Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Asus P5B-VM

Ni som har det här kortet är ni nöjda (förutom att det inte går att klocka ännu)?

Själv tycker jag att det kan ta himmla lång tid att komma förbi "boot-up-screenen", över 20 sekunder ibland. Även om det går på 10 sekunder för det mesta så tycker jag det känns lite långsamt... Jag har inte hittat någon inställning som speedar upp starten, ibland tror man den hängt sig.

Sedan får jag alltid upp en rad från JMicron om min DVD-spelare:
ODD0:_Nec_dvd_3550... press key to continue.

Förutom detta tycker jag kortet verkar fungera som det skall, bara hoppas de släpper ett riktigt bios snart...

[color="blue"]Tråd redigerad av OSkar000
Namn borttagna då det blev lite väl mycket smutskastning på denna person i denna tråd.
[/color]

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Detta händer mig också, det verkar vara att den söker usb-enheter.

Hoppas på att de ska släppa ett nytt bios med en möjlighet att låsa pci-bussen till 33 mhz, som det är nu går det inte att överklocka mer än några mhz..

Permalänk

Jag hoppas verkligen de skapar en ny bios som fixar problemet, jag ska maila ASUS och försöka prata lite med dem. Det verkar ju dumt att höja FSB till 500 om man maxx kan höja den typ 10mhz :/

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Jag hoppas verkligen de skapar en ny bios som fixar problemet, jag ska maila ASUS och försöka prata lite med dem. Det verkar ju dumt att höja FSB till 500 om man maxx kan höja den typ 10mhz :/

Några har ju klagat på att den bara klarar 1.95V på minnena, vore fint om de ordnade till det också.

Jag är van att styra fläktar med med Speedfan, men den möjligheten finns inte med det här moderkortet, det är lite synd..

Annars är jag mycket nöjd med kortet, ruskigt stabilt, några smidiga funktioner som man inte sett förrut, och att dra ut strömsladden för att återställa felinställningar för att slippa resetta cmos är kanonsmidigt.

Synd bara att den kostar 1350:- men saknar pci-låset.

Permalänk
Medlem

Appropå speedfan så testade jag programmet AI-GEAR som föjer med, växlade ner till lägsta prestanda för strömspar etc, men märker absolut ingen skillnad på vare sig frekvens på cpu eller rotationshastigheter för fläktar... AI probe verkar inte heller fungera jättebra för mig då det hänger sig hela tiden.

Men men, det är ju ganska nytt än så länge så man får väl hoppas det arbetar på bioset, du får medela vad du får för svar sedan, ErsntVogel!

Hittade även några länkar på Asus forum som kan vara intressanta att följa:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060920065657231&boar...

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060916150117262&SLan...

allmänt:
http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=P5B-VM&...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Jag klarade nu att posta i 310 mhz FSB! Detta genom att öka pci-e till 115 mhz.
Dock bootar inte windows över 302 fsb / 112 mhz.

Jag kör med gamla 0207-bioset.

Mer info i de sista sidorna här:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1098362&page=1&pp=2...

Permalänk
Medlem

Inte illa!

Lekt lite i dag med inställningarna... Hade problem i CPU-testet i 3DMark05 när jag gick upp högre med fsb:n, även problem i grafiktestet när jag höjde PCIe-bussen mer... Men med dessa värden fick jag ett stabilt system:

FSB:283
Minne: 800Mhz 5,5,5,12 (6,30)
PCIe: 105
Minne: 1,95V
Cpu: 1,325v (testade att höja men gav ingen pos effekt)

kommentarer?

För övrigt har jag disablat det mesta i bioset... Fick även justera ner klocken på grafikkortet efter denna höjning, kör nu på gpu:662MHz, minne 792MHz. Kommer upp i ganska exakt 12000p nu i alla fall!

SME, har du bytt tillbaks till det gamla bioset för att det är bättre, eller har du bara ej uppdaterat? edit, kör som ni förstår med v309

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Men för i helvete, nu får ASUS skärpa sig och släppa en fixad BIOS.
Det är ju inte rimligt att man måste ha en PCI-E på 2347823904267890mHz för att kunna få upp FSBn.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Kan upplysa er om att v0405 kommit ut nu.. inga förbättringar av oc vad jag märker av i alla fall...

Har fortfarande samma problem med seg boot eller att den hänger sig ibland under boot, kan inte heller gå in hardware monitor under bios och att justera växel i AI gear gör ingen skillnad på frekvens etc. Någon mer som lider av detta??

