Programmeringstävling (förslag)

Permalänk
Medlem

Programmeringstävling (förslag)

edit: OBS! De som är intresserade av att vara med kan 'anmäla' sig här: http://www.poker-solitaire.com/pokerbots/pokerbot.php
--------------------------------------------------------------------------

Har haft en tanke ganska länge nu, är antagligen inget nytt utan finns antagligen massor av liknade tävlingar runt om på Internet, men tänkte man kunde dra igång en här på Sweclockers.

Tanken med tävlingen är att man har ett spel (typ enklare typ av brädspel) sen ska varje tävlande (kanske lag) programmera ett program som ska spela spelet. Man kopplar upp varje "spelare" mot en server och så kör man en turnering och bästa programmet vinner

Lite rolig idé som även utvecklar programmeringtalangen... Problemmet är att jag inte är speciellt hemma i nätverksprogrammering (har bara mixrat lite i C#.NET) så vet inte riktigt hur man ska gå till väga osv, några förslag?

Sen är valet av spel viktigt, om det är för lätt så kommer många få in den prefekta taktiken (typ luffarschack) och om det är för svårt kommer de flesta in få en fungerade spelare (typ Monopol) så behöver vara lagom svårt, några förslag?
Själv tänkte jag på Cluedo med lite modifererade regler, eller finns det någon annat bättre?

Permalänk
Medlem

Om tillräckligt många är intresserade så skulle jag kunna ta på mig ansvaret att koda servern och spelimplementationen.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om tillräckligt många är intresserade så skulle jag kunna ta på mig ansvaret att koda servern och spelimplementationen.

Va bra!

Hade en tanke att man skulel försöka hålla spelimplementationen så mycket åtskilld från servern (inkluderat poäng-, turnings-system osv) så man lätt kan ändra spel efter ett tag...

Jag kan ta på mig/hjälpa till med spelimplementationen...

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad. Kan dock inte se varför en AI till monopol skulle vara speciellt svår. Slå tärning -> Gå -> Om ledig gata + pengar över, köp. Det där klarar man sig rätt bra på så länge som servern tar hand om reglerna typ chans, var man står och fängelse osv.
Iof funkar säkert Cluedo eller andra spel oxå, men just Cluedo har jag aldrig spelat så det vet jag inte reglerna på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Jag är intresserad. Kan dock inte se varför en AI till monopol skulle vara speciellt svår. Slå tärning -> Gå -> Om ledig gata + pengar över, köp. Det där klarar man sig rätt bra på så länge som servern tar hand om reglerna typ chans, var man står och fängelse osv.
Iof funkar säkert Cluedo eller andra spel oxå, men just Cluedo har jag aldrig spelat så det vet jag inte reglerna på.

Hmm, monopol var kanske ett dåligt exempel, tänkte det skulle vara svårt att få någon bra taktik med köpslåendet (som jag känner som den viktigaste delen i monopol) typ kontrabud, osv. Men att få en spelare att bara slå tärningen är ju inte så svårt så klart...

Servern tycker jag ska kontrollera reglerna så den säger till om man försöker göra ett regelbrott och om man gör för många så blir man diskad...

Tänkte att cluedo var bra för taktiken är ganska logikdriven (nästan bara), dock är de officiella reglerna löjligt lätta och spela med men jag har ett regelförslag som gör det lite svårare och kräver lite skarpare logik. Sen är reglerna ganska lätta så blir inte så jobbigt med specialfall osv (typ Svearike om någon har spelat det, tänk varje händelsekort :S )... Förslagsviss kan man ju skita i spelplanen också så man fritt kan flytta från rum till rum utan att slå...

Permalänk

Även om jag aldrig varit den som skriver och deltar i forumet i
någon större utsträckning så är det ändå lite trist att
programmeringsforumet har tappat mycket av sin charm den senaste
tiden. Kanske är en programmeringstävling just vad som behövs för att
lyfta forumet ett par snäpp.

Temat känns rätt men nätverksprogrammering kommer att introducera en
massa onödiga hinder som kanske gör att många avstår.

Här är mitt förslag:

No Limit Texas Holdem - One on One
Spelteori och inkomplett information

Själva idén är att vi skriver enkla pokerbotar som tävlar mot varandra
"one on one". Istället för att köra en hierarkisk turnering där man
blir utslagen så fort man förlorar kan vi låta botarna tävla mot
varandra och låta vinnaren vara den bot som vunnit flest matcher.

Kommunikationen mellan botar kommer att ske via stdin/stdout. En
masterprocess kommer att spawna två tävlanden och låta dem kommunicera
genom att skicka kommandon till "dealern". Exempel på kommandon:

GET-STACK-SIZE
GET-POT-SIZE
GET-SMALL-BLIND-SIZE
GET-BIG-BLIND-SIZE

GET-CURRENT-STAGE
GET-PREFLOP-CARDS
GET-FLOP-CARDS
GET-TURN-CARD
GET-RIVER-CARD

etc...

Om det finns intresse för denna idé så är det bara att säga till så
skriver jag programmet för "dealern".

Permalänk
Medlem

Jo, klart många kommer banga för det är nätverksprogrammering, men om man inte gör det tvingas inte alla välja samma programmeringsspråk? eller går det att "koppla ihop" ett c++ program med typ java och om det går blir det inte lika krångligt som nätverksprogrammering... Sen tänkte jag kanske att det fanns några snälla duktiga programmerare som kunde lägga ut en klient-skal som redan har nätverksprogrammeringsbiten färdig så man bara kan koncentrar sig på själva "spelaren". Men men, vet inte vad ni andra tycker

Poker som spel låter som en bra idé, men tror du inte att det blir lite för svårt... i alla fall nu i början... tänkte att det kanske skulle vara bra att första spelet man tävlar med skulle vara ganska lätt så man kan koncentrera sig lite mer på sakerna runt om och sen är nog chansen större att det blir lite större uppslutning om det är ett lättare spel (iofs så är det nog fler som är hemma på poker än på Cluedo, men men...)

Permalänk
Medlem

Låter som en kul idé, jag ställer gärna upp i tävlingen om det blir av.

Förslag på Spel att tävla i:
Texas Holdem
Othello
Fyra i Rad (Den när man släpper ner brickor i staplar)
n i Rad
Neger och President ( http://susning.nu/Neger_och_president )

Om vi väljer ett spel som innehåller någon form av slumpelement så tycker jag att flera matcher mellan botarna måste genomföras för att kora vinnaren. Om man bara låter det avgöras med en match ökar ju sannlikheten att den ena boten vann bara för att han fick mkt bättre utfall just den gången.

Jag tycker det är roligast om så många som möjligt kan vara med dvs inget krav på kunskaper i nätverksprogrammering.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Verkar roligt, jag ställer gärna upp!

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Roligt att folk tyckte det var en bra idé!

ookk, bra spelförslag!

Jag tycker absolut det ska spelas över flera omgångar, även om spelet inte har någon slumpfaktor. Det lämnar det nämligen det öppet för större utvecklingsmöjligheter, om man t.ex. skulle ha Othello som spel och spelar fler omgångar kan man programmera sin bot så den ska känna av vilken taktik motboten har och göra sina val utifrån det och därmed bli bättre... och iom att det inte försvårar lägsta nivån (att få den att spel överhuvudtaget) är det ju positivt...

Självklart är det roligast ju fler som kan vara med, men vet inte om nackdelarna med att köra det över nätverk överväger fördelarna... Liksom det blir ju lättare att under utvecklingsfasen hitta nån att testa boten mot (om man låter servern stå öppen) sen blir det ett enormt logistiskt problem när man blir lite fler och ska köra turneringen, liksom någon som måste hålla redan på många program och vem som ska köra mot vem osv, risken för fel av den som ska ta hand om det är ju enorm liksom räcker att man skriver en siffra fel i protokollet. Sen om man kör det över nätverk kan vi programmerare följa våran bot i spelet (kanske inte i varje drag, men typ i match eller hand i pokern eller så) vilket inte går annars...

Permalänk
Medlem

Förslag på Spel att tävla i:
Flux!
Varför flux? Jo eftersom det är väldigt enkelt men komplicerat samtidigt. Spelet går ut på att alla börjar med 3 kort och drar ett och spelar 1 och man spelar tills någon vinner. Det speciella med spelet är att reglerna ändras hela tiden, t.ex kan man spela dra tre och då får alla dra 3 kort i början av sin runda med mera. Vinner gör man genom att man har det som krävs för goal och goals byts lika lätt som regler. Kan lägga upp regler och kort osv
Sedan finns det mycket fördelar med spelet så som man kan nästan aldrig spela fel utan man oftast typ spela alla kort på random

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Jo, klart många kommer banga för det är nätverksprogrammering, men om man inte gör det tvingas inte alla välja samma programmeringsspråk? eller går det att "koppla ihop" ett c++ program med typ java och om det går blir det inte lika krångligt som nätverksprogrammering... Sen tänkte jag kanske att det fanns några snälla duktiga programmerare som kunde lägga ut en klient-skal som redan har nätverksprogrammeringsbiten färdig så man bara kan koncentrar sig på själva "spelaren". Men men, vet inte vad ni andra tycker

Poker som spel låter som en bra idé, men tror du inte att det blir lite för svårt... i alla fall nu i början... tänkte att det kanske skulle vara bra att första spelet man tävlar med skulle vara ganska lätt så man kan koncentrera sig lite mer på sakerna runt om och sen är nog chansen större att det blir lite större uppslutning om det är ett lättare spel (iofs så är det nog fler som är hemma på poker än på Cluedo, men men...)

Som Bobby skrev om standard input och standard output.
Är väl bara för masterprocessen att starta nya processer (program) men binda std i/o till sig själv istället för konsollen.
Det känns enklast att göra. I nätverksprogrammering behöver man väl lägga in lite kod för att hantera problem med nätverket osv.
klient-skalet måste ju skrivas i något språk, blir man inte bunden redan då istället? Du ville ju ha programspråksoberonde (vill jag med). Om vi räknar bort saker som dll:er osv. Jag tror det finns många här som gärna är med i tävlingen (till en början på enkla spel) och kanske inte har kunskap om det.
Men alla har väl någon gång skrivit ett konsollprogram som matar ut och in text.

Jag är lite intresserad också av att skriva ett program för att tävla. Beror på vilket spel det blir, har rätt mycket tråkiga programmeringslabbar som måste göras så får se.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kunskap i nätverksprogrammering behövs ju knappast. Det räcker ju med att någon tillhandahåller lite exempelkod eftersom det förmodligen kommer handla om små enkla meddelanden som skickas. Och det är ju lite svårt att få bottarna att tävla mot varandra utan nätverk. En till fördel är ju att man skulle kunna skriva sina bottar i sitt favorit programmeringsspråk sålänge det har stöd för sockets

Jag såg nått liknande en gång för ett par år sedan, då var det 2D spel där man implementerade sin egna lilla "pansarvagn" som sedan tävlade mot andra. Har helt glömt bort vad projektet hette men verkade riktigt kul

Är nog inte helt omöjligt att man skulle kunna ställa upp

Permalänk
Medlem

Lägger mig i min första vettiga tråd på flera år nu faktiskt. Jag har hållt på med en del programmering på ganska simpel nivå och detta låter faktiskt som en mer spännande uppgift, det jag är rädd för är hur pass högt ribban kommer att ligga då många numera (sorgligt nog) verkar ha mindre programmeringskunskap. Väljer dem riktiga knåparna att inte synas?

Hur som helst så skulle jag och kanske även andra som vill lära sig involveras i det här projektet, men är det möjligt?

Som Tjofras sa; kommer det finnas nåt att utgå ifrån, exempel eller kod att bygga ut ifrån?

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Som Bobby skrev om standard input och standard output.
Är väl bara för masterprocessen att starta nya processer (program) men binda std i/o till sig själv istället för konsollen.
Det känns enklast att göra. I nätverksprogrammering behöver man väl lägga in lite kod för att hantera problem med nätverket osv.
klient-skalet måste ju skrivas i något språk, blir man inte bunden redan då istället? Du ville ju ha programspråksoberonde (vill jag med). Om vi räknar bort saker som dll:er osv. Jag tror det finns många här som gärna är med i tävlingen (till en början på enkla spel) och kanske inte har kunskap om det.
Men alla har väl någon gång skrivit ett konsollprogram som matar ut och in text.

Jag är lite intresserad också av att skriva ett program för att tävla. Beror på vilket spel det blir, har rätt mycket tråkiga programmeringslabbar som måste göras så får se.

Jo det är klart att klient-skalet skulle bli språkberoende men tänkte att det skulle vara en snäll o duktig programmerare för varje språk

Hade ingen anning om att man kunde göra så med standard input och standard output, min programmeringskunskap är kraftigt "kuperad" (kan ganska mycket om vissa saker och knappt något om andra, har lärt mig de mesta själv ). Men det låter ju ganska bra isf (även om det finns nackdelar som sagt)... Men vi kan ju köra på det först i alla fall...

Edit: Hur blir det med plattformsberoende, måste det var kompilerat för samma plattform? och hur går det med språk som inte kompileras typ python och php (som jag antar att de flesta kommer köra på)?

dagle:
Låter kul... Men måste säga att jag inte förstår speciellt mycket av reglerna, men variabla regler är alltid kul Kanske påminner lite om Eleusis, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Lägger mig i min första vettiga tråd på flera år nu faktiskt. Jag har hållt på med en del programmering på ganska simpel nivå och detta låter faktiskt som en mer spännande uppgift, det jag är rädd för är hur pass högt ribban kommer att ligga då många numera (sorgligt nog) verkar ha mindre programmeringskunskap. Väljer dem riktiga knåparna att inte synas?

Hur som helst så skulle jag och kanske även andra som vill lära sig involveras i det här projektet, men är det möjligt?

Som Tjofras sa; kommer det finnas nåt att utgå ifrån, exempel eller kod att bygga ut ifrån?

MVH
// Kevin

Jag tänkte mig att man skulle i största möjliga mån sträva efter så låg lägsta nivå samtidigt som det blir så hög högsta nivå (det är ju mest relevant i val av spel, men även tekniska grejer typ huruvida det ska vara över nätverk)... Om man lyckas bra så kommer det locka från alla kunskapsnivåer, från hoppyknapparen i php som gjort ett luffraschackspel som mest till de som sysselsätter sig med att progga ett eget operativsystem på fredagskvällen...

Huruvida det ska finnas något skal, eller exempelkod att bygga från så tycker jag att det inte ska finnas något förutom den tekniska biten (typ om man kör sockets eller så)...

Permalänk

Bra förslag, jag hade hoppat på direkt om det inte vore att jag så förbaskat mycket annat som jag måste göra. Nå om någon månad så får jag mer tid.
Jag tycker som många att man skall börja med någon lätt spel så att fler kan hoppa på, både av tid- och kunskaporsaker. När de har gjort grunderna, så är det inte så svårt att återanvända koden för de andra spelen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Kommunikationen mellan botar kommer att ske via stdin/stdout. En
masterprocess kommer att spawna två tävlanden och låta dem kommunicera
genom att skicka kommandon till "dealern". Exempel på kommandon:

GET-STACK-SIZE
GET-POT-SIZE
GET-SMALL-BLIND-SIZE
GET-BIG-BLIND-SIZE

GET-CURRENT-STAGE
GET-PREFLOP-CARDS
GET-FLOP-CARDS
GET-TURN-CARD
GET-RIVER-CARD

etc...

Om det finns intresse för denna idé så är det bara att säga till så
skriver jag programmet för "dealern".

Går det inte göra en javaklient som fungerar på det sättet och sköter alla kommunikation, för de som saknar nätverksprogrammeringskunskaper? Visserligen ingen bra lösning, men tusan så mycket enklare än att blanda in Corba och annan dritt, om man som jag pratar om en "unversiell klient".
*edit* Blir nog för ineffektivt med klienter som connectar och disconconnectar hela tiden, när jag tänker efter.

Annars så kan de få hjälp såvida de håller till de vanligaste språket, för hur bra man sköter kommunikationen ska väl inte tävlingen gå ut på?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är ju i stort sett ingen skillnad att skriva till stdin/stdout istället för en socket. Det är ju 5-10 rader för att sätta upp socketen och sen kör man read()/write() på den och då är det samma sak som att läsa stdin/stdout.

Jag skulle även kunna tänka mig att folk kommer dela med sig av fungerande klienter där dom har strippat sin logik. Detta skulle även göra det väldigt lätt för nybörjare att delta

CORBA är väll ändå för att skriva distrubuerade applikationer, det känns väldigt overkill. Kör vanlig message parsing över TCP så funkar det i de flesta språk (alla?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Jag tänkte mig att man skulle i största möjliga mån sträva efter så låg lägsta nivå samtidigt som det blir så hög högsta nivå (det är ju mest relevant i val av spel, men även tekniska grejer typ huruvida det ska vara över nätverk)... Om man lyckas bra så kommer det locka från alla kunskapsnivåer, från hoppyknapparen i php som gjort ett luffraschackspel som mest till de som sysselsätter sig med att progga ett eget operativsystem på fredagskvällen...

Huruvida det ska finnas något skal, eller exempelkod att bygga från så tycker jag att det inte ska finnas något förutom den tekniska biten (typ om man kör sockets eller så)... [/B]

Låter som att ni är på rätt väg för att få tillbaka den gamla standarden här iaf.
Jag är väl en medelklass-programmerare som kan PHP bra nog för att göra större applikationer men som nu för ett tag sen börjat med Java. Jag förstår innebörden och kan programmera, det enda som behövs är en spark i baken ungefär.
Det du är inne på med den "tekniska biten" låter som en bra idé, man vill ju att alla ska försöka att få sina unika bidrag och inte ge ut för mycket.

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Huruvida det ska finnas något skal, eller exempelkod att bygga från så tycker jag att det inte ska finnas något förutom den tekniska biten (typ om man kör sockets eller så)...

Det jag menade var att man delar med sig av kod för att komminucera med servern då detta inte har något som helst med själva "spelandet" att göra. Som tex att sätta upp sockets och kanske tom att parsa paketen (väldigt simpel parsing blir det nog).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Det jag menade var att man delar med sig av kod för att komminucera med servern då detta inte har något som helst med själva "spelandet" att göra. Som tex att sätta upp sockets och kanske tom att parsa paketen (väldigt simpel parsing blir det nog).

Jo precis det jag menade också...

The-kOrf:
"Det du är inne på med den "tekniska biten" låter som en bra idé, man vill ju att alla ska försöka att få sina unika bidrag och inte ge ut för mycket."

Tror du missförstått mig, se ovan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje

dagle:
Låter kul... Men måste säga att jag inte förstår speciellt mycket av reglerna, men variabla regler är alltid kul Kanske påminner lite om Eleusis, eller?

Nej det är mycket enklare och är därför kanske ett bra spel att börja med. Man drar ett kört och spelar det, finns 4 olika kort: goals, keepers, actions och rules. Keepers är saker: typ en raket. actions är typ dra 4 kort och ge ett kort till varje spelare. Rules ändrar reglarna som hur många kort man får spela varje runda. Goals är hur man vinner: t.ex. finns målet rocket to the moon som innebär att man skall ha keepern raketen och keepern moon. Sedan så gäller det att få någon ai på boten för att man skall spara på vissa goals och slänga ut vissa tidigt för att förstöra. Ordningen man spelar kort är mycket viktigt etc etc men det är väldigt enkelt att bygga en dålig bot (typ play(card[random(0,hand.size() -1))) och jag att det borde väll inte vara så vårt att bygga en server heller.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Nej det är mycket enklare och är därför kanske ett bra spel att börja med. Man drar ett kört och spelar det, finns 4 olika kort: goals, keepers, actions och rules. Keepers är saker: typ en raket. actions är typ dra 4 kort och ge ett kort till varje spelare. Rules ändrar reglarna som hur många kort man får spela varje runda. Goals är hur man vinner: t.ex. finns målet rocket to the moon som innebär att man skall ha keepern raketen och keepern moon. Sedan så gäller det att få någon ai på boten för att man skall spara på vissa goals och slänga ut vissa tidigt för att förstöra. Ordningen man spelar kort är mycket viktigt etc etc men det är väldigt enkelt att bygga en dålig bot (typ play(card[random(0,hand.size() -1))) och jag att det borde väll inte vara så vårt att bygga en server heller.

Och sen är det senaste spelade goalet och rulen som gäller eller?

Låter som ett kul spel, men känner mig inte så inspirerad att göra en Fluxbot måste jag säga, men antar att när/om vi kör igång så har vi en omröstning...

Permalänk
Medlem

Här är två förslag till (som om det behövdes fler...)

1) som någon sa, ett spel där man får kontrollera var sin robot och ska skjuta sönder de(n) andra. Vet inte hur jobbigt det är (prestandamässigt) att sköta realtidskommunikation med std-io men man kan ju göra det turbaserat på nåt sätt också). Skrev ett litet sånt program för några år sen, antagligen bara att söka på "ai" på det här forumet.

2) Pentago som är fem i rad med en väldigt mysig twist hinner inte berätta mer nu dock, måste gå.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen idén om Texas Hold'Em bottar som spelar mot varandra, det är ett spel som är väldigt enkelt i grunden (dvs. det tar kort tid att göra en 'regelkomplett' implementation) men som är riktigt utmanande när man blandar in strategi, statistik och inte minst bluffningar(!) i leken

Spelet är bra också eftersom det handlar väldigt litet om tur (man kan faktiskt säga att det inte handlar om tur alls) och mer om skicklighet.

Permalänk
Medlem

Låter kul ställer nog upp om det blir av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Låter kul ställer nog upp om det blir av.

Samma här.

Permalänk

Inte för att dissa savje ifall temat för en kommande tävling blir något annat än vad jag föreslog men jag tänker skriva en "dealer" bot i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Jag ställer upp om jag har tid. Vilket spel det blir spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Inte för att dissa savje ifall temat för en kommande tävling blir något annat än vad jag föreslog men jag tänker skriva en "dealer" bot i vilket fall som helst.

Vi kan köra på Texas Holdem, det är ok för mig iaf.

Kommer du skriva den med stdin / stdout eller med nätverksprogrammering?

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk

Stdio, det alltför många säkerhetsproblem som måste addresseras ifall vi introducerar nätverksprogrammering.