Flytta jumper - verktyg??

Permalänk
Medlem

Flytta jumper - verktyg??

Hej! Sitter här med min 120gb Seagate Barracuda 7200 som vanligtvis sitter i mitt Playstation2, och har fått ett problem.
Det är nämligen så att jag måste flytta på jumpern så att hårddisken fungerar som slave istället för master (ska koppla in den i datorn istället), men det är HELT omöjligt att rubba den. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det är för lite uttrymme för att pilla med fingrarna och när jag använder pincett glider den bara av, och naggar kanterna på jumpern (och jag är rädd för att den skadas av det).

Är det någon som har ett knep för att få bort den? Skulle hjälpa mig nåt otroligt.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem igår.
Tog en liten spårmejsel ovanifrån och tvingade ut den med gott resultat.
Tycker det är synd att deras jumprar inte har den där lilla kanten.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara så försiktig med själva jumpern. Den enda uppgift jumpern uppfyller är att ansluta de två pinnar som den sätts in på. Kan ersättas med vad som helst som leder ström. Eller förslagsvis en annan jumper.

Jag brukar köra med pincett om de är jobbiga, "metalltråden" ligger ibland naken på tobben och då kan man ofta pilla in spettsen på pincetten och sen bända upp den.

En liten tång kan funka men gäller att man har en liten, annars är det bara att gå omkring och leta efter något litet att peta med. Ståldtråd, stift-penna, fiske-krok osv.