Håller just nu på med en mailkonversation med asus om ett antal probelm, hittils har jag bara fått tips om att återställa bios, kolla minnen mm, får se vart det lider...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Changes: Supports new CPUs. Det var ju lite snålt..

Permalänk

Andy, ge mig gärna mailadressen, jag är fly förbannad på ASUS nu.

Om det står "Adjust speed as you wish" och max-fsbn är 500mhz, så får de fan fixa BIOSen.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Några till som verkar surna till på detta mobo ..
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Andy, ge mig gärna mailadressen, jag är fly förbannad på ASUS nu.

Om det står "Adjust speed as you wish" och max-fsbn är 500mhz, så får de fan fixa BIOSen.

Denna länk gäller internationellt för moderkort, så gnäll så många som möjligt!:
http://vip.asus.com/eservice/techserv.aspx

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Men för i helvete, kolla vad ASUS svarade på:

[Problem Description]
Hello ASUS.

On the box of the P5B-VM motherboard it says, and I strongly emphasize this, "Adjust speed as you
wish!" WHICH implies overclockability, don't you think?

Now, neither the latest BIOS, NOR, the previous (0307) has a working PCI/PCI-E frequency lock,
which makes it IMPOSSIBLE to adjust the FSB-frequency upwards (EVEN though you have a max
FSB in BIOS set to 500).

In Sweden, this is called "False marketing", and is a criminal offense.
You have had 2 months time, to fix the BIOS for this board, and you haven't done that as of yet.

I know hundreds of people in the computer hardware-community who has sent complaints to you
about this problem, and you have summarily disregarded them.

I expect you to fix this errata as soon as possible.

[Reply]
Dear Valued Customer

Thank you for your feedback hopefully new BIOS will be released soon.

Best Regards
Asus Nordic TSD Support

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Den skitstöveln... så här svarar han på mina bios-relaterade frågor samt om nytt oc bios är på g. Har skickat samma frågor till honom 3-4 ggr nu, men han läser nog bara översta meningen... Borde vara kriminelt att ha en sådan gubbe på supporten.
--------

Dear Valued Customer

Can you try reinstall your OS maybe?
If it still doesnt work I would sugest you contact your dealer for service.

Best Regards
*bort*
Asus Nordic TSD Support

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Herregud, antingen har han inte förstått din fråga eller så vill han bara jävlas.

Skicka med länkar till alla trådar som handlar om att det är nästan omöjligt att överklocka.

Permalänk

Någon som vet om moderkortet endast klarar av att styra CPU-fan kontakten?
Har också hört men ej läst att man måste ha en 4-pins fläkt för att den skall kunna styras med PWM. Och detta är bara på -VM modellen..

Kanske därför som inte -VM kan styra sina fläktar med SpeedFan som de andra P5B nu kan..

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk

Senaste update:

Jag:

What kind of an answer is that?
1) Are they currently working on a new BIOS that fixes the problems and upholds your promises?
2) If so, when is it likely that it will be released?

BajsASUS:

Dear Valued Customer

Sorry, I cant promise anything, currently we dont offer this specific adjustment in this BIOS.
No information about next BIOS release.

Best Regards
*bort*
Asus Nordic TSD Support

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Synd för jag tänkte köpa det moderkortet, men avstår pga dålig överklockningsprestanda. Trots allt så kostar det kortet nästan 1400kr och det är för mycket för ett kort som inte kan överklocka nåt.
Om Asus skulle släppa Bios update där dom löser problemen så skulle jag köpa det.
Synd att dom har gjort så för jag har i stort sätt bara Asus moderkort.

Man kan väl lika gärna köpa sig ett mATX Asrock eller Msi kort för 600kr och få likvärdiga överklockningsprestanda dvs ingen alls :=

Permalänk
Medlem

"hopefully new BIOS will be released soon" lät ju betydligt mer positivt än det sista du fick...

Jag förstår inte varför Asus-supporten med *bort* verkar anstränga sig lite mer, antingen är han personligen lat/stressad och orkar inte kontakta ingenjörerena eller så har de en kass organisation, klart som f**n någon där har en lista med buggar de sitter o jobbar med.... De verkar ha lärt ut hur man svarar undvikande på frågor i alla fall!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Jag skrev ett ganska surt svar till honom nu där jag antydde möjligheten att anmäla ASUS för falsk marknadsföring.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Nån som har problemet att när man startar datorn så startas det en halv sekund, sen stängs den av, och efter tre sekunder så startar den normalt?

Permalänk

Japp, jag har det problemet med. Men idioten på ASUS svarar inte längre och deras sviniga BIOSprogrammerare verkar ha blivit sövda.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! Jag har kollat runt lite i BIOS för att se om det är någon form av inställnings problem.

Visa signatur

Aysack

Permalänk
Medlem

Har inte det problemet normalt, endast om jag haft nätsladden urkopplad som den uppför sig så första gången jag startar efteråt.

Men ni har det bra som bara behöver vänta i tre sekunder extra får att få igång den....

Min rev på moderkort är 1.02G, någon som har något nyare eller äldre?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

ASUS:

Dear Valued Customer

VM is a low-end card so it will as standard not has as many bios functions as the standard P5B. I would even say that demanding customers would need atleast P5B-Deluxe

Best Regards
*bort*
Asus Nordic TSD Support

Mitt svar:

Are you kidding me? It costs €2 less than P5B and P5B is enough to do _atleast_ 400MHz FSB.

P5B-VM is the most expensive mATX-board you currently offer. Don't come here claiming it to be "low-end".

Is it true that it says "Adjust speed as you wish!" on the box?
Is it true that BIOS revision 0307 raises max FSB to 500?

Is it safe to assume the board should atleast offer some kind of overclocking? (Which it doesn't since it doesn't offer any PCI-E frequency lock).

Then is it true that ASUS Corp. LIES to the customers?

Is it also true that you havn't even _asked_ the programmers if they are working on a BIOS fix for the board?

I'm getting tired of you treating me as a half-wit.

Unless you start to take the P5B-VM-customers I have no choice but to release this conversation onto the hardwareforums:

XtremeSystems.org
sweclockers.se
forumdeluxx.de

As well as drag this matter to the authorities.
I paid good money for a product which gave promises that couldn't be kept, and ASUS is refusing to take responsibility to correct errors on its products.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Klockrent!! Hoppas de flesta andra också skickar sina klagomål till *bort*...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett mail igår o klaga så släppte dom ett nytt bios till mitt moderkort idag o bad mig testa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Jag skickade ett mail igår o klaga så släppte dom ett nytt bios till mitt moderkort idag o bad mig testa det

Ja, fast det bioset som släpptes till ditt kort idag gäller inte för p5b-VM, var nog inte heller enbart för dig de släppte ett nytt heller...

Nu efter 6 försök så verkade det faktiskt som *bort* försökt att svara på mer än första frågan, att den ofta hänger sig vid boot visste han inte sedan tidigare svar och svaret om nytt nytt bios är ju som vanligt...

min fråga:
-------------------
Best valued motherboard Support! <ironiskt>

Can I please have 5 answers!

1. When is there a new bios supporting overclocking available, this is the most expensive m-atx card and according to your website it should be possible to overclock it, but there is no pci-lock or higher voltage setting on the mem, and even there has been a fsb raise from 400 to 500!?

2. I don’t know why bios ask me about the DVD, it says: ODD0_nec_3550... in green, is it normally? works fine anyway but its irritating.

3. System hangs if I try to open Hardware Monitor in bios, why?

4. AI Gear doesn’t seem to work, I have activated speedstep in bios, but there is no difference in frequency or fan-speed when changing gears. What should I do to get it work?

5. I know many other users who have the same problem above. Have you informed the bios programmers about the issues?

I hope that you can manage to answers all this 5 questions this time!
Best Regards

Svar:
--------------------
Dear Valued Customer

1. If you go to Advanced->JumperFree Configuration in BIOS you should have options to choose AI Tuning to [Manual], when choosing manual the following overcklocking features are avalible:
CPU Freq.
DRAM Freq.
PCI-E Freq.
Spread Spectrum
Memory Voltage
CPU VCore Voltage

2. I havnt encountred this issue before, I gues it must be normal. Can be due to special firmware in the ODD. Do you get same issue with other drive?

3. Probobly one of your parts that arent adjusted correctly. Please check that all components are attached correctly. And also try set BIOS to default. Please try with only 1 memory module inserted also.

4. Just install this software. Im not 100% sure if it works with new Core2 CPU though.

Best Regards
*bort*
Asus Nordic TSD Support

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

"1. If you go to Advanced->JumperFree Configuration in BIOS you should have options to choose AI Tuning to [Manual], when choosing manual the following overcklocking features are avalible:
CPU Freq.
DRAM Freq.
PCI-E Freq.
Spread Spectrum
Memory Voltage
CPU VCore Voltage
"

Är han efterbliven eller?

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION