Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
köpte min på Webhallen.com...

Hur kan jag kolla om mina är rätt märkta?
Vore ju inte så kul å köpa PC2-5300 minne å så sitter det PC2-4300 minne (felmärkt!) i laptopen!!

Din bild säger ju mig att det är 5300 minnen i din Xi1546. Men om du är osäker så kan du ju alltid ringa till webhallen och prata med dom.

En fråga också.. hur gjorde du för att öppna din ?

Permalänk
Medlem

Det är 5300 minnen i, bara o köra på. Det är inte webbhallen som stoppar i minnena heller för den delen, de sitter i direkt från FS.
Står i manualen precis hur man öppnar o byter eller utökar minne, men det är iaf bara att skruva ut alla bottenskruvar under datorn och lyfta upp plattan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
det finns ju inget annat som jag kan ha ju ... allt är ju fan skit ...
alltid NÅTT som inte passar ju ...
FE31M har ju bara 15,4" skärm , jag vill ha 17 ...

kommer det nån efterföljare till xi1546 eller ? är xi1546 utgående modell ?

Det är en utgående modell. Kan nog bli svårt att hitta en 17" med maffigt grafikkort osv som har så pass "bra" batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Det är 5300 minnen i, bara o köra på. Det är inte webbhallen som stoppar i minnena heller för den delen, de sitter i direkt från FS.
Står i manualen precis hur man öppnar o byter eller utökar minne, men det är iaf bara att skruva ut alla bottenskruvar under datorn och lyfta upp plattan.

Vilka bör jag välja?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533

skillnaden jag ser är i rubriken, 64Mx8/16 på Twinmos och 128Mx54 på Crucial. Vad betyder det?

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Köpte precis två twinmos 5300 minnen (samma som i länken ovan). När jag sen försökte starta datorn efter att ha satt in dem började burken reboota efter ca 7-8 sek. Är verkligen dessa minnen kompatibla med amilon eller kan det vara något fel på nån av dom?

EDIT: tog ut minnena, testade runt lite, och sen funkade det=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
Vilka bör jag välja?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533

skillnaden jag ser är i rubriken, 64Mx8/16 på Twinmos och 128Mx54 på Crucial. Vad betyder det?

Är ingen direkt skillnad på minnena, 64Mx8/16 och 128M/64 är benämningar på hur stora minnesbanker korten använder samt hur många.
Iomed att Cruicial har 120månaders fabriksgaranti så är det de minnet jag skulle valt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Är ingen direkt skillnad på minnena, 64Mx8/16 och 128M/64 är benämningar på hur stora minnesbanker korten använder samt hur många.
Iomed att Cruicial har 120månaders fabriksgaranti så är det de minnet jag skulle valt.

Tack, då har jag lite mer koll på läget. Det blir nog Cruicial isf:D

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

är xi1526 nyare modell än 1546 eller ?
vilken modell är det efter 1546 , 1554 ?? men den finns ju inte att köpa ?

Permalänk
Medlem

Fan... Jag drog igång projektorn och skulle testa STALKER men det gick inte att spela alls med grundinställningarna. Hela datorn segade ner sig ordentligt. Testade att dra ner inställningarna och upplösningen och köra på 800*600 men det var fortfarande alldeles för segt för att kunna spela och datorn hängde sig när den skulle spara spelet så jag var tvungen att stänga av den på knappen.

Klarar 1546:an helt enkelt inte STALKER eller är det min dator som jävlas?

Ska tillägga att jag bara har 1 gig RAM

Permalänk
Medlem

citerar:
"Thankfully mine came with no dead pixels at all, and light leakage is minimal along the bottom of the screen"

någon som upplever nått leakage ? ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xen
Fan... Jag drog igång projektorn och skulle testa STALKER men det gick inte att spela alls med grundinställningarna. Hela datorn segade ner sig ordentligt. Testade att dra ner inställningarna och upplösningen och köra på 800*600 men det var fortfarande alldeles för segt för att kunna spela och datorn hängde sig när den skulle spara spelet så jag var tvungen att stänga av den på knappen.

Klarar 1546:an helt enkelt inte STALKER eller är det min dator som jävlas?

Ska tillägga att jag bara har 1 gig RAM

Min klarar det utmärkt, förutom när jag går in i baren. Kan knappt röra mig där innne :|. Även kört det på Extern skärm 1680x1050. Du kanske skulle satsa på en till ram-sticka. De är ju extremt billiga nu :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
citerar:
"Thankfully mine came with no dead pixels at all, and light leakage is minimal along the bottom of the screen"

någon som upplever nått leakage ? ?

Tror det är ett ovanligt fel. Allt utmärkt här!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xen
Fan... Jag drog igång projektorn och skulle testa STALKER men det gick inte att spela alls med grundinställningarna. Hela datorn segade ner sig ordentligt. Testade att dra ner inställningarna och upplösningen och köra på 800*600 men det var fortfarande alldeles för segt för att kunna spela och datorn hängde sig när den skulle spara spelet så jag var tvungen att stänga av den på knappen.

Klarar 1546:an helt enkelt inte STALKER eller är det min dator som jävlas?

Ska tillägga att jag bara har 1 gig RAM

Du körde inte med batteriet så datorn har klockat ner sig??
På min fungerar det jättebra på höga inställningar.

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem

Jag får min Xi 1546 nästa lördag.Får ge 7750kr den med 1 gb minne o 1.8ghz processorn.

Funderar på om man ska köpa till 1 gb minne eller om jag helt enkelt ska köpa till 2 gb http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342 istället. Det minnet är ju snabbare och dessutom klarar ju datorn av det. Det gamla orginalet kan man säkert sälja för en billig peng på annons forumet. Kmr jag märka någon skillnad eller ska jag köra på att endast köpa 1 gb?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Jag får min Xi 1546 nästa lördag.Får ge 7750kr den med 1 gb minne o 1.8ghz processorn.

Funderar på om man ska köpa till 1 gb minne eller om jag helt enkelt ska köpa till 2 gb http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342 istället. Det minnet är ju snabbare och dessutom klarar ju datorn av det. Det gamla orginalet kan man säkert sälja för en billig peng på annons forumet. Kmr jag märka någon skillnad eller ska jag köra på att endast köpa 1 gb?

vart köpte du den så billigt?

Permalänk
Medlem

Köper beggat

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Köper beggat

Somliga har tur..
Var hittade du den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Min klarar det utmärkt, förutom när jag går in i baren. Kan knappt röra mig där innne :|. Även kört det på Extern skärm 1680x1050. Du kanske skulle satsa på en till ram-sticka. De är ju extremt billiga nu :).

Tror det är ett ovanligt fel. Allt utmärkt här!

Hmm får kanske vara värt ett par kronor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melvin
Du körde inte med batteriet så datorn har klockat ner sig??
På min fungerar det jättebra på höga inställningar.

Nope jag kör inte på batteriet. Hur mycket RAM har du?

Permalänk
Medlem

På min xi1546 funkar S.t.a.l.k.e.r kanonbra på höga inställningar. Kör med dynamic lightning dock. Har bara 1 gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johad
På min xi1546 funkar S.t.a.l.k.e.r kanonbra på höga inställningar. Kör med dynamic lightning dock. Har bara 1 gb ram

Skumt. Vad kan det vara för fel hos mig då?

Permalänk
Medlem

Jag menade givetvis att jag kör med static lightning i S.t.a.l.k.e.r...... Är det inte så att du har dynamic lightning på? För då kan jag förstå att det upplevs som ospelbart....

Permalänk
Medlem

Är det någon som har försökt undervolta denna dator, hur funkar det med den där "sleep"knappen? Sparade ni mycket i tempperatur och batteri?

Permalänk

Kommer det någonsin komma drivrutiner för oss som varit korkade nog att uppgradera till Vista?

ATI har inga, FSC väljer att inte stödja några.
Någon som vet om några drivrutiner som finns ute som faktiskt fungerar?

(Jag har den lite äldre versionen av Xi1546, med CoreDuo, inte 2:an)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man hittar dom senaste drivisarna till MediaCenterED?

EDIT: Grafik alltså...:P

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionit
Är det någon som har försökt undervolta denna dator, hur funkar det med den där "sleep"knappen? Sparade ni mycket i tempperatur och batteri?

Min är undervoltad i NHC (Notebook Hardware Control) Gör oerhörd skillnad i temperatur! Batteri vet jag inte riktigt. 55C idle 70C load (efter 2 Timmar CnC 3).

Ett smakprov:
Multiplier 6|0.9625V
Multiplier 12|1.0625V

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Min är undervoltad i NHC (Notebook Hardware Control) Gör oerhörd skillnad i temperatur! Batteri vet jag inte riktigt. 55C idle 70C load (efter 2 Timmar CnC 3).

Ett smakprov:
Multiplier 6|0.9625V
Multiplier 12|1.0625V

skulle oxå vilja undervolta men nhc verkar inte tillåta det för mig... Måste jag köpa pro för att det ska funka? För övrigt hittar det inte HD temp och tillåter inte profiler för mig. vad gör jag för fel?

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
skulle oxå vilja undervolta men nhc verkar inte tillåta det för mig... Måste jag köpa pro för att det ska funka? För övrigt hittar det inte HD temp och tillåter inte profiler för mig. vad gör jag för fel?

Har ej heller pro, kan ej heller se HD-temperatur eller gora profiler... Fast undervolta går. skumt...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Har ej heller pro, kan ej heller se HD-temperatur eller gora profiler... Fast undervolta går. skumt...

hmm, ja, det va ju liksom undervoltningen jag ville ha när jag skaffa NHC...

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

DEt finns något annat program, minns inte ved det hette. Något på K.. Ingen som testat det?

Permalänk
Medlem

Jag köpte igår en Amilo Xi 1546 ny på MediaMarkt. (Den beggade för 7750 finns kvar, PMa mig om du är intresserad så ska jag hjälpa dig att hitta säljarn)

Något kontigt pågår. Ibland sänker sig processorn av sig självt till 987MHZ UTAN att jag har tryckt på fläkt knappen. Det borde väl även göra så att installationer och dylikt tar längre tid. Det tog en knapp timma att installera FIFA07 igår, vilket det verkligen inte borde ta.

Har ni något förslag på vad jag ska göra?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Jag köpte igår en Amilo Xi 1546 ny på MediaMarkt. (Den beggade för 7750 finns kvar, PMa mig om du är intresserad så ska jag hjälpa dig att hitta säljarn)

Något kontigt pågår. Ibland sänker sig processorn av sig självt till 987MHZ UTAN att jag har tryckt på fläkt knappen. Det borde väl även göra så att installationer och dylikt tar längre tid. Det tog en knapp timma att installera FIFA07 igår, vilket det verkligen inte borde ta.

Har ni något förslag på vad jag ska göra?

Titta hur energi inställningarna ser ut om den går från Aways On till Max battery eller nått... kanske är en något i ström kontakten som gör att den hoppar från det en till det andra. Antagligen är den inställd på always on (eller liknande) när nätsladden är i och Max battery när den går på batteri.

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546