd materiall utan några problem right? och det gör min men på det väldigt obekväma sättet att den låter något förjävligt när den gör det den går upp 1,8 ghz och stannar där och blir skit varm, är detta normalt eller är det något kaiko med min dator kanske för seg prolle har en t5600 med 2 gb ram och hårddiskarna i raid just nu men den bettede sig likadant förut, Operativsystemet är ett Vista ultimate 32 bitars, Och codecsen vet jag är det bästa man kan ha vad jag har förstått.

Ska lämna in min. De var för snåla med kylningen, så nu får de byta.
Den nya är myycket tystare. Även på full fräs (Har testat en Xi1546 med bytt kylare).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Ska lämna in min. De var för snåla med kylningen, så nu får de byta.
Den nya är myycket tystare. Även på full fräs (Har testat en Xi1546 med bytt kylare).

Ok då blir det att åka in och lämna in den och sen vara utan dator i någon månad som värst.

Permalänk
Medlem

Har blivit less att sitta på vista då det crashar och är segt, så införskaffat mig ett xp som jag instalerat på min Xa 1526.

okej nu har jag fått datorn att hitta nätverkskortet, men den vägrar att hitta nå närverk när man söker.
man vet ju att folk sitter på likadan dator med xp här, hur fick ni det att funka? finkade det direkt?
är det nått man måste ändra på i windows? tex som i vista var man ju tvungen att gå inn på "wndows mobilitetscenter" och slå på trädlösa nätverket.

nån som kna hjälpa?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Liten update om hur det gick med servicen på min dator.
Efter att den varit inlämnad över en månad (de fick inte tag på reservdelar) så beslutade de att ge mig en ny dator. Fick en Xi 2550

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Dags att väcka liv i denna tråden igen, efter att ha läst alla 17sidorna med blandade kommentarer. Jag är på jakt eftr min första laptop och vill ha en hyffsad maskin, viktigaste är att den ska vara prisvärd, så har det alltid varit för mig när jag ska köpa saker.

Iallafall, kan få tag i en Xi1546 för dryga 6000-6500kr. Begangnad, T7200 2Ghz, 2gig ram, 2x 120gig hd, x1800 osv. Jus det faktum att den är begangnad och utgående modell stör mig inte speciellt mycket.

Borde jag slå till?

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad dagens inköpspris på 1546:an är idag? Jag ska skicka in en blankett till försäkringskassan och de vill veta vad den kostar som ny idag men jag hittar bara begagnade....

Permalänk
Medlem

Har problem med min 1546:a, den blir grisvarm! Cpu-tempen ligger på ca 67C idle, och då är den undervoltad och körs på 0,950v. När jag spelar och den körs med full load går den upp i över 80 grader och fläkten viner och skriker som bara den, uthärdligt.

Får stora grafikfel vilket resulterar i att spelen antingen hänger sig eller bara ser ut som skit. Har stoppat i en till disk i min, men det borde inte påverka såpass mycket, den verkar även ha tagit skada av den höga värmen, då datorn hänger sig ibland när jag går in på den :/

Tycker den har varit riktigt varm från början dessutom.

Vad ligger era temperaturer på?

På FJS's hemsida står det att man måste ha kvar orginalkartongen samt köpekvitto och något mer.

Har ni alltid skickat in era i orginalkartong?

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedEviL
Dags att väcka liv i denna tråden igen, efter att ha läst alla 17sidorna med blandade kommentarer. Jag är på jakt eftr min första laptop och vill ha en hyffsad maskin, viktigaste är att den ska vara prisvärd, så har det alltid varit för mig när jag ska köpa saker.

Iallafall, kan få tag i en Xi1546 för dryga 6000-6500kr. Begangnad, T7200 2Ghz, 2gig ram, 2x 120gig hd, x1800 osv. Jus det faktum att den är begangnad och utgående modell stör mig inte speciellt mycket.

Borde jag slå till?

Har du vägarna förbi Falkenberg kan du köpa min för 5000kr!

Permalänk
Medlem

Jag försöker att undervolta min cpu, men finns inga inställningar för det i bios på min dator. Och kör jag NHC så är alla fält tomma under Voltage. Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChrilleB
Jag försöker att undervolta min cpu, men finns inga inställningar för det i bios på min dator. Och kör jag NHC så är alla fält tomma under Voltage. Hur ska jag göra?

Vad behöver jag?

1. Orthos för att stressa din CPU som exempelvis ett spel skulle göra, dvs pressa den till max. http://www.overclock.net/downloads/138142-orthos.html

2.RMclock för att undervolta själva laptopen. http://cpu.rightmark.org/download.shtml
Scrolla ner den heter RightMark CPU Clock Utility (RMClock) du ska ladda ner.

Citat:

Redevil

Hade inte köpt det.
Du får nya laptops för 5-7000kr som är bättre.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s30921232&o=tillv_pop_p...

bara å vraka å välj

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Vad behöver jag?

1. Orthos för att stressa din CPU som exempelvis ett spel skulle göra, dvs pressa den till max. http://www.overclock.net/downloads/138142-orthos.html

2.RMclock för att undervolta själva laptopen. http://cpu.rightmark.org/download.shtml
Scrolla ner den heter RightMark CPU Clock Utility (RMClock) du ska ladda ner.

Hade inte köpt det.
Du får nya laptops för 5-7000kr som är bättre.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s30921232&o=tillv_pop_p...

bara å vraka å välj

Även i RMClock så är settingsen för voltage blanka.

Permalänk
Medlem

det va märkligt, då har ja inget mer att komma med =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nej, verkar mycket märkligt. Nästan som att biosen var låst eftersom det inte går att gör några inställningar där alls förutom att ändra bootordningen.

Permalänk

Jag flashade upp min bios till 1.25 från Fujitsu siemens hemsida och tyckte att temperaturen gick upp lite mer än tidigare så då surfade jag runt och läste på ett engelsk forum om en kille som gjort test och tydligen så går fläkten på vid högre temperaturer med bios 1.25 och han rekommenderade att downgrada till 1.15 vilket jag gjort nu, tror det var 1.15 som var i från början för mig. Då gick det ner till det normala igen.
Jag har redan haft inne datorn på service pga grafikkortet brann upp våran 2008, den gick upp i 80 grader, det vart som revor i grafiken i spel och sen blåskärm. Det vart bättre efter dom bytt grafikkort och kylsystem men den blir fortfarande rätt så varm. Innan undervoltning Går den upp i ca 70 grader vid intensivt spelande och då har ja ändå en zalman kylplatta som den står på. har nu testat att undervolta den också med RMclock och nu ligger den på ca 65grader vid intensivt spelande med kylplattan. Det fungerar helt okej men fortfarande helt sjukt att den blir så varm trots kylplatta och undervoltning och med det nyare kylpaketet som ja fick efter servicen.
En annan sak som är störande fortfarande är att det typ en gång i halvtimmen som hackar till i spel. Ljud, grafik å allting fastnar som i en sekund.

En sak är säker, aldrig mer Fujitsu siemens.

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med om allt du säger Shrimpkebab! Har haft precis samma problem som dig, den har varit inne på service mer än en gång, dom har bytt kylningen osv, trots det blir den grisvarm! Nåja, den är såld nu så det kvittar!

Permalänk
Medlem

Min har legat senaste 8mån nu eftersom själva nätdelen i datorn har brunnit. Började slå gnistor & lukta bränt när tjejen satt med den i knäet

Fick för mig att plocka ihop den igen, hittade t.om just den delen på nätet för 299:-, däremot 3 veckors väntetid!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter ha tappat skiten i golvet, så sutade dvd funka.
så nu har jag satt in en ny dvd( en samsung) men min dator vil inte välkommna han till gruppen.
provade gå in på samsung och lada hem firmvare(det enda osm fans att ladda hem) men den sa att det inte funkade.
spelaren får ström och börjar läsa skivor med finns inte inne i windows ellr biosen.
hur löser man detta? ellr har jag bara lyckats hitta den dvd som inte funkar med denna dator?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

har suttit med amilo xi 1526 de senaste 2 åren och den har väl varit ok men den är tung, varm och låter högt. annars har den fungerat bra för mig, har mest spelat wow. dock är det nog dags att köpa nytt snart

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort brann också upp.

Mirrors edge och GTAIV ser horribelt ut just nu, men jag vet inte om det beror på nytt haveri eller 2.5 år gamla drivrutiner...

Riktigt skräpig dator måste jag erkänna.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Uppdatering
Så nästan ett år senare (med fortsatta problem) så pajjar moderkortet och strömadaptern. Datorn stänger av sig ca 10-30 sekunder efter uppstart. Det roliga är att jag har 1 månad kvar på garantin så skickat in datorn på lagning IGEN.

Permalänk
Medlem

Jag överlät min Xi 1546 till föräldrarna eftersom den inte gick att spela med (överhettning), duger till surfning dock

Permalänk
Medlem

öppnar upp den här gamla tråden för en win7 fråga

Nu får jag snart spunk
tänkte uppgrdera min gamla bärbara Amilo 1546, med windows 7,

intelcorduo T7200 2Ghz med 2 gig ram, ska inte utöka det, finns inte plats... processorn är 64 bitars,

men ska man verkligen trycka i windows 7 64 bitars i en gammal bärbar????

borde räcka med 32an?

Borde finnas en och annan med åsikter, har googlat och letat här blir lite klokare, finns både för och emot förståss!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhinnen:

Nu får jag snart spunk
tänkte uppgrdera min gamla bärbara Amilo 1546, med windows 7,

intelcorduo T7200 2Ghz med 2 gig ram, ska inte utöka det, finns inte plats... processorn är 64 bitars,

men ska man verkligen trycka i windows 7 64 bitars i en gammal bärbar????

borde räcka med 32an?

Borde finnas en och annan med åsikter, har googlat och letat här blir lite klokare, finns både för och emot förståss!!

En månad sent, men 32-bitars är nog enklast. Visserligen stödjs 64-bitar men du har oftast högre kompatibilitet med 32-bitar(speciellt om du får för dig att köra äldre program). Sitter själv på en 1546 just nu.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Bumpar upp tråden lite.. Min gamla Xi 1546 fick för nått år sedan problem med grafiken, men eftersom jag har en kraftfull stationär dator så har jag skitit i att göra nått åt saken. Nu börjar det dock närma sig semestertiden och det vore trevligt att ha en bärbar dator med sig till landet.
Nyligen har också arbetskollegans bärbara tackat för sig, det är en Amilo M4438G. Eftersom datorerna är identiska förutom spec (hans är något äldre, ingen "värsting" när den kom) så bytte jag helt enkelt grafik-kort och konstaterade att det är hans grafikkort som lagt av. Nu är frågan dock, finns det nånstans där man kan få tag på ersättningskort till dessa gamla burkar?
I min maskin sitter det ett ATI Mobility Radeon X1800, i hans nvidia GO6800.
Jag vill också passa på att byta mitt, dels för att slippa grafikfelen men även få en liten uppgradering.

Det gör ju inget om det även blir en uppgradering på korten. Budget vet jag inte riktigt, kanske runt 500-1500?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Vive la liberté!

http://www.mxm-upgrade.com/Uniwill.html för information, går även att handla där
Annars kan du leta tradera eller ebay.