Inspelning av högtalare - myt eller fakta?

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Kan ju ta till exempel en gitarr sträng. Första gångerna när man strängar om så låter det stelt och som man hade kalibrerat efter en dator medan efter några dagar när man väl har övat så mjukar strängen upp och låter helt annorlunda.

Tror inte gitarrsträngen mjukar upp sig så mycket, däremot blir den smutsig av fetter från fingrarna och därmed ändrar ljudkaraktär. Självklart blir den sliten också. Jag är själv gammal bassist och brukade koka bassträngarna för att få dom fräscha igen.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Tror inte gitarrsträngen mjukar upp sig så mycket, däremot blir den smutsig av fetter från fingrarna och därmed ändrar ljudkaraktär. Självklart blir den sliten också. Jag är själv gammal bassist och brukade koka bassträngarna för att få dom fräscha igen.

Dom sträcker ut sig, alltså förändras egenskaperna även om man stämmer om den.
Bytte strängar på farsans gamla Washburn Eagle för något år sedan. Nu är jag ingen musiker och hör knappast någon skillnad på sådant, men jag var tvungen att stämma om strängarna varje dag, och än idag om man ska ta fram guran och plinka lite så måste den stämmas om helt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Beror väl en hel del på vilken sorts högtalara man pratar om, märks större skillnad med vissa och nästan ingen skillnad alls med vissa.
Kan dock säga att när jag köpte ett par sprillans nya Jamo S506 i höstas så märktes det enorm skillnad under den första veckan, för att inte tala om skillnaden mellan nyuppackad och 10 timmar senare. Fanns ingen som helst bas när dom var helt nya, samtidigt som diskanten var otrevligt vass. 10 timmar senare var de som en helt annan högtalare, en vecka senare var de helt inspelade, jag märkte inte längre någon skillnad efter det.

Permalänk
Medlem

Kör med nylon och har testat minst 5-6 stycken olika. En gång köpte jag ett par där det stod på förpackningen strängarna är ljusa från början och det krävs inspelning innan strängarna blir normala. Det sträng setet tog flera dagar innan det ens lät normalt. En annan gång köpte jag ett billigt set och det lät för djävligt ljust och mina öron fick ont och bytes ut på direkten. Sedan dess köper jag ett enda märke (Savarez) eftersom det låter bäst i mina öron och jag bryr mig inte om de är dyra. Som sagt det mesta går att höra sedan om man vill säga myt eller fakta är svårt att säga. Något är det som öronen uppmärksammar sig på. Kanske öronen som har tränats upp och hör vissa saker som vissa andra inte hör.

Så klart menar jag det du menade @Arne Anka kom bara inte på den rätta beskrivningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av robix:

Fakta!Har haft ett antal högtalare/subwoofers genom åren.
Jag har följt med deras 'uppväxt/uppblomning' från start till inspelade.
Det som absolut är FAKTA är att baselementet är det element som man märker störst skillnad på, IMO.
Basen blir tightare, spelar högre och känns mer.

mvh
rob~

Basen spelar högre? Jag trodde vitsen med sub var att den skulle spela så lågt som möjligt.(<40Hz)

Förövrigt är det, enligt mig givetvis, bullshit. Vad det handlar om är hjärnans tillvänjning och placeboeffekter, som är skapade uppe i huvudet.
Innan inspelningen ens har börjat så tänker du(och andra som hävdar att det låter bättre); " efter inspelningen, si och så många timmar, kommer det att släppa och "blomma ut" "

Nu vet hjärnan det och ställer in sig på detta. Och detta gör att du aldrig kommer hävda något annat än att " inspelning is the shit ".
Även om det faktiskt gör skillnad, så kommer ändå den största påverkan från hjärnan.

Peace <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kör med nylon och har testat minst 5-6 stycken olika. En gång köpte jag ett par där det stod på förpackningen strängarna är ljusa från början och det krävs inspelning innan strängarna blir normala. Det sträng setet tog flera dagar innan det ens lät normalt. En annan gång köpte jag ett billigt set och det lät för djävligt ljust och mina öron fick ont och bytes ut på direkten. Sedan dess köper jag ett enda märke (Savarez) eftersom det låter bäst i mina öron och jag bryr mig inte om de är dyra. Som sagt det mesta går att höra sedan om man vill säga myt eller fakta är svårt att säga. Något är det som öronen uppmärksammar sig på. Kanske öronen som har tränats upp och hör vissa saker som vissa andra inte hör.

Ah, det var metallsträngar jag höll på med. Men nylon som metall så sträcks dom ut med tiden. Ta valfritt material och sträck isär det med ganska bra kraft så kommer det över tid att tänjas ut.
Har nog mycket att göra med om öronen är "tränade" eller inte. Mina musikerkompisar hör skillnad på olika instrument som enligt mig låter exakt likadant. Har en kompis som spela fiol och hon sa efter ett strängbyte att det var som en helt annan fiol, det lät så annorlunda och bättre att hon var nästan euforisk.

Skrivet av Falcon:

Förövrigt är det, enligt mig givetvis, bullshit. Vad det handlar om är hjärnans tillvänjning och placeboeffekter, som är skapade uppe i huvudet.
Innan inspelningen ens har börjat så tänker du(och andra som hävdar att det låter bättre); " efter inspelningen, si och så många timmar, kommer det att släppa och "blomma ut" "

Nu vet hjärnan det och ställer in sig på detta. Och detta gör att du aldrig kommer hävda något annat än att " inspelning is the shit ".
Även om det faktiskt gör skillnad, så kommer ändå den största påverkan från hjärnan.

Peace <3

Så du menar även att det här med att gå in skor också är en myt? Att vi inbillar oss att skorna ska vara jättestela, hårda och osköna i början men sedan bli mjukare allt eftersom man använder dom? Och nytvättade jeans, vi bara inbillar oss att dom har blivit tightare och stelare sen innan tvätten och att det tar någon dag tills dom blir "normala" igen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Så du menar även att det här med att gå in skor också är en myt? Att vi inbillar oss att skorna ska vara jättestela, hårda och osköna i början men sedan bli mjukare allt eftersom man använder dom? Och nytvättade jeans, vi bara inbillar oss att dom har blivit tightare och stelare sen innan tvätten och att det tar någon dag tills dom blir "normala" igen?

Tycker du, helt allvarligt, att den jämförelsen är bra?
Läs också min sista mening igen, flera gånger om så behövs, tills du förstår den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tycker du, helt allvarligt, att den jämförelsen är bra?
Läs också min sista mening igen, flera gånger om så behövs, tills du förstår den.

Vad är en sko gjord av?
Vad är dom rörliga delarna i en högtalare gjorda av?

Googla fram svaren på dom två frågorna och återkom sedan. Jag tycker att jag kom med en väldigt bra jämförelse.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad är en sko gjord av?
Vad är dom rörliga delarna i en högtalare gjorda av?

Googla fram svaren på dom två frågorna och återkom sedan. Jag tycker att jag kom med en väldigt bra jämförelse.

Mina B&W högtalarmembran är gjorda av Kevlar (och aluminium)

Mig veterligen är inte mina skor gjorda av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Mina B&W högtalarmembran är gjorda av Kevlar (och aluminium)

Mig veterligen är inte mina skor gjorda av det...

Konen ja. Men konen är inte det enda som rör sig i en högtalare. Läs på mer och återkom med resultat.
Kan rekommendera denna tråd http://www.diyaudio.com/forums/full-range/225709-break-real.h...
Där diskuterar några ur världseliten inom DIY-världen, t.ex Planet10

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Konen ja. Men konen är inte det enda som rör sig i en högtalare. Läs på mer och återkom med resultat.
Kan rekommendera denna tråd http://www.diyaudio.com/forums/full-range/225709-break-real.h...
Där diskuterar några ur världseliten inom DIY-världen, t.ex Planet10

Nu har jag ingen åsikt om detta all, men lite läsning på diyaudio känns det bara som en stor sandlåda, alla kommer sina åsikter och vad dom HÖR och säger "så är det, jag hör skillnad", jag vill se fakta, mätningar, något som alla kan förstå sig på inte när någon börjar babbla om hur basen vart djupare och diskanten vart rappare. Det är väldigt mycket "jag hör", "jag känner", inom HiFi världen och visst det är mycket det de handlar om, men man ska inte börja använda det som fakta för saker som går att mäta sig fram till.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad är en sko gjord av?
Vad är dom rörliga delarna i en högtalare gjorda av?

Googla fram svaren på dom två frågorna och återkom sedan. Jag tycker att jag kom med en väldigt bra jämförelse.

Skrivet av Yrch:

Mina B&W högtalarmembran är gjorda av Kevlar (och aluminium)

Mig veterligen är inte mina skor gjorda av det...

Skrivet av Kalium:

Konen ja. Men konen är inte det enda som rör sig i en högtalare. Läs på mer och återkom med resultat.
Kan rekommendera denna tråd http://www.diyaudio.com/forums/full-range/225709-break-real.h...
Där diskuterar några ur världseliten inom DIY-världen, t.ex Planet10

Är väl två frågor det rör sig om

(1) Liknelsen mellan skor och högtalare som ärligt talat är rätt dålig. Du underbygger liknelsen med att det är samma "material" i mina skor och mina högtalare och att eftersom skorna blir bättre när man "går in" de blir högtalarna naturligtvis bättre om man "spelar in" de. Liknelsen haltar ordentligt eftersom det inte är samma material i mina högtalare som i mina skor. Jag lovar. Oavsett hur mycket jag googlar kommer jag inte komma fram till något annat resultat. Den haltar ytterligare eftersom det finns en mängd saker som INTE blir bättre av att man "går in" de eller liknande. Många saker blir ju snarare sämre efter användning (slitage).

(2) Den lite mer intressanta delen, om huruvida inspelning förbättrar ljudet, visar ju även din länk att det är omdiskuterat även bland inom "DIY-eliten"? Är det nåt jag lärt mig på Sweclockers är det att ens egna "tyckande" inte är värt någonting om man inte kan backa upp det med hårda fakta (fråga MBY). Tex, mår man dåligt av mobilstrålning är det en omöjlighet eftersom det inte finns några belägg för detta och är (enligt MBY) ren inbillning även om man är HELT övertygad att man faktiskt mår dåligt av det. Men det är säkert möjligt att ljudet kan förändras, men då får man presentera mer vetenskapligt baserad test som visar detta.

Och så lägger jag till en punkt

(3) Om det nu trots allt sker en förändring av ljudet efter "inspelning", är det nödvändigtvis till det bättre? Låter ju inte heller helt logiskt att det skall förbättras "across the board"? Något kanske blir bättre samtidigt som något blir sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad är en sko gjord av?
Vad är dom rörliga delarna i en högtalare gjorda av?
Googla fram svaren på dom två frågorna och återkom sedan. Jag tycker att jag kom med en väldigt bra jämförelse.

Det är en rejält dålig liknelse om du tänker efter lite och jag är ju uppenbarligen inte ensam om att tycka det så.

Google? Sen när blev Google fakta? Jag kan vinkla sökningen så att jag får vilket svar jag vill, helt och hållet beroende på vilket "sida" man väljer.
Antingen väljer man den sidan som är jordnära och tror på de fysiska lagar som existerar eller så är man i "rainbowland" där allt är möjligt.

Skrivet av Rappe Rodent:

jag vill se fakta, mätningar, något som alla kan förstå sig på inte när någon börjar babbla om hur basen vart djupare och diskanten vart rappare. Det är väldigt mycket "jag hör", "jag känner", inom HiFi världen och visst det är mycket det de handlar om, men man ska inte börja använda det som fakta för saker som går att mäta sig fram till.

Det är HiFi-världen i ett nötskal.
Det finns inga gränser för något i princip, vare sig det gäller rent fysiska lagar eller i kronor räknat, helt magiskt.

Det finns folk som köper signalkablar mellan förstärkare och sub för tiotusentals kronor.
Det finns folk som köper högtalarkablar för tusentals och åter tusentals kronor, per meter.
(Nu vill jag absolut inte dra igång någon kabel debatt med detta utan jag vill bara påvisa att den här heliga platsen är inte att leka med)

Det är lite av en "helig" plats och ifrågasätter man, så är man antingen dum i huvudet eller så ska jag bevisa att det inte är så, det enda rimliga är ju att om någon säger något så får ju dessa personer lägga fram fakta och bevis, som håller.

Skrivet av Yrch:

(1) Liknelsen mellan skor och högtalare som ärligt talat är rätt dålig. Du underbygger liknelsen med att det är samma "material" i mina skor och mina högtalare och att eftersom skorna blir bättre när man "går in" de blir högtalarna naturligtvis bättre om man "spelar in" de. Liknelsen haltar ordentligt eftersom det inte är samma material i mina högtalare som i mina skor. Jag lovar. Oavsett hur mycket jag googlar kommer jag inte komma fram till något annat resultat. Den haltar ytterligare eftersom det finns en mängd saker som INTE blir bättre av att man "går in" de eller liknande. Många saker blir ju snarare sämre efter användning (slitage).

Jag håller med dig till 100%.

Skrivet av Yrch:

(3) Om det nu trots allt sker en förändring av ljudet efter "inspelning", är det nödvändigtvis till det bättre? Låter ju inte heller helt logiskt att det skall förbättras "across the board"? Något kanske blir bättre samtidigt som något blir sämre?

Också en intressant punkt faktiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att man ska mäta lite, de flesta högtalare har en mätbar (och då alltså med största sannolikhet verklig ) förändring av sina egenskaper i början, man bör egentligen diskutera hur lång en inspelningstid är för det är där det skiljer sig, när T/S inte längre förändras så tror jag inte det behövs längre tid, men en del påstår att det behövs längre tid än där man normalt sett kan mäta att T/S ändras, då halkar man nog in på tillvänjning eller luftmiljön.
Jag är mest skeptisk till "enormt långa " inspelningstider, jag har själv haft en högtalare som påståtts ha mycket lång inspelningstid och njä jag upplevde ingen "mirakulös" skillnad efter 6månader jämfört med 2 veckor.

Hifidiskussioner delas lätt upp i 2 läger, de som enbart lyssnar och de som även mäter, jag tillhör de som gärna vill ha en mätning numera efter att ha stött på en del "rena lyssnare" som ibland haft en del åsikter som stridit mot allt man lärt sig om fysik och eftersom en del saker inte ger så entydiga resultat vid blinda lyssningstester så kanske de inte finns eller är extremt mycket mindre än vad vissa "rena lyssnare" påstår och jag tror (läs: vet) också att en del verkligt hörbara skillnader ibland beror på nått helt annat än det man tror, tex mycket små nivåförändringar upplever man sällan som nivåändring utan som att ljudkaraktären ändras men man kan med hörseln inte peka ut vad som sker, bara att det låter olika, men mäter man så ser man att det är nivån som är olika och inget annat.

Gör lite experiment med tillvänjning, gör nån medveten liten välkontrollerad förändring som går att återställa, kanske genom att lägga på nått filter eller eq, ingen enorm sak som gör det olyssningsbart, kanske påverka basen så den får en nedre gränsfrekvens som är 10Hz högre än den egentligen har eller sänk mellanregistret med typ 2dB, spela så nån vecka och se om ni reagerar på att det låter "fel" jag är ganska säker på att de flesta efter en tid inte reagerar på att ljudet är ändrat och om man inte vetat om det så hade man inte reagerat och när man ändrar tillbaka efter att ha färgat ljudet nån vecka så låter det konstigt igen fastän det är "normalläget" man lyssnar på.

Det finns faktiskt en verklig sak förutom tillvänjning, som kanske kan förklara vad som händer/påverkar hos de som hävdar att mycket långa inspelnigstider (efter att T/S stabiliserats) påverkar och det är "årstidsförändringarna" temperaturen och luftfuktigheten, luftdensiteten och ljudhastigheten påverkas och det gör att luften leder ljud olika bra och noggrant uppmätta högtalare och mikrofoner brukar alltid ha med miljöuppgifter i mätprotokollen.
Högtalaren i sig uppträder alltså "stabilt" men dess egenskaper och ljudet man hör påverkas av att luften runtomkring har fått andra egenskaper.
Jag tycker inte det har med inspelning att göra men vissa kan kanske säga att det är det.
Det är lite som kabeldebatten, man märker ibland att nått ändras när man byter kabel men det som sker är att drivsteget eller nivån eller jordningen påverkas om det är "dåligt" konstruerade apparater, men kabeln i sig påverkar för det mesta inte signalen som överförs i den hörbart om den inte är direkt felaktig, men istället för att diskutera kretsarna så säger man att kabel A är bättre än B

Man hör ibland kanske en liten skillnad men tror ofta att den beror på något annat än det den verkligen beror på om man bara lyssnar på saker, väldigt långa högtalarinspelningstider kan vara en sån sak, jämförelsen med instrument var bra tycker jag, instrument kan låta väldigt olika beroende på miljön de används i men musikerna brukar i de fallen inte förklara skillnaden med att det är annat än miljön som påverkar, medans hififolket ofta halkar in på konstiga och tveksamma förklaringar.
En ny sträng får en deformation, töjs ut och den "sätter sig" efter ett tag, men ändrar man miljön så blir klangen annorlunda fastän strängen och instrumentet är "inspelat", musikern klagar på att gitarren/fiolen/pianot inte håller stämningen pga att det är fuktigt i luften och trät i instrumentet har troligen påverkats lite, hifiknutten klagar i motsvarande fall på nån obskyr konstig egenskap eller pryl som det ofta är mindre fysiskt troligt att det påverkar.

Om det spelar roll att veta "varför" beror på om man vill förstå hur man kan få bättre ljud eller inte, många hamnar i nått planlöst bytande av hifiprylar eftersom de inte vet åt vilket håll de ska gå och hur saker påverkar varandra, det blir ofta dyrt i slutänden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I tråden på diyaudio nämns det mätningar och det ska finnas. Inte just i den tråden men det finns, leta bara.

Ni som säger att förändingen kan ju lika gärna bli till den sämre, nej så är det inte. Dom som utvecklar elementen vet att materialen i upphängningen (spidern t.ex) mjukar upp sig med tiden och har därför tagit med det i beräkningarna. När ett element kommer nytt från fabrik så är Fs högre än det borde vara. Detta leder till att högtalaren upplevs som "skarp" och "vass" och att det saknas bas. Allt eftersom spiderna mjuknas upp så blir hela konupphängningen slappare vilket leder till att Fs sänks (likna detta vid en fjäder) och basen kommer fram mer och den "lugnar ner sig" för att nu har den inte en stor peak i den övre delen av bandet.

Det som rör sig i en högtalare är A, B, E, F, G, H. Det som konen och talspolen sitter fast i är F och G. Detta är upphängningen. F, spidern, står för ca 80% av Cms-värdet och G står för ca 20%. Detta är dock bara en generalisering, i t.ex Markaudios element så står spidern för ca 99% av Cms värdet. Så du kan tänka dig att om den mjukas upp bara lite lite grann (vilket den gör) så kommer konen att röra sig lättare. Fs kommer att sänkas (tänk fjäder nu igen) och impedanskurvan kommer att ändras. Hävdar ni att detta inte gör någon skillnad så tyck så då. Men då antar jag att ni aldrig hållt på och byggt högtalare utan bara ägt Logitechhögtalare där det knappast märks någon skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Basen spelar högre? Jag trodde vitsen med sub var att den skulle spela så lågt som möjligt.(<40Hz)

Förövrigt är det, enligt mig givetvis, bullshit. Vad det handlar om är hjärnans tillvänjning och placeboeffekter, som är skapade uppe i huvudet.
Innan inspelningen ens har börjat så tänker du(och andra som hävdar att det låter bättre); " efter inspelningen, si och så många timmar, kommer det att släppa och "blomma ut" "

Nu vet hjärnan det och ställer in sig på detta. Och detta gör att du aldrig kommer hävda något annat än att " inspelning is the shit ".
Även om det faktiskt gör skillnad, så kommer ändå den största påverkan från hjärnan.

Peace <3

Med "högre" menar jag ju givetvis "hur högt du hör djupet".. det va samma sak med min SVS (som går ner till 16hz~) - just att djupet i basen får en starkare karaktär och "det hörs tydligare/högre".
Do u feel me?

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Men då antar jag att ni aldrig hållt på och byggt högtalare utan bara ägt Logitechhögtalare där det knappast märks någon skillnad.

Och så fick du med ett förnedringsargument också, något som ofta kommer upp när frustrationen infinner sig.
Jag har långt ifrån några High-End prylar men väl talare som är längder bättre än Logitech. Detsamma gäller väl med B&W, ett par längder bättre än Logitech.

Skrivet av robix:

Med "högre" menar jag ju givetvis "hur högt du hör djupet".. det va samma sak med min SVS (som går ner till 16hz~) - just att djupet i basen får en starkare karaktär och "det hörs tydligare/högre".Do u feel me?

I feel you. Mitt inlägg till dig var med ironi om du inte förstod det.

Permalänk
Inaktiv

Jag börjar märka skillnad med mina hörlurar, från dagen jag köpte dom. Likaså är det en distinkt skillnad på monitorerna, från dagen jag köpte dom. Tyvärr lite till det sämre för monitorerna, men det kan jag leva med.

Permalänk

Ni som påstår er höra skillnaden, varför gör ni inte helt enkelt testet som TS föreslår i första posten och återkommer med resultat?

Det är nog ingen som argumenterar för att inte högtalare ändrar egenskaper under sin livstid, bara att vår hörsel inte är tillräckligt bra för att höra skillnaden och framför allt att den är adaptiv, dvs. vi vänjer oss med det nya ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Och så fick du med ett förnedringsargument också, något som ofta kommer upp när frustrationen infinner sig.
Jag har långt ifrån några High-End prylar men väl talare som är längder bättre än Logitech. Detsamma gäller väl med B&W, ett par längder bättre än Logitech.

I feel you. Mitt inlägg till dig var med ironi om du inte förstod det.

Jodå, men kände bara mig fredags-pigg att "försvara min post" om man säger så. Hehe

//rob

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem

HiFi-världen=Ett underbart forskningsfält för Placeboeffekten!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johnnymann:

HiFi-världen=Ett underbart forskningsfält för Placeboeffekten!

Så du menar att man måste spela in sina shaktistenar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Debatter med Hifi-communityn är, generellt sett, ovinnbar och ovetenskaplig till tusen :). Som t.ex. debatten om kablar. Jag hade den debatten med några arbetskamrater som hävdar att det är skillnad. Så jag grävde fram den lilla vetenskapliga fakta som faktiskt finns inom ämnet, och den ger inget stöd alls för att det skulle vara skillnad. Men det dög inte, de hörde ju skillnad...

OnT: Misstänker att det generellt sett är gummit som håller fast konen som man anser behöver mjukas upp, korrekt? Nu är jag ingen expert på gummi direkt, men hur länge tror ni egentligen att högtalarna ligger och torkar/stelnar från fabrik innan de säljs till slutkund? Det lilla som hinner hända på den korta tiden misstänker jag leas upp igen (så att säga) inom de första 20 minuterna (högst random gissning) man använder högtalarna. Därefter sker förmodligen resten av inspelningen i dina egna öron. Du vänjer dig vid att det låter på ett specifikt sätt, och ju mer van du blir, desto bättre låter det. Det fungerar så med våra sinnen, man kan vänja sig vid i stort sätt vilka ljud/lukter/smaker som helst, och till slut försvinner de, alternativt börjar låta/lukta/smaka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Och så fick du med ett förnedringsargument också, något som ofta kommer upp när frustrationen infinner sig.
Jag har långt ifrån några High-End prylar men väl talare som är längder bättre än Logitech. Detsamma gäller väl med B&W, ett par längder bättre än Logitech.

I feel you. Mitt inlägg till dig var med ironi om du inte förstod det.

Okej, skit samma om du har B&W eller något annat hifiklubbenmärke. Det jag menar är att du aldrig BYGGT en högtalare. Du har inte suttit och valt element, räknat på låda och filter, byggt ihop allt och sedan blivit förfärad över hur illa det låter absolut första gången du spelar. En oerfaren person skulle då bli rädd och tro att man byggt skitgrejor. Men ge det några timmar så börjar det bli bättre. Kanske inte märks någon skillnad första dagen, eller den andra heller för den delen. Men efter några veckor så kommer det vara skillnad.

Skrivet av Full Strike:

Ni som påstår er höra skillnaden, varför gör ni inte helt enkelt testet som TS föreslår i första posten och återkommer med resultat?

Det är nog ingen som argumenterar för att inte högtalare ändrar egenskaper under sin livstid, bara att vår hörsel inte är tillräckligt bra för att höra skillnaden och framför allt att den är adaptiv, dvs. vi vänjer oss med det nya ljudet.

Ger du mig mätutrustning och någonstans att mäta så kan jag mäta nästa gång jag bygger högtalare (eller bygga ett par bara för att). Det är inte så enkelt som att ta sin headset mic och mäta. Det räcker inte heller att mäta i ett rum. För att det ska gälla så ska du ha en så kallad "anechoic chamber", mätutrustning av MYCKET bra kvalitet samt att luftfuktighet, temperatur och annat måste vara samma också för att man kunna jämföra. Men visst, fixar du det så...

Skillnaden i basen och övre mellanregister borde dock gå att mäta själv hemma med en bra kalibrerad mätmikrofon samt att man mäter på exakt samma ställe, inte flyttar högtalarna, ser till att temperatur och luftfuktighet är ungefär densamma.

Men visst, det är en del psykoakustik också. Det har jag aldrig nekat och enligt mig så är det nog nästan lika stort som inspelning.

Vill ni prova själv att bygga högtalare där det märks skillnad på inspelning så kan jag rekommendera att bygga antingen ett par Mar-Kel70 (4" full-range stativare) eller HAD Oy (kontakta Ingvar Ahlberg på Manovi.se). Förstnämnda kostar väl 2500-3000kr för att bygga ett par, kanske går att komma undan billigare. Sistnämnda går på lite drygt 11000kr för ett par, men då spelar dom skiten ur alla "färdiga" högtalare för under 25-30k (och säkert ännu mer).
Med båda dessa så märks det stor skillnad på inspelad eller inte. Stativarna lät så dåligt i början att det knappt gick att lyssna på dom, lät som en klockradio fast ännu värre, det riktigt skar i öronen. Men efter ett tag så blev det bättre och det gick att lyssna på dom och efter ännu längre så började det låta riktigt bra. Och nu efter väldigt mycket speltid så har dom ett mellanregister som klår det mesta, vilket transientsvar och vilken mikrodynamik!
Angående dom större Oy högtalarna så lät dom inte riktigt lika illa i början, men det var jobbigt att lyssna på dom ändå även på relativt låga volymer. Basen fanns knappt och jag körde utan dämpmaterial i portarna länge, körde till och med med subbarna i början också för att det skulle gå att lyssna på. Efter en vecka nästan så började det låta bättre, basen kom fram mer och jag stoppade in dämpmaterial i portarna och slog av subbarna. Det gick att spela ganska högt utan att det gjorde ont i öronen. Och nu efter lite drygt två veckor så går det att spela VÄLDIGT högt innan det gör ont i öronen och basen verkligen känns i bröstet lika som den hörs. Manliga röster har fått lite mer tyngd och pondus också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Ger du mig mätutrustning och någonstans att mäta så kan jag mäta nästa gång jag bygger högtalare (eller bygga ett par bara för att). Det är inte så enkelt som att ta sin headset mic och mäta. Det räcker inte heller att mäta i ett rum. För att det ska gälla så ska du ha en så kallad "anechoic chamber", mätutrustning av MYCKET bra kvalitet samt att luftfuktighet, temperatur och annat måste vara samma också för att man kunna jämföra. Men visst, fixar du det så...

Skillnaden i basen och övre mellanregister borde dock gå att mäta själv hemma med en bra kalibrerad mätmikrofon samt att man mäter på exakt samma ställe, inte flyttar högtalarna, ser till att temperatur och luftfuktighet är ungefär densamma.

Du verkar inte ha läst vad TS skrivit. Han menar att du ska göra ett blindtest med de höga frekvenserna boostade till max och se om du kan höra skillnaden utan att veta om EQ:t är påslaget eller ej. Kan du inte regelbundet (kräver naturligtvis många försök för att vara vetenskapligt) avgöra om EQ är påslaget eller ej lär du heller inte höra skillnad på ett par nya eller inspelade högtalare.

Behövs ingen mätutrustning eller mic till det testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Debatter med Hifi-communityn är, generellt sett, ovinnbar och ovetenskaplig till tusen :). Som t.ex. debatten om kablar. Jag hade den debatten med några arbetskamrater som hävdar att det är skillnad. Så jag grävde fram den lilla vetenskapliga fakta som faktiskt finns inom ämnet, och den ger inget stöd alls för att det skulle vara skillnad. Men det dög inte, de hörde ju skillnad...

OnT: Misstänker att det generellt sett är gummit som håller fast konen som man anser behöver mjukas upp, korrekt? Nu är jag ingen expert på gummi direkt, men hur länge tror ni egentligen att högtalarna ligger och torkar/stelnar från fabrik innan de säljs till slutkund? Det lilla som hinner hända på den korta tiden misstänker jag leas upp igen (så att säga) inom de första 20 minuterna (högst random gissning) man använder högtalarna. Därefter sker förmodligen resten av inspelningen i dina egna öron. Du vänjer dig vid att det låter på ett specifikt sätt, och ju mer van du blir, desto bättre låter det. Det fungerar så med våra sinnen, man kan vänja sig vid i stort sätt vilka ljud/lukter/smaker som helst, och till slut försvinner de, alternativt börjar låta/lukta/smaka bra.

Det finns inga bevis för att en kabel för 10000kr/metern är bättre än en för 40kr/metern. Den som påstår något annat borde gå till närmaste skola och låna en fysikbok.

Gummit står faktiskt för väldigt liten del, som jag sagt tidigare. Ungefär 20%, men ibland lägre och nästan ingenting. Det som är viktigast är spidern, något som dom flesta inte ens vet existerar. Någon som bara använt "köpehögtalare" har inte en aning hur elementet ser ut bakom konen, och vet inte heller hur det fungerar. Spidern sitter fast i talspolen och korgen och står för ca 80% eller mer av "dämpningen" av konrörelsen. Denna är, som jag skrivit någon gång tidigare, oftast gjord av något slags tyg eller tygliknande material som är "coatat" med någon för mig okänd substans. Denna "coating" gör dock att spidern är ganska hård och styv. Om ni känner på ett högtalarelement och försiktigt trycker konen lite inåt så går det ganska trögt. Det är inte bara gummiupphängningen som gör det, så styvt är inte gummit, utan det är för det mesta spidern som är lite styv och trög. Vill ni veta mer om spidern så läs Markaudios forumdel på www.diyaudio.com där han skriver lite om processen att bygga high-end högtalarelement, som definitivt behöver inspelning.

Har ni något element liggandes löst hemma, så kolla och känn lite på spidern. Prova att trycka försiktigt på den och prova att röra konen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Du verkar inte ha läst vad TS skrivit. Han menar att du ska göra ett blindtest med de höga frekvenserna boostade till max och se om du kan höra skillnaden utan att veta om EQ:t är påslaget eller ej. Kan du inte regelbundet (kräver naturligtvis många försök för att vara vetenskapligt) avgöra om EQ är påslaget eller ej lär du heller inte höra skillnad på ett par nya eller inspelade högtalare.

Behövs ingen mätutrustning eller mic till det testet.

Jag skulle definitivt höra skillnad. En EQ tillför distorsion och fasförskjutningar vilket bara det är klart hörbart. Sedan att dra upp något reglage i en EQ till max är inte att rekommendera, för då överstyr man signal vilket låter riktigt otrevligt (prova att dra upp volymen till 200% i VLC).

Ett någorlunda erfaret/tränat öra vet ungefär hur det ska låta, och är dom högre frekvenserna boostade säg 12dB så skulle det helt klart höras.

Jag tror, personligen, att många som är här och diskuterar inte har någon erfarenhet själv. Aldrig byggt en högtalare och säkert aldrig heller ägt ett par bättre högtalare (nej, något du köpt från hifiklubben för någon tusenlapp duger inte). Inte heller vet hur ett högtalarelement är uppbyggt, hur det fungerar som en fjäder osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Lugn mina herrar, i den gamla (2006) förstaposten så står det att man ska öka diskanten 2 dB över 7Khz och öka 2 dB vid 60Hz, han nämner inga 12dB eller att köra i klipp genom att medvetet överstyra som 200% i vlc innebär om det inte är nått stycke som har väldigt låg nivå.
Om jag gör så så hör jag en tydlig skillnad på diskanten, den blir klart mer framträdande och tex cymbaler blir på gränsen till att låta aggresivt, där är skillnaden rätt lätt att höra, däremot i basen så är det svårare (om man enbart justerar basen) det blir en liten tendens till varmare ljud men inte alls lika lätt att detektera som diskantändringen, om jag däremot klipper signalen med "200% i vlc" då låter det bara fruktansvärt illa.
Nu tycker jag inte eq andet riktigt ger samma effekt som inspelning, det är snarare så att de övre registren blir mer distfria och basen går djupare och det är inte detsamma som att öka nivån på redan befintlig bas, och inte heller diskanten påverkas riktigt så, diskanten blir iofs mer aggressiv, men med en eq så blir det snarare överdetaljerat, medan "råelement" snarare är mindre detaljerade och mer distade, "grötigare" ljud.
Att man kan mäta skillnader mellan helt nya och inspelade element betyder att man kan lämna den diskussionen, det är en verklig skillnad, personligen så är jag däremot skeptisk till väldigt långa inspelningstider, inte om inspelning eller inte påverkar.

Sedan det om högtalaren som helhet blir bättre eller inte av inspelning beror faktiskt på vem som gjort den, det är inte så självklart om man burit sig dumt åt när man konstruerat den, säg att någon fått tag i råelement och sätter dem i nån prototyp/mätlåda, mäter på den och designar utefter det, då är det rätt stor chans att det blir sämre när elementen förändrar sina T/S parametrar vid inspelningen.
Jo det är ju en oerhört dum metod men det har säkert hänt att nån gjort så. Kör man däremot elementen till T/S stabiliserats, mäter och designar efter det så får man en högtalare som (om man gör flera) låter dåligt i början men där bitarna faller på plats efter inspelningstiden som borde bli 10h till max en vecka, sedan tvivlar jag på att det går att mäta några förändringar på T/S, Jag tror att de flesta element har stabiliserat sig till minst 90% inom 10h, det är oftast lim och lacker som ska härda helt och det sker när temperaturen förändras och så kan det vara så att olika mjukgörare i plast/gummi "pumpas" runt i materialet när det rör sig, det var nån som gjorde test med mjukgörarna på faktisk och konstaterade att det även påverkade om elementen varit oanvända lång tid, då behövde de röra sig ett tag igen för att vakna upp ur dvalan.

Sedan så lär ju skillnaderna bli mindre om elementen sitter i en konstruktion som kräver kortare slaglängd än en som inte gör det.,
Själv så har jag även elektrostathögtalare och de har mycket dålig verkningsgrad innan de kommit igång och är fullt uppladdade, de kan ta en stund att dra igång om man brutit polariseringsspänningen så där blir det en form av "startspelning" på ca 15-20 min varje gång de varit bortkopplade från elnätet innan de låter fullt ut, det är ju också en sorts inspelning som säkerligen påverkar verkningsgraden över 20dB på dem, de låter helt enkelt förjäkla illa varje gång de har laddat ur sig och man drar igång dem igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lugn mina herrar, i den gamla (2006) förstaposten så står det att man ska öka diskanten 2 dB över 7Khz och öka 2 dB vid 60Hz, han nämner inga 12dB eller att köra i klipp genom att medvetet överstyra som 200% i vlc innebär om det inte är nått stycke som har väldigt låg nivå.
Om jag gör så så hör jag en tydlig skillnad på diskanten, den blir klart mer framträdande och tex cymbaler blir på gränsen till att låta aggresivt, där är skillnaden rätt lätt att höra, däremot i basen så är det svårare (om man enbart justerar basen) det blir en liten tendens till varmare ljud men inte alls lika lätt att detektera som diskantändringen, om jag däremot klipper signalen med "200% i vlc" då låter det bara fruktansvärt illa.
Nu tycker jag inte eq andet riktigt ger samma effekt som inspelning, det är snarare så att de övre registren blir mer distfria och basen går djupare och det är inte detsamma som att öka nivån på redan befintlig bas, och inte heller diskanten påverkas riktigt så, diskanten blir iofs mer aggressiv, men med en eq så blir det snarare överdetaljerat, medan "råelement" snarare är mindre detaljerade och mer distade, "grötigare" ljud.
Att man kan mäta skillnader mellan helt nya och inspelade element betyder att man kan lämna den diskussionen, det är en verklig skillnad, personligen så är jag däremot skeptisk till väldigt långa inspelningstider, inte om inspelning eller inte påverkar.

Sedan det om högtalaren som helhet blir bättre eller inte av inspelning beror faktiskt på vem som gjort den, det är inte så självklart om man burit sig dumt åt när man konstruerat den, säg att någon fått tag i råelement och sätter dem i nån prototyp/mätlåda, mäter på den och designar utefter det, då är det rätt stor chans att det blir sämre när elementen förändrar sina T/S parametrar vid inspelningen.
Jo det är ju en oerhört dum metod men det har säkert hänt att nån gjort så. Kör man däremot elementen till T/S stabiliserats, mäter och designar efter det så får man en högtalare som (om man gör flera) låter dåligt i början men där bitarna faller på plats efter inspelningstiden som borde bli 10h till max en vecka, sedan tvivlar jag på att det går att mäta några förändringar på T/S, Jag tror att de flesta element har stabiliserat sig till minst 90% inom 10h, det är oftast lim och lacker som ska härda helt och det sker när temperaturen förändras och så kan det vara så att olika mjukgörare i plast/gummi "pumpas" runt i materialet när det rör sig, det var nån som gjorde test med mjukgörarna på faktisk och konstaterade att det även påverkade om elementen varit oanvända lång tid, då behövde de röra sig ett tag igen för att vakna upp ur dvalan.

Sedan så lär ju skillnaderna bli mindre om elementen sitter i en konstruktion som kräver kortare slaglängd än en som inte gör det.,
Själv så har jag även elektrostathögtalare och de har mycket dålig verkningsgrad innan de kommit igång och är fullt uppladdade, de kan ta en stund att dra igång om man brutit polariseringsspänningen så där blir det en form av "startspelning" på ca 15-20 min varje gång de varit bortkopplade från elnätet innan de låter fullt ut, det är ju också en sorts inspelning som säkerligen påverkar verkningsgraden över 20dB på dem, de låter helt enkelt förjäkla illa varje gång de har laddat ur sig och man drar igång dem igen.

Vad är T/S för något?

Vlc 200% låter bara hemskt, den som inte hör skillnaden där då vete fasiken vad man skall säga plus att jag inte gillar programmet.

Hade varit kul att höra på elektrostathögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vad är T/S för något?

Jag antar att han menade T/S parametrar, eller Thiele/Small parametrar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare