Inspelning av högtalare - myt eller fakta?

Permalänk
Hedersmedlem

Inspelning av högtalare - myt eller fakta?

Istället för att spamma sönder den här tråden tänkte jag vi kunde fortsätta diskussionerna i en dedikerad tråd.

För att ge en snabbrepris till våra nytillkomna läsare: Att "spela in" en högtalare innbär, enligt Hifi-communityns definition, att ljudet i en högtalare måste "sätta sig". Den främsta skillnaden på en oinspelad och inspelad högtalare sägs vara styvheten i membranet, vilket främst bör påverka basåtergivning och total harmonisk distorsion (om jag läste rätt).

Vi har redan ackumulerat följande länkar:

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/loudspeak...
(Något skeptisk)

http://www.vikash.info/audio/audax/break-in.asp
(Försiktigt positiv)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...
(Forumtråd, diskussion med en svensk Hifiprofil)

Den allmänna uppfattningen hos entusiasterna verkar vara att det finns tydligt hörbara skillnader. Vissa går så långt som att föreslå diverse huskurer för att "spela in" högtalarna, andra föreslår "minst 100 dagar" eller liknande. Your Mileage May Vary.

Skeptikerna, inklusive jag själv, hävdar att de största, och ur praktisk synvinkel enda, hörbara effekterna av "inspelning" sker under de första sekunderna, och har antagligen redan hänt innan du ens packar upp din högtalare.

Det jag tänkte föreslå var ett litet ovetenskapligt test, mest för att ge er en bild (eller ja, ett ljud) av vad vi pratar om.

Öppna Winamp, eller annan mediaspelare of choice. Aktivera EQ:n, och knuffa upp de fyra översta banden fyra "snäpp", vilket enligt Winamps gradering ska motsvara 2 dB*. Knuffa upp 60 Hz ett par snäpp också. Du har nu, i runda slängar, emulerat de påstådda effekterna av en "inspelad" högtalare.

Starta en låt, men sätt volymen på 0. Positionera muspekaren över "ON"-knappen på EQ:n, och släck skärmen. Peppra en 15-20 gånger tills du inte har en aning om huruvida EQ:n är på eller av. Dra upp volymen, och lyssna. Är EQ:n på eller av?

Gör detta ett par gånger under dagen, testa igen när du kommer hem från jobbet, innan du går och lägger dig, när du kommer hem efter en fest... Och sammanfatta resultatet i den här tråden. Var helt ärlig.

Jag hoppas att detta kan sansa diskussionen lite.

* = Detta är, enligt Hifi-guden Öhman, långt mer än den gängse effekten, men vi vill vara generösa.

Permalänk
Medlem

Känner mig någorlunda skeptisk till testet då "inspelningseffekten" verkar variera från element till element... Jag sysslar rätt mycket med billjud och i kretsar jag hänger anser många att inspelningen är istortsett obligatorisk, och vi snackar då personer som jobbar med billjud sedan 10-20 år... Jag själv är mer skeptisk måste jag säga, eller ja många gånger är det nog hypat men har samtidigt inte spelat in tillräckligt med högtalare för att kunna uttala mig. Men min uppfattning är iaf som sagt att ett elements behov av inspelning varierar, vilket gör mig skeptisk till denna emulering...

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart. Jag sa "ovetenskaplig".

Vad jag anser vara problemet med begreppet "inspelning" är att många påstår sig höra skillnaden efter så lång tid som 30, 50 eller ännu fler timmar. Jag tror helt enkelt inte på det, eftersom vår hörsel är så fruktansvärt adaptiv - vi hinner vänja oss vid skillnaderna.

Testet är inte designat att direkt reflektera den påstådda inspelningseffekten. Det är designat för att visa att ganska stora, och garanterat mätbara, förändringar i ljudbilden ofta passerar obemärkta.

Permalänk

Teetow:

Hur många nya högtalare har du själv köpt och levt med "från början", så att säga. Dvs högtalare som kommer direkt från fabriken?

Själv har jag i min hifikarriär avverkat tre par högtalare. De första märkte jag ingen större skillnad på, men så var det också ett par sunkiga högtalare från Ljudia. De två andra, B&W och sist Ino Audio-högtalare märkte jag klar skillnad på under den första tiden, främst i basen.

Och tro mig, jag är en stor skeptiker till ormolja i hifivärlden, men man ska inte låta det fördunkla ens omdöme till att tro att allt är bluff och båg.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska säga. Att t.ex. kablar ska spelas in tror jag lika mycket på som att lägga 5 1/4 disketter på cd-skivor (inte alls ). Men det är mycket möjligt att det fungerar för andra saker. En person på Hifi-klubben påstog att elektrolyten i kondensatorerna skulle "stabilisera" sig, det låter som båg i mina öron.

Det skulle vara kul att jämföra två identiska högtalarpar från samma batch om ena paret var "inspelat".

Edit: humor

Permalänk

Håller med dig mixdisk om att det skulle vara kul att jämföra två identiska högtalarpar från samma batch om ena paret var "inspelat".

Jag har aldrig märkt att högalare låter bättre efter att dem har spelats lite däremot så tycker jag högtalarna inte vibrerar lika mycket

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Teetow:

Hur många nya högtalare har du själv köpt och levt med "från början", så att säga. Dvs högtalare som kommer direkt från fabriken?

Svårt att svara på, eftersom jag inte har nån aning om huruvida de skulle passera hifi-entusiasternas vattenmärke för "för-inspelade". Jag har packat upp och provkört kanske 10-15 olika modeller av varierande prisklass, och sedan demat dem för kunder.

Återigen - jag debatterar inte matematiken, eftersom det är ganska självklart att högtalarelement inte har exakt samma egenskaper när de rullar av transportbandet som när de åker i soptunnan 30 år senare. Det jag försöker få fram är att det är väldigt svårt att höra hur ljudet förändras allteftersom högtalarna "spelas in", och mitt experiment använde sig av de absolut grövsta ljudförändringarna som kan förekomma, allt enligt en av Hifi-communityns egna ledstjärnor.

Jag vill också påminna om den lite mer pragmatiska förklaringen till varför folk hör skillnad efter förlängd exponering: Dina öron vänjer sig sakta men säkert, och tycker att dina högtalare låter mer "rätt" ju mer du lyssnar. Praktexemplet är en av våra Musikbörsen-kunder som köpte ett par Dynaudio-monitorer för ungefär 19 000 SEK styck. Han svävade som på moln när han kom och hämtade dem.

Ett par dagar senare kom han in och var helt förkrossad. Allt lät skit! Han kunde inte mixa, inte referenslyssna, inte ens ha på radio i dem, eftersom allt lät helt annorlunda. Han var nära att ge upp och köpa tillbaks sina gamla monitorer. Vi bad honom gå hem och fortsätta lyssna, och ge det lite tid. Mycket riktigt, efter någon månad var alla bekymmer som bortblåsta, och hans mixar satt som knytnävsslag.

Det här är inte hela förklaringen, men jag har ganska goda anledningar att tro att det är den relevanta delen, och att du kan få samma berättelsen från nästan vilken Hifi-försäljare som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Mycket riktigt, efter någon månad var alla bekymmer som bortblåsta,

Då var dom naturligtvis inspelade.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tror mkt på det att man måste vänja sig vid det "nya" ljudet.

Men det är väl även så att membranen ska "skaka loss" lite innan de låter exakt som de ska, vilket i mina öron hördes de första 10-20 minturarna, sen har jag inte märkt nån skillnad alls.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

Jo, mina högtalare lät oerhört platta de första minuterna. Men efter lite tid - läs ca 10 minuter - började jag gilla ljudet mer och mer. Numera har jag vant mig vid ljudet och hör ingen skillnad på ljudet från det att jag varit ägare i tio minuter än vad jag gör nu, ett par månader senare.

Permalänk

Jag tror nog mer på att man märker hur ljudet låter, ifall förstärkaren nyss blivit påslagen eller om den stått igång ett tag, innan man börjar spela.

En kompis hade en gammal H/K 600 förstärkare. Stod i den att man helst skulle vänta ca 1 timme innan man började spela, för att elektroniken skulle bli varm och ge rätt värden.

Angående högtalare, så är det nog mer, så att man vant sig vid sina gamla högtalare och när man börjar spela de nya som faktiskt är bättre, så tycker man att det låter fel/dåligt. Men ju längre tid man lyssnar, så låter det bättre, då öronen vant sig vid det nya ljudet.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst ska jag tillägga att jag tillhör den skeptiska skaran. Jag gjorde testet och jag kan inte säga att jag hörde någon skillnad med +2dB inställt på diskant och bas.

Jag tror mer att det handlar om att man måste vänja sig för ett nytt ljud. Saker låter inte som de gjorde förut med nya högtalare/elektronik. Dvs tycker man sig höra skillnader efter ett tag när örat har vant sig. Dvs det nya ljudet låter inte längre så konstigt utan mer naturligt eftersom man har vant sig.

Jag har en hyffsad anläggning med en Yamaha-reciever som jag använder som förstärkare och ett egenbyggt digitalt slutsteg som driver ett par Heco Mythos 500 och en Heco 500 Center.

http://bilder.minhembio.com/bild/index.php?pic_id=72320.jpg
Obs inte min bild.

Permalänk
Medlem

Necromancer deluxe

Har läst lite på olika ställen angående inspelning. Jag tror att det kan märkas skillnad efter en tids inspelning. Speciellt om högtalarna i fråga har metallmembran. Men mycket av förbättringen man kan höra, är nog snarare att man själv vant sig vid ljudet.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Här har vi varit i arkivet! haha

Permalänk
Rekordmedlem

Myt och fakta är nog bästa svaret.
Tex Fs brukar påverkas mätbart de första timmarna, men extremt långa tider ger för det mesta inga mätbara effekter och många element är spelade på fabriken under tester och liknande, vissa spelar faktiskt in elementen under ett dygn för att kunna mäta och kvalitetssäkra innan leverans, så de påverkas väldigt lite när de kommer ut till kunden, men säg att kanske 10 timmar kan ge en verklig (och mätbar) förändring av parametrarna, men när en del hävdar månader så handlar det om placebo och tillvänjning.
Så länge man kan se en ändring av T/S parametrarna så är det inget att diskutera, förändringen är verklig, men efter det så blir det mystik istället för fysik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det gör extrem skillnad för ljudet när du spelat in dem några timmar, framförallt basen. Att testa med en EQ låter inte direkt som det skulle vara samma sak, just min bas låter mjukare och allmänt bättre efter inspelning, lät väldigt dåligt när den först kopplades in. (har även testat med två olika membran då ena har gått sönder). Så JA det gör skillnad att spela in dem till det positiva, utan tvekan i fallet med mina Dynavoice

Permalänk
Medlem

Som vanligt med allt i den ofta högst pseudovetenskapliga hifi-världen så misstänker jag 90% placebo och 10% fakta.

Vetenskapliga bevis med noggranna mätningar, inte med örat utan med känslig utrustning som ger stabila resultat, är det enda som går att lita på.

Bullshit unless proven otherwise, det är min grundregel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fakta!
Har haft ett antal högtalare/subwoofers genom åren.
(Ej kronologisk ordning)
Högtalare: Logitech z623, Sonus Faber Liuto M, Sonus Faber Cremona Auditor M, Klipsch RF82II, DynaVoice Challenger m85, b&w 685, KRK RoKit 5.. säkert fler men inget som jag kommer på nu.. :0
Subwoofers: B&W asw610, SVS PB-12 Plus, XTZ 10.16.. o en hel del logitech/creative-piss-basar.

Jag har följt med deras 'uppväxt/uppblomning' från start till inspelade.
Det som absolut är FAKTA är att baselementet är det element som man märker störst skillnad på, IMO.
Basen blir tightare, spelar högre och känns mer.
Men även att diskanterna blommar ut och "plockar" bort påsen över diskantens huvud.

Jag har valt att ta ut ett exempel (de som utvecklats mest imo)...
...och det är klipscharna där både diskanten och basen har förändrats totalt genom inspelningstiden.
I början va de väldigt vassa, lite "burkiga/dova" och en väldigt bumlig och oskön bas som bara lät.
Nu är diskaren aldrig vass, den har verkligen "blommat ut" och ljudet får en fin klang/live-känsla på ljudet.
Basen är som natt och dag. Basen är tight, spelar väldigt hårt och djupt (precis som jag vill ha det) - nu är den absolut inte 'bumlig' och låter en massa längre. Nu är det bas när det skall vara bas och när basen väl ska vara där snackar vi grymt bra bas!
... drivs tillsammans med Primare SPA22.

Men när vi kommer till lite dyrare högtalare så som Sonus Faber Liuto M Eller SF Cremona A M (som är väldigt lugna och tillbakalutade högtalare med stor ljudbild, röster som heter duga) så är det inte så stor skillnad på start-inspelade. Visst man märker skillnad, men inte lika stor skillnad som ett par billigare högtalare med ett/flera baselement i sig.

Ovan text är mina personliga åsikter.

mvh
rob~

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robix:

Fakta!
Ovan text är mina personliga åsikter.

mvh
rob~

Du presenterar din information som fakta, men slutklämmen är ändå att det bara är dina personliga åsikter?

Sen så förstår jag inte riktigt meningen med att låta ens högtalare/hörlurar vara på i onödan, om det nu finns någon "inspelning" så kommer detta ske under normalt bruk.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du presenterar din information som fakta, men slutklämmen är ändå att det bara är dina personliga åsikter?

Sen så förstår jag inte riktigt meningen med att låta ens högtalare/hörlurar vara på i onödan, om det nu finns någon "inspelning" så kommer detta ske under normalt bruk.

Såg inte att tråden va från 2006..:0

Min personlig åsikt är att det är fakta precis som det inledande inlägget handlade om, myt eller fakta.
Mina högtalare/hörlurar snurrar på när jag är hemma och vill lyssna på musik (lyssnar mycket på musik). Men skulle aldrig kunna tänka mig att ha på de över natten/när man inte är hemma bara för att få inspelningen "det där lilla extra".. blir ju skyhöga elkostnader..
Det är roligt att följa en högtalares uppväxt, därför lämnar jag inte de på i onödan

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du presenterar din information som fakta, men slutklämmen är ändå att det bara är dina personliga åsikter?

Sen så förstår jag inte riktigt meningen med att låta ens högtalare/hörlurar vara på i onödan, om det nu finns någon "inspelning" så kommer detta ske under normalt bruk.

Ibland är man kanske ivrig på att få dem inspelade. Vissa tillverkare och andra forumrävar rekommenderar ju 200h+ för inspelning för vissa högtalare. Känns trist att gröta igenom 200h med halvdant ljud. OM det nu blir någon skillnad alls

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Personlig uppfattning!

Basar, framförallt av "värre" modell med extrema X-max och stenhårda upphängningar mjuknar massor under de första timmarna med lägre FS som följd.
Har då erfarenhet av byggnationer som ska fixa f-3db runt 25Hz men som vid första spelningarna knappt låter under 40Hz om man inte trycker dit duktigt med effekt.
Efter några timmar har dock elementet mjuknat och gör samma nivå med betydligt lägre input.

Som sagt, min personliga erfarenhet.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Hörde ingen skillnad med mina canton ref 7 el 9. Lät samma ur kartong som nu.

Permalänk
Medlem

Jag märkte en enorm skillnad på mina B&W frontar/center efter att jag spelat dem i ~10h. Efter ytterligare kanske 20-40h var det ytterligare skillnad, men inte fullt lika markant.

Det jag vill poängtera är att skillnaden inte lå i basen över huvud taget, utan i att det inte lägre lät som att sångaren satt inuti en papplåda och sjöng. Klarheten i ljudet hade förbättrats avsevärt de första 10h och sedan efter de ytterligare 10-40h så tyckte jag att jag märkte att mellanregistret fått lite mer kraft.
Iakttagelse nummer två kan var ahelt placebo, men nummer ett är det definitivt inte. Det var dag och natts skillnad.

Permalänk

Jag tror inte på inspelning av högtalare jag tror att man vänjer sig vid hur högtalarna låter efter ett tag, och ett vant ljud är ett bra ljud?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom flesta som säger att inspelning är en myt har inte byggt högtalare själv. Bygger man högtalare själv så får man element som kommer direkt från fabrik, har inte spelats tidigare någon annan stans i försäljarkedjan.

Jag byggde nyligen klart mitt senaste par högtalare, info och bilder finns på www.phimusic.blogspot.com
I början så var det riktigt drygt att lyssna på dom. Ingen bas alls och över mellanregistret var väldigt framträdande vilket gjorde att högtalarna lät "vassa" och man blev helt enkelt trött efter några enstaka minuter bara, även på låg volym. Men nu när jag spelat närmare hundra timmar så har det lugnat ner sig rejält och basen finns där den ska.
Kan ju tillägga att han som utvecklat lådan rekommenderade minst 100 timmar innan jag började experimentera och fästa dämpmaterialet i porten permanent. Och då har han lite drygt 35 års erfarenhet i ljudvärlden om jag inte minns fel.

I mitt förra bygge, med 4" full-range element, så var det samma sak även där. Övre mellanregistret var väldigt framträdande och basen var väldigt skygg. Men efter 50-60 timmar kanske så började det lugna ner sig och basen kom fram allt mer och mer. Jag slutade märka att ljudet blev bättre och bättre först flera månader efteråt. Detta element har en väldigt väldigt fin och känslig konstruktion, inte som ett PA-element som tål hur mycket som helst.

För er som fortfarande inte är övertygade, kolla hur elementet är uppbygt och i vilka material. Konen är ofta av papper. Har ni känt skillnaden mellan en ny och en gammal bok någon gång? Papperet känns annorlunda, eller hur? Upphängningen är av gummi, och det är ju allmänt känt att skor måste gås in för maximal komfort. Fjällvandra aldrig i nya kängor! Spidern är oftast av något coatat tygmaterial. Denna coating är ofta ganska hård men mjuknar upp med tiden.

Jag tror att många av dom som säger att inspelning är en myt är folk som helt enkelt saknar kunskap om hur en högtalare faktiskt är uppbyggd, hur den funkar samt vad som påverkar ljudet. Kan rekommendera att ni läser Markaudios inlägg om hur han utvecklar sina element. Han skriver mycket om just hur det funkar och hur olika material och konstruktioner påverkar ljudet. Det är så mycket som hänger ihop och påverkar varandra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag tror inte på inspelning av högtalare jag tror att man vänjer sig vid hur högtalarna låter efter ett tag, och ett vant ljud är ett bra ljud?

Det där är helt sant och har hänt mig, nu när jag senast bytte till ett par begagnade högtalare som då redan var inspelade, men lät annorlunda än märket jag haft innan.

Senast jag köpte nytt, så lånade jag dock naturligtvis hem ett par från butiken, testade ett antal timmar med både film och musik av olika typer och vart helnöjd.
Köpte glatt ett par två dagar senare efter att ha bekantat mig ordentligt med ljudet. Efter en stunds lyssnande var jag på väg att lämna tillbaka dem.
Det saknades mycket mellanregister och diskanten var ordentliget beslöjad i jämförelser med var jag hört innan.
Jag ringde HifiKllubben, som bad mig att vänta ca 30-50 speltimmar, om jag inte var nöjd då, så skulle jag få lämna tillbaka dem.
Redan efter 10-15h aktiv speltid så lät de nära nog precis som exemplaren jag lånat hem och efter 30-50h var det ingen skillnad.

Jag är helt övertygad om att effekt nummer ett är riktig, då jag gick från helt inspelade till ospelade högtalare i samma rum med samma elektronik och märkte skillnaden. Effekt nummer två kan eventuellt vara placebo, då jag vant mig vi ljudet.

Högtalarna var DM601 S3 från B&W. Jag tror att inspelningsbehovet varierar krafigt mellan olika märken, då ett par Gale jag köpte 2001, lät precis likadant efter en halvtimmes spelning som de gör idag.

EDIT: tilläggas bör, att jag inte kände till begreppet "inspelning" när händelsen med B&Werna inträffade.

Permalänk
Medlem

Är ingen exakt vetenskap. Finns väldigt många olika typer av högtalare som behöver spelas in olika länge. Det jag kan konstatera dock är att alla elektroniska produkter mår bra av att köras/spelas in enligt egna erfarenheter.

Sen hur vi uppfattar ljud är väldigt subjektivt.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jag var inne på på ett ställe *** där jag snackade lite om just detta, Snubben som jag är bekant med hade då ganska nyligen installerat en kompis bild med högtalare och hela kitet, fullproppad med ''värsting grejer'' Och då hade kunden ett krav att dom kunde spela in det åt honom innan han hämtade bilen.

Då kom kund + säljare fram till att dom skulle låta bilen stå på över natten och dagen ( ca26h ) speltid, och de högtalarna sägs behöva 30-40h inspelningstid. Och från och med att dom satte in hela kitet och lyssnade, till att komma nästa dygn och lyssna var det tydligen en ganska stor skillnad, och kunden var inget annat än nöjd. Säljare 25års erfarenhet om det nu spelar roll.

Det jag ville säga är att jag skulle nog säga att inspelningstid kan vara bra

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt exakt vad ordet heter däremot skulle jag vilja påstå att ljudet kan förändras från start till efter några timmar. Kan ju ta till exempel en gitarr sträng. Första gångerna när man strängar om så låter det stelt och som man hade kalibrerat efter en dator medan efter några dagar när man väl har övat så mjukar strängen upp och låter helt annorlunda. Sedan om man vill säga myt eller fakta kan diskuteras i all evighet eftersom ljud uppfattas olika